TYHMIÄ "KASSANEITEJÄ"
Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet.
Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä:
A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla.
B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen.
Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?
Kommentit (228)
Tyhmyys ei ärsytä, huonot käytöstavat sen sijaan jota täällä monilla kirjoittajilla näyttää olevan kun on tarve toisia mollata yhdestäkin virheestä. Te olette itse varmaan täydellisiä työssänne, ettekä koskaan ole tehneet yhtäkään virhettä tai asiaa jonka olisi voinut tehdä nopeammin/helpommin/järkevämmin? Olen itse ollut myöskin kaupan alalla erikoisliikkeissä ja kyllä siinä on joskus mennyt sekaisin laskuissa, kun asiakas alkaa säätämään ties minkä rahojen kanssa moneen kertaan. Joskus voi olla myös huono päivä, ei ole vaikka nukkunut tarpeeksi ja kiirettä jne. Virheitä sattuu kaikille, turha mollata tyhmiksi kaikkia myyjiä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:18"]Tyhmyys ei ärsytä, huonot käytöstavat sen sijaan jota täällä monilla kirjoittajilla näyttää olevan kun on tarve toisia mollata yhdestäkin virheestä. Te olette itse varmaan täydellisiä työssänne, ettekä koskaan ole tehneet yhtäkään virhettä tai asiaa jonka olisi voinut tehdä nopeammin/helpommin/järkevämmin? Olen itse ollut myöskin kaupan alalla erikoisliikkeissä ja kyllä siinä on joskus mennyt sekaisin laskuissa, kun asiakas alkaa säätämään ties minkä rahojen kanssa moneen kertaan. Joskus voi olla myös huono päivä, ei ole vaikka nukkunut tarpeeksi ja kiirettä jne. Virheitä sattuu kaikille, turha mollata tyhmiksi kaikkia myyjiä.
[/quote]
Kyllähän nuo aloituksen virheet kertoo just siitä että ei ole vain yhdestä virheestä kyse. Vaan perustuvan laatuisesta osaamattomuudesta. Pyöristyssäännöt on peruskauraa
Jännä juttu, miten moni myyjä lähtee tuohon kolikkopyöritykseen mukaan. (ainakin tämän ketjun perusteella) Meillä ainakin myymälän koulutuksessa selkeästi sanotaan, että maksutapahtuma on ohi siinä vaiheessa kun kassaan on lyöty summa, mikä on saatu. Muutoksia ei tehdä, vaikka asiakas tarjoaisi jotain hiluja.
Esim. ostokset maksavat 21,75e. Asiakas antaa 25 euroa. Myyjä lyö kassaan "saatu 25e" ja kassakone näyttää vaihtorahaksi 3,25e, Tässä vaiheessa asiakas keksii, että hänellä onkin 1,75e kolikkoina ja haluaa antamansa 5e:n takaisin. Sorry, ei käy. Sillä: jos lähden tuossa vaiheessa vaihtamaan annettua summaa ja kassa illalla laskettaessa on vajaa - olen syyllinen. Riippumatta siitä, tapahtuiko virhe juuri tuossa tilanteessa vai ei. Ja joudun maksamaan kassaerotuksen omasta palkastani.
Myyjällä on pieni palkka - turha siitä on enää maksella mitään kassaeroja.
Nämä tyhmät pilasivat koko ketjun sillä että väittivät ettei tyhmä ole tyhmää. Ja sillä etteivät tajunneet kuin vasta 100 viestin kohdalla mitä esimerkeissä tapahtuikaan. Jummi jammi :D
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:32"]Jännä juttu, miten moni myyjä lähtee tuohon kolikkopyöritykseen mukaan. (ainakin tämän ketjun perusteella) Meillä ainakin myymälän koulutuksessa selkeästi sanotaan, että maksutapahtuma on ohi siinä vaiheessa kun kassaan on lyöty summa, mikä on saatu. Muutoksia ei tehdä, vaikka asiakas tarjoaisi jotain hiluja.
Esim. ostokset maksavat 21,75e. Asiakas antaa 25 euroa. Myyjä lyö kassaan "saatu 25e" ja kassakone näyttää vaihtorahaksi 3,25e, Tässä vaiheessa asiakas keksii, että hänellä onkin 1,75e kolikkoina ja haluaa antamansa 5e:n takaisin. Sorry, ei käy. Sillä: jos lähden tuossa vaiheessa vaihtamaan annettua summaa ja kassa illalla laskettaessa on vajaa - olen syyllinen. Riippumatta siitä, tapahtuiko virhe juuri tuossa tilanteessa vai ei. Ja joudun maksamaan kassaerotuksen omasta palkastani.
[/quote]
Aamen!! Opetelkaa nyt hemmetti vaikka ostamaan kortilla, jos ette halua niitä hiluja taskuunne!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:32"]Jännä juttu, miten moni myyjä lähtee tuohon kolikkopyöritykseen mukaan. (ainakin tämän ketjun perusteella) Meillä ainakin myymälän koulutuksessa selkeästi sanotaan, että maksutapahtuma on ohi siinä vaiheessa kun kassaan on lyöty summa, mikä on saatu. Muutoksia ei tehdä, vaikka asiakas tarjoaisi jotain hiluja.
[/quote]
Aamen!! Opetelkaa nyt hemmetti vaikka ostamaan kortilla, jos ette halua niitä hiluja taskuunne!
[/quote]
Niin taikka jos ne myyjät opettelisivat sen työnsä. Se olis aika näppärää kun Pirkko osaisi laskea rahaa, tuntisi rahan ja vielä tietäisi kuinka olin pitänee antaa asiakkaalle takaisin. Vaikka nyt noin suurinpiirtein
Olisi ollut ihan oikein, jossa kassa olisi todennut, että 50-senttiset on nyt loppu :-D
Itsekin olen ollut kassana joskus 80-luvulla. Muistan erään asiakkaan, jonka ostokset tekivät 74 mk. Hän antoi satasen ja markan. Minä ihmettelin asiaa ja hän selitti että näin saa isompaa rahaa takaisin. Annoin takaisin 27mk (pelkällä satasella olisin antanut 26mk). Asiakas oli tyytyväinen ja totesi vielä, ettei sitä kaikkea aina heti tajua.
Nuoremmille polville tiedoksi, että ei ollut olemassa 2-markkasia vaan yhden markan kolikoita, joten en edelleenkään tajua, mitä hyötyä asiakas sai antamallaan markalla.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:28"]Olisi ollut ihan oikein, jossa kassa olisi todennut, että 50-senttiset on nyt loppu :-D
Itsekin olen ollut kassana joskus 80-luvulla. Muistan erään asiakkaan, jonka ostokset tekivät 74 mk. Hän antoi satasen ja markan. Minä ihmettelin asiaa ja hän selitti että näin saa isompaa rahaa takaisin. Annoin takaisin 27mk (pelkällä satasella olisin antanut 26mk). Asiakas oli tyytyväinen ja totesi vielä, ettei sitä kaikkea aina heti tajua.
Nuoremmille polville tiedoksi, että ei ollut olemassa 2-markkasia vaan yhden markan kolikoita, joten en edelleenkään tajua, mitä hyötyä asiakas sai antamallaan markalla.
[/quote]
Mietihän sitä. Että ihan 80-luvulta asti olet miettinyt etkä vieläkään tajua. Perusmyyjä, joka ei sit millään tajua.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:28"]Olisi ollut ihan oikein, jossa kassa olisi todennut, että 50-senttiset on nyt loppu :-D Itsekin olen ollut kassana joskus 80-luvulla. Muistan erään asiakkaan, jonka ostokset tekivät 74 mk. Hän antoi satasen ja markan. Minä ihmettelin asiaa ja hän selitti että näin saa isompaa rahaa takaisin. Annoin takaisin 27mk (pelkällä satasella olisin antanut 26mk). Asiakas oli tyytyväinen ja totesi vielä, ettei sitä kaikkea aina heti tajua. Nuoremmille polville tiedoksi, että ei ollut olemassa 2-markkasia vaan yhden markan kolikoita, joten en edelleenkään tajua, mitä hyötyä asiakas sai antamallaan markalla. [/quote] Mietihän sitä. Että ihan 80-luvulta asti olet miettinyt etkä vieläkään tajua. Perusmyyjä, joka ei sit millään tajua.
[/quote]
Sinä varmaan viisaana ihmisenä tajusit. Kerrohan muillekin!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:00"]
Olin saamassa vaihtorahaa 15e. Pyysin saada rahan vitosina, myyjä antoi kympin ja vitosen kolikoina...
[/quote]
puhu selvästi ;)
[/quote]
Ei täällä kukaan mitään puhu vaan kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:00"]
Olin saamassa vaihtorahaa 15e. Pyysin saada rahan vitosina, myyjä antoi kympin ja vitosen kolikoina...
[/quote]
puhu selvästi ;)
[/quote]
Ei täällä kukaan mitään puhu vaan kirjoittaa.
[/quote]
Kun asioit kaupassa, niin kirjotatko kassatyöntekijälle lapulle mitä haluat sanoa :DDD
No huh, ei kyllä välillä tiedä onko nämä nro. 199 eteenpäin provoja vai...
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:36"]
Tässä tyhmille hieman rautalangasta vääntöä: Ostos maksoi siis 15,75€ ja annoin 15€ + 0,25€ ja lopuksi 1€, kun ei ollut sitä 0,50€. Ajattelin näin päästä pienistä ja saada tilalle isompaa. Myyjä ei tätä tajunnut vaan hoki, että tässä on 1€ ja minä hoin, että ota siitä se 0,50€. Lopulta naputteli koneelle antamani 16.25€ ja kone osasi (onneksi) vähentää siitä ostokseni 15.75€ ja DäDää ilmoitti myyjälle anna nyt saatana takaisin se 0,50€! Ap
[/quote]
Siis miten sä pääsit pienemmistä eroon ja sait isompaa rahaa takaisin? Oliko sulla se 25 senttiä 5 senttisinä vai??
[/quote]
Niin siis jos 1 euro vaihtuu 50 sentin kolikkoon niin ei se ainakaan suurene mun mielestä. Kolikko vaihtuu kolikkoon. Yleensä tarkoitetaan seteliä sillä isommalla ja sitä vaihdetaan isommaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:19"]
Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet. Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä: A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla. B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen. Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?
[/quote]En minäkään tuota lausetta tajua. Tajuatko edes itse mitä hölötät
[/quote]
Öö, tuota helpompi olisi sinunkin tajuta jos vaan yksinkertaisesti vähennät 16,25-15,75
Ja DäDää vastaus on 0,50€
[/quote]
Tämän minäkin tajusin mutta mikä vitun euro tuolla on !??
[/quote]
Siinä varmaan tarvii sitä euroa jos haluu puolikkaan takaisin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:19"]
Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet. Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä: A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla. B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen. Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?
[/quote]En minäkään tuota lausetta tajua. Tajuatko edes itse mitä hölötät
[/quote]
Öö, tuota helpompi olisi sinunkin tajuta jos vaan yksinkertaisesti vähennät 16,25-15,75
Ja DäDää vastaus on 0,50€
[/quote]
Tämän minäkin tajusin mutta mikä vitun euro tuolla on !??
[/quote]
Siinä varmaan tarvii sitä euroa jos haluu puolikkaan takaisin.
[/quote]
Juu muuten kävisi sillain ettei pääsisi siitä 0.25 eroon ja saisi niitä paremminkin lisää. Vaikeaa??
Jos summa on 15,75 niin aika usein jotkut antaa vaikka 20 ja sitten antaa päälle vaikka euron. Sillä tavalla ne saa sen isomman rahan eli setelin. Ja sama jos maksaa vaikka 50 eurolla niin siihen euro päälle.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:36"]Tässä tyhmille hieman rautalangasta vääntöä:
Ostos maksoi siis 15,75€ ja annoin 15€ + 0,25€ ja lopuksi 1€, kun ei ollut sitä 0,50€. Ajattelin näin päästä pienistä ja saada tilalle isompaa.
Myyjä ei tätä tajunnut vaan hoki, että tässä on 1€ ja minä hoin, että ota siitä se 0,50€. Lopulta naputteli koneelle antamani 16.25€ ja kone osasi (onneksi) vähentää siitä ostokseni 15.75€ ja
DäDää ilmoitti myyjälle anna nyt saatana takaisin se 0,50€!
Ap
[/quote]
Viimeinkin selkeä selitys! Neljä sivua tuli ketjua luettua kun en aloituksesta juuri ymmärtänyt sitä "..oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä..". Kassaneitejä löytyy moneen menoon, mutta ap:n ulosannilla en heitä paljoa mollaisi..
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:04"]No, vaikka ihan "Ärsyttävä myyjä? Kokemuksia!". Siinä olisi sitten helppo kertoa, mitä nyt kukakin ärsyttävänä pitää. Tai jotain vastaavaa. Minua olisi ap:n kohtaamat enemmänkin huvittaneet. Typeräksi leimaaminen on keskenkasvuista. -8 [/quote] No eikö nuo ap mainitsemat asiat hieman tyhmyyttä osoita, jos myyjä ei tiedä pyöristyssääntöjä eikä kuinka paljon rahaa pitää antaa takaisin?! Varsinkin kun nykykassakoneisiin voi laittaa sen annetun summan ja kone ilmoittaa paljon annetaan takaisin. Ei Jeesus, että pitää olla yksinkertaista porukkaa, jos tyhmyyttä edustaman yksinkertaisen asian osaamattomuudesta ei voisi sanoa sen oikeilla nimillä. Vaan pitäisi sanoa: huvittava tms. Eikä ilkkumisesta varmaan ollut kyse. Tälle eräälle tiedoksi. Itse ymmärsin että tarkoitus oli koota kokemuksia tilanteista, jossa myyjä ei osaa hommiaan vaan asiakkaalta jää suu auki. Kovin on herkkähipiäistä porukkaa ja aivan kuin av olisi joku moraalin- ja yliystävällisyyden kehto, koskaan ollutkaan.
[/quote]
Joskus kouluajan harjoittelusta jäi mieleen, että tuollaisissa rahatilanteissa menee äärettömän helposti sekaisin. Varsinkin jos on jo summan lyönyt kassaa ja kassakone sanoo toista, sitten mielessään laskee jo takaisinannettavan summan, sitten asiakas lyökin lisää rahaa tiskiin joka ei tietenkään ole "oikea summa" esim. setelin takaisinsaamiseksi, niin siinä menee vain sekaisin.
Tämä ei liity siihen että ei osaisi laskea, vaan siitä että menee helposti eri summissa sekaisin kun tarpeeksi sählätään.
[/quote]
Ja tätähän käytään yleisesti a) kassan nolaamiseen ja oman egon pönkittämisen ("jaa eiks tytteli osaa laskea vai? Höhöhöö!" ja b) huijamiseen (sekoitetaan kassa niin pahasti ja venkslataan rahaa eestaas että saa vahingossa liikaa takaisin).
Miten se voi olla niin julmetun vaikeaa antaa ne fyrkat kerralla? Ja ainakin jos kassa sekoilee rahojen kanssa, niin sivistynyt aikuinen kertoo paljonko niistä tulee takaisin eikä ala vittuilemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:10"]Tyhmä myyjä oli eräässä vaatekaupassa. Olin ostamassa pikkutakkia ja myyjä tyrkyttämällä tyrkytti erästä takkia minulle, no katselin sitä ja sanoin, että tämä lienee kakkosluokkaa kun ompelusaumojen lankoja on parisenttisiä päikiä siellä täällä. Myyjä vakuutteli sen olevan ykkösluokakinen ja sanoi, että otat saksilla se langanpätkät vaan pois. Ei helvetti, ykkösluokkaisessa vaatteessa ei roiku lankoja eikä niitä tarvi asiakkaan alkaa leikklemään, sellaiset eivät ole ykkösluokkaa.
Hinta oli ykköstä ja laatu jotakuinkin kakkosta, tuote jäi kauppaan ja minulle siihen putiikkiin viimeinen keikka.
[/quote]
Se tyhmä myyjä piti sinua tyhmänä. Törkeää !