Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYHMIÄ "KASSANEITEJÄ"

Vierailija
07.12.2014 |

Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet.

Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä:

A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla.

B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen.

Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:19"]

Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet. Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä: A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla. B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen. Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?

[/quote]En minäkään tuota lausetta tajua. Tajuatko edes itse mitä hölötät

Vierailija
42/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kyllä nyt olevan parikin myyjän liikenteessä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:04"]No, vaikka ihan "Ärsyttävä myyjä? Kokemuksia!". Siinä olisi sitten helppo kertoa, mitä nyt kukakin ärsyttävänä pitää. Tai jotain vastaavaa. Minua olisi ap:n kohtaamat enemmänkin huvittaneet. Typeräksi leimaaminen on keskenkasvuista. -8 [/quote] No eikö nuo ap mainitsemat asiat hieman tyhmyyttä osoita, jos myyjä ei tiedä pyöristyssääntöjä eikä kuinka paljon rahaa pitää antaa takaisin?! Varsinkin kun nykykassakoneisiin voi laittaa sen annetun summan ja kone ilmoittaa paljon annetaan takaisin. Ei Jeesus, että pitää olla yksinkertaista porukkaa, jos tyhmyyttä edustaman yksinkertaisen asian osaamattomuudesta ei voisi sanoa sen oikeilla nimillä. Vaan pitäisi sanoa: huvittava tms. Eikä ilkkumisesta varmaan ollut kyse. Tälle eräälle tiedoksi. Itse ymmärsin että tarkoitus oli koota kokemuksia tilanteista, jossa myyjä ei osaa hommiaan vaan asiakkaalta jää suu auki. Kovin on herkkähipiäistä porukkaa ja aivan kuin av olisi joku moraalin- ja yliystävällisyyden kehto, koskaan ollutkaan. [/quote] Joskus kouluajan harjoittelusta jäi mieleen, että tuollaisissa rahatilanteissa menee äärettömän helposti sekaisin. Varsinkin jos on jo summan lyönyt kassaa ja kassakone sanoo toista, sitten mielessään laskee jo takaisinannettavan summan, sitten asiakas lyökin lisää rahaa tiskiin joka ei tietenkään ole "oikea summa" esim. setelin takaisinsaamiseksi, niin siinä menee vain sekaisin. Tämä ei liity siihen että ei osaisi laskea, vaan siitä että menee helposti eri summissa sekaisin kun tarpeeksi sählätään. [/quote] Eihän aloituksessa ollut säheltämisestä kyse.

[/quote]

Siltä se kyllä ap:n viestin perusteella vaikutti, mutta en ollut paikalla, etkä varmaan sinäkään, joten vaikea sanoa. 

En kyllä minäkään ymmärtänyt miksi ap selitti "Ota siitä 1eurosta se 50 senttiä pois...." 

Itse olisin vain sanonut että annan nuo pikkukolikot, niin saan isompana takaisin. (muuten tuollainen kolikkopelaaminen on muiden asiakkaiden mielestä aika ärsyttävää, varsinkin kun kyse vain muutamasta kolikosta. Hanki säästöpossu.)

Vierailija
44/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:19"]

Kertokaa millaisiin vähemmän fiksuihin kassahenkilöihin olette kaupan kassalla törmänneet. Itselläni olisi tässä pari esimerkkiä: A) tuotteen hinnat olivat 20.76€ ja 7.57€, niin kassa naputteli kassaan (käsin naputeltava versio) 20.80€ ja 7.60€ ja laski nämä yhteen. Sanoin, ettet voi pyöristää yhteenlaskettavia summia vaan vasta loppusumman, niin ei vaan tuntunut menevän perille. Väitti, että voi. Missä oli perusmatikkataito?? Tämä tapahtui pari vuotta sitten Varkauden lähellä olevalla huoltoasemalla. B) Laskun loppusumma oli 15.75€ ja annoin kassalle 16.25€ niin kassa ei millään tuntunut tajuavan, että ottaa siitä kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä ja antaa takaisin toiset 50 senttiä. Jankutti vain siitä 1€, että tässä on euro... Sanoin, että ota siitä 1€ se 50 senttiä, että haluan päästä näistä 20 & 5 senttisistä eroon enkä halua niitä lisää. Naputteli lopulta koneelle "saatu 16.25" ja kone ilmoitti palautusrahaksi 0,50€. Kassa jäi kovin miettimään, että mitenhän tuo meni, ilme oli todellakin sen näköinen. Entä muilla, millaisia kokemuksia tai kommentteja olet kuullut typerän kassan/myyjän suusta?

[/quote]

Kannattaa miettiä. Ihan 2 kertaa.
Ohis

Vierailija
45/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:22"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 06:43"]Minä alapeukutin ketjun aloitusta, koska en pidä tuollaisesta mollaamisesta. Oikein ketju ilkkumaan muita. Olisi ainakin voinut muotoilla otsikon toisin. [/quote] Sinähän voit sitten pysyä vaikka kotona. [/quote]Voi sinua heikkolahjaista reppanaa. Etkö vielä 2010-luvullakaan tiedä, että nettiyhteys löytyy myös monesta yksityisasunnosta eikä keskustelupalstan lukemiseksi siten tarvitse poistua kotoaan? [/quote] Ei hyvä tavaton :D Myyjäkö ihan?

[/quote]Voi hyvä Luoja ja Jumalani! Olet tosiaankin tyhmä ja yksinkertainen! 

Vierailija
46/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:19"]

[/quote]

Öö, tuota helpompi olisi sinunkin tajuta jos vaan yksinkertaisesti vähennät 16,25-15,75

Ja DäDää vastaus on 0,50€

Vierailija
47/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:35"]

Luulen kyllä nyt olevan parikin myyjän liikenteessä :D

[/quote]Kyllä luulen kanssa :D Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa luulen kyllä :D Taitaa parikin tyhmää myyjää olla puollustamassa itseään :D myyjät on tyhmiä en kyllä luule vaan tiedän :D

Vierailija
48/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:04"]No, vaikka ihan "Ärsyttävä myyjä? Kokemuksia!". Siinä olisi sitten helppo kertoa, mitä nyt kukakin ärsyttävänä pitää. Tai jotain vastaavaa. Minua olisi ap:n kohtaamat enemmänkin huvittaneet. Typeräksi leimaaminen on keskenkasvuista. -8 [/quote] No eikö nuo ap mainitsemat asiat hieman tyhmyyttä osoita, jos myyjä ei tiedä pyöristyssääntöjä eikä kuinka paljon rahaa pitää antaa takaisin?! Varsinkin kun nykykassakoneisiin voi laittaa sen annetun summan ja kone ilmoittaa paljon annetaan takaisin. Ei Jeesus, että pitää olla yksinkertaista porukkaa, jos tyhmyyttä edustaman yksinkertaisen asian osaamattomuudesta ei voisi sanoa sen oikeilla nimillä. Vaan pitäisi sanoa: huvittava tms. Eikä ilkkumisesta varmaan ollut kyse. Tälle eräälle tiedoksi. Itse ymmärsin että tarkoitus oli koota kokemuksia tilanteista, jossa myyjä ei osaa hommiaan vaan asiakkaalta jää suu auki. Kovin on herkkähipiäistä porukkaa ja aivan kuin av olisi joku moraalin- ja yliystävällisyyden kehto, koskaan ollutkaan. [/quote] Joskus kouluajan harjoittelusta jäi mieleen, että tuollaisissa rahatilanteissa menee äärettömän helposti sekaisin. Varsinkin jos on jo summan lyönyt kassaa ja kassakone sanoo toista, sitten mielessään laskee jo takaisinannettavan summan, sitten asiakas lyökin lisää rahaa tiskiin joka ei tietenkään ole "oikea summa" esim. setelin takaisinsaamiseksi, niin siinä menee vain sekaisin. Tämä ei liity siihen että ei osaisi laskea, vaan siitä että menee helposti eri summissa sekaisin kun tarpeeksi sählätään. [/quote] Eihän aloituksessa ollut säheltämisestä kyse.

[/quote]

Siltä se kyllä ap:n viestin perusteella vaikutti, mutta en ollut paikalla, etkä varmaan sinäkään, joten vaikea sanoa. 

En kyllä minäkään ymmärtänyt miksi ap selitti "Ota siitä 1eurosta se 50 senttiä pois...." 

Itse olisin vain sanonut että annan nuo pikkukolikot, niin saan isompana takaisin. (muuten tuollainen kolikkopelaaminen on muiden asiakkaiden mielestä aika ärsyttävää, varsinkin kun kyse vain muutamasta kolikosta. Hanki säästöpossu.)
[/quote]

Onko porukka näin tyhmää??? Myyjä?

Vierailija
49/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä hommassa pää puutuu. Yhtään jos joku oudommin asiansa ilmaisee (esimerkkinä tämä ottaa kuudennestatoista eurosta sen 50 senttiä sen sijaan että sanoisi, että haluaa käyttää pikkukolikot) voi koko juttu mennä kokonaan ohi. Sen olen oppinut, että kassalla on myyjän ominaisuudessa paras vain sisäistää olevansa tyhmä, eikä miettiä asiaa sen enempää. Hymyillä päälle. :)

Vierailija
50/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:04"]No, vaikka ihan "Ärsyttävä myyjä? Kokemuksia!". Siinä olisi sitten helppo kertoa, mitä nyt kukakin ärsyttävänä pitää. Tai jotain vastaavaa. Minua olisi ap:n kohtaamat enemmänkin huvittaneet. Typeräksi leimaaminen on keskenkasvuista.

-8

[/quote]

No eikö nuo ap mainitsemat asiat hieman tyhmyyttä osoita, jos myyjä ei tiedä pyöristyssääntöjä eikä kuinka paljon rahaa pitää antaa takaisin?! Varsinkin kun nykykassakoneisiin voi laittaa sen annetun summan ja kone ilmoittaa paljon...
[/quote]

Itsehän olen kirjoittanut pitkä matikan ja olen matemaattisesti suht taitava. Silti välillä löi pää tyhjää, kun olin nuorena kassalla. Esim. Pitkä ja kiireinen päivä..

Vierailija
51/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"]

[/quote]

[/quote]

No jos ap antaa siitä 0,75 sen 0,25 pois eikä hänellä ole sitä 0,50 vaan antaa 1€. Vai meneekö liian vaikeaksi? Silloin hän saa pieniä pois ja isompia tilalle. Vaikeaa?

Vierailija
52/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:22"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 06:43"]Minä alapeukutin ketjun aloitusta, koska en pidä tuollaisesta mollaamisesta. Oikein ketju ilkkumaan muita. Olisi ainakin voinut muotoilla otsikon toisin. [/quote] Sinähän voit sitten pysyä vaikka kotona. [/quote]Voi sinua heikkolahjaista reppanaa. Etkö vielä 2010-luvullakaan tiedä, että nettiyhteys löytyy myös monesta yksityisasunnosta eikä keskustelupalstan lukemiseksi siten tarvitse poistua kotoaan? [/quote] Ei hyvä tavaton :D Myyjäkö ihan?

[/quote]Voi hyvä Luoja ja Jumalani! Olet tosiaankin tyhmä ja yksinkertainen! 
[/quote]

:D oletko iiihan tosissasi?

Vierailija
53/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 06:43"]Minä alapeukutin ketjun aloitusta, koska en pidä tuollaisesta mollaamisesta. Oikein ketju ilkkumaan muita. Olisi ainakin voinut muotoilla otsikon toisin. [/quote] Sinähän voit sitten pysyä vaikka kotona.

[/quote]Voi sinua heikkolahjaista reppanaa. Etkö vielä 2010-luvullakaan tiedä, että nettiyhteys löytyy myös monesta yksityisasunnosta eikä keskustelupalstan lukemiseksi siten tarvitse poistua kotoaan?

[/quote]

Täh? Ettekö te muut olekaan kirjastossa? :D

-en liity mitenkään aiempaan viestinvaihtoon
[/quote]

Tää oli hyvä :D

Vierailija
54/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7

Vierailija
55/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin tuohan onkin jo sitä korkeamman tason matikkaa. Miten ihmeessä te olette päässeet peruskoulusta, vai oletteko?

Vierailija
56/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

E kai myyjälle mitään pidä selittää kun antaa rahat ja odottaa myyjän osaavan hommansa. Eikö ap yrittänyt auttaa kun sanoi että ota 0,50 siitä 1e?

Vierailija
57/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:13"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:04"]No, vaikka ihan "Ärsyttävä myyjä? Kokemuksia!". Siinä olisi sitten helppo kertoa, mitä nyt kukakin ärsyttävänä pitää. Tai jotain vastaavaa. Minua olisi ap:n kohtaamat enemmänkin huvittaneet. Typeräksi leimaaminen on keskenkasvuista. -8 [/quote] No eikö nuo ap mainitsemat asiat hieman tyhmyyttä osoita, jos myyjä ei tiedä pyöristyssääntöjä eikä kuinka paljon rahaa pitää antaa takaisin?! Varsinkin kun nykykassakoneisiin voi laittaa sen annetun summan ja kone ilmoittaa paljon annetaan takaisin. Ei Jeesus, että pitää olla yksinkertaista porukkaa, jos tyhmyyttä edustaman yksinkertaisen asian osaamattomuudesta ei voisi sanoa sen oikeilla nimillä. Vaan pitäisi sanoa: huvittava tms. Eikä ilkkumisesta varmaan ollut kyse. Tälle eräälle tiedoksi. Itse ymmärsin että tarkoitus oli koota kokemuksia tilanteista, jossa myyjä ei osaa hommiaan vaan asiakkaalta jää suu auki. Kovin on herkkähipiäistä porukkaa ja aivan kuin av olisi joku moraalin- ja yliystävällisyyden kehto, koskaan ollutkaan. [/quote] Joskus kouluajan harjoittelusta jäi mieleen, että tuollaisissa rahatilanteissa menee äärettömän helposti sekaisin. Varsinkin jos on jo summan lyönyt kassaa ja kassakone sanoo toista, sitten mielessään laskee jo takaisinannettavan summan, sitten asiakas lyökin lisää rahaa tiskiin joka ei tietenkään ole "oikea summa" esim. setelin takaisinsaamiseksi, niin siinä menee vain sekaisin. Tämä ei liity siihen että ei osaisi laskea, vaan siitä että menee helposti eri summissa sekaisin kun tarpeeksi sählätään. [/quote] Eihän aloituksessa ollut säheltämisestä kyse. [/quote] Siltä se kyllä ap:n viestin perusteella vaikutti, mutta en ollut paikalla, etkä varmaan sinäkään, joten vaikea sanoa.  En kyllä minäkään ymmärtänyt miksi ap selitti "Ota siitä 1eurosta se 50 senttiä pois...."  Itse olisin vain sanonut että annan nuo pikkukolikot, niin saan isompana takaisin. (muuten tuollainen kolikkopelaaminen on muiden asiakkaiden mielestä aika ärsyttävää, varsinkin kun kyse vain muutamasta kolikosta. Hanki säästöpossu.) [/quote] No jos ap antaa siitä 0,75 sen 0,25 pois eikä hänellä ole sitä 0,50 vaan antaa 1€. Vai meneekö liian vaikeaksi? Silloin hän saa pieniä pois ja isompia tilalle. Vaikeaa?

[/quote]

Pöljät, eihän tässä olekaan vaikeuksia laskea 16,25-15,75. Vaan kyse on siitä, että mistä eurosta otetaan 50 senttiä minne jne.? Jos ap olisi antanut 16 euroa, olisi siitä saatu takaisin 25 senttiä ja kun siihen lisää 25 senttiä, tulee 50. Mutta todellakin, mitä 50 senttiä eurosta ja toinen 50 senttiä? Saisiko tähän selityksen?

Vierailija
58/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhimillinen virhe ja stressaava hetki ja heti haukutaan tyhmäksi. Haukutteko lapsiannekin tyhmiksi kun eivät heti tajua mitä yritätte sanoa.

Vierailija
59/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:22"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 06:43"]Minä alapeukutin ketjun aloitusta, koska en pidä tuollaisesta mollaamisesta. Oikein ketju ilkkumaan muita. Olisi ainakin voinut muotoilla otsikon toisin. [/quote] Sinähän voit sitten pysyä vaikka kotona. [/quote]Voi sinua heikkolahjaista reppanaa. Etkö vielä 2010-luvullakaan tiedä, että nettiyhteys löytyy myös monesta yksityisasunnosta eikä keskustelupalstan lukemiseksi siten tarvitse poistua kotoaan? [/quote] Ei hyvä tavaton :D Myyjäkö ihan? [/quote]Voi hyvä Luoja ja Jumalani! Olet tosiaankin tyhmä ja yksinkertainen!  [/quote] :D oletko iiihan tosissasi?

[/quote]En vaan sarkastinen. Otin vapauden vitsailla, sillä kuten hyvin tiedät, huomattavan suuri älysi ja partaveitsenterävä päättelykykysi ei jää keneltäkään huomaamatta. 

Olet ap nero.

Vierailija
60/228 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:20"]

Itelleni tuli vastaan, osaamattomuudesta oli kyse, sellainen myyjä joka ei yksinkertaisesti osannut ei sitten millään paketoida lahjapaperiin ostamaani tuotetta. Sanoin hänelle että se on hieno mutta todellisuudessa lapsikin olisi osannut paremmin :D

[/quote]

Ihan ilmaista paketointia arvostelet? Voi hellanlettas. Odotitko vielä , että myyjä olisi kiillottanut Teiltä kengät ja pyyhkinyt perseesi?