Miksi onnellisesta lapsettomuudesta ei saa puhua?
Kommentit (133)
Olin postaamassa tätä edelliseen ketjuun:
Ei se ollut. Kommentointi oli osin törkeää kuten aina velautta käsittelevissä aloituksissa, mutta aloitus oli neutraali.
Ap
No, jos laskee sen, että sinä lapsettomana ihmisenä kerrot, miten lapsiperheiden elämä on stressaavaa ja kaamea, neutraaliksi, niin sitten se oli varmasti neutraali. Itse en ymmärrä sitä, miksi tällä palstalla on niin usein sellaisten lapsettomien aloituksia, joissa he tekevät juuri tuollaista vastakkainasettelua heidän ja lapsiperheellisten välillä. Miksi ihmeessä? En voi kuvitella, että itse tekisin avauksia, joissa miettisin, miten kauheata elämäni olisi, jos olisin jäänyt lapsettomaksi. En koe lainkaan tarvetta vertailla itseäni lapsettomiin pariskuntiin. Se on heidän valintansa ja minun valintani on minun valintani. Heidän elämänsä on sellaista ja minun tällaista. Mulla on siis vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä ystäväpiirissä, ja voin sanoa, että enä mä käytä heidän elämäänsä mittatikkuna omassa elämässäni, enkä voisi oikein kuvitella, että he käyttäisivät minun elämäänsä omassaan. Kuvittelen, että heillä on ihan oman juttunsa ja ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut. Kommentointi oli osin törkeää kuten aina velautta käsittelevissä aloituksissa, mutta aloitus oli neutraali.
Ap
No, jos laskee sen, että sinä lapsettomana ihmisenä kerrot, miten lapsiperheiden elämä on stressaavaa ja kaamea, neutraaliksi, niin sitten se oli varmasti neutraali. Itse en ymmärrä sitä, miksi tällä palstalla on niin usein sellaisten lapsettomien aloituksia, joissa he tekevät juuri tuollaista vastakkainasettelua heidän ja lapsiperheellisten välillä. Miksi ihmeessä? En voi kuvitella, että itse tekisin avauksia, joissa miettisin, miten kauheata elämäni olisi, jos olisin jäänyt lapsettomaksi. En koe lainkaan tarvetta vertailla itseäni lapsettomiin pariskuntiin. Se on heidän valintansa ja minun valintani on minun valintani. Heidän elämänsä on sellaista ja minun tällaista. Mulla on siis vapaaehtoisesti lapsettomia i
Enhän minä sanonut siinä mitään tuollaista. Sanoin että monien tuntemieni lapsiperheiden elämä on vanhempien omien sanojen mukaan usein stressaavaa.
Ap
"Enhän minä sanonut siinä mitään tuollaista. Sanoin että monien tuntemieni lapsiperheiden elämä on vanhempien omien sanojen mukaan usein stressaavaa.
Ap"
Sulta menee pointti kokonaan ohi. Ylipäätään tuo, että koet tarvetta vertailla ja nimenomaan nähdä sen lapsiperhe-elämän vain stressaavana. Mä en montaa ihmistä nykyajassa tiedä, joka ei stressistä valita. Kun hän valittaa stressistään, voi toki tulkita, että hänen koko elämänsä on stressaavaa, tai sitten voi tulkita, että hän haluaa nyt vain purkaa sitä elämänsä stressiä. Jos sä tuot julki, että sun mielestä lapsiperhe-elämän silkka stressaavuus on enemmän sääntö kuin poikkeus, et voi oikein puhua neutraalista asenteesta - edelleen sulla ei ole siitä kokemusta etkä voi sitä ymmärtää. Jos joku toinen lapsiperheellinen tulee kertomaan mulle stresaavasta tilanteestaan, mulla ei ole mikään pakko nähdä hänen koko elämäänsä sen hirveän stressin läpi. Mä tiedän myös ne ihanat puolet, jotka siihen tiettyyn hektiseen vaiheeseen sisältyy.
Tuohon vertailun tarpeeseen et kommentoinut mitään. Miksi koet tarvetta vertailla?
Vierailija kirjoitti:
"Enhän minä sanonut siinä mitään tuollaista. Sanoin että monien tuntemieni lapsiperheiden elämä on vanhempien omien sanojen mukaan usein stressaavaa.
Ap"
Sulta menee pointti kokonaan ohi. Ylipäätään tuo, että koet tarvetta vertailla ja nimenomaan nähdä sen lapsiperhe-elämän vain stressaavana. Mä en montaa ihmistä nykyajassa tiedä, joka ei stressistä valita. Kun hän valittaa stressistään, voi toki tulkita, että hänen koko elämänsä on stressaavaa, tai sitten voi tulkita, että hän haluaa nyt vain purkaa sitä elämänsä stressiä. Jos sä tuot julki, että sun mielestä lapsiperhe-elämän silkka stressaavuus on enemmän sääntö kuin poikkeus, et voi oikein puhua neutraalista asenteesta - edelleen sulla ei ole siitä kokemusta etkä voi sitä ymmärtää. Jos joku toinen lapsiperheellinen tulee kertomaan mulle stresaavasta tilanteestaan, mulla ei ole mikään pakko nähdä hänen koko elämäänsä
Olet ymmärtänyt koko ketjun ihan väärin.
En kuvittele koko lapsiperhe-elämän olevan pelkkää stressiä, jos vanhempi kertoo esim. loman olleen stressaava. Minä kuitenkin haluan erilaista elämää, ja se on ongelma yllättävän monille.
Mitä minä vertailin?
Toki olen mielessäni vertaillut lapsiperhe-elämää lapsettomaan elämään kun olen elämäni suuntaviivoja funtsinut. Olisi typerää tehdä niin iso päätös miettimättä ollenkaan.
Ap
Saa puhua, mutta kerro, mikä lapsettomuudesta on hyvää, älä siitä, mikä lapsiperheessä on huonoa.
Joku katkera lisääntynyt trollaa/trollasi
"Olet ymmärtänyt koko ketjun ihan väärin.
En kuvittele koko lapsiperhe-elämän olevan pelkkää stressiä, jos vanhempi kertoo esim. loman olleen stressaava. Minä kuitenkin haluan erilaista elämää, ja se on ongelma yllättävän monille.
Mitä minä vertailin?
Toki olen mielessäni vertaillut lapsiperhe-elämää lapsettomaan elämään kun olen elämäni suuntaviivoja funtsinut. Olisi typerää tehdä niin iso päätös miettimättä ollenkaan.
Ap"
No, sinä nyt kuitenkin kirjoittelit ketjussasi siitä, miten lapsiperheen loma on ennen kaikkea stressaava kokemus, ja jos ei ole, se on poikkeus. Ei ehkä kannata kirjoittaa noin, jos haluaa ennemmin painottaa jotain muita asioita. Käsittääkseni vertailit omaa elämääsi tähän.
Vierailija kirjoitti:
Saa puhua, mutta kerro, mikä lapsettomuudesta on hyvää, älä siitä, mikä lapsiperheessä on huonoa.
On enemmän aikaa ja rahaa itselle, on helpompaa vain lähteä jonnekin, ei tarvitse ostaa synttäri/joululahjoja. Onhan noita hyviä puolia vaikka miten paljon
eri
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on ärsyttävää, kun ihminen, jolla ei ole kokemusta lapsiperhe-elämästä, kertoo, miten lapsiperhe-elämä on kauheaa.
Menee sulla jankkaamiseksi tämä asia. Täällä on ihan normaalia, että aloitukset lähtee. Joku nyt vaan päätti olla sulle ilkeä.
Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Ihmisillä on erilaiset elämät ja niiden vertailu on aika turhaa.
Ole rauhassa lapseton, kukaan sua pakota hankkimaan niitä. Tosin jos meininki jatkuu yhtä oikeistolaisena, niin voi aborttioikeus ja ehkäisy olla jossain vaiheessa uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä vertailin?
Ap"
No, sinä nyt kuitenkin kirjoittelit ketjussasi siitä, miten lapsiperheen loma on ennen kaikkea stressaava kokemus, ja jos ei ole, se on poikkeus. Ei ehkä kannata kirjoittaa noin, jos haluaa ennemmin painottaa jotain muita asioita. Käsittääkseni vertailit omaa elämääsi tähän.
Niin, oman kokemukseni mukaan näin on. Valtaosa lapsiperheellisistä on kertonut lomien olevan stressaavaa aikaa. Tämänkin kerroin kyllä ketjussa. Osuiko se pahaan paikkaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on ärsyttävää, kun ihminen, jolla ei ole kokemusta lapsiperhe-elämästä, kertoo, miten lapsiperhe-elämä on kauheaa.
Vielä ärsyttävämpää on se , kun lisääntyneet maallittaa lapsettomia
Vierailija kirjoitti:
Menee sulla jankkaamiseksi tämä asia. Täällä on ihan normaalia, että aloitukset lähtee. Joku nyt vaan päätti olla sulle ilkeä.
Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Ihmisillä on erilaiset elämät ja niiden vertailu on aika turhaa.
Ole rauhassa lapseton, kukaan sua pakota hankkimaan niitä. Tosin jos meininki jatkuu yhtä oikeistolaisena, niin voi aborttioikeus ja ehkäisy olla jossain vaiheessa uhattuna.
Eihän tässä ehdi jankkaamaan kun kokoajan aloitukset poistetaan.
Pointti on se etten voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat minun lisääntyvän, kun oma kokemukseni sen kannattavuudesta on päinvastainen. En minäkään sano lisääntyneelle että anna lapsesi pois, se kannattaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku nyt trollaa sua poistelemalla aloituksiasi. Ei se tarkoita, ettei saisi puhua. VPN:n avulla tuollainen kiusaaminen on helppoa.
Tapahtuu muillekin tällä palstalla. Täysin tavalliset aiheet täyttyy ilkeilystä ja törkykommenteista ja sitten poistuu. Sanoman vika kun mahdollistaa tämmöisen toiminnan, tai sitten mode poistaa kaikki aloitukset asioista, joista on eri mieltä? En itse sen takia enää koskaan tee tänne yhtäkään aloitusta, on ihan ajanhaaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä vertailin?
Ap"
Niin, oman kokemukseni mukaan näin on. Valtaosa lapsiperheelli
Pikkulasten kanssa voi olla stresaavaa. Isompien kanssa menee ihan rauhallisesti lomaillessa. Saa mökkeillä ja saunoa ja uida pitkään. Pelata jotain ja käydä sienessä. Varsin helppoa ja rentoa. Ottaa välillä päikkärit.
Se pahin vaihe ei kestä montaa vuotta.
Miten niin "ei saa" puhua??? Sitähän ja "velaa" saa suut ja silmät täyteen ihan joka kanavasta jopa päivittäin. Ihan kuin jotain propaganda-luonteista julistusta.
Melko räikeä ero moneen asiaan, joista puhuminen on tyrehdytetty/ei mahdollistettu säännönmukaisesti ja laajasti medioissa ja keskustelupalstoilla. "Moderointina".
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, jos laskee sen, että sinä lapsettomana ihmisenä kerrot, miten lapsiperheiden elämä on stressaavaa ja kaamea, neutraaliksi, niin sitten se oli varmasti neutraali. Itse en ymmärrä sitä, miksi tällä palstalla on niin usein sellaisten lapsettomien aloituksia, joissa he tekevät juuri tuollaista vastakkainasettelua heidän ja lapsiperheellisten välillä. Miksi ihmeessä? En voi kuvitella, että itse tekisin avauksia, joissa miettisin, miten kauheata elämäni olisi, jos olisin jäänyt lapsettomaksi. En koe lainkaan tarvetta vertailla itseäni lapsettomiin pariskuntiin. Se on heidän valintansa ja minun valintani on minun valintani. Heidän elämänsä on sellaista ja minun tällaista. Mulla on siis vapaaehtoisesti lapsettomia i
Hei! Se on Ap:n mielipide ja kokemus. Hänellä on siihen oikeus. Tämä on keskustelupalsta, tai ainakin joskus oli. Keskustelun idea on puhua ihmisten kokemuksista ja mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ehdi jankkaamaan kun kokoajan aloitukset poistetaan.
Pointti on se etten voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat minun lisääntyvän, kun oma kokemukseni sen kannattavuudesta on päinvastainen. En minäkään sano lisääntyneelle että anna lapsesi pois, se kannattaa.
Ap
Kuka sulle on ilmaissut pakottavan tarpeen sun lisääntymisestä? Oikeasti? Aamu-tv?
"Niin, oman kokemukseni mukaan näin on. Valtaosa lapsiperheellisistä on kertonut lomien olevan stressaavaa aikaa. Tämänkin kerroin kyllä ketjussa. Osuiko se pahaan paikkaan?
Ap"
Ei, oman kokemuksesi mukaan ei ole, koska sinulla ei ole omaa kokemusta lapsiperhe-elämästä. Sinä kuulet jonkin asian ja muodostat mielipiteesi sen mukaan. Sen yhden kuulemasi asian lisäksi on olemassa paljon muita asioita, joita sinä et kuule, koska ne eivät jotenkaan ole sellaisia asioita, joista ihmiset tapaavat puhua kahvihuonekeskusteluissa. Ei vaikkapa puhuta siitä, miten ihanaa on seurata, kun oma lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii asioita. Ei siitä, miten hienoa on tunnistaa omien sukulaisten kasvonpiirteitä omissa lapsissaan. Ei siitä, miten mukavalta tuntuu, kun saa pitää omaa lasta sylissä. Se, että joskus on stressaavaa, ei poista sitä, että on myös nämä asiat. (Ja ehkä joku joskus puhuukin näistä asioista kahvipöydässä, mutta joku toinen saattaa sitten pyörittää silmiään ja sanoa, että eikö se mistään muusta jauha kuin lapsistaan. Koska nuo kokemukset eivät vain ole sellaisia, jotka välttämättä olisivat maailman kiehtovimpia kahvipöytäkeskusteluja.)
En hahmota, mikä tässä voisi osua pahaan paikkaan. Selitä.
Joku nyt trollaa sua poistelemalla aloituksiasi. Ei se tarkoita, ettei saisi puhua. VPN:n avulla tuollainen kiusaaminen on helppoa.