Nuorten tilanne on katastrofaalinen. Menetetty sukupolvi?
Nuorten poikien, miesten, tyttöjen ja naisten tilanne on järkyttävä. Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Mitä tästä sukupolvesta vielä tulee vai tuleeko mitään? Mikä nuoria vaivaa?
Kommentit (204)
Vaatiminen alkaa jo päiväkodissa. Muistan miten en mahtunut sosiaaliseen muottiin ja siitä nousi iso haloo sekä joutuminen lastenlinnaan. Tämä alkoi siis eskarissa.. Joudun edelleenkin ravaamaan terapiassa.
Pää ei kestä työelämää, sitäkin tuli kokeiltua.
Veljellä sama juttu. Kiusasivat koko ylä-asteen, jonka takia koki post-traumaattisen romahtamisen ollessaan lukiossa, joutui hetkeksi laitokseen. Haluaisi palata takaisin opiskelemaan :p
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ja lapset ovat käsittämätöntä sakkia.
Vaippaikäisestä saakka on useimpia kasvattanut yliopistokoulutuksen saanut varhaiskasvattaja, on neuvolajärjestelmää, kouluruokaa, iltapäiväkerhoa, eikä kouluissa enää edes vaadita mitään oppimaan, koulukyytejä kaikenmaailman harrastuksia, vanhempia on opetettu olemaan läsnä lastensa kehityksessä ym. ym.Ja mikä on ollut lopputulema? Psyykeltään heikoimmat sukupolvet ikinä. Työelämämää eikä opiskelu- tai kouluelämää ei kestetä enää yhtään, vaan polla on heti kumollaan ja pitää jäädä kotiin vinkumaan maailman epäoikeudenmukaisuutta.
Itse en työelämää kestänyt kiusaajien takia.
Vanhat naiset tekivät työstä helvettiä. Itse jaksoivat olla eläkkeelle asti siellä toisten riesana ja toisia sairastuttamassa, koska oksensivat ja kaatoivat oman pahan olonsa nuoren päälle.
Sitten olette itseänne kehumassa, kun olette niin vahvoja että kestitte ihan olla töissä.
Te kestitte olla töissä joo, mutta ne kenen niskaan paskotte kärsivät paljon.
Häpeää ette tunne.
Vierailija kirjoitti:
MT-ongelmat, matalat testot ja satunnainen juoppous. Mieluusti jään taka-alalle katselemaan kun yhteiskunta rapistuu.
Siis onko nuorilla liian pienet lihakset vai oliko tämä nyt joku machopostaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat hukassa, eivät enää tiedä omaa rooliaan läntisessä maailmassa. Kehitys sai alkunsa jo kasarilla ja on mennyt lapasesta.
Jatkuvasti lasten kasvatus on mennyt lepsumpaan, ja enemmän lapsen ehdoilla kulkevaan suuntaan. Oikeasti lapset tarvitsevat rajat, pettymyksiä sekä onnistumisen elämyksiä. Tuntuu kuin nykyään ei saisi tulla mistään paha mieli jolloin pienikin asia järkyttää raiteiltaan.
Näkeehän sen täälläkin, on avauksia joissa lapsi lyö/puree/hakkaa kepillä ja äiti saattaa meinata ajatella ehkä hermostuvansa lapselle.
Minulle ei hyvää tehnyt tukistamiset, läpsimiset ja raivohuutamiset. Voin kyllä kuvitella itseni lapsen asemaan kenen vanhempi on tuollainen "meinaan ehkä ajatella hermostuvani"lössö.
Lapsihan on ihan hädässä jos ei mitään negatiivisia tunteita näytetä. Olisi ihan kauheaa olla pieni lapsi jolla on paha olla, mutta äiti/isi vain sössöttää, lässyttää, lepertelee ja läpertelee.
Siinä menee ihan sekaisin. Ei voi turvata ja luottaa vanhempaansa joka ei ole lainkaan autoritäärinen, vaan sinä pienenä lapsena olet vastuussa kaikesta.
Ei sen niin pidä mennä.
Tuo on sinun filosofointiasi. Silti tilastot näyttävät että nykyajan nuorista merkittävä osa ei ole kykeneviä työelämään MT-ongelmien takia. Ennen tuollaista ongelmaa ei ollut.
Minulla on ollut riehuva äiti ja se on saanut pitämään puoleni ja selviämään itsenäisesti. Ei ole ollut ongelmia.
Ihmisille on ilmeisesti epäselvää että liian kurituksen ja lässyttämisen välillä on paljon tilaa.
Mun lapset pelkää että suutun. Ihan siksi että suutun tosissaan ja siitä on seuraamuksia (puhelimen takavarikointia, peliajan menetystä jnejne). Koskaan en käy käsiksi, mutta lapset uskoo kerrasta. Toisaalta kyllä uskaltavat mulle kaikesta myös puhua.
En myöskään anna lasten luovuttaa. Esim harrastuksia ei lopeteta kesken vaan kausi mennään loppuun. Seuraavalla kaudella ei ole pakko jatkaa, jos ei halua. Jos lasta on komennettu, niin olen yleensä opettajan/valkun puolella, jos ei ole hyvää syytä olla olematta.
Näin tuli ainakin ihan täysipäisiä tenavia, jotka tähän asti ovat pärjänneet koulussa ym missä saattaa vähän olla painettakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ja lapset ovat käsittämätöntä sakkia.
Vaippaikäisestä saakka on useimpia kasvattanut yliopistokoulutuksen saanut varhaiskasvattaja, on neuvolajärjestelmää, kouluruokaa, iltapäiväkerhoa, eikä kouluissa enää edes vaadita mitään oppimaan, koulukyytejä kaikenmaailman harrastuksia, vanhempia on opetettu olemaan läsnä lastensa kehityksessä ym. ym.Ja mikä on ollut lopputulema? Psyykeltään heikoimmat sukupolvet ikinä. Työelämämää eikä opiskelu- tai kouluelämää ei kestetä enää yhtään, vaan polla on heti kumollaan ja pitää jäädä kotiin vinkumaan maailman epäoikeudenmukaisuutta.
No, ainakin omalta osaltani voin sanoa että työelämä on nykyään todella paljon hektisempää ja pirstaleisempaa kuin ennen. Esim. 90-luvulla viikonloppuisin ei koko ajan roikuttu lukemassa kännykällä työmaileja ja roikuttu Linkedinissa. Tehtiin työt keskittyen ja mentiin kotiin.
Työn tehokkuus ei ole kuitenkaan parantunut. Sama hölmöily jatkuu työpaikalla kuin mitä muussakin yhteiskunnassa. Kaiken pitää olla kivaa ja näyttää hyvälle. Itse työllä ja sen edistymisellä ei ole niin suurta merkitystä. Tämä siis asiantuntija- esimiestyössä.
Kovin on ajat kyllä muuttuneet omien vanhempieni ajoista, jolloin äitini vain käveli pankkiin töihin suoraan lukiosta. Oli pankissa töissä yli 30 vuotta.
Itse olen opiskellut lukion jälkeen 7 vuotta (ammattitutkinto, sekä alaan liittyvä yliopistokoulutus), enkä silti ole saanut hanttihommia parempi töitä joissa palkka hieman yli tonnin kuussa. En ole opiskellut humanitaarista alaa ja potentiaalisia työnantajia on melko hyvin.
Kaikkiaan ei ole kyllä kovinkaan rohkaisevaa, eikä tulevaisuus näytä kovinkaan valoisalta. Monilla ikäisilläni amislaisilla on omistusasunnot, autot jne. Itsellä ei ole muuta kuin opintovelkaa ja pitkä koulutuslista CV:tä koristamassa. Ei koulutus fiksulta alaltakaan ole takuu sille, että saisi hyvän työpaikan.
N27
Vierailija kirjoitti:
Kovin on ajat kyllä muuttuneet omien vanhempieni ajoista, jolloin äitini vain käveli pankkiin töihin suoraan lukiosta. Oli pankissa töissä yli 30 vuotta.
Itse olen opiskellut lukion jälkeen 7 vuotta (ammattitutkinto, sekä alaan liittyvä yliopistokoulutus), enkä silti ole saanut hanttihommia parempi töitä joissa palkka hieman yli tonnin kuussa. En ole opiskellut humanitaarista alaa ja potentiaalisia työnantajia on melko hyvin.
Kaikkiaan ei ole kyllä kovinkaan rohkaisevaa, eikä tulevaisuus näytä kovinkaan valoisalta. Monilla ikäisilläni amislaisilla on omistusasunnot, autot jne. Itsellä ei ole muuta kuin opintovelkaa ja pitkä koulutuslista CV:tä koristamassa. Ei koulutus fiksulta alaltakaan ole takuu sille, että saisi hyvän työpaikan.
N27
Tässä taidetaan kyllä puhua nuoremmista, mutta ymmärrän hyvin tuskasi. Toivottavasti saat vielä alasi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27
Tässä taidetaan kyllä puhua nuoremmista, mutta ymmärrän hyvin tuskasi. Toivottavasti saat vielä alasi töitä.
Kyllä alle 30v on nykymaailmassa nuori. Etenkin kun otetaan huomioon miten paljon vielä juuri 27v ikäisillä on vaikeuksia päästä edes työelämään ja "aikuisten maailmaan" kiinni tänä päivänä. Kärsivät samoista ongelmista kuin 5-10 vuotta nuoremmat ja elävät osittain siinä mielessä myös samaa elämänvaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27
Kyllä alle 30v on nykymaailmassa nuori. Etenkin kun otetaan huomioon miten paljon vielä juuri 27v ikäisillä on vaikeuksia päästä edes työelämään ja "aikuisten maailmaan" kiinni tänä päivänä. Kärsivät samoista ongelmista kuin 5-10 vuotta nuoremmat ja elävät osittain siinä mielessä myös samaa elämänvaihetta.
Sitten tarvitsi puhua otsikossa menetetyistä sukupolvista, sillä ylempi kirjoittaja on milleniaali (1980-1996). Nykynuoret ovat Z-sukupolvea.
Kun vanhemmat ei ole osanneet/osaa kasvattaa, maalaisjärki puuttuu ja "ei" on kirosana. Ja rutiinit, niitä vihaa vanhemmat joten ei niitä anneta lapsellekaan ja lapsi rakastaisi niitä, rutiineja, rajoja ja tylsyydenkin sietämisen opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27
Ei se tee nelikymppisestäkään nuorta, vaikka kuinka ei olisi päässyt esim. mt-ongelmien takia työelämään tai "aikuisten maailmaan".
Tutkimusten mukaan kylläkin suurin osa nuorista voi hyvin ja opettajana näen sen käytännössäkin. Vain pieni osa oireilee ja heille pitäisikin saada nykyistä nopeammin apua esim. mielenterveyspuolelta. Koulukiusaamiseen puututaan nykyään ainakin meidän koulussa aina kun sellaista havaitaan. Ikävä kyllä ketään ei voi pakottaa ottamaan kiusattua tai ongelmaista kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti kasvatettu, se on meidän vanhempien syy osittain
Suomessahan on maailman paras varhaiskasvatus, kolme vuotiaita hoitavat OPETTAJAT ja lapsia kotona hoitavat äidit/isät ovat käytännössä katsottuna luusereita tai ainakin heihin suhtaudutaan erittäin kielteisesti. Miksi sitten lapset ja nuoret voivat näin pahoin? Luulisin tämän varhaiskasvatuksen pystyvän sitten parempaan..
Koululaitoskin on samaan aikaan ajettu ruvelle. Koska idealismi.
Suomen nuorten kasvatus syöksynyt heikkoon tilaan.Koulussa häiriköivät.Kännykät pois luokista.Vapaan kasvatuksen seurausta jo 60-luvun puolelta kasvatuksen aakkoset alkoivat.Tilanne pahenee yhä jollei lapset osaa lukea,laskea,kirjoittaa.Viran omaisille oikeus puuttua.Rangaistuket pantava toimeen puukon väkivallan aiheuttajille.
Samaa mietin. Oma nyt 16v tytär masentui 12vuotiaana ilman mitään syytä,ei ollut koulukiusaamista tai sydänsuruja. Bestiksellään myös masennusta ja lisäksi bulimia.
Samoin kaverin tyttö 14vuotta viiltelee ja polttaa itseään tupakoilla mutta hänellä ei ole masennusdiagnoosia.
Tässäkin vedetään nyt johtopäätöksiä yleistämällä. Kun joku pahoinpitelee toista, niin kuvitellaan että kaikki nuoret on pahoinpitelijöitä.
Jo jotkut ovat köyhiä, niin heti uutisoidaan että kaikki suomalaiset ovat köyhiä.
Kun joku ei pääse salamana hoitoon, niin kukaan ei pääse Suomessa hoitoon lainkaan.
Nuoret ei liikkuneet korona- aikana. Tutkimus osoitti, että yli 90 prosenttia lapsista alkoi liikkumaan esim luonnossa kävellen.
Suomalaiset näkevät nälkää. Tosi asiassa suurin osa suomalaisista on liian lihavia.
En itse tunne yhtäkään nuorta, jolla olisi vakavia mielenterveysongelmia, mutta varmaan heitäkin on.
VAikka hinnat ovat nousseet meistä riippumattomista syistä, niin useimmat ymmärtävät, että tilanne tulee ainakin paremmaksi, jos sen aiheuttajista edes yksi poistuu.
Olen tälläinen viikymppinen muija kuntouttavassa työtoiminnassa ja siellä on todella paljon minua nuorempia,18-20vuotiaita! Niin nuoria mutta loppuunpalaneita,vailla tulevaisuudensuunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin vedetään nyt johtopäätöksiä yleistämällä. Kun joku pahoinpitelee toista, niin kuvitellaan että kaikki nuoret on pahoinpitelijöitä.
Jo jotkut ovat köyhiä, niin heti uutisoidaan että kaikki suomalaiset ovat köyhiä.
Kun joku ei pääse salamana hoitoon, niin kukaan ei pääse Suomessa hoitoon lainkaan.
Nuoret ei liikkuneet korona- aikana. Tutkimus osoitti, että yli 90 prosenttia lapsista alkoi liikkumaan esim luonnossa kävellen.
Suomalaiset näkevät nälkää. Tosi asiassa suurin osa suomalaisista on liian lihavia.
En itse tunne yhtäkään nuorta, jolla olisi vakavia mielenterveysongelmia, mutta varmaan heitäkin on.
VAikka hinnat ovat nousseet meistä riippumattomista syistä, niin useimmat ymmärtävät, että tilanne tulee ainakin paremmaksi, jos sen aiheuttajista edes yksi poistuu.
Suomessa on pulaa sairaanhoitajista - Suomessa on MAAILMAN eniten sairaanhoitajia 1000 asukasta kohti.
Jossain on resurssoitu pahasti pieleen. Heidän aikaansa menee ihan muuhun kuin hoitamiseen
Suomessa on 50 000 turhaa sairaalayöpymistä mahdollisesti jopa 10 kertaa enemmän. Ne tapaukset olisi voitu hoitaa lääkärissä käynnillä ajoissa. Ja joku diabetes kehittyy niin hitaasti, että riittää vaikka sen ajan saisi 3 viikon päähän. Suomalaisten yhä paheneva yliapaino-ongelma maksaa paljon.
Uuden hallituksen kannattaisi kieltää sokerin ja limsojen ja karkkien myynti kokonaan. Mutta eihän sitä voi tehdä. Köyhän ainoa lohtu on sókerin syönti ja niillä pilataan lastenkin terveys-
Vierailija kirjoitti:
Boomereitten syy.
Näitä on/oli runsaasti, niin saivat äänestyksissä pitkään enemmistön. - vaalipiirijako lisäksi suosii kepu/hurriseutuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat hukassa, eivät enää tiedä omaa rooliaan läntisessä maailmassa. Kehitys sai alkunsa jo kasarilla ja on mennyt lapasesta.
Jatkuvasti lasten kasvatus on mennyt lepsumpaan, ja enemmän lapsen ehdoilla kulkevaan suuntaan. Oikeasti lapset tarvitsevat rajat, pettymyksiä sekä onnistumisen elämyksiä. Tuntuu kuin nykyään ei saisi tulla mistään paha mieli jolloin pienikin asia järkyttää raiteiltaan.
Kymmeniä vuosia kasvatus ollut pois raiteiltaan!!!KUKA KORJAA TILANTEEN.SUOMI KONKURSSIIN.Työntekijät puuttuvat Suomesta.Avustuksien anelijoita riittää joka jonoon.Tuet ja avustukset pois.Ihmiset työllisyystöihin Rata,Maantie ,YM.Miksi jaellaan valtionrahaa turhaan.Opiskelu maksulliseksi yksi ammattikoulutus ,muut maksulliseksi.
No, ainakin omalta osaltani voin sanoa että työelämä on nykyään todella paljon hektisempää ja pirstaleisempaa kuin ennen. Esim. 90-luvulla viikonloppuisin ei koko ajan roikuttu lukemassa kännykällä työmaileja ja roikuttu Linkedinissa. Tehtiin työt keskittyen ja mentiin kotiin.