Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
1/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:30"]

Et saa ymmärrystä, ei tavallinen palkansaaja laita 500€ terapiaan ja 200€ lääkärille ja lääkkeisiin. Kenellä on siihen varaa, ei taviksella.

[/quote]'

Eli mun pitäs jättää mun sairaudet hoitamatta? Eli en kävis lääkärissä, en ottais lääkkeitä, en hoitais sairautta? Eli mulla ei olis minkäänlaista tulevaisuutta?

Vierailija
2/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:16"]

Ihan vinkkivinkki - jos oikeesti haluat olla eettinen, jätät ne kaikki kananmunat, lehmän maidon ja kaikkien eläinten lihan ostamatta. "Luomu"kanojenkaan olot ei ole mitään inhimillisiä, 9 kanaa neliömetrillä vs normikanalan 6, ennenaikainen kuolema, ei mahdollisuutta elää lajille luonnollista elämää aka voida hyvin. Ulkoilua parina kuukautena vuodessa - paitsi etteivät useimmat halleissa eläneet kanat edes uskalla mennä ulos... Plus ne kaikki kukkotivut (mikä on oikea sana?) jotka kokevat tuskallisen kuoleman koska niillä ei ole taloudellista arvoa (koska ne eivät tuota munasoluja->munia)

Puhumattakaan siitä, kuinka kieroutunutta on juoda toisen lajin poikasilleen tuottamaa maitoa. Ei ne lehmät sitä maitoa huvikseen tuota, niin kuin ei ihmisäiditkään. 

Puhumattakaan näiden alojen ympäristövaikutuksista. Ei mennä nyt sinne sen enempää, ellei joku välttämättä halua. (Mulla on helvetisti koulutöitä niin käyttäkää googlea. Toisaalta oon täällä kylläkin juuri niitten tekemistä viivytelläkseni....)

Ja kikherneiden epäterveellisyydestä... Ne, kuten kaikki palkokasvit (ja aika moni muu kasvi, esim sipuli) sisältävät oligosakkarideja jotka voivat aiheuttaa vaikka ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle vatsakipuja. Silloin vältettävien ruokien lista kyllä kasvaa. Tämäkään ei tosin estä kasviperäisen ruuan syöntiä, vaikka proteiinimyytti onkin vielä 2014 vahvasti elossa.

Mitä eettisiä perusteita kikherneiden syömättömyydelle on? Onko multa mennyt jotain ohi? Please inform.

Soija taas näyttää olevan ikuinen väittelyn aihe. Tutkimuksia löytyy varmasti sen terveellisyyden puolesta ja vastaan, mutta ainakaan kohtuullisina annoksina se ei ketään tapa.

(To summarize, in very high doses, soy may cause some reversible sexual disruption in men (and possibly breasts), but in normal-to-high ranges, soy consumption appear to be safe and may offer health benefits.

AP:lla näyttää talous olla hyvin hallinnassa, siitä pointsit! Aloitus oli kyllä kieltämättä aika provosoiva. Jos kaikki ihmiset keskustelisivat tällasista asioista avoimina ja vastaanottavaisina ja itsekritiikkiä vieroksumatta, maailman tulevaisuus olisi ehkä astetta kirkkaampi.

[/quote]

Kikherneet tulevat Aasiasta jossa niitä tuotetaan orjatyövoimalla. Esim Kiinassa ei ole ihmisoikeuksia. Lisäksi kuinka ekologista on rahdata papuja ja herneitä aasiasta?

[/quote]

Tää nyt on sitä paljon puhuttua luomua, eli jonkun verran kalliimpaa, mutta valmistusmaana USA. Eiköhän sieltä sitä halvempaakin sorttia tuoda. (tosin ne ihmissoikeudet on vähän kyseenalaisia ellet oo valkonen mies... 

Ja kuinka ekologista.. Onko sulla lähdettä, joka näyttäisi mustaa valkosella näistä luvuista, tuonti vs eläinten kasvatus ruuaksi? On kuitenkin aika törkeä väitös tehdä ilman vakavia perusteita ja asettaa mahdolliset tai edes todelliset (y'know, kohtuulliset) ympäristöhaitat eläinten oikeuksien edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa ymmärrystä, ei tavallinen palkansaaja laita 500€ terapiaan ja 200€ lääkärille ja lääkkeisiin. Kenellä on siihen varaa, ei taviksella.

[/quote]

Niin, normaalisti ihmisillä ei ole niin vakavia sairauksia. Sairaudet ei kuitekaan katso tulotasoa ja niin se vain on, että jos sairaus tulee on se pakko hoitaa.

Vierailija
4/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:32"]

[/quote]'

Eli mun pitäs jättää mun sairaudet hoitamatta? Eli en kävis lääkärissä, en ottais lääkkeitä, en hoitais sairautta? Eli mulla ei olis minkäänlaista tulevaisuutta?

[/quote]

Ja höpö, jos rahat ei riitä teet kuten tavallinen pulliainen. Hankit mtt:sta lähetteen erityissairaanhoitoon psykiatrian poliklinikalle, jolloin maksat vain polimaksun. 

Vierailija
5/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosissaanko olette sitä mieltä että mielenterveydensairauksia ei kannattaisi hoitaa? Jätättekö syövänkin hoitamatta? Kun ei ole rahaa?

Vierailija
6/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kämpässä ei voi asua kuin opiselijat. Sulle selviää totuus kun valmistut ja sun pitää muuttaa sieltä holholasta pois. Tonni ei riitä, voin sanoa. Voi voi kun nuoret aina tuijottaa omaa napaa ja tekee jonnin joutavia päätelmiä. Hauskinta on se, kun se joka esim vauvojen itkuista valittaa lentokoneessa/busseissa, ovat iältään 15 v - 25 v. Jus niitä jotka ite ovat sitä ääntä "just" pitäneet näissä. Uskokaa ja ottakaa oppia vanhemmista ihmisistä, huomaatte sen sitten ite 40 vuotiaina, että tulipa oltua kusipää nuorena.

Vierailija
7/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:33"]

[/quote]

Niin, normaalisti ihmisillä ei ole niin vakavia sairauksia. Sairaudet ei kuitekaan katso tulotasoa ja niin se vain on, että jos sairaus tulee on se pakko hoitaa.

[/quote]

Sairauden voi hoitaa kuten kerroin julkisella.

Vierailija
8/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:32"]

[/quote]'

[/quote]

Ja höpö, jos rahat ei riitä teet kuten tavallinen pulliainen. Hankit mtt:sta lähetteen erityissairaanhoitoon psykiatrian poliklinikalle, jolloin maksat vain polimaksun. 

[/quote]

Ei tässä kaupungissa ole sellainen mahdollista. Eikä siellä psyk klinikallakaan ole maksuja. Kyllä ihan "normaalit" ihmiset käyvät terpiassa ykistyisellä, harvalla vain on näin vakavia mielenteveysongelmia kuin minulla. Minä en saa apua julkisesta mielenterveyspuolelta. Olen siellä ollut, mutta koska heillä ei ollut terapiaa tarjota, niin piti mennä yksittyispuolelle sitä hakemaan. Valitettavasti.

Vierailija
9/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:35"]

Siis tosissaanko olette sitä mieltä että mielenterveydensairauksia ei kannattaisi hoitaa? Jätättekö syövänkin hoitamatta? Kun ei ole rahaa?

[/quote]

Syöpähoidot annetaan erikoissairaanhoidossa, ja potilas maksaa osastolla hoitopäivämaksun, johon kuuluvat kaikki saatava hoito. Sytot ja sädehoidot maksavat julkisella nimellisen hinnan. Sarjahoito. 

Rahat riittävät julkiseen syöpähoitoon, mutta harvalla yksityiseen syöpähoitoon. Ota se järki käteen.

Vierailija
10/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:33"]

[/quote]

[/quote]

Sairauden voi hoitaa kuten kerroin julkisella.

[/quote]

Ei voi mielenterveyssairauksia. Julkisella ei saa psykoterapiaa. Siellä on vain sairaanhoitajia, ei psykoterapeutteja. Tarvitsen myös sellaista terapeuttia jolla kokemus tietynlaisista sairauksista. Terapian pitää olla myös oikeaa suuntausta. Lääkkeisiin menee myös rahaa. Sitten on lisäksi fyysiset sairaudet.

Vierailija
11/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mun talous!?

Vuokran jälkeen jää 700 e.

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

lääkkeisiin ja lääkäreihin 200

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.

Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?

Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa. 

ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!

pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!

[/quote]

Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa."

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.

Vierailija
12/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:39"]

[/quote]

Syöpähoidot annetaan erikoissairaanhoidossa, ja potilas maksaa osastolla hoitopäivämaksun, johon kuuluvat kaikki saatava hoito. Sytot ja sädehoidot maksavat julkisella nimellisen hinnan. Sarjahoito. 

Rahat riittävät julkiseen syöpähoitoon, mutta harvalla yksityiseen syöpähoitoon. Ota se järki käteen.

[/quote]

Montako kertaa mun pitää sulle sanoa sama asia! Julkisella puolella ei saa terapiaa! Minulle on tämä suoraan sanottuna mielenterveystoimistosta että julkiselta puolelta ei terapiaa saa, pitää mennä yksityiselle puolelle!

Vierailija
13/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:41"]

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.

Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?

Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa. 

ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!

pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!

[/quote]

Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa."

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.

[/quote]

niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa.

Vierailija
14/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kämpässä ei voi asua kuin opiselijat. Sulle selviää totuus kun valmistut ja sun pitää muuttaa sieltä holholasta pois. Tonni ei riitä, voin sanoa. Voi voi kun nuoret aina tuijottaa omaa napaa ja tekee jonnin joutavia päätelmiä. Hauskinta on se, kun se joka esim vauvojen itkuista valittaa lentokoneessa/busseissa, ovat iältään 15 v - 25 v. Jus niitä jotka ite ovat sitä ääntä "just" pitäneet näissä. Uskokaa ja ottakaa oppia vanhemmista ihmisistä, huomaatte sen sitten ite 40 vuotiaina, että tulipa oltua kusipää nuorena.

[/quote]

Tuota noin, kun täältä muutan valmistuttuani pois, olen vastavalmistunut lääkäri, joten uskoisin pärjääväni. Totta kai elinkustannukseni nousevat kun muutan opiskelija-asunnosta pois, mutta silloin pääsen töihin ja tienaan 'oikeaa rahaa', joka on monin verroin opintotukeni suuruinen. Kusipää en tietääkseni ole, mutta varmasti naiivi. Mutta sitähän nuo nuoret monesti tuppaavat olemaan? -ap

Vierailija
15/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole ilmaista terapiaa olemassa :( Mun on pakko käydä terapiassa jotta pysyn järjissäni. Mielenterveystoimistolla johon ilmeisesti viittasit sanoessasi ilmaisesta terapiasta, ei ole minkäänlaista terapiaa tarjolla. Siellä on keskusteluapua sairaanhoitajan kanssa, ei psykoterapiaa psykoterapautin kanssa. Psykoterapeutteja on lähinnä vain yksityispuolella. Mun on pakko käydä psykoterapiassa jotta pysyn toimintakykyisenä edes jotenkin ja ettei sairaus pahene. Koko ajan velkaannin lisää ja lisää. Ei ole omaa valintaa tämä sairaus."

On samantekevää onko julkinen vai yksityinen, jos on lääkärin lähete Kela korvaa ja maksat vuodessa 650 euroa ja sen jälkeen hoidot ovat ilmaiset ja sitä ennen Kela-korvaukset vähennetään laskua maksettaessa.

Vierailija
16/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin vaikeaa tajuta ettei julkiselta puolelta saa terapiaa! tämä on minulle sanottu mielenterveystoimistossa!! Minkä minä sille voin että sairaudenhoitokustannukset on näin korkeat! Kai olisin terve mieluumin kuin sairas.

Vierailija
17/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ota sinä realiteetit haltuusi, et voi elää kuten teet.

Vierailija
18/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:44"]

"Ei ole ilmaista terapiaa olemassa :( Mun on pakko käydä terapiassa jotta pysyn järjissäni. Mielenterveystoimistolla johon ilmeisesti viittasit sanoessasi ilmaisesta terapiasta, ei ole minkäänlaista terapiaa tarjolla. Siellä on keskusteluapua sairaanhoitajan kanssa, ei psykoterapiaa psykoterapautin kanssa. Psykoterapeutteja on lähinnä vain yksityispuolella. Mun on pakko käydä psykoterapiassa jotta pysyn toimintakykyisenä edes jotenkin ja ettei sairaus pahene. Koko ajan velkaannin lisää ja lisää. Ei ole omaa valintaa tämä sairaus."

On samantekevää onko julkinen vai yksityinen, jos on lääkärin lähete Kela korvaa ja maksat vuodessa 650 euroa ja sen jälkeen hoidot ovat ilmaiset ja sitä ennen Kela-korvaukset vähennetään laskua maksettaessa.

[/quote]

Kela ei korvaa psykoterapiaa kuin kolme vuotta! Olen sen jo käyttnyt joten nyt joudun olemaan itse maksavana!

Vierailija
19/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ota sinä realiteetit haltuusi, et voi elää kuten teet.

[/quote]

Mun on pakko hoitaa sairauksiani. Minkäs teet, velkaa tulee, mutta en voi jättää hoitamattakaan. En voi jättää ottamatta lääkkeitä enkä voi jättää lääkäriä väliin.

Vierailija
20/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"]Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa.
[/quote]

No mitä vittua. Jos ei ole varaa niin tuollaisia vaihtoehtoja ei ole! Menepä Hurstin soppajonoon kertomaan, että hyihyi kun ette syö pelkkää luomua senkin hirviöt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä