Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19682)

Vierailija
19301/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-  Ainakaan meillä päin ei mitään sijaiskieltoa ole ollutkaan.

- Ei meilläkään. Omassa yksikössäni ollaan todella tarkkoja että on riittävästi hoitajia lapsia varten. Sijaiskielto-käsitteestäkin luin ensimmäistä kertaa tästä vauva.fi. keskustelupalstan kommenttilinkistä.

Vierailija
19302/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, noita tekstejä voi pyytää poistamaan, kun ilmoittaa asiattomiksi. Olen sitä silloin tällöin tehnyt, koska en halua kenenkään niitä lukevan, ainakin itse olen pahoittanut mieleni. Ihan vakavasti ottaen, nyt parin viime kuukauden aikana meidän työtämme on arvosteltu niin runsaasti ja rumasti, että ihan kummastuttaa, mistä nuo henkilöt ovat tämän ketjun löytäneet. 

Ja sitä ihmettelen, että täällä on toistuvasti sanottu, että parhaat vakalaiset ovat lähteneet tai lähdössä ja vaihtavat alaa. Kyllä kuulkaa meitä parhaita on edelleen, vaikka on väitetty, että huonot on jäljellä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19303/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sijaisten tilauskielto?! Jatkuuko?

Sinulle on vastattu asiaan jo monta sivua sitten. Ja itse asiassa ihan tälläkin tai edellisellä sivulla viitataan (vastataan) asiaan. Lopeta jankkaaminen.

En ole tämä kysyjä, mutta selasin ketjua jonnekin 11.7. asti, jolloin tätä oli kysytty ja uudelleen joku kysyi 12.7. Aika työ selailla ketjua ja lukea kommentteja, jos johonkin olisi sisällytetty vastaus.

Voisiko joku ystävällisesti vastata tähän ihan vaan vaikka kyllä/ei. 

Ainakaan meillä päin ei mitään sijaiskieltoa ole ollutkaan.

Missä on "meilläpäin"?

Vierailija
19304/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites hellevichyt ja aurinkorasvat? Tarjoaako kaupunki päiväkodin työntekijöille aurinkorasvaa ja vichyä kesällä? 

olin tänään yhteensä yli 3 tuntia ulkona. Saamme juoda yhden (0,25) kivennäisveden päivässä, kun lämpötila ylittää 25 astetta,työnantajan piikkiin, rasvat joutuu jokainen itse hommaamaan.

Vierailija
19305/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites hellevichyt ja aurinkorasvat? Tarjoaako kaupunki päiväkodin työntekijöille aurinkorasvaa ja vichyä kesällä? 

olin tänään yhteensä yli 3 tuntia ulkona. Saamme juoda yhden (0,25) kivennäisveden päivässä, kun lämpötila ylittää 25 astetta,työnantajan piikkiin, rasvat joutuu jokainen itse hommaamaan.

:D eiköhän jokainen sen parin euron aurinkorasvan voi itsekin ostaa. 

Vierailija
19306/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D eiköhän jokainen sen parin euron aurinkorasvan voi itsekin ostaa. 

Minä ostan omani, mutta olen kuullut että osa esimiehistä ostaa aurinkorasvaa työntekijöille. 

Minä en voi oleilla auringossa pitkiä aikoja, nahka palaa. Aurinkorasvan täytyy olla 50 +kertoimista, uva ja uvb säteiltä suojaava. Pidän pitkiä hihoja ja lahkeita/helmoja, hellehattua ja aurinkolaseja Olen varjossa.

Vierailija
19307/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt enää valittako.

Koke soteala on ajettu niin alas. Te säilyitte säästöiltä. Vähän voisi miettiä muitakin, terveydenhoitoa, erikoissairaanhoitoa, leikkausjonossa olevia, muita sairaita, kotihoidon palveluja tarvitseva, vanhuksia. Heitä kaikkia koskee säästötoimet. 

Vierailija
19308/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan järkkyä tällä kuumuudella olla päiväkodin päivystyksessä vahtimassa vilkasta isoa lapsilaumaa!

Tasokkaissa päiväkodeissa on kylmälaukku kannettu pk:n esimiehen toimesta ulos, missä vissyä ja vesipulloja henkilökunnalle. Lapsille vesi /kahluu allas ja pystytetty varjoisia katoksia missä tekemistä.

Kamalissa päiväkodeissa ei ole edes suojaavaa varjoa saati katosta missään , suora auringonpaiste pihalle. Eikä tosiaan mitään juomia tuoda hoitajille - aurinkorasvoista puhumattakaan. Hoitajat siinä jotain surkeita virityksiä yrittäny tehdä pienestä lakanasta .

Vierailija
19309/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoissa päiväkodeissa viedään kylmälaukussa ulos lapsille mehujäitä/jätskiä ja hoitajille vesipulloja. Hyvät aurinkosuojat missä varjoa. Lapsille vesipisteitä ja kahluualllas.

---> Huonoissa paikoissa ei edes ainoatakaan aurinkovarjoa ulos laitettu.

Vierailija
19310/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan järkkyä tällä kuumuudella olla päiväkodin päivystyksessä vahtimassa vilkasta isoa lapsilaumaa!

Tasokkaissa päiväkodeissa on kylmälaukku kannettu pk:n esimiehen toimesta ulos, missä vissyä ja vesipulloja henkilökunnalle. Lapsille vesi /kahluu allas ja pystytetty varjoisia katoksia missä tekemistä.

Kamalissa päiväkodeissa ei ole edes suojaavaa varjoa saati katosta missään , suora auringonpaiste pihalle. Eikä tosiaan mitään juomia tuoda hoitajille - aurinkorasvoista puhumattakaan. Hoitajat siinä jotain surkeita virityksiä yrittäny tehdä pienestä lakanasta .

Tähän varjoasiaan kaupunki viimekesänä vastasi ettei ole tarve lisätä päiväkotien pihoille varjopaikkoja. Niiden olemattomien lisäksi. Pihat ovat todella avoimia ja osassa myös asfalttia joka lisää kuumuutta. Että sellainen arvostus lapsia ja aikuisia kohtaan...

Vierailija
19311/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ulkoile helteellä. Jos en saa lomaa, olen saikulla.

lapsenlikka

Vierailija
19312/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ulkoile helteellä. Jos en saa lomaa, olen saikulla.

lapsenlikka

Niin mä vähän ajattelinkin. Pitkä ketju teidän uupumuksesta ja työnraskaudesta. Totuus taitaa ollakin tässä.

Vierailija
19313/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riittäisi että kävisitte töissä, ei niin ihmeellistä ammattitaitoa odoteta. 

Varhaiskasvatuksen opettajia kyllä arvostan ja säälin. 

Vierailija
19314/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä aurinkorasvoja tai janojuomia mikään muukaan työnantaja tarjoa? Aika monella muullakin alalla tehdään töitä ulkona helteillä, joillakin aloilla jopa koko työvuoro.

Vierailija
19315/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä aurinkorasvoja tai janojuomia mikään muukaan työnantaja tarjoa? Aika monella muullakin alalla tehdään töitä ulkona helteillä, joillakin aloilla jopa koko työvuoro.

Näinhän se on. Kun tuon töihin omat vichyni niin työtahti on kolme kertaa hitaampi, vessatauot kolme kertaa pitemmät ja reaktioaika kuin kuolleella.

lapsenlikka

Vierailija
19316/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivennäisvettä ja mehujäitä on tarjottu meillä. Riippuu ihan pomosta.

Vierailija
19317/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän varjoasiaan kaupunki viimekesänä vastasi ettei ole tarve lisätä päiväkotien pihoille varjopaikkoja. Niiden olemattomien lisäksi. Pihat ovat todella avoimia ja osassa myös asfalttia joka lisää kuumuutta. Että sellainen arvostus lapsia ja aikuisia kohtaan...

Olisko vanhemmista apua tilanteeseen. Varmaan haluisvat, että lapset pääsee varjoon. Ja hoitajat. Vanhempainyhdistys voisi vedota kaupunkiin.

Vierailija
19318/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivennäisvettä ja mehujäitä on tarjottu meillä. Riippuu ihan pomosta.

- Kyllä. Olen ollut esim kahdessa eri paikassa (yksityisiä, eri pk-ketjuja), toisessa ei edes aurinkovarjoa tai mitään suojaa, lapsilla vesipulloty jos vanhempi tuonot - toisessa sen sijaan suojaisia katoksia, kylmälaukussa juotavaa ja mehujäitä + lapsille kahluuallas + esihenkilö huolehti että kaikki sisälle viileään (missä tuuletttimet)  jos alkaa olla liian tukalaa.

Esihenkilö/pk:n johtaja jos on reilu ihminen, kaikki viihtyy, jopa karsealla helteellä.

Vierailija
19319/19682 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-  Ainakaan meillä päin ei mitään sijaiskieltoa ole ollutkaan.

- Ei meilläkään. Omassa yksikössäni ollaan todella tarkkoja että on riittävästi hoitajia lapsia varten. Sijaiskielto-käsitteestäkin luin ensimmäistä kertaa tästä vauva.fi. keskustelupalstan kommenttilinkistä.

Tämä. Ihana kuulla että jossain oikeasti huolehditaan asiakkaista, lapsista. Harvinaista tänä päivänä, olette erityisasemassa.

Vierailija
19320/19682 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkoilette näillä helteillä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme