Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
.Voisiko joku selittää miten tästä pikkulasten päivähoidosta on edes pystytty kehittämään niin hiiirrvittävän monimutkainen juttu?
Pikkulapset oppivat kyllä ihan kotona kaiken tarvittavan, päivähoidossa riittää kun osaavat leikkiä toisten mukuloiden kanssa.
Ns varhaiskasvatus + siihen "tarvittavat" koulutetut ihmiset ovat ihan vain turhaan keksitty juttu, joka ei toimi ja josta kaikki ns alan ihmiset valittavat koko ajan ja jatkuvasti suureen ääneen.
Miksi kukaan edes hakeutuu "alalle" kun kaikki tietävät se olevan ihan vinksahtanutta toimintaa? En minä ainakaan valitsisi alaa, josta valitetaan jatkuvasti.
-- Ei kovin moni enää alalle hakeudukaan, tai lopettaa koulun kesken kun harjoittelussa näkee miten omituiseksi se arjen työn touhu on oikein tekemällä tehty. Alalle on sitoutuneita vielä ne viittä vailla eläkeikäiset. Kun he jäävät pois , ala miehittyy todennäköisesti kansainvälisillä työntekijöillä.
Päiväkodissa ei ole tätejä eikä setiä vaan varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia ja avustajia. Pedagogialla tarkoitit varmaan pedagogiikkaa? Myöskään tarhaa ei ole ollut olemassa vuosikymmeniin.
Huomaan kyllä, että käsityksesi ja tietämyksesi varhaiskasvatuksesta on suppea. Jatkuva kiire ja pula resursseista syö kyllä hymyn kasvoilta. Ja niitä syliin otettavia on kyllä muitakin kuin sinun lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ruokaetuhan on merkittävä palkanlisä, jos pitää paikkansa että syödään sovitusti ns kuormasta kolmesti päivässä.
Älä nyt viitsi, ihan oikeasti. Ensinnäkin kasvattajat eivät koskaan ole paikalla niin, että saisivat syödäksensä 3x/pvässä "kuormasta" ja toisekseen ja ennenkaikkea ruoka tilataan syöjien määrän mukaisesti eli kärryssä olevaan lappuun merkitään lounasaikaan se kuinka monta lasta ja kasvattajaa on seur pvänä paikalla, kasvattajilla tarkoitetaan heitä jotka palkkatoimiston kanssa sopineet syövänsä ns valvonta-aterian eikä omia eväitä (joka toki myös syödään lasten parissa eli ollaan töissä eikä lounastauolla, valvotaan/autetaan jne siinä samalla).
Kyllä tätä ketjua lukiessa on tullut entistäkin selvemmäksi kuinka totaalisen kuutamolla ihmiset vaka-alasta, sen todellisuudesta ja käytännön arjesta ovat ja sinun kommenttisi vain kirkasti asiaa lisää.
Irtisanouduin tänään, 21.vuosi meneillään. Jatkosta ei tietoa, en vain jaksa enää, en yhtään. Olkoon vaikka 45v lahja itselleni.
Mitä kuuluu kollegat?
Itse aivan kuitti, ja vasta oli joululoma. Tätäkö tämä elämä oikeasti on, eläkeikään vielä n.30v. Enkä voi irtisanoutua, opiskella muuta tms, koska elämä ja sen realiteetit pakottaa pysymään tässä ja saamaan tätä "suurta" palkkaa.
Voi kunpa olisin alalle opiskellessa tienny mitä tämä arkitodellisuus vakassa on. Tai ei se ehkä silloin vielä ollut, mutta ollut jo 5-10v.
Itse kun työskentelin päiväkodissa olisin tykännyt välillä myös leikkiä lasten kanssa mutta se oli valitettavasti vaarallista koska aina oli liian vähän porukkaa hommissa ja jos keskittyi vaan yhteen lapsiporukkaan niin hulivilit saattoivat alkaa kiipeilemään hyllyillä, toiset lapset kävivät toisten kimppuun ja maahanmuuttajalapsille tuli riita suomea puhuvien kanssa koska ei ollut kieltä ja tietty kulttuuriero näkyi jo pienissä lapsissa, erityisesti poikalapsia selvästi ei kotona komennettu..
En viitsi edes aloittaa myös töitä pakenevista silloisista kollegoista..
Vaihdoin alaa kun olin ensin polttanut itseni loppuun..
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin tänään, 21.vuosi meneillään. Jatkosta ei tietoa, en vain jaksa enää, en yhtään. Olkoon vaikka 45v lahja itselleni.
Hyvä, että teit tuon päätöksen.
Siis vieläkö näitä hoitajia on, jotka valittavat opettajista, jotka eivät ole nukkarissa joka päivä (koska sak-aika, kokoukset, moniammatilliset palaverit, vasut jne) tänäänkin yksi aukoi päätä miten osa on aina nukkarissa ja osa ei. Sanoin erilaisista työtehtävistä jne. Missä muussa työssä joutuu perustelemaan tiimilleen sitä, että tekee lakisääteisiä työtehtäviään. Uskomatonta
Asiakasmaksulain muutos vuonna 2023 puolestaan merkitsi sitä, että nykyään hieman yli puolet perheistä ei maksa mitään varhaiskasvatuksesta.
Kuntaliiton kehitysjohtaja Jari Lahtinen uskaltaa sanoa miten asiat on...
Vierailija kirjoitti:
Siis vieläkö näitä hoitajia on, jotka valittavat opettajista, jotka eivät ole nukkarissa joka päivä (koska sak-aika, kokoukset, moniammatilliset palaverit, vasut jne) tänäänkin yksi aukoi päätä miten osa on aina nukkarissa ja osa ei. Sanoin erilaisista työtehtävistä jne. Missä muussa työssä joutuu perustelemaan tiimilleen sitä, että tekee lakisääteisiä työtehtäviään. Uskomatonta
Hyvässä tiimissä jokainen on vuorollaan nukuttamassa/valvomassa nukkaria :) Kai voisit välillä edes tarjoutua menemään? Kuormittaako tilanne hoitajaa mahdollisesti?
Terveiset laadukkaasta varhaiskasvatuksesta!
Kuten tavallista, iltapäivällä oli kaikilla kiire pakkoulkoilemaan. Sekin lapsi, joka tuli suoraan askartelemaan klo 9 (siitä ulos, syömään, nukkumaan ja taas syömään ja kiireellä ulos), pääsi klo 14.35 nauttimaan mahtavasta varhaiskasvatuksesta ulos kaatosateeseen täysin pelkällä jäällä olevalle pihalle. Täynnä raitista ulkoilmaa, vettä ja laatupedagogiikkaa hän pääsi kotimatkalle klo 16.40. Ehkä ensi viikon torstaina hän ehtii rakastamaansa kampaamoleikkiin, kun tulee klo 8.30 ja jumppasalivuoro on vasta klo 8.50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä tiimissä jokainen on vuorollaan nukuttamassa/valvomassa nukkaria :) Kai voisit välillä edes tarjoutua menemään? Kuormittaako tilanne hoitajaa mahdollisesti?
Olen kyllä nuluttamassa lapsia vähintään 3 päivänä viikossa. Jos en jopa 4 päivänä. Minulla on sak-aika merkitty klo: 12-13.30 ja silti olen usein nukuttamassa lapsia 12.30 asti ja sitten menen vasta muihin hommiin. Sitten jos vielä jäisin nukkariin niin milloin teen opettajan hommiani? Välillä olen jäänyt nukkariin, mutta usein minulla on silloin sak-aika, joten usein en jää vaikka olen aluksi nuluttamassa. Meillä on vuororyhmä, joten kukaan hoitaja ei joudu pelkästään jäämään päivittäin nukkariin vaan vaihtelua on. Oletko kenties hoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä nuluttamassa lapsia vähintään 3 päivänä viikossa. Jos en jopa 4 päivänä. Minulla on sak-aika merkitty klo: 12-13.30 ja silti olen usein nukuttamassa lapsia 12.30 asti ja sitten menen vasta muihin hommiin. Sitten jos vielä jäisin nuk
*Nukuttamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä nuluttamassa lapsia vähintään 3 päivänä viikossa. Jos en jopa 4 päivänä. Minulla on sak-aika merkitty klo: 12-13.30 ja silti olen usein nukuttamassa lapsia 12.30 asti ja sitten menen vasta muihin hommiin. Sitten jos vielä jäisin nuk
Okei, no sitten kuulostaa kyllä ihan hyvältä ja että ei siellä osa ole aina nukkarissa kuten sinulle oli sanottu.
Stressaa hirveästi. Tuntuu, että ei saa tukea mistään, kun ryhmässä on väkivaltaisia lapsia. Erityisopettajalta ja johdolta välillä saa neuvoja, mutta konkreettista apua ei tule.
Ahdistaa, kun ryhmän muut lapset (ja aikuiset) ovat parin lapsen henkilökohtaisia nyrkkeilysäkkejä. Vaikka parhaani yritän, en pysty kaikkia kokoajan suojelemaan. Päivät on vain selviytymistä ja kivoja hetkiä tuntuu olevan tosi harvoin.
Onko muualla tälläistä? On turhautunut ja avuton olo.
Mä olin tuollainen innostuva ja lasten seurasta nauttiva lämmin aikuinen. 10 vuotta päiväkodissa on tehnyt minusta kärttyisen ja kyynisen, sellaisen jollaiseksi en koskaan halunnut tulla. Etsin koko ajan muita töitä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Jostain syystä vakalla saatua kokemusta ei katsota hyvällä. Alan toisaalta ymmärtää hieman että miksi ei.