Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Tarha on suloinen sana. Siellä lapset kasvavat ja ovat susilta turvassa. Uraauurtava saksalainen Kindergarten, "mä taimi olen sun tarhassas"...
Jos henkilökunnan jäsenelle on tärkeää, mitä muotisanaa tai byrokraatin keksimää termiä maallikkovanhempien pitää ymmärtää käyttää, se kielii kyllä kyseisen henkilön arvoista, tai ainakin itsetunnosta aika paljon.
Esikoinen menossa päiväkotiin, myönnän, olen hieman hysteerinen. Kysyin ryhmästä ja sen koosta. "12 lasta, pienryhmätoimintaa, lain mukainen tarvittava määrä hoitajia sekä kiertävä ryhmäavustaja". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa työntekijöiden määrässä? Kyse alle 3-vuotiaiden ryhmästä, jos sillä merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen menossa päiväkotiin, myönnän, olen hieman hysteerinen. Kysyin ryhmästä ja sen koosta. "12 lasta, pienryhmätoimintaa, lain mukainen tarvittava määrä hoitajia sekä kiertävä ryhmäavustaja". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa työntekijöiden määrässä? Kyse alle 3-vuotiaiden ryhmästä, jos sillä merkitystä.
Sitä että lain mukaisesti 3 aikuista ja se avustaja silloin kun on ryhmässä. Käytännössä tuo 3 aikuista toteutuu osan päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Tarha on suloinen sana. Siellä lapset kasvavat ja ovat susilta turvassa. Uraauurtava saksalainen Kindergarten, "mä taimi olen sun tarhassas"...
Jos henkilökunnan jäsenelle on tärkeää, mitä muotisanaa tai byrokraatin keksimää termiä maallikkovanhempien pitää ymmärtää käyttää, se kielii kyllä kyseisen henkilön arvoista, tai ainakin itsetunnosta aika paljon.
Itse asiassa tarha-termistä luovuttiin jo joskus 80-luvulla, se kun viittaa tarhaukseen eikä sanan kaiku muutenkaan hirveän "suloinen" ole. Päiväkodeissa ei enää ole myöskään "osastoja" vaan eri ryhmiä, osastoja on sairaaloissa.
Ei ehkä mikään maata kaatava asia, ns oikeiden nimitysten käyttäminen, mutta pitääkö sen olla jotta voi niitä käyttää, saati asiaa edellyttää, esim.työntekijänä? Eikös kaikkialla muuallakin työelämässä mene asiat ja terminologiat eteenpäin ja ovat muuttuvaisia, eri syistä johtuen, joten miksi niin ei saisi olla tai sitä ei saisi puhujalta edellyttää myös varhaiskasvatusmaailmassa?? Ja toinen iänikuinen asia on "tädittely", sitäkin voisi peräti kunnioittaa, jos joku ei halua olla töissänsä "täti" eikä "setä", siihenkin kai työntekijällä oikeutensa. Itse ainakin olen täti sisareni lapsille, en heille jotka viettävät päiväkodissa päivänsä.
Loppukaneetiksi kommentti ihan toiseen aloitukseen, kasvattajamäärät suhteessa lapsimäärään lasketaan päivittäin koko talon tasolla, sen pohjalta tehdään sijaistilaus/ksia ja vasta, jos tilanne sitä vaatii hlökunnan ryhmäsiirtelyjenkin jälkeen. Läsnäoloksi todellakin lasketaan vaikka kasvattaja olisi 1-2h palaverissa, sak tms ajalla koneella, toisen ryhmän tiimivalvonnassa, sisätiloissa muiden ollessa ulkona, pomon huoneessa vaikkapa kehityskeskustelussa n.2h (meillä vuosittainen juttu) jne. Kasvattajia on myös päivittäin ryhmässä liian vähän jopa niina päivinä, kun kaikki ovat paikalla, koska olemme kaikki 3 paikalla vain n.klo9-14 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että lain mukaisesti 3 aikuista ja se avustaja silloin kun on ryhmässä. Käytännössä tuo 3 aikuista toteutuu osan päivästä.
Mitä tuo "osan päivästä" voi pahimmillaan olla? 1 kaikkien 12 kanssa aamusta lounaaseen, ja loput 2 jossain päin taloa saman ajan tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin pienen lapsen vanhempana huomaa, ketkä tarhan tädit tykkäävät lapsista ja ketkä ovat siellä töissä koska ovat kiinnostuneita pedagogiasta. Sanomattakin selvää, kenen toivon olevan työvuorossa: sen joka ottaa lapsia syliin ja menee heidän kanssaan leikkimatolle hassuttelemaan ja pitää iloista ilmapiiriä yllä.
Tarha? Tädit? Mitä v**tua?
Kertoo ikävän suoralla tavalla alan aliarvostuksesta. Ei kai kukaan tädittele luokanopettajiakaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo "osan päivästä" voi pahimmillaan olla? 1 kaikkien 12 kanssa aamusta lounaaseen, ja loput 2 jossain päin taloa saman ajan tms.?
En ole sinulle vielä kommentoinut, mutta laitan saman kuin tuohon "varhaiskasvatuksen kertomuksia"-ketjuun tovi sitten.
Eli kasvattajia on kaikki 3 paikalla osan päivästä, koska työvuorot/aika menee niin. Päiväkoti on normisti auki yleensä klo6.30-17 ja aina on oltava hlökuntaa paikalla jo tuolloin klo6.30, sitten tulee väkeä klo7, 7.30 ja klo8. Viimeisimmät tulevat klo8.30-9.30 välillä. Ja ensimmäiset lähtevät klo13.30-14.30.
Näin ollen ryhmissä on paikalla kaikki kasvattajat varmimmiten klo9-14 välisenä aikana, ja senkin ajan rikkoo tiimivalvonnat, kasvattajien poissaolot, palaverit jne.jne
Tämä on asia joka ns ok ja normi ja hyväksytty vakatyössä, siis päättäjien taholta. Ja mainitsemasi kiertävä ryhmäavustaja on juurikin kiertävä resurssi, joko talon sisällä eri ryhmissä tai useamman yksikön välillä, paikalla siis satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko te muut syödä töissä ilmaiseksi? Siis vaikka välipalalla, vai kyttääkö teitä oikeasti joku ettette vaan syö?
Meillä kaikki syö talon ruokaa aina kun mahdollista. Joskus viemme omissa rasioissa lounasta myös kotiin. Siis sitä mikä jää yli. Aina jää yli. Jos ei jäisi, pyytäisimme lisää keittiöstä.
Juu, syödään. Tietysti. Ei meillä ole töissä ketään kuka ei söisi lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
.Tarha? Tädit? Mitä v**tua?
Kertoo ikävän suoralla tavalla alan aliarvostuksesta. Ei kai kukaan tädittele luokanopettajiakaan tms.-
Mutta sensijaan tuo v--tun hokeminen on täysin ok! Se puolestaan kertoo suoralla tavalla trenditietoisesta ihmisten arvostuksesta.
Sekoiluasekoilua, hypin eri ketjuissa, pahoittelut.
T. "Osan päivästä"-kysymykseen kommentoinut
- Tarha on ihan hyvä ilmaisu. Päiväkoti on pienten ihmistaimien puutarha. Joita tarhantäti hoitaa.
- Mitä v--ttua! Ei ei ei minä olen pedagogiikan ja varhaiskasvatuksen ammattilainen, minua EI täditellä, eihän naispresidenttiäkään sovi täditellä! Voihan v---ttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.sitä, että iltapvällä klo14-> ryhmässä on 2 kasvattajaa/12-15 alle 3v lasta, sama juttu toki muissakin ryhmissä. Koska aamuvuorot lähteneet/lähtemässä kotiin. Sama juttu toki aamuisinkin, koska välivuoro tulee klo8-8.20 ja iltavuoro 8.30-9.30.
Ja päivällä 1 hyppää 1x/vkossa viikkopalaveriin, tiimivalvontaan, sak-ajalle koneelle (5h/vkossa) tai muulle koneasialle, keskellä päivää olevaan koulutukseen, paikkaamaan toiseen ryhmään josta saattaakin puuttua vaikkapa 2 kasvattajaa (tavallista, koska sairasteluja vakassa paljon) jne.jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Tarha? Tädit? Mitä v**tua?
Kertoo ikävän suoralla tavalla alan aliarvostuksesta. Ei kai kukaan tädittele luokanopettajiakaan tms.-
Mutta sensijaan tuo v--tun hokeminen on täysin ok! Se puolestaan kertoo suoralla tavalla trenditietoisesta ihmisten arvostuksesta.
Sopisit hyvin vaka-alalle, koska tartut noin hanakasti ns lillukanvarsiin näkemättä isoja probleemia.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen menossa päiväkotiin, myönnän, olen hieman hysteerinen. Kysyin ryhmästä ja sen koosta. "12 lasta, pienryhmätoimintaa, lain mukainen tarvittava määrä hoitajia sekä kiertävä ryhmäavustaja". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa työntekijöiden määrässä? Kyse alle 3-vuotiaiden ryhmästä, jos sillä merkitystä.--
Lain mukainen määrä = minimi määrä/hoitajamitoitus (lain mukainen määrä on minimi suositus mikä on oltava , jokainen yksikkö voi palkata ihan riittävästi hoitajia hoitopaikkoihin, mutta harva palkkaa koska todellakin säästävät siinä kohtaa lasten kustannuksella.
Paikassa kiertävä ryhmä-avustaja / ei siis ryhmässä vaan hoitopaikassa = ei riittävästi hoitohenkilökuntaa, avustaja paikkaa pomppien ja heiluen (kiertäen) paikan eri ryhmissä sinne tänne tarpeen mukaan.
Vinkki: Mikälöi mahdollista, niin vertaile eri päiväkoteja ja niiden ilmapiiriä. Karkeuserot saattavat nykyään olla tosi suuria.
Heh, liekö trolleja nämä pedagogiikan ammattilaiset joita ei saa sanoa tädiksi. En ole ikinä kuullut että esim. lääkäri vetäisi herneen nenään siitä, että vastaanotolla pienelle lapselle sanoitetaan, että täti tai setä tekee nyt sitä tai tätä.
Tai rakennusalan ammattilaisesta, joka loukkaantuisi siitä kun kysytään, montako ukkoa teidän työmaalla on, tai kun sanotaan että pojat on siellä jo hommissa.
Hankkikaa itsetunto.
Saattaa olla paluu vanhoihin tapoihin suomen kokoisessa väkiluvultaan pienessä yhteiskunnassa. Lapsia ja vanhuksia aletaan hoitaa enemmän kunnallisissa paikoissa; ostopalvelun alaiset yksityiset , erikoiset, eriytyneet ja kalliit hoitopaikat kaatuvat valtion rahan puutteeseen. Juhlat alkavat olla loppumassa - jotkut vielä yrittävät pitää kasvun ja kukoistuksen hehkusta kynsin hampain kiinni - siitä johtuvat kitinä ja valitus.
Vierailija kirjoitti:
- Tarha? Tädit? Mitä v**tua?
- Mutta sensijaan tuo v--tun hokeminen on täysin ok! Se puolestaan kertoo suoralla tavalla trenditietoisesta ihmisten arvostuksesta.
- Sopisit hyvin vaka-alalle, koska tartut noin hanakasti ns lillukanvarsiin näkemättä isoja probleemia.
- Lillukanvarsiin? Kyllä minun(kin) mielestäni tuo v--un hokeminen on jotenkin paljon härskimpi juttu kuin tädittely. Vielä lasten kanssa työskennellessä. Ei käy tommonen kielenkäyttö .
Tuo ruokaetuhan on merkittävä palkanlisä, jos pitää paikkansa että syödään sovitusti ns kuormasta kolmesti päivässä.
Voisiko joku selittää miten tästä pikkulasten päivähoidosta on edes pystytty kehittämään niin hiiirrvittävän monimutkainen juttu?
Pikkulapset oppivat kyllä ihan kotona kaiken tarvittavan, päivähoidossa riittää kun osaavat leikkiä toisten mukuloiden kanssa.
Ns varhaiskasvatus + siihen "tarvittavat" koulutetut ihmiset ovat ihan vain turhaan keksitty juttu, joka ei toimi ja josta kaikki ns alan ihmiset valittavat koko ajan ja jatkuvasti suureen ääneen.
Miksi kukaan edes hakeutuu "alalle" kun kaikki tietävät se olevan ihan vinksahtanutta toimintaa? En minä ainakaan valitsisi alaa, josta valitetaan jatkuvasti.