Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Voiko valitukseen kuolla?
Ainakin minulta meni voimat jo ketjun parin sivun lukemisen jälkeen.
Onko tää joku naisten juttu, että yhdessä valitetaan ja uhriudutaan, muiden yläpeukuttaessa ja hurratessa. Joku uusi formaatti - Suurin valittaja?
Tarjoan vaihtoehtoista mallia:
1. Valittakaa rehellisesti. Ei liioitellen, uhriutuen tai itsetarkoituksellisesti. Valittakaa erityisesti asianosaisille ja rajallisen ajan, ennen toimintaan ryhtymistä.
2. Toimikaa! Lyökää vaikka nyrkkiä pöytään, kanavoikaa suuttumuksenne ja turhautumisenne toimintaan. Toimintaan kuuluu erityisesti omaan työhön liittyvät valinnat, priorisoinnit (ja tekemättä jättämiset). Siihen voi kuulua myös työpaikan tai alan vaihto.
Kukaan itseään kunnioittava ammatti-ihminen ei jää roikku
Kenen pöytää ajattelit hakata? Niiden taaperoiden ruokapöytää?
Johtajia ei enää tavoita päiväkodeissa, ovat keskustoimistoissa tai lukkojen takana jossain omassa kopissaan kuulokkeet päässä etäkokouksissa.
Viimeiset 8 vuotta, varhaiskasvatuslain astuttua voimaan, alalla on todellakin toimittu:
1. Nostettu epäkohdat esiin liityotasolla ja työpaikkatasolla sekä julkiseen mediaan ja kansalaisten tietoon.
2. Koska muutos tilanteeseen ei tullut, on lakkoiötu.
3. Koska liitotkaan eivät saa muutosta aikaan on irtisanouduttu tuhansien pätevien työntekijöiden toimesta, sekä liitoista että päiväkodeista.
4. On kouluttauduttu muille aloille sekä hakeuduttu satunnaisiin yksityisiin tai muuten vielä toimintakelpoisiin päiväkoteihin, kouluihin, leikkipuistoihin tai lastensuojeluun töihin.
5. On yhä pidetty keskustelua yllä lasten hyväksikäytöstä ja lasten oikeudesta turvalliseen, hyvinvointia lisäävään (eikä tuhoavaan) kasvatukseen.
6. On joukolla kieltäydytty, ja jatkuvasti yhä suuremmalla joukolla kieltäydytään, hyväksymästä talouskasvun tukeminen lasten kasvun ja puhtaan luonnon kasvun kustannuksella!
7. Kieltäydytään tekemästä lapsia tähän maahan, jonka arvot ovat tosiasiassa ja konkreettisesti koettuina lapsivihamieliset ja naisia ja lapsia hyväksikäyttävät.
Tällä toiminnalla tulee olemaan seuraukset, pitkälle ulottuvat seuraukset.
Myös Satosen ja nykyisen(kin) oikeistopopulistisen, toksisen valtiohallinnon toimilla on ollut ja tulee olemaan seuraukset.
Katso nykyisten lasten ja nuorten tilaa ja vointia sekä mielipidettä tästä maasta. He syntyivät silloin, kun Katainen, Sipilä, Orpo & co. Päättivät leikata satoja miljoonia kasvatuksesta, koulutuksesta ja lasten hyvinvoinnista. Näitä lapsia, nykyisiä nuoria, on todella paljon. Lisää tulee. Pikkuruinen vähemmistö perii rikkaat poliitikko vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Valitse työskennellä paikoissa mihin voisit oman lapsesi viedä.
Muista pysy kaukana.
Tämä. Ei myöskään ole tervettä, jos lapsi säpsähtää aikuista tämän tullessa paikalle. Kertoo työntekijästä paljon.
Muista myös itse olla valittamatta ja puhua ja nähdä positiivisia asioita muista.
Onko kiusaamista, jos yhden viikonlopun kuulumisia ei koskaan kysytä eikä kuunnella? Muut käydään kuunnellen läpi?
Vierailija kirjoitti:
Muista myös itse olla valittamatta ja puhua ja nähdä positiivisia asioita muista.
Aika usein nämä, jotka moittivat muita valittamisesta, valittavat itse joka asiasta ja joka työntekijästä. Sanovat ketä ei pitäisi vakituiselle paikalle palkata ja ärsyyntyy joka hemmetin asiasta. Yhtä tällaista kuunnellut. Tämä joka ei ole valittajan mielestään vakituiseksi pätevä, tekee yksikössä kolmen ihmisen edestä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teke opettajan hommia opiskelija, että joo
Hän vasta opiskelee alaa, aloitti viime vuonna. Pitäisi valmistua ensi vuonna
Hyvää pataa johtajan kanssa, sen takia sai opettajan viran. Ei edes hoida niitä hommia, pistää minut ja tiimikaverin hoitamaan
Unohdin mainita, hän opiskele kasvattajaksi ei opettajaksi
Niin lastenhoitaja on myös vastuussa toiminnan toteuttamisesta siinä missä opettajakin. Näkee näitä, jotka poistuu paikalta siirtymätilanteissa ja saat hoitaa tilanteen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaamista, jos yhden viikonlopun kuulumisia ei koskaan kysytä eikä kuunnella? Muut käydään kuunnellen läpi?
Kiusaamista, jos joku jätetään ulkopuolelle ja ohitetaan. Saa varmaan vielä hsukkumiset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata suostuakkaan. Monet ajattelevat vain omaa napaansa ja nyt, kun poikkiteloin asetut, ole valmis siihen, että oletkin täys 💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teke opettajan hommia opiskelija, että joo
Hän vasta opiskelee alaa, aloitti viime vuonna. Pitäisi valmistua ensi vuonna
Hyvää pataa johtajan kanssa, sen takia sai opettajan viran. Ei edes hoida niitä hommia, pistää minut ja tiimikaverin hoitamaan
Unohdin mainita, hän opiskele kasvattajaksi ei opettajaksi
Niin lastenhoitaja on myös vastuussa toiminnan toteuttamisesta siinä missä opettajakin. Näkee näitä, jotka poistuu paikalta siirtymätilanteissa ja saat hoitaa tilanteen yksin.
Miyen nämä jotka ovat kokoajan oma kännykkä kädessä? Eikö töissä pitäisi tehdä töitä eikä viestitellä henk.koht. viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä, jotka moittivat muita valittamisesta, valittavat itse joka asiasta ja joka työntekijästä. Sanovat ketä ei pitäisi vakituiselle paikalle palkata ja ärsyyntyy joka hemmetin asiasta. Yhtä tällaista kuunnellut. Tämä joka ei ole valittajan mielestään vakituiseksi pätevä, tekee yksikössä kolmen ihmisen edestä töitä.
Nämä usein myös ärsyyntyy lapsistakin. Väärällä alalla
Tuleeko lapset kohdatuksi arvostavasti?
Vierailija kirjoitti:
Henkistä väkivaltaa, ulkopuolelle jättäminen.
Täytyy omalta osaltani sanoa tätä ketjua pidempään seuranneena ja nyt vuoden päivät alalla olleena, että pitäkää ihmiset meteliä näistä asioista. Vaatikaa muutosta ja pitäkää oikeuksistanne huolta!
Minä olen koko vuoden aikana pitänyt meteliä milloin mistäkin (aiheellisesta) ja ihan jo kollegoideni puolesta, heidän jotka kärsivät myös mutta eivät viitsi nostaa asioita pöydälle syystä tai toisesta. Ja hyvin ymmärrän tämän, onhan siellä vastassa se esimies joka yrittää ainenkin meillä pelata jopa likaista peliä työntekijöidensä kustannuksella. Voi olla että hän kyllästyy eikä minulla olekkaan jatkoa talossa mutta olenpa ainenkin tuonut epäkohtia esiin ja koittanut aktiivisesti hakea muutosta. Uskon että moni joutuu hammasta purren pitämään suunsa kiinni juuri sen pelossa että sitten ei töitä enää olekaan. Että jos ei kelpaa niin lähde! Aika moni on lähtenytkin jo.
Kaiken aikaa tuntuu kyllä että tässä saa taistella tuulimyllyjä vastaan ja vaikka lapset ovat sydämen asia minulle, en minäkään taida alalla jaksaa.. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Tampereella isojen ryhmiä ei enää ole kuin sellaisena kuin ennen. Ikähaarukka on 2-5 v. Vaipallisia oli elokuussa tässä meidän ryhmässä 5 ja nyt 4.Eli vaippashow ja sylissä pukeminen ja kädestä pitäen pukemisharjoittelu on arkea. Tutteja on kolmella. Kaikki viisi tarvitsevat paljon apua kaikessa. Ruokalassa eivät vielä pärjää yhtään ja osaa syötetään jotta ruoka tulee syötyä loppuun.
Isojen ryhmä ei siis ole omatoimiseen lasten ryhmä. Lisäksi ryhmässä on tietenkin ne 13 3-5 vuotiasta.
Ei ole helppo ryhmä kenellekkään. Ei lapsille, opettajille(2) ja hoitajalle1.
Kotipesäalueella oli viime vuonna 42 lasta ja neljä aikuista. Eli sellaista täällä..
42! Huh huh, minkäalainen kotipesä on kyseessä, kun ne kotipesät, joissa olen ollut on 2+2 aik. ja 14+14 lasta?
Normaalia 2v. ei todellakaan tarvi enää syöttää. Sen ikäinen osaa jo syödä ihan itse. Aivan turhaa käytätte resurssia siihen. Jos ei syö niin olkoon syömättä. Lapsen voi passata monenlaiseen käytökseen.
Jos ei lounaalla onnistu lusikoida itse niin varmaan välipalalla tai viimeistään päivällisellä maistuu.
En muista lukeneeni ihan vasta että Suomessa kukaan lapsi olisi nälkään kuollut.
Kiitos jokaiselle viisaalle ja lapsestaan välittävälle vanhemmalle ja huoltajalle, joka on äärimmäisen tarkka siitä, millainen on se hoitopaikka, mihin lapsensa luottavaisena jättää.
Millaisia ihmisiä ovat hoitajat ja miten paljon heitä on?Pitävätkö hoitajat työstään lasten parissa? Jäisitkö itse heidän seuraansa joka ikinen arkipäivä jos olisi pakko?
Kiitos että kuuntelette sitä lastanne ja seuraatte kuinka hän voi ja millaiset olosuhteet arki hoitopaikassa hänelle tarjoaa.
Sillä teidän lapsenne ovat heitä, jotka luovat tulevaisuuden maailmaa.
Ja se maailma voi olla hieno paikka, kun lapsenne voivat hyvin jo varhaislapsuudestaan saakka.
Jos valtakunnallisella tasolla on päätetty, mitä laatua päiväkodeissa hyväksytään, työntekijöiden valituksista ei piittaa kukaan. Valittajat koetaan vain hankaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtakunnallisella tasolla on päätetty, mitä laatua päiväkodeissa hyväksytään, työntekijöiden valituksista ei piittaa kukaan. Valittajat koetaan vain hankaliksi.
Siksi siellä ei olekaan enää pätevää eikä osaavaa, koulutettua tai kokenutta väkeä töissä.
Ne lähti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi siellä ei olekaan enää pätevää eikä osaavaa, koulutettua tai kokenutta väkeä töissä.
Ne lähti pois.
Aika ikävästi sanottu meistä, jotka edelleen olemme töissä.