Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
-- Maksukykyisille yksityisiä, pieniä, laadukkaita ja ketteriä asiakaspalvelupäiväkoteja. Niillä pohjustetaan laadultaan hyviin, parhaita opettajia saaviin, --
Eipä ole kuule hinnoissa eroa, oliko kunnallinen vai yksityinen. Se on vaan helppoa tiputtaa pikku tipunen siihen lähimpään suurkanalaan kun kyyditä sinne paljon kauempana sijaitsevaan pieneen hoitoyksikköön.
Minulle oli yllätys että työterveyden tarkastukset tulee nykyään tehdä omalla ajalla. Eli jos työterveydestä otetaan yhteyttä, että edellisestä terveystarkastuksesta on kulunut yli 5 vuotta, varataan sinulle aika tarkastukseen, joudut tekemään jokaisen minuutin takaisin, jonka jouduit olemaan poissa ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli yllätys että työterveyden tarkastukset tulee nykyään tehdä omalla ajalla. Eli jos työterveydestä otetaan yhteyttä, että edellisestä terveystarkastuksesta on kulunut yli 5 vuotta, varataan sinulle aika tarkastukseen, joudut tekemään jokaisen minuutin takaisin, jonka jouduit olemaan poissa ryhmästä.
Mites muilla aloilla?
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo ole lakisääteisiä? Ei kai kukaan ole velvollinen käymään tuollaisessa omalla ajalla?
Aivn järkyttävää kuraa. Aloitin ryhmässä (10kk-3v, 6 lasta) yksin, 2 muuta tiimikaveria aloitti 2-3 viikkoa myöhemmin.
Aivan uusi talo, uudet käytänteet, sain noottia kun en ollut tarpeeksi nopea! Olin jatkuvasti lasten kanssa ja ei edes tumtu päästämään kahville aina
Ekana päivänä oltiin sovittu minulle kotikäynti, mistä en ollut tietoinen. Johtaja otti puhutteluun tästä. Se kenen piti kertoa tästä asiasta sai vain "inhimillinen virhe."
Koko ajan joku on sairaana, sijaisia ei saada sillä joku voi hypätä tunniksi tai kahdeksi.
Meillä oli ryhmässä tettiläinen. Sinä päivänä meillä oli minä välivuorossa, ja tiimikaveri aamussa.
Olin wc:ssä osan lapsen kanssa, sillä tiimikaveri oli 7 lapsen kanssa leikkihuoneessa. Tiimikaveri lähti 10 min aikasemmi, jätti tettiläisen yksin! Jos jotain olisi sattunut sillä välin, se olisi ollut minun vika! Tarkistin asian ja sanoin ettei tämä peli vetele ja puhun tiimikaverin kanssa. Emme saannet puhuttua tästä, hän vain itki kuinka syyllistän häntä, ja hänellä oli pahamieli...
Olisin halunnut asiallisesti puhua, ei voi lakia rikkoa. Ja olettaa minun olevan ok, ja ottavan seuraukset jos jotain käy.
Kamala ilmapiiri täällä. Johtaja ottaa puhutteluun ihmeellisistä asioista, soitit musiikkia lapsille, söit yhden leivän välipalla > jatkossa maksuun, mitä puhuit miespuolisen työkaverin kanssa > töissä ei saa puhua muuta kuin työasioita
OLEN LOPPU. On paljon muutakin, olenko vain herkkä
Meillä teke opettajan hommia opiskelija, että joo
Hän vasta opiskelee alaa, aloitti viime vuonna. Pitäisi valmistua ensi vuonna
Hyvää pataa johtajan kanssa, sen takia sai opettajan viran. Ei edes hoida niitä hommia, pistää minut ja tiimikaverin hoitamaan
Vierailija kirjoitti:
Hyvää pataa johtajan kanssa, sen takia sai opettajan viran. Ei edes hoida niitä hommia, pistää minut ja tiimikaverin hoitamaan
Unohdin mainita, hän opiskele kasvattajaksi ei opettajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo ole lakisääteisiä? Ei kai kukaan ole velvollinen käymään tuollaisessa omalla ajalla?
No riippuu tietenkin siitä, miksi sinne menet.
Ymmärsin lukemani perusteella että tuossa tapauksessa aloite terveystarkastukseen on tullut työterveyshuollosta ja kyseessä on viiden vuoden välein tehtävä rutiinitarkastus.
Miksi sinä et ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakollinen. Työhöntulotarkastus on tosin pakollinen, jos meinaat saada toimen.
Mutta kaipa senkin voi sopia työajan ulkopuolelle, ettei joudu korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivn järkyttävää kuraa. Aloitin ryhmässä (10kk-3v, 6 lasta) yksin, 2 muuta tiimikaveria aloitti 2-3 viikkoa myöhemmin.
Aivan uusi talo, uudet käytänteet, sain noottia kun en ollut tarpeeksi nopea! Olin jatkuvasti lasten kanssa ja ei edes tumtu päästämään kahville aina
Ekana päivänä oltiin sovittu minulle kotikäynti, mistä en ollut tietoinen. Johtaja otti puhutteluun täs...
Miten joku pystyy hoitamaan yksin 6 vauvaa/taaperoa 10-15 päivää putkeen ja vielä kauden alussa, kun ne kaikki itkee ja kirkuu ikäväänsä ja hylätty-kokemustaan ihan koko päivän? Eihän niitä pysty nukuttamaan päiväunille edes kolme aikuosta kunnolla, kun jokainen lähtee sängystä vaeltamaan, parkuu, kiemurtelee ja huutaa kurkku suorana tunnin tai kaksi. Jos jokunen lopulta nukahtaa läkähtyneenä huudostaan, niin toinen herää torkahdusten välillä huutamaan uudestaan.
M
Ei pysty mitenkään. Sen takia minusta puhuttiin pahaa johtajalle ja varajajihtajalle. Olen kuulemma täysin huono työssäni, joss en pärjäö työssäni yksin hetkeä. Olen ollut ennenkin töissä pienten puolella, ja ei koskaan ole ollut ongelmia. Kaikki mitä sanoit on aivan totta. Olen jutellut johtajan kanssa. Johtajan mielestä pitää mukautua ja lakia ei rikota. Suhde luvut... Vaikka ne ei pidä paikkaansa.
Joka päivä olen itkenyt töiden jälkeen ja tuntenut itseni äärimmäisen huonoksi yhtäkkiä työssäni. Voin pahoin ajatella millainen päiväkoti on kyseessä, ei yhtään ajatella lapsia.Johtajan mielestä vika on minussa, pitäisi kerrata työyhteisön säännöt yms.. minulla on alan koulutus joten pitäisi osata hoitaa kaikki tehokkaasti
Välillä olen ainoa vakituinen hoitaja vieläkin ryhmässä. Lapset ovat takertuneet niukasti minuun. En halua olla pois senkään takia.
Lyhyesti, otin yhteyttä ylempään tahoon. Ylempi tahon vastus oli käytännössä "minkä sille voin."
Mietin rikosilmoituksen tekemistä ihan tosissani
Voiko tosissaan päiväkodin johtaja päättää kuka menee mustalle listalle? Minua pelotellaan sillä
Vierailija kirjoitti:
Voiko tosissaan päiväkodin johtaja päättää kuka menee mustalle listalle? Minua pelotellaan sillä
Olen siis se kenellä on häikäilemätön päiväkodin johtaja+ äärinmäisen kurja olo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin mainita, hän opiskele kasvattajaksi ei opettajaksi
Nyt kyllä kiinnostelee, mikä on tuollinen uusi kasvattajan koulutus? Mikä tulee ammattinimikkeeksi? Kasvattaja? Mihin pätevöittää? Ryhmäavustajan tehtävään?
Ja onko tämä opiskelija koulun esiopetuksessa vai johtaja/varajohtaja? Muilla kun ei tällä alalla ole VIRKAA. Ja virkahan on toki määräaikainen epäpätevällä.
Vierailija kirjoitti:
Homman nimi on se, että lapsia on "aina" sen verran pois päivän pääluvusta, että sijaisia ei siksikään palkata. Sitten vain mennään ryhmissä ns vajaalla ja ollaan yksin/kakun vaikka kersiha olisi millainen määrä, hypätään toiseen ryhmään, mennään heti välipalalta ulos jne.jne
Ah riemua, ah auvoa, ihanataihanata ja kyllä jaksaa.
Joo, heti 9 ulos ja 10.45 syömään kunnes unien jälkeen heti syötyä pihalle jotta koko talo on ulkona klo 15. Kyllä ne 1v nauttii olla pihalla vielä iltapäivällä jopa 2,5h kunnes haetaan lähes klo 17. Vedetään niin tiukalle ettei voi yhtään ajatella vaan jokainen talossa joutuu olemaan pihalla tosi kauan.
Vierailija kirjoitti:
On päiväkoteja, joissa alle 1v kohdellaan kertoimella 1,75 eli muka kykeneviksi jakamaan yhden aikuisen huomio kolmen muun vauvan kanssa. Asia ei ole näin. Yhdellä aikuisella saa olla vastuullaan kaksi (2) alle 1 v. lasta, se on ns. täysi ryhmä tuolle aikuiselle ja niille lapsille.
Onko sinulla joku lähde tuolle alle 1-vuotiaiden suhdeluvulle? Ainakin laissa se on määritelty vain alle 3-vuotiaiden ja yli 3-vuotiaiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On päiväkoteja, joissa alle 1v kohdellaan kertoimella 1,75 eli muka kykeneviksi jakamaan yhden aikuisen huomio kolmen muun vauvan kanssa. Asia ei ole näin. Yhdellä aikuisella saa olla vastuullaan kaksi (2) alle 1 v. lasta, se on ns. täysi ryhmä tuolle aikuiselle ja niille lapsille.
Onko sinulla joku lähde tuolle alle 1-vuotiaiden suhdeluvulle? Ainakin laissa se on määritelty vain alle 3-vuotiaiden ja yli 3-vuotiaiden osalta.
Missä laissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos työterveys kutsuu sinut tarkastukseen, saat tehdä sen työajalla, mutta se ei ole työaikaa esim. ylityötä laskettaessa. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu tietenkin siitä, miksi sinne menet.
Vakalaiset ei tajua yhteiskunnasta, aikuisten maailmasta tai työehtosopimuksista mitään. Todella naivia ja typerää joukkoa, ihan kuin jotain puolilapsia, joita pitäisi holhota, auttaa, ymmärtää, tukea ja pitää mukana kuin jotain vajaavaltaisia.
Seuraako vakassa kukaan yhteiskunnallista uutisointia ja käsittääkö esim. Satosen ajama
Kyllä tämän maan tilanne on meille vakassa työskenteleville oikein tuttu ja tosiaanko luulette, että olemme asioista pimennossa. :D Kyllä tässä maassa on jo pitkään näkynyt myös se, että vain ne, jotka työskentelee alalla, kasvattaa lapsia. Kaikki muut ovat asiasta kätensä pesseet ja sitten itketään kun Matti-Petteri käyttää k ann a b ista eikä käy koulua. Jatkakaa ihmeessä politiikkaan keskittymistä!
....
Hyvää pataa johtajan kanssa, sen takia sai opettajan viran. Ei edes hoida niitä hommia, pistää minut ja tiimikaverin hoitamaan --
---
Älkää tehkö tälle opettajalle kuuluvia työtehtäviä.
Teillä on opettaja joka saa palkkaa siitä, että tekee hänelle kuuluvat työtehtävät.
Ellei hän suoriudu työtehtävistään , se ei ole teidän asia tehdä hänen töitään.
Ammattiliittoon yhteys jos johtaja painostaa/vastuuttaa teitä hoitamaan myös tämän kaverinsa työt, joka on palkattu ko tehtäviin.
Hoitomaksut on käsittääkseni aivan samaa luokkaa pienissä yksityisissä kuin suurpäiväkodeissa tai kunnallisissa.
Mistä on tullut käsitys että yksityisten hoitopäivä maksaa vanhemmalle enemmän? Onko se muka totta?
Vastatkaa joku joka tietää faktaa, kiitos etukäteen.