Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta luettavaa täällä. 2030 vuoteen mennessä kun pitäisi olla 2 opea ja 1 hoitaja ryhmässä niin mitenkä arvon opettajat selviävät kun ainoa hoitaja on vaikkapa avausvuorossa ja poistuu paikalta aikaisin? Hälytetäänkö vessattaja ihan toisesta ryhmästä kun opet on kiinni "tuokioissaan"?
Miksi se on juuri se ope, jonka tulisi auttaa hoitajia vessahommissa? Miksei vaikka keittäjä, siivooja tai vahtimestari käy? Jotenkin kuulostaa, että hoitajilla on joku tarve saada vedettyä opettajia alaspäin, ehkä omasta alemmuuskompleksista kyse?
Samanlaista kuulee sairaalamaailmassa, kun hoitsut pitävät lääkäreitä liian hienohelmoina likaisiin toimenpiteisiin. Kokonaan jää sivuun se fakta, että työnkuva ja nimike on eri. Miksi väkisin pitää tehdä lääkäristä tai opesta hoitaja, vaikka nämä ovat juuri siksi opiskelleet pidemmälle, että saavat olla lääkäreitä ja
Ei auttamisesta ollut kyse vaan siitä jos hoitaja on jo lähtenyt kotiin siltä päivältä. Miten se opettaja sitten selviää? Hakee sit varmaan sen keittäjän, siivoojan tai vahtimestarin kun on itse liian korkea-arvoinen pesemään pyllyä.
Onko täällä vuoropäiväkodeissa työskenteleviä? Miten teillä esim. viikonloput ja illat, aikaiset aamut? Tekeekö opettaja myös näitä vuoroja? Ihan uteliaisuuttani kyselen kun olen menossa ensi kuun alusta vuoropäiväkotiin töihin opettajana. Kuuluuko minulle myös nuo "yksinäiset" hetket lasten kanssa?
En siis saanut työpaikalta tarkkaa tietoa. Miten muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peseekö teillä esim. ryhmän ainut hoitaja kaikki kakat, potattaa, pukee, riisuu, jne. Aikamoinen työmaa
Kyllä, hoitaja tekee hoitotyön, esimerkiksi vaippojen vaihdon ja lasten pesut sekä pienimpien pukemisen, syöttämisen ja nukuttamisen - siis perushoidon. Ryhmät ovat nykyään sekaryhmiä 1-5-vuotiaille lapsille, jolloin ryhmäkoko päälukuna on pienempi ja lapset mallioppivat toisiltaan. Inkluusionkin kannalta tämä on perusteltua. Lisäksi ryhmään voidaan sijoittaa uusia lapsia kesken kautta, kun laskennallisia tilapaikkoja vapautuu lasten täyttäessä 3 vuotta.
Perushoito on ammattikoulussa perushoitotyöhön kouluttautuneen työntekijän vastuualue. On liian kallista työaikaa käyttää perushoidollisiin tehtäviin korkeakoulutetun ja kalliimman työntekijän panosta, jolloin hänen työaikaansa ei olisikaan käytettävissä vaativampiin tehtäviin, joita muut ammattinimi
Höpö höpö. Samaa vessatilaa voi käyttää kaksi ryhmää eli 40 lasta. Jotta siirtymätilanteet onnistuu pienryhmissä, täytyy jokaisen vuorotellen olla paskan pesussa. Kun lastenhoitaja lähtee aamuvuorosta, jättääkö opettaja lapset paskat housuissa loppupäiväksi?
Ei, en jätä vaan pesen ne pois.
Opettaja tekee välivuoroja. Iltoja ja viikonloppuja harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta luettavaa täällä. 2030 vuoteen mennessä kun pitäisi olla 2 opea ja 1 hoitaja ryhmässä niin mitenkä arvon opettajat selviävät kun ainoa hoitaja on vaikkapa avausvuorossa ja poistuu paikalta aikaisin? Hälytetäänkö vessattaja ihan toisesta ryhmästä kun opet on kiinni "tuokioissaan"?
-
Entä mitä tapahtuu jos se 1 hoitaja sairastuu ja jää pitkälle sairaslomalle eikä saada sijaista millään paikkaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on juuri se ope, jonka tulisi auttaa hoitajia vessahommissa? Miksei vaikka keittäjä, siivooja tai vahtimestari käy? Jotenkin kuulostaa, että hoitajilla on joku tarve saada vedettyä opettajia alaspäin, ehkä omasta alemmuuskompleksista kyse?
Samanlaista kuulee sairaalamaailmassa, kun hoitsut pitävät lääkäreitä liian hienohelmoina likaisiin toimenpiteisiin. Kokonaan jää sivuun se fakta, että työnkuva ja nimike on eri. Miksi väkisin pitää tehdä lääkäristä tai opesta hoitaja, vaikka nämä ovat juuri siksi opiskelleet pidemmälle, että saavat olla lääkäreitä ja
Keittäjä vessaan norovirusta hakemaan?
Siivooja vessaan? Mitä jättää sitten siivoamatta?
Vahtimestari vessaan? Missä päiväkodissa on vahtimestari? Jos sun päiväkodissasi on vahtimestari, niin ei se tarkoita, että kaikissa muissakin taloissa on.
-- Minä olen se, joka kirjoitti eritekammosta pari päivää sitten. En todellakaan ole mikään prinsessa, vaan valitettavasti lapsena jouduin seuraamaan vanhemman sairastamista. Näin liikaa ja liian pitkän aikaa ilman riittävää henkistä tukea, ja siitä asti olen kammonnut sairaaloita, verta ja eritteitä. En tietenkään haluaisi olla tällainen, jos voisin valita. Olen yrittänyt siedättää itseäni ja käynyt terapiassakin, mutta huonolla menestyksellä.
Silti olen hyvä lasten kanssa muuten, ja kaikkien lempparitäti/kummitäti. Pidän lapsista, tiimityöstä ja kasvatustiede kiinnostaa. Pieni palkkakaan ei haittaisi, koska en käytä rahaa juurikaan eikä rikastuminen kiinnosta yhtään. Tärkeintä minulle olisi olla hyödyksi tässä yhteiskunnassa. Siksi siis harmi, että tuon kammon takia pitää kommenteista päätellen mennä toiselle alalle. En tietenkään väkisin ole tunkemassa sinne, jos en kerran sovellu.--Sait kysymykseesi rehellisen vastauksen, älä siis loukkaannu suotta. Muistathan että on paljon muitakin ammatteja kuten iltapäiväkerhon ohjaaja, taidekasvattaja, toimuta- tgai puheretapeutti, jne, jne missä ei tarvitse eritteiden kanssa olla liiemmin tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta sanoisin, että suurin osa vanhan lastentarhanopettajan koulutuksen saaneista (tällä hetkellä siis 50-60 vuotiaita) omaavat erittäin puutteelliset tiimityötaidot. Koulutuksessa ehkä keskitytty siihen, että olet opettaja, sinä määräät ja päätät kaikesta. Turhantärkeitä ovat.
Olen erimieltä. Kyllä ne on juuri valmistuneet, jotka pomottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä vuoropäiväkodeissa työskenteleviä? Miten teillä esim. viikonloput ja illat, aikaiset aamut? Tekeekö opettaja myös näitä vuoroja? Ihan uteliaisuuttani kyselen kun olen menossa ensi kuun alusta vuoropäiväkotiin töihin opettajana. Kuuluuko minulle myös nuo "yksinäiset" hetket lasten kanssa?
Et sitten kysynyt haastattelussa aika olennaisia asioita? Luuletko, että joku meistä on sun esimiehesi. Kerro ensiksi työpaikkasi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta sanoisin, että suurin osa vanhan lastentarhanopettajan koulutuksen saaneista (tällä hetkellä siis 50-60 vuotiaita) omaavat erittäin puutteelliset tiimityötaidot. Koulutuksessa ehkä keskitytty siihen, että olet opettaja, sinä määräät ja päätät kaikesta. Turhantärkeitä ovat.
Olen erimieltä. Kyllä ne on juuri valmistuneet, jotka pomottaa.
Eräs vastavalmistunut maisteri ilmoitti eka tiimipalaverissa, että hän määrää siinä ryhmässä.
:DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peseekö teillä esim. ryhmän ainut hoitaja kaikki kakat, potattaa, pukee, riisuu, jne. Aikamoinen työmaa
Kyllä, hoitaja tekee hoitotyön, esimerkiksi vaippojen vaihdon ja lasten pesut sekä pienimpien pukemisen, syöttämisen ja nukuttamisen - siis perushoidon. Ryhmät ovat nykyään sekaryhmiä 1-5-vuotiaille lapsille, jolloin ryhmäkoko päälukuna on pienempi ja lapset mallioppivat toisiltaan. Inkluusionkin kannalta tämä on perusteltua. Lisäksi ryhmään voidaan sijoittaa uusia lapsia kesken kautta, kun laskennallisia tilapaikkoja vapautuu lasten täyttäessä 3 vuotta.
Perushoito on ammattikoulussa perushoitotyöhön kouluttautuneen työntekijän vastuualue. On liian kallista työaikaa käyttää perushoidollisiin tehtäviin korkeakoulutetun ja kalliimman työntekijän panosta, jolloin hänen työaikaansa ei olisikaan käytettävissä vaativampiin tehtäviin, joita muut ammattinimi
Mitä sinä teet kun lastenhoitaja lähtee kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä teet ennenkuin lastenhoitaja tulee töihin. Annat lapsen olla paskavaipoissa?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tekee välivuoroja. Iltoja ja viikonloppuja harvoin.
Vuorohoitotalossa opettaja ei tee vain 8-16 vuoroa.
Opiskelin lastenohjaajaksi ammattiopistossa. Opinnot sisälsivät aika paljon muutakin kuin vain perushoitoa. Ei sitä perushoitoa tullut itse asiassa muuta kuin työssäoppimisessa. Ja niissä paikoissa, missä itse olin niin kyllä myös vaka-opettajat telkkiä perushoitoa ja niin tekee nykyisessä työpaikassani. Siis missä päin on näitä ihme kastipaikkoja, joissa joku lasten parissa töitä tekevä on liian ylemmyydentuntoinen antamaan perushoitoa? Olen järkyttynyt suoran sanoen.
Ei sekään ole reilua, että todellinen työnkuva poikkeaa siitä mitä on sen (lain perusteella) kuvitellut olevan kun kouluun hakeutuu. Vähän sama geronomeilla; hakuoppaissa ja koulutuksessa annetaan ymmärtää, että hoivapuolen hoitaa hoitajat, mutta sitten käytännössä joutuukin pesemään peppuja.
Suurin osa ihmisistä valitsee ammattinsa omien vahvuuksien ja heikkouksien perusteella. Siksi niihin ammatinkuvauksiin pitäisi voida luottaa!
Olen tällä hetkellä kivassa yksityisessä päiväkodissa töissä.
Siellä kaikki auttavat toisiaan, yhdessä tehdään ja hyvin sujuu.
Eli tervehenkisiä paikkoja löytyy missä katse on pallossa. eli lasten hyvinvoinnissa mikä yhdessä tehdään mahdolliseksi, ilman että jollakin on tarve siinä päteä koulutuksellaan. Vaihtuvuutta ei esiinny työkavereissa, ellei jokin muutto tai sairaus tai vastaava pakottava syy ilmaannu. Tykkäämme ja arvostamme toisiamme, eli rekry tehty onnistuneesti.
Kokemusta on valitettavasti noista naurettavan hierarkisista pilipali-paikoistakin.
Eihän tollasessa pelleilyssä kukaan fiksu /älykäs hoitaja tai opettaja kauaa viihdy töissä. Hermothan siellä menee joutavaan nillitykseen ennen pitkää.
Vierailija kirjoitti:
Eli tervehenkisiä paikkoja löytyy missä katse on pallossa. eli lasten hyvinvoinnissa mikä yhdessä tehdään mahdolliseksi, ilman että jollakin on tarve siinä päteä koulutuksellaan. Vaihtuvuutta ei esiinny työkavereissa, ellei jokin muutto tai sairaus tai vastaava pakottava syy ilmaannu. Tykkäämme ja arvostamme toisiamme, eli rekry tehty onnistuneesti.
Kokemusta on valitettavasti noista naurettavan hierarkisista pilipali-paikoistakin.
Eihän tollasessa pelleilyssä kukaan fiksu /älykäs hoitaja tai opettaja kauaa viihdy töissä. Hermothan siellä menee joutavaan nillitykseen ennen pitkää.
Eihän se ole koulutuksella pätemistä, jos tekee niitä tehtäviä jotka lukee omassa tehtävänkuvauksessa ja joihin kykenee. Toki ne saavat joustaa jotka voivat ja haluavat. Esimerkiksi emetofobia tekee vieraan oksennuksen siivoamisen mahdottomaksi, jollekin toiselle se ei taas tunnu missään. Jossain toisessa asiassa se oksennuskammoinen taas suoriutuu paremmin kuin muut. Miksi kaikkien pitäisi siis väkisin tehdä kaikkea, kun emme ole sama ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole koulutuksella pätemistä, jos tekee niitä tehtäviä jotka lukee omassa tehtävänkuvauksessa ja joihin kykenee. T
Miksi oksennuskammoinen olisi päiväkodissa töissä?
Eikö sen oksentajan kuuluisi korvata eikä Finnairin?