Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Kaksi päivää töissä loman jälkeen, pakko keksiä jotain ja päästä ihan toisen alan hommiin..
Ahdistus suuri. Haluaisin vaihtaa alaa, mutta pitäisi opiskella uusi tutkinto. Siihen taas ei riitä rahat kun on lapset ja asuntovelka. Olen ollut vaka-alalla yli 10v ja puolet ajasta toivonut että pääsisin pois. Toisaalta varmaan saisi saman palkan ihan sama mitä tekisi...
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus suuri. Haluaisin vaihtaa alaa, mutta pitäisi opiskella uusi tutkinto. Siihen taas ei riitä rahat kun on lapset ja asuntovelka. Olen ollut vaka-alalla yli 10v ja puolet ajasta toivonut että pääsisin pois. Toisaalta varmaan saisi saman palkan ihan sama mitä tekisi...
Monesti vaan unohtuu se, että kuinka monella alalla on sitten varma työpaikka ja täydet tunnit...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka vuosi vakaopettajia on ollut mukana päivittämässä kunnan vasua ainakin meillä. Tällöin todellakin opettaja ovat poissa talosta useampana päivänä. Tämä on meillä ollut käytäntönä . Lisäksi opettajat ovat käyneet läpi kuntavasua omissa palavereissaan pitkin vuotta . Valtakunnallinen vasu ja lasten vasut erityisesti ovat perusta arjen pedagogi kalle.
Kirjoituksesi osoitti arvostuksen puutteesi muita kuin opettajia kohtaan selvästi. Tuolla asenteella ei voi muuta ajatella kuin voi lapsi parat ja tiimiläiset myös.
Tuolla toivottiin opettajaa ryhmään enemmän. Olen samaa mieltä tästä. Mielestäni se kertoo siitä, että toivotaan tiimityön näkyvän myös lapsille arjessa lisääntyvään läsnäolona ryhmässä. . Mitä pahaa siinä on.. ? Silti opettaja suunnittelee toimintaa joka toteutetaan yhdessä.
Mihin kuntaan tämä henkilö on palkattu lastenhoitajaksi?
Kertokaa opettajat, miten selitätte näille asiat niin, että he ymmärtäisivät, mikä asiassa on oleellista?
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa mennä töihin...
Uusi työparini olikin oikein vanhan liiton lastenhoitaja. Ensimmäisenä ilmoitti tutustuessa, kuinka ei ymmärrä ja arvosta opettajia yhtään koska on tehnyt samaa työtä itse aikojen alusta ilman opekoulutusta. Sitten totesi, että hän ei ala ketään mielistellä vaan hän tekee tässä ryhmässä niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Lapsille ja vanhemmille esittää mukavaa, oikeasti käärme. Ei ymmärtänyt, että olin ensimmäistä päivää ja koska minut oli sijoitettu jo ryhmään(!) en ole ehtinyt tutustua edes perehdytyskansioon...
Että sellainen yhteistyön avaus. Kävin vessassa itkemässä tauolla. Onko liikaa pyydetty, että saisin edes joskus mukavan, inhimillisen työkaverin? Olen kuitenkin reilu ja asiani osaava työntekijä, että siitä se ei ole kiinni.
Olen ollut 6 täyttä vuotta alalla ja vain kahtena vuonna minulla oli timanttinen tiimi, joka hajosi kun työpari jäi vanhempainvapaalle! :( Kaipaan
Jep. Toimiva tiimi aina myös hajotetaan, mikä on sääli. Huono tiimi ja tiimi ilmapiiri syö voimat jo heti syksystä. Harvassa on tiimit mitkä toimii.
Tahko siinä sitten positiivisuutta, kun tölvitään puhetyylillä ja hermostutaan ja ärsyynnytään lähes kaikesta. Valitetaan asioista ja odotetaan muiden vievän valitus johtajalla, ettäasiat muuttuisivat. Itse ei kuitenkaan tehdä muuta kuin paukutetaan päätä nurkan takana
Mitään ei haluttaisi ryhmässä tehdä, vaan istuttaisiin lähinnä seinäruusuna.
Pitäisi vuosi jaksaa 💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikeasti innoissani, kun työ pk.ssa taas alkaa loman jälkeen!
Katotaanpa huomenna mitkä ovat fiilikset
Oikein hyvät fiilikset edelleen 🙂
Sitten tulee negatiiviset myrkyn nielleet ja vievät kaiken hapen ja ilon.
Miksi valittajat eivät ole kiitollisia siitä, että heillä on työpaikka? Ainahan sieltä työpaikalta voi lähteä, etsiä uusi työpaikka tai vaihtaa alaa, jos ei työnteko miellytä syystä tai toisesta. En tunne empatiaa valittajia kohtaan, vaan kateutta, että teillä on työpaikka ja teitä tarvitaan jossakin.
Muutama ala opiskeltu, mutta minun lisäksi sitä työpaikkaa hakee moni muukin ja omalta osalta se usein on kaatunut siihen vähäinen kokemuksen puute, kun työpaikka hakee vuosien kokemusta omaavaa henkilöä ja on vaikea saada kokemusta kun ei nappaa, että niitä vuosia saisi kerättyä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittajat eivät ole kiitollisia siitä, että heillä on työpaikka? Ainahan sieltä työpaikalta voi lähteä, etsiä uusi työpaikka tai vaihtaa alaa, jos ei työnteko miellytä syystä tai toisesta. En tunne empatiaa valittajia kohtaan, vaan kateutta, että teillä on työpaikka ja teitä tarvitaan jossakin.
Muutama ala opiskeltu, mutta minun lisäksi sitä työpaikkaa hakee moni muukin ja omalta osalta se usein on kaatunut siihen vähäinen kokemuksen puute, kun työpaikka hakee vuosien kokemusta omaavaa henkilöä ja on vaikea saada kokemusta kun ei nappaa, että niitä vuosia saisi kerättyä alalta.
Jos alle 50 kympisenä odottaa eläkkeelle pääsyä ja myrkyttää ilmapiiriä valittamisella, niin ei hyvin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos kaikki virikelapset olleet jo hoidossa toista viikkoa, vaikka koulut ei ole vielä edes alkaneet?
Valitettavasti näitä oli myös kesäpäivystyksessä.
🤮
Voisko nää harkita että antaisivat lapsensa pois? On paljon lapsettomia ihmisiä, jotka unelmoivat lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen tilanne paranisi huomattavasti, JOS ja KUN tosiasiallisesti kotona olevat vanhemmat hoitaisivat omat lapsensa kotona! Suomessa on kymmeniä tuhansia kotivanhempia 24/7 kotona. He ovat perhevapaalla, vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla olevia äitejä ja isiä, etäopiskelijoita ja työttömiä. Myös monet kotonaan etätyötä tekevät vanhemmat voivat vallan mainiosti hoitaa lapsensa kotona.
Varhaiskasvatuksen tilanne paranisi huomattavasti, JOS ja KUN vanhemmat hoitaisivat omat lapsensa kotona vapaapäivinään ja loma-aikoina! Miksi ihmeessä kotona olevan äidin ja/tai isän pitää kuskata lapsi vapaapäivänään tai lomallaan hoitoon? Päivähoidosta on tullut lasten säilytyspaikka. Koska subjektiivinen päivähoito-oikeus.
On perheitä, joissa lapset kuskataan usein ja pitkiksi ajoiksi sukulaisille ja isovanhemmille hoidettavaksi. On surullista, kun pienet, alle kouluikäiset lapset ja alakoululaiset eivät saa olla oman perhensä kan
Miksi vanhemmat kuskaavat lapsia hoitoon vaikka olisivat kotona syystä tai toisesta ja myös sillä lomansa aikana? He eivät ole halunneet lapsia ja syystä tai toisesta se lapsi on sitten tehty vaikkapa omat tai puolison vanhemmat, jotka kinuavat lastenlasta tai koska yhteiskunta sanoo, että lapsia pitää tehdä tai sinussa on jokin vika. Olen teini-iästä asti sen tiedostanut, että en pidä lapsista, en halua lapsia, mutta jos olisin lapsen syystä tai toisesta tehnyt, olisin takuulla se äiti, joka pitäisi lapsen päiväkodissa niin pitkään kuin mahdollista, jotta se oma menetetty aika saadaan takaisin mikä on menetetty sen takia kun on pitänyt lapsen kanssa olla.
Toisaalta lähipiirissäni on myös aikuisia, jotka ovat aidosti halunneet lapsia, mutta se miten paljon elämä muuttuu lapsen myötä on tullut heille täytenä yllätyksenä tai se arki lapsen kanssa ei olekaan sellaista kuin he kuvittelivat tai suunnittelivat.
Kuka oikeesti jaksaa laiskojen palstamammojen kersoja kasvattaa? Ei oo yllätys ettei kukaan halua alalle.
Vierailija kirjoitti:
No opiskele lastenhoitajaksi, alle 2 vuotta ja sullakin on varma työpaikka. Tai jos et jaksa opiskella, hae avustajaksi, siihen ei tarvii ees koulutusta.
Luuletteko oikeasti, että johtajia kiinnostaa "hätähuuto" keskustelupalstalla? Niiden kusipäiden tehtävä on ainoastaan toteuttaa jo päätetyt asiat, henkilöstöstä välittämättä. Ainoa mikä ratkaisee tilanteen, on massairtisanoutuminen tai muu vastaava konkreettinen voimannäyttö. Samanlainen epäreiluus, millä kusipääjohtajat itsekin hoitavat asioita. Tosin he naamioivat tavoitteensa muuksi mitä todellisuudessa ovat. Mutta lopputulos tulee olemaan halutunlainen.
Edelleenkään, mikään keskustelupalstalle purettu vikinä ei ratkaise tilannetta työntekijän eduksi.
Eetun äiti jakoi ilman lapsen antamaa lupaa kuvia ja tietoja Eetusta muille ihmisille.
Eetu ei halunnut näin toimittavan.
"Nykyään aikuiset tiedostavat lasten oikeudet."
"Lapsi voi pyytää esimerkiksi opettajalta apua, jos aikuinen ei kunnioita hänen rajojaan."
Ööö, ne opet ja hoitajat ja niiden pomotko kaikki kunnioittavat? Eikös siellä juuri ole määrätty ottamaan niitä kuvia ja jakamaan muille kysymättä lapselta mitään? Eikä mikään alle 6v ymmärrä, mitä sellainen kysymys manipuloivan aikuisauktoriteetin taholta edes tarkoittaa.
10-20 vuoden päästä saattaa ymmärtää. Rikos on vanhentunut. Mikäs tässä, vaka ei ole ikinä vastuussa mistään.
Ammattikasvattajat, jotka kuvittelee, että vanhempi / vanhemmat ollessaan etätöissä pystyisi siinä samalla hoitamaan myös alle kouluikäistä lasta ovat todella irrallaan todellisuudesta.
Olen syvästi pahoillani kaikkien teidän kasvattajien puolesta, jotka jouduttu tekemään töitä näiden negatiivisten marmattajien kanssa. Näillä marmattajilla ei ole minkään näköisiä "kuinka ollaan hyvä työntekijä" -taitoja vaan päivät täyttyy vouhotuksesta, kun se johtaja sitä johtaja tätä. Eikä itse oteta vastuuta mistään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opiskele lastenhoitajaksi, alle 2 vuotta ja sullakin on varma työpaikka. Tai jos et jaksa opiskella, hae avustajaksi, siihen ei tarvii ees koulutusta.
Niin tai perhepäivähoitajaksi, niistä on (syystäkin) kova pula. Palkka aika mitätön ja sisustat omilla rahoillasi oman kotisi vieraiden lasten (4-7 kpl) varhaiskasvatuspaikaksi, sängyt, lelut, kuraeteiset, potat, ruokailuvälineet, hoitopöydät jne. Ostat ja valmistat päivittäin ravinteikkaat ja allergiahuomioidut ruuat niille lapsille (aamiainen, lounas, välipala), tiskaat, peset, siivoat ja suunnittelet, toteutat ja arvioit varhaiskasvatuksellista, kehitystason mukaista toimintaa. Sak aikasi on työpäivän (7-17) jälkeen. Kodissasi käy hygienian ja toiminnan laadun tarkastaja pistokokein. Yksin olet ja teet työsi aamusta iltaan. Myös myöhässä tuleville hakijoille hymyilet. Samoin muut perheenjäsenet, kotinne on kasvatettavien oppimisympäristö, sensitiivinen ja kehitystä tukeva.
Miksei enää kukaan halua olla pph?
Tässä vanhemman näkökulmasta... Eli heti ensimmäisenä aamuna alkoi taas päiväkodin hoitajalta piilovit*uilu, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin minun, eli hoidettavan lapsen vanhemman ulkonäöstä. Loma ei vaikuttanut tehneen tehtäväänsä tänäkään vuonna, vaan hoitaja oli yhtä kypsä kuin ennen kesäloman alkua. Tapani mukaan vain sivuutin tökerön kommentin, naurahdin, hymyilin, toivottelin ihanat päivät, samalla peläten meinaakohan se tänään vyöryttää oman pahan olonsa lapsiin. No ehkä ei uskalla, kun ryhmässä niin paljon uusia lapsia. Säälittävä ilkimys.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikasvattajat, jotka kuvittelee, että vanhempi / vanhemmat ollessaan etätöissä pystyisi siinä samalla hoitamaan myös alle kouluikäistä lasta ovat todella irrallaan todellisuudesta.
Olen syvästi pahoillani kaikkien teidän kasvattajien puolesta, jotka jouduttu tekemään töitä näiden negatiivisten marmattajien kanssa. Näillä marmattajilla ei ole minkään näköisiä "kuinka ollaan hyvä työntekijä" -taitoja vaan päivät täyttyy vouhotuksesta, kun se johtaja sitä johtaja tätä. Eikä itse oteta vastuuta mistään!
No kerro, "kuinka ollaan hyvä työntekijä".
Sinne on viimeiset 6 vuotta palkattu mikä vaan työntekijä, koska työnantajat eivät tienneet "kuinka olla hyvä työnantaja", ja ne hyvät työntekijät lähtivät pois.
Työnantaja ei halunnut selvittää ja korjata tilannetta ollakseen kutsuva, hyvä työnantaja, vaan mieluummin ottaa kenet vaan, huononkin, työntekijän, tai pakottaa sinne kirjastonhoitajat ja museotyöntekijät hommiin työpaikkansa menetyksen uhallakin.
Miksi marmattajat eivät marmattaisi?
Marmatus loppuu, kun ei ole syytä marmattaa.
Niin oli tilanne vielä 15 vuotta sitten. Ei silloin marmatettu, silloin leikittiin, laulettiin, retkeiltiin ja oltiin lasten kanssa. Silloin päiväkodeissa oli toimisto ja siellä yksi pöytätietokone, jolla kirjoitettiin viikkokirje vanhemmille ja tulostettiin se seinälle ilmoitustaululle. Tai tehtiin käsin, yhdessä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, vanhemmat, jotka kuvittelevat, että ammattikasvattajat pystyisivät siinä sinun lapsesi läsnäolessa + lisäksi 20 MUUTA LASTA, ympäristössä tekemään pakolliset tietokoneella tehtävät työtehtävät, ajattelutyön, suunnittelun, raportoinnin, sähköpostien lukemisen ja vastaamisen, puhelinneuvottelut, lasten kasvatussuunnitelmien laadinnan, erityisen tuen hakemukset jne.jne. ne vasta ovatkin "todella irrallaan todellisuudesta".
Ajatteleeko joku, että ne kaiken maailman piirikuvat, kuvatuet, synttärikortit, päivärytmikaaviot, lokeropaikkojen nimet, kenkäpaikkatarrat, synttäritaulut, seinillä olevat piirustukset, viestit ja ilmoitukset tulee hups vaan, ilman kenenkään työpanosta, sinne esille?
Niihin menee helkkaristi aikaa, ja menisi, vaikka paikalla olisi vaan se sun yks ainoa lapsesi.
Kuten etätyöntekijänä näköjään tiedät.
Valitettavasti näitä oli myös kesäpäivystyksessä.