Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19754)
Vierailija kirjoitti:
Älkää please kirjoittako yhteen pötköön sen tekstin kanssa, johon viittaatte. Se saa näyttämään siltä kuin kaikki olisi saman ihmisen tekstiä. Esimerkiksi tuo eilen klo 19:30 kirjoitettu sisältää kahden eri ihmisen tekstiä.
--
No voi kun please saisi ylläpito tuon lainaustoiminnon toimimaan, niin olisi hieno juttu kirjoittajille. Please.
Kasvatuskumppanuus ja omahoitaja ovat taaksejääneitä käsitteitä. Kaikki hoitavat kaikkia lapsia ja opettaja hoitaa vasut, ottaen huomioon myös lastenhoitajien havainnot ja ehdotukset. Nykyään vasu kertoo siitä, mitä ryhmässä tehdään lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Siinä ei ole enää mitään arvioita lapsen persoonasta, onneksi.
Itse vierastin tuota 'kasvatuskumppanuutta' äitinä, koska siinä ikäänkuin vaka asettuu samalle viivalle huoltajien kanssa. Ja yhtä lailla vierastan sitä nyt kasvatuksen ammattilaisena ja hyvä, kun stä ei enää käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää please kirjoittako yhteen pötköön sen tekstin kanssa, johon viittaatte. Se saa näyttämään siltä kuin kaikki olisi saman ihmisen tekstiä. Esimerkiksi tuo eilen klo 19:30 kirjoitettu sisältää kahden eri ihmisen tekstiä.
--
No voi kun please saisi ylläpito tuon lainaustoiminnon toimimaan, niin olisi hieno juttu kirjoittajille. Please.
Toimii näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Toimii näin hyvin.
,
Paikallista vasua ei enää tarvitse tehdä.. Hurraaa. Olen nyt toiveikas siitä, että ryhmäni opettajat ovat enemmän ryhmässä ja minä vähemmän yksin. Minulle on turha selittää, että lasten tasa-arvo nyt heikkenee tai että laatu huononee.
Jos opettajien ammattitaito on noin huonoissa kantimissa, että paniikki iskee ilman tätä niin ehkä ei ole oikealla alalla.
Kyllä lapsia ymmärtää kohdella tasapuolisesti ilman ohjeistusta .Valtakunnallista vasua tulee noudattaa ja se riittäköön. Nyt maalaisjärki käyttöön myös opettajille.
En kaipaa selityksiä, kuinka pedagogiikkaa ei lastenhoitaja ymmärrä. Kaipaan lapsille lisää aikuisia läsnä olevaksi. Sen ymmärtää hoitajakin, että aikuisen syli ja huomio, yhdessä tekeminen ja kuuntelu ovat lapselle ne tärkeimmät. Niitä kaivataan lisää..
Pyydän jo etukäteen opettajilta anteeksi tätä kirjoitusta. Tiedän, että minut teilataan tästä, koska en ole korkeakoulutettu opettaja joka tuntuu olevan ainoa oikea henkilö vakassa. Sosionomitkaan eivät ole hierarkiassa mitään, puhumattakaan hoitajista tai avustajista. Siis anteeksi jos loukkasin..
Vierailija kirjoitti:
Paikallista vasua ei enää tarvitse tehdä.. Hurraaa. Olen nyt toiveikas siitä, että ryhmäni opettajat ovat enemmän ryhmässä ja minä vähemmän yksin. Minulle on turha selittää, että lasten tasa-arvo nyt heikkenee tai että laatu huononee.
Jos opettajien ammattitaito on noin huonoissa kantimissa, että paniikki iskee ilman tätä niin ehkä ei ole oikealla alalla.
Kyllä lapsia ymmärtää kohdella tasapuolisesti ilman ohjeistusta .Valtakunnallista vasua tulee noudattaa ja se riittäköön. Nyt maalaisjärki käyttöön myös opettajille.
En kaipaa selityksiä, kuinka pedagogiikkaa ei lastenhoitaja ymmärrä. Kaipaan lapsille lisää aikuisia läsnä olevaksi. Sen ymmärtää hoitajakin, että aikuisen syli ja huomio, yhdessä tekeminen ja kuuntelu ovat lapselle ne tärkeimmät. Niitä kaivataan lisää..
Pyydän jo etukäteen opettajilta anteeksi tätä kirjoitusta. Tiedän, että minut teilataan tästä, ko
Kuntakohtaista vasua ei tehdä ehkä jatkossa, mutta kyllä lapsikohtaiset vasut tietenkin tehdään. Kuntakohtaisessa vasussa on otettu kunnan erityispiirteitä huomioon. On eri asia ulkoilla esim. Helsingissä kuin Ivalossa. Sen sijaan lapsikohtaiset tarpeet ovat yksilöllisiä ja opettaja tietenkin suunnittelee ne.
Jos opettaja ei ilman kuntakohtaista vasua pysty suunnittelemaan ulkoilua tms. omassa työpaikassaan niin johan on. Kyllä kuulostaa järjettömältä.Kannattaa käydä katsomassa miltä piha ja lähiseutu näyttää vaikka joka päivä jos ei muista. Sään näkee ikkunasta.
Hoitajaankin voi tässä tukeutua jos ulkoiluun on vaikea suunnitella pedagogiikkaa. Hoitaja tosin ulkoisen usein yksin lasten kanssa koska opettajat tekevät kone töitä.
Tottakai lapsen omat vasut ovat edelleen olemassa tärkeimpinä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydän jo etukäteen opettajilta anteeksi tätä kirjoitusta. Tiedän, että minut teilataan tästä, ko
Tämä kirjoittaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa Hesarin artikkelia, eikä myöskään mahdollisesti lukemaansa oman kuntansa kuntavasua.
Eihän kuntavasuja mitkään rivityöntekijöinä päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat laadi. He noudattavat niitä oman kuntansa velvoittaviksi laadittuja paikallisvasuja omassa työssään laatiessaan lasten vasuja YHDESSÄ MUUN TIIMIN KANSSA.
Joka ikisen päiväkodissa työskentelevän henkilön, avustajasta ylimpiin johtajiin, on tunnettava oman kuntansa paikallinen vasu sekä noudatettava sitä yhtä sitovasti kuin valtakunnallista vasua.
Tämä (mahdollinen) muutos kuntatason vasujen poistosta ei suinkaan tule vähentämään opettajien työtä vaan lisäämään sitä, kuten tietysti myös hoitajienkin työtä. Kuntavasut ovat olleet suuri apu lasten yksilökohtaisia vasuja ja lapsiryhmien ryhmätasoisia suunnitelmia laadittaessa ja arvioitaessa.
Kun valmiiksi laadittu apu poistetaan, ei työvaade minnekään poistu. Työ ja paine siirtyy lapsiryhmien tiimeille. Ilman apuvälinettä he saavat tehdä sen itse, ja se vaatii rutkasti aikaa ja osaamista.
Jos jo luetun ymmärtämisen taito puuttuu lastenhoitajilta, niin miten hoitaja suoriutuu palkkatyönsä vaatimuksesta: "osallistuu vasun suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin".
Ei siellä kukaan työntekijä voi vain hengata lasten leikkien mukana koko työaikaansa. Aikuisten tehtävä on ymmärtää, mitä palkan eteen vaadittava työpanos pitää sisällään. Yksikään päiväkoti (tai kukaan muukaan) ei maksa palkkaa aikuiselle ihmiselle siitä, että tämä piirtelee, tekee hiekkakakkuja, lauleskelee, muovailee muovailuvahaa tai katselee vierestä, kun lapset jumppaa ja ajaa pikkuautoilla.
Vain työnteosta maksetaan. Ei lapseksi taantumisesta.
Kyllä joka vuosi vakaopettajia on ollut mukana päivittämässä kunnan vasua ainakin meillä. Tällöin todellakin opettaja ovat poissa talosta useampana päivänä. Tämä on meillä ollut käytäntönä . Lisäksi opettajat ovat käyneet läpi kuntavasua omissa palavereissaan pitkin vuotta . Valtakunnallinen vasu ja lasten vasut erityisesti ovat perusta arjen pedagogi kalle.
Kirjoituksesi osoitti arvostuksen puutteesi muita kuin opettajia kohtaan selvästi. Tuolla asenteella ei voi muuta ajatella kuin voi lapsi parat ja tiimiläiset myös.
Tuolla toivottiin opettajaa ryhmään enemmän. Olen samaa mieltä tästä. Mielestäni se kertoo siitä, että toivotaan tiimityön näkyvän myös lapsille arjessa lisääntyvään läsnäolona ryhmässä. . Mitä pahaa siinä on.. ? Silti opettaja suunnittelee toimintaa joka toteutetaan yhdessä.
HOHO HO. vasu on yksi vitsi.
pk johto on myös vitsi. :D
Kyllä pedagoginen vastuu kuuluu myös lastenhoitajille. Pitää tietää, mitä tekee ja miksi. On asioita, joita ei enää sovi tehdä, esim laittaa lasta yksinään jäähylle, kiristää ruualla ("et saa näkkäriä/jälkiruokaa, jos et syö lautasta tyhjäksi"). Näitä jäähylle laittoja silti näkee, samoin ruualla kiristämisiä ja uhkailuja. Niihin pitää kyllä puuttua, sillä ne ovat nykyisen pedagogiikan vastaisia. Niistä ei ole lapsen kehitykselle mitään hyötyä.
Hello..noita ei ole enää näkyny onneksi enää vuosikausiin. Mutta opettajien pomoleikkiä ja tärkeilyä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja ei ilman kuntakohtaista vasua pysty suunnittelemaan ulkoilua tms. omassa työpaikassaan niin johan on. Kyllä kuulostaa järjettömältä.Kannattaa käydä katsomassa miltä piha ja lähiseutu näyttää vaikka joka päivä jos ei muista. Sään näkee ikkunasta.
Hoitajaankin voi tässä tukeutua jos ulkoiluun on vaikea suunnitella pedagogiikkaa. Hoitaja tosin ulkoisen usein yksin lasten kanssa koska opettajat tekevät kone töitä.
Tottakai lapsen omat vasut ovat edelleen olemassa tärkeimpinä. --
--
Olet niin oikeassa ! KIITOS tästä kommentista! Mukava lukea normaali-ihmisen tekstiä missä kirjoittaa järkevä ihminen.
Kesäloman jälkeen 4 päivää töitä takana ja vahvasti kyseenalaistan työn mielekkyyden. Ihan kamala viikko! Melkein kaikki lapset jo paikalla, mutta tiimikaverit kaikki vielä lomalla. Uusia, aloittavia lapsia, vahvasti tuentarpeisia monella tapaa. Ei vaan resurssit riitä eikä jaksaminen.
Vaihdoin päiväkotia ja loman nyt loman jälkeen oli mahtava fiilis palata takaisin työpaikkaan missä tiesin etukäteen että homma sujuu, jokaisten työtä arvostetaan ja mikä (ehkä juuri siksi) on niin mielekäs.
Meidän esihenkilö on oikeasti mahtava tyyppi joka välittää aidosti lapsista , tästä työstä ja meistä henkilökunnan jäsenistä.
Tämä näkyy aivan kaikessa.
Hienoja päiväkoteja on paljon, missä kaikilla on hyvä olla, koska siellä on fiksu johtaja/esihenkilö.
Vastaavasti on valitettavasti myös niintä, joihin ei tulisi missään nimessä viedä yhtä ainoaa lasta.
Millaisessa päiväkodissa Sinä työskentelet?
Aloitin uudessa yksikössä ja vaikka työ on tuttua, tuntuu että olen ihan ulkopuolinen en tiedä missä olla ja mitä tehdä En ole saanut perehdytystä. Saavuin vaan paikalle, eikä kukaan oikein ottanut koppia. Koitin jutella työntekijöiden kanssa, mutta tuntuu kiusalliselta kun heillä on luonnollisesti enemmän asiaa toisilleen. :( Minulla on 10v kokemus vakasta, mutta vastaanotto oli tympeä ja tuntui että olen se harjoittelijatyttö jota pompotetaan ja jolle pyöritellään silmiä - en uusi työkaveri.
Onneksi oma uusi tiimi ja oma lapsiryhmä aloittaa ensi viikolla. Toisaalta harmi ettei päästy tutustumaan ennen kauden alkua sen paremmin.
Hain kyllä jo toista paikkaa toiselta alalta, kun mietin että tätäkö tämä on Onneksi vakkareilla on 6kk koeaika.
On tärkeää, miten uudet työntekijät kohdataan! Siitä tulee ensivaikutelma talosta. Viime talossa sain ensimmäisenä päivänä perehdytyksen johtajalta aamupäivän ajan, muiden uusien työntekijöiden kanssa. Nyt ei mitään, en saanut edes avainta
Miten niissä päiväkodeissa hoidetaan toiminnan ja oppimisympäristön suunnittelu ja ohjaus, arviointi ja kehittäminen, joissa ei ole päteviä opettajia? Onko siellä ollut aiemmin kelpoisia opettajia, jotka ovat tehneet sitä koulutuksensa mukaista suunnittelua, toteutusta ja dokumentointia ja sitten kun ovat lähteneet pois, niin jatkaako ne muut aina vaan sitä samaa, suunnittelevat itse uutta vai ei suunnitella enää pedagogisesti mitään?
Yleensä päiväkodeissa ei perehdytykseen panosteta, ei jakseta eikä ehditä. Porukkaa tulee ja menee usein vaihtuvista sijaisista puhumattakaan, joten vastuu perehdytyksestä napsahtaa muutamalle vakkarille. Johtajien en ole koskaan nähnyt ketään perehdyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin päiväkotia ja loman nyt loman jälkeen oli mahtava fiilis palata takaisin työpaikkaan missä tiesin etukäteen että homma sujuu, jokaisten työtä arvostetaan ja mikä (ehkä juuri siksi) on niin mielekäs.
Meidän esihenkilö on oikeasti mahtava tyyppi joka välittää aidosti lapsista , tästä työstä ja meistä henkilökunnan jäsenistä.
Tämä näkyy aivan kaikessa.
Hienoja päiväkoteja on paljon, missä kaikilla on hyvä olla, koska siellä on fiksu johtaja/esihenkilö.
Vastaavasti on valitettavasti myös niintä, joihin ei tulisi missään nimessä viedä yhtä ainoaa lasta.
Millaisessa päiväkodissa Sinä työskentelet?
Kaksivuotiaat ajattelevat polaarisen mustavalkoisesti, tämä hyvä tuo huono, minä hyvä muut huono, minun valinta hyvä muu huono, "tyhmä tuoli", kun itse kömpelyyttään lyö varpaansa siihen. Tyhmiä nuo opet, kun ovat valinneet korkeapalkkaisemman ja paremmin työehdoin varustetun koulutuspolun kuin hoitajat.
3- vuotiaat jo tietää, että mikään asia ei ole vain hyvä tai huono. Esim. että jokaisessa päiväkodissa on omasta mielestä kivoja ja ei-mieluisia asioita, jonakin päivänä joku on vaikeaa ja kiukuttaa, toisena sekin voi sujua ok. Jo se 2,5 v ymmärtää, että vaikkei itse tykkäisi lantusta niin se vieressä istuva lapsi / aikuinen voi tykätä.
Mikä on mennyt vikaan Trumpin ja joidenkin muiden kanssa, että on jumittunut sellaiseen mustavalkoiseen splitting- ja polarisaatioharhaiseen maailmakäsitykseen? Todella raskasta, jos aikuinen ihminen esim. tiimissä ei olekaan aikuinen. Huono roolimalli kasvatettaville lapsille.
Ei kai missään soitella koteihin. Päätös vakapaikasta tulee Daisyyn ja vanhemmat ihan itse sopivat tutustumisesta. Jos sopivat.