Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20036)
"...Joissakin päiväkodeissa on käytössä sähköinen tai manuaalinen portfolio, jonne liitetään tekstiä ja kuvia lasten toiminnasta varhaiskasvatuksessa ja lisäksi sitä materiaalia jaetaan kaikille ryhmän huoltajille, että voivat katsella - ja vaikka keskustella niistä lastensa kanssa kotona. Lupa siihen pyydetään kirjallisesti huoltajalta kauden alussa.
Ei pienet lapset ole kykeneviä päättämään / ymmärtämään, saako heitä kuvata, milloin, miten ja kenen toimesta ja saako sitä materiaalia jakaa vieraille ihmisille, lisätyillä teksteillä.
Ei tuollainen kuva + sana viestintä kerro lasten näkemyksistä vaan siitä, mitä sen tekijä, eli kuvaaja ja tekstin kirjoittaja, haluaa itse näyttää/sanoa/uskotella/väittää. Mielestäni tällainen toiminta on todella kaukana sensitiivisestä kohtaamisesta, lapsen itsemääräämisoikeudesta, oikeudesta suojeluun ja omien rajojen asettamiseen sekä tietoturvasta ja vakan vastuusta opettaa lapsille digiajan eettisistä vastuista ja medialukutaidon alkeista. Varhaiskasvatuksen johto ja työntekijät, jotka yhä näin toimivat, näyttäytyvät käsittämättömän vastuuttomina ja piittaamattomina kuvan ja sanan voimasta.
Miten voidaan toimia päinvastoin kuin pitäisi? Nythän lapset oppivat, että toinen ihminen saa muka (omatessaan mielestään valtaa ja "luvan") kuvata heitä milloin haluaa ja sillä tavalla kuin haluaa, jakaa kuvia ulkopuolisille ja lisäksi kirjoitustaitoisena väittää tekstillään mitä haluaa kuvan tilanteesta, vihjata, johdatella ja manipuloida yleisöä uskomaan sen, mitä näytetään, todeksi - muuta ei ole, koska sitä ei näytetä eikä sanota.
Miten alle kouluikäinen voi puolustautua tuollaista vastaan?? Ei mitenkään. Pahimmassa tapauksessa hän kärsii psyykkisesti, identiteetti vääristyy ja omat rajat hajoavat. Kuvia voidaan myöhemminkin käyttää kiusaamiseen (tai vielä pahempaan), eihän kukaan tarkista, kenelle kuvat lopulta päätyvät.
Jo aivan pienillä lapsilla on ryhmässä omalakinen, keskinäinen arvojärjestelmänsä ja kulttuurinsa, jota aikuisen on hyvin vaikea tunnistaa ja ymmärtää oikein, koska aikuinen ei kuulu siihen. Jaettavilla kuvatulkinnoillaan aikuinen voi tahtomattaankin asettaa lapsia kohtuuttomiin tilanteisiin, häpäistä, nolata ja loukata tai nostaa ja kehua aivan väärässä kohtaa.
Epäselvää on sekin, kenellä on kuvaan copyright oikeus?..."
🤔😬😳
Vierailija kirjoitti:
"...Joissakin päiväkodeissa on käytössä sähköinen tai manuaalinen portfolio, jonne liitetään tekstiä ja kuvia lasten toiminnasta varhaiskasvatuksessa ja lisäksi sitä materiaalia jaetaan kaikille ryhmän huoltajille, että voivat katsella - ja vaikka keskustella niistä lastensa kanssa kotona. Lupa siihen pyydetään kirjallisesti huoltajalta kauden alussa.
Ei pienet lapset ole kykeneviä päättämään / ymmärtämään, saako heitä kuvata, milloin, miten ja kenen toimesta ja saako sitä materiaalia jakaa vieraille ihmisille, lisätyillä teksteillä.
Ei tuollainen kuva + sana viestintä kerro lasten näkemyksistä vaan siitä, mitä sen tekijä, eli kuvaaja ja tekstin kirjoittaja, haluaa itse näyttää/sanoa/uskotella/väittää. Mielestäni tällainen toiminta on todella kaukana sensitiivisestä kohtaamisesta, lapsen itsemääräämisoikeudesta, oikeudesta suojeluun ja omien rajojen asettamiseen sekä tietoturvasta ja vakan vastuusta opettaa laps
Miten voidaan pyytää lupa tuollaisen portfolion täyttämiseen eli lasten kuvien vapaaseen käyttöön ja jakamiseen ennakkoon? Siis antaa rasti paperin ruutuun -menetelmällä täydet oikeudet minkälaiseen vain kuvailuun ja kirjoitteluun omasta lapsesta koko vuoden ajaksi, kenen vain päiväkodissa vuoden aikana työskentelevän toimesta ja jaettavaksi täysin taustoja tuntematta random joukolle aikuisia ihmisiä, joilla nyt sattuu olemaan huoltajasuhde johonkin saman ryhmän lapsista. Ne huoltajien taustat, nimet, sairaushistoriat, rikosrekisterit yms. on suojattu tietosuojalainsäädännöllä, ei niitä kukaan muista huoltajista tai nimi- ja osoitetietoja kummemmin edes päiväkodin henkilöstöstä saa tietoonsa.
Jakolinkkiin mukaan lause: "portfoliota ja sen tietoja ei saa jakaa muille" (mummit, vaarit, kummit, kaverit, sedät, tädit, sisarukset, instatilit, ulkopuoliset ostajat ja rikolliset...) ei oikein vakuuta tietosuojan näkökulmasta?!? S-postilla jaettu linkki ja materiaali jollain Googlen omistamalla alustalla pilvipalvelussa?? Haloo!
Esim. Pk-seudulla, joka ainoa kunnan päiväkoti ja ryhmä taltioi sinne päivittäin ja viikoittain dataa missä ovat milloinkin, missä tulevat olemaan seuraavina päivinä, ketkä ovat, kenen kanssa, miten huonosti turvallisuus on hoidettu jne. jne. Samaan aikaan sotaa käyvässä naapurimaassa on vihamielinen ilmapiiri ja ääneen ilmoitettu tieto, että Suomen Nato-jäsenyys kostetaan. Levottomuudet, terrorismi ja poliittis-uskonnollisten ääriryhmien vastakkainasettelu kasvavat koko ajan Euroopassakin.
Niin täällä sitten naivisti jaetaan yli 90% kattavuudella jatkuvasti päivittyvää dataa, missä lapsijoukot ovat kenenkin kanssa ja milloinkin. Siellä seassa julkkisten, poliitikkojen, vaikuttajien ja rikkaiden jälkikasvun naamat. Mukana pari kolme epäpätevää, pienipalkkaista ja kouluttamatonta tyyppiä ja 21 lasta. Ei tarvitse olla edes kuvauslupaa annettuna kun hoitsut huutavat kaduilla ja puistoissa, että toi ei saa näkyä, kun se on sen ja sen lapsi. Ei jää epäselväksi, missä päiväkodissa on ja milloin.
Turvallisuussuunnitelma?
Riskinarviointi?
Ketkä sitä vakaa oikein suunnittelee ja johtaa?
--
Miten niissä päiväkodeissa hoidetaan toiminnan ja oppimisympäristön suunnittelu ja ohjaus, arviointi ja kehittäminen, joissa ei ole päteviä opettajia? Onko siellä ollut aiemmin kelpoisia opettajia, jotka ovat tehneet sitä koulutuksensa mukaista suunnittelua, toteutusta ja dokumentointia ja sitten kun ovat lähteneet pois, niin jatkaako ne muut aina vaan sitä samaa, suunnittelevat itse uutta vai ei suunnitella enää pedagogisesti mitään?
--
Koitahan arvata. Mitäs luulisit? Jossain Helsingin suunnassa taitaa jo enemmistö työntekijöistä olla kieltenopiskelijoita, joten..?
Eikös keväällä todetun, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialaan kohdistuneen tietomurron yhteydessä oltu vähän sitä mieltä, ettei niistä tietosuojaan liittyvistä epäkohdista ja huolimattomuuksista oikein mitään rangaistusseuraamuksia kaupungille koidu, kun ovat julkinen palvelu eikä yksityisiä toimijoita koskevat EU:n GDPR vaatimukset ja rangaistussakot koske heitä samalla tavalla??
Minä olen oikeasti innoissani, kun työ pk.ssa taas alkaa loman jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
16781 kirjoitti heinäkuun alussa tässä ketjussa näin:
(Lainaus alla. Muutenkin hyviä huomioita ja tärkeitä asioita sanottu heinäkuussa.)
Uutena opettajana alalla ja vasta viikon kokemuksella upposi heti.
"Varhaiskasvatuksen opettajan työsopimus kuulostaa ansalta. Miten yhdellä sopimuksella voidaan sopia kahdesta päällekkäisestä työtehtävästä ja vastuualueesta samalla kertaa?
Jos tekee kahta eri työtä eli
1. lapsiryhmän (lask. 21 lasta) opetus ja asiakaspalvelu (vasukeskustelut, päivittäiset kasvatuskeskustelut vastuunvaihtotilanteissa, vanhempainillat, erityisen tuen tapaamiset ja materiaalien valmistus, juhlat ja muut asiakasyhteistyön tapahtumat) sekä
2. työtiimin pedagoginen johtaminen ja asiantuntijatason suunnittelu, dokumentointi ja raportointitehtävät, mukaan lukien oppimisympäristön rakentaminen, tilaukset,
Koulupuolella opettaja on aina luokkansa kanssa, ei jätä heitä keskellä päivää toisen open huomaan että "hei mulla on nyt suunnitteluaika" vaan hänellä on suunnitteluaika kun oppilaat lähtevät kotiin tai on vapaata 2 tunnin välillä. Meillä päiväkodissa lapset ovat paikalla koko päivän, et voi lähteä ryhmästä jättämättä lapsia ilman valvontaa, siis jätät heidät toisen työntekijän vastuulle.
Vaikka se on laitonta, vaikka se on riskaabelia, vaikka se on väärin et voi sille mitään koska se on käytäntö etkä voi muuttaa sitä. Tunnet syyllisyyttä vaikka teet parhaasi, työsi ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi vttu mulla yököttää mennä huomenna töihin. Taas ensi kesälomaa odottaessa...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä päiväkodeissa ei perehdytykseen panosteta, ei jakseta eikä ehditä. Porukkaa tulee ja menee usein vaihtuvista sijaisista puhumattakaan, joten vastuu perehdytyksestä napsahtaa muutamalle vakkarille. Johtajien en ole koskaan nähnyt ketään perehdyttävän.
Joo ei mitään perehdytystä ole. Kaiken saat kysellä itse jos lapsilta ehdit. Ei edes pukukaappia tai avainta anneta kun ne on "nyt käytössä kaikki, katotaan myöhemmin" Tämä on nykypäivää, pääasia että tulet muurahaispesään yhdeksi työläiseksi ahertamaan.
Vierailija kirjoitti:
Katotaanpa huomenna mitkä ovat fiilikset
Ihmettelen tuotakin ettei pk johtajat yhtään piittaa perehdyttämisestä, työ sopparin laativat häthätää mutta siihen se jääkin. Kun rekry on saatu onnelliseen päätökseen heitä ei tunnu kiinnostavan yhtään työntekijän kiinnittäminen työyhteisöön. Monissa paikoissa ei anneta edes pukukaappia vaikka tässä työssä tarvii paljon vaihtovaatetta, työntekijät ovat vallanneet itselle monta pukukaappia ja johtajalla ei mitään käsitystä kenellä kaapit ovat. Miksei voi tehdä listaa että kullakin on vain 1 koppi ja jos joku lähtee niin johtaja kattoo että kuka sen saa ettei Pirkolla ole koko koppirivi hallussa?
Ja itse perehdyttäminen, sitä ei ole ja jos sen perään kyselee niin huvittuneen ilmeen säestyksellä sanotaan "jos haluat niin kysele työntekijöiltä"
Joo ei perehdytystä ole jossei sitä vaadi eikä silloinkaan. Minulle on sanottu kun olen kysynyt perehdyttämisestä että "no kerro, mitä haluat tietää?" siinä lapsiryhmän edessä olisi pitänyt osata kysyä täsmäkysymykset.
Ja avainta en ole saanut kun olen ollut koko lukukauden 9 kk sijaisena. Silti edellytettiin että olisi pitänyt avata, lukita, sulkea tiettyjä ovia ja portteja. Kun sanoin etten pääse lukitun oven lävitse sanottiin että se kuuluu sinun työtehtäviin ja pyydä avain esimieheltä. Kun pyydän hän sanoo ettei avaimia ole ja sano työkaverille ettet voi lukita. Ja sanon työkaverille, hän toistaa että pyydä avainta jne jne 😄
Kenelläkään ei ole vastuuta uudesta työntekijästä
Koulupuolella opettaja on aina luokkansa kanssa, ei jätä heitä keskellä päivää toisen open huomaan että "hei mulla on nyt suunnitteluaika" vaan hänellä on suunnitteluaika kun oppilaat lähtevät kotiin tai on vapaata 2 tunnin välillä.
Opettajan ja vakan vastuut ovat täysin erilaiset!!! Opettaja ei ole 24/7 kiinni oppilaissaan, kuten vakassa ollaan. Jos luokanopettajalta vaadittaisiin 8h ryhmässä oloa ja jatkuvaa vastuuta, niin veikkaanpa että meillä ei olisi opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvät fiilikset edelleen 🙂
Ahdistaa mennä töihin...
Uusi työparini olikin oikein vanhan liiton lastenhoitaja. Ensimmäisenä ilmoitti tutustuessa, kuinka ei ymmärrä ja arvosta opettajia yhtään koska on tehnyt samaa työtä itse aikojen alusta ilman opekoulutusta. Sitten totesi, että hän ei ala ketään mielistellä vaan hän tekee tässä ryhmässä niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Lapsille ja vanhemmille esittää mukavaa, oikeasti käärme. Ei ymmärtänyt, että olin ensimmäistä päivää ja koska minut oli sijoitettu jo ryhmään(!) en ole ehtinyt tutustua edes perehdytyskansioon...
Että sellainen yhteistyön avaus. Kävin vessassa itkemässä tauolla. Onko liikaa pyydetty, että saisin edes joskus mukavan, inhimillisen työkaverin? Olen kuitenkin reilu ja asiani osaava työntekijä, että siitä se ei ole kiinni.
Olen ollut 6 täyttä vuotta alalla ja vain kahtena vuonna minulla oli timanttinen tiimi, joka hajosi kun työpari jäi vanhempainvapaalle! :( Kaipaan sitä!
Eniten ahdistaa, kun ei vielä tunne uudesta talosta ketään. En oikein luota esimieheenkään. Silloin näitä ilmapiiri- ja vuorovaikutusasioita on vaikea ottaa esille. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvät fiilikset edelleen 🙂
Ai miksi? Mikä siellä aiheuttaa sen hyvän fiiliksen? Se, että lapset oppivat sinulta / päiväkodissa jotakin niin ainutlaatuista, mitä eivät muualla voisi mitenkään saavuttaa vai se, että sinulla on itsellesi mieluisaa puuhaa ja sosiaalinen lauma ympärilläsi?
Olen huomannut, että osa ihmisistä haluaa palata päiväkotiin töihin juuri siksi, että heillä ei ole ystäviä, kavereita eikä toimivia sosiaalisia suhteita omassa elämässään. Työstä päiväkotiryhmässä tulee sen oman tarpeen korvike ja eräänlainen "elämän sisältö".
Silloin tietoinen ja tavoitteellinen lasten kasvatus ja eri ikäisten yksilöiden oppimisedellytysten eteen työskentely ei ole välttämättä ollenkaan työtä ohjaava perusasia, vaan nimellinen sivuseikka tai pakollinen kirjattava sanahelinä. Kaikki toiminta siellä ilmentääkin vain sen itseään hoitavan aikuisen haluja, mielipiteitä, innostusta ja mikä nyt sattuu häntä motivoimaan.
Vakaa ei olekaan koskaan johdettu tehtäväorientoituneesti, vaan aivan kummallisilla kommenteilla "kutsumuksesta", "suuresta sydämestä", "empaattisesta kumppanuudesta", "lasten tasolle asettumisesta", "tätä työtä tehdään omalla persoonalla, heittäytyen koko sielullaan mukaan" jopa sanomalla, että siinä työssä tulee "rakastaa niitä lapsia ja osoittaa se ".
En tiedä miten ihmiset nykyään määrittelevät käsitteet "työ" tai "rakkaus", mutta nykyinen vaka ja päiväkodit todellakin tarvitsisivat selkeän määritelmän itselleen. Onko kyse työpaikasta vai eikö ole? (Ks. Työlainsäädäntö)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa mennä töihin...
Uusi työparini olikin oikein vanhan liiton lastenhoitaja. Ensimmäisenä ilmoitti tutustuessa, kuinka ei ymmärrä ja arvosta opettajia yhtään koska on tehnyt samaa työtä itse aikojen alusta ilman opekoulutusta. Sitten totesi, että hän ei ala ketään mielistellä vaan hän tekee tässä ryhmässä niin kuin on aina ennenkin tehnyt. Lapsille ja vanhemmille esittää mukavaa, oikeasti käärme. Ei ymmärtänyt, että olin ensimmäistä päivää ja koska minut oli sijoitettu jo ryhmään(!) en ole ehtinyt tutustua edes perehdytyskansioon...
Että sellainen yhteistyön avaus. Kävin vessassa itkemässä tauolla. Onko liikaa pyydetty, että saisin edes joskus mukavan, inhimillisen työkaverin? Olen kuitenkin reilu ja asiani osaava työntekijä, että siitä se ei ole kiinni.
Olen ollut 6 täyttä vuotta alalla ja vain kahtena vuonna minulla oli timanttinen tiimi, joka hajosi kun työpari jäi vanhempainvapaalle! :( Kaipaan
Noi käärme-eukot on tosi ankeita. Sellasia Harry Potterissa kuvattuja ankeuttajia, jotka imee kaiken elinvoiman ympärillään olevista.
Kuten Potterissa, sun pitää vaan katkaista se käynnissä oleva imu, tavalla tai toisella. Juttu on niin, että sinä pärjäät ilman ankeuttajaa, mutta ankeuttaja ei voi olla olemassa ilman jotakin, ketä imeä kuiviin omiin tarpeisiinsa. Niillä ei ole henkeä, siksi ne imee muita. Jos ei imisi, ne häviäisi kokonaan olemasta, pelkkä tyhjä hauras kuori. Ja se lemu, mikä niissä aina on, kalman haju, sen oppii tunnistamaan vuosien varrella.
Vampyyritarinat ja muut saatanat eivät ole tyhjästä syntyneet, niitä on joka ikisessä kulttuurissa ollut aina.
"[--] Koska ankeuttajat ovat sokeita, ne aistivat ja ruokkivat itsensä positiivisilla tunteilla, onnellisuudella ja ihmisten hyvillä muistoilla, pakottaen nämä muistamaan vain pahimmat muistonsa. Ankeuttajien läsnäolo tekee ympäristön ilmastosta kylmän ja pimeän. Vaikutukset riippuvat siitä kuinka monta ankeuttajaa lähettyvillä on. J.K.Rowlingin mukaan ankeuttajat kuvaavat masennusta. Vaikka ankeuttajat aistivat tunteita, niillä on vaikeuksia erottaa ihmiset toisistaan, kuten Barty Kyyry Jr. huomasi paetessaan Azkabanista. Niillä on myös vaikeuksia aistia eläinten tunteita, koska eläimen tunteet ovat alkukantaisemmat kuin ihmisen; tämän heikkouden takia Sirius Musta pystyi karkaamaan Azkabanista animaagimuodossaan. [--]"
(Potterwiki)
Jokos kaikki virikelapset olleet jo hoidossa toista viikkoa, vaikka koulut ei ole vielä edes alkaneet?
16781 kirjoitti heinäkuun alussa tässä ketjussa näin:
(Lainaus alla. Muutenkin hyviä huomioita ja tärkeitä asioita sanottu heinäkuussa.)
Uutena opettajana alalla ja vasta viikon kokemuksella upposi heti.
"Varhaiskasvatuksen opettajan työsopimus kuulostaa ansalta. Miten yhdellä sopimuksella voidaan sopia kahdesta päällekkäisestä työtehtävästä ja vastuualueesta samalla kertaa?
Jos tekee kahta eri työtä eli
1. lapsiryhmän (lask. 21 lasta) opetus ja asiakaspalvelu (vasukeskustelut, päivittäiset kasvatuskeskustelut vastuunvaihtotilanteissa, vanhempainillat, erityisen tuen tapaamiset ja materiaalien valmistus, juhlat ja muut asiakasyhteistyön tapahtumat) sekä
2. työtiimin pedagoginen johtaminen ja asiantuntijatason suunnittelu, dokumentointi ja raportointitehtävät, mukaan lukien oppimisympäristön rakentaminen, tilaukset, viestintä, kokousten puheenjohtajuus, verkostotyö, strategian laatiminen, arviointi, jatkuva kouluttautuminen & tiimin ohjaaminen vastaavasti, asiakaskyselyt ja niiden koonnit
niin miten ihmeessä voi olla vain yhden työtehtävän palkka ja 7,5 h / pv työaika??? Työmäärä ja vastuualueet (tuossa kirjattuna vain osa!) vaatisivat kyllä jo vähintään viiden henkilön panoksen, eikä yhden. Jos mukana ryhmässä on erityisen tuen tarvitsijoita (lapsia tai työkavereita), pitäisi resursseja tietysti lisätä, eihän niitä tuen tarpeita ja toteutumista muuten ole huomioitu.
Kuka tekee moista, kahta päällekkäistä työtä jollain 2900-3000 euron kuukausipalkalla?
Laki ei edes salli sitä, sillä laki vaatii, että henkilö on koko ajan lasten käytettävissä, hänet on laskettu siihen MINIMImitoitukseen mukaan.
Jos opettaja poistuu lasten luota tekemään noita muita tehtäviä, onko vastuu ratkaisusta hänen vai työnantajan? Jos lapsi loukkaantuu tai menehtyy sillä aikaa, kun ryhmään on jäänyt vain kaksi tai yksi työntekijää opettajan mentyä toimistoon sak-tehtäviin, niin onko se opettajan syy ja vastuulla? Jos esim. hoitaja on sanonut "älä mene, en pärjää"?
Ei kuulosta hyvältä tämä..."