Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
16861/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogiikalla perustellaan monia siivous ym juttuja... Täytyyhän lasten nähdä mitä on siivous... Meillä koko kesän ajan siivous kuuluu hoitajille. Vessat pitää pestä, ja imuroida kaikki tilat ym... Ja tietysti pomon mielestä meitä pyörii aikuisia liikaa niin tällaiselle on aikaa. 

Olen aika paljon siivonnut nyt, koska lähden pian pois ja olen ajatellut, että uusien on hyvä tutustua nyt lapsiin. Pian lähden ja kaikki muut paikalla olevat sijaisia

Vierailija
16862/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.

En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.

Älkää suostuko kaikkeen sellaiseen, mille ei oikeasti löydy perusteita. 

Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!

Ei kai ne opet niitä työvuoroja päätä?

Juu meillä päättää. Opet ei mm. sulje. Opet eivät yleensä osallistu myöskään ulkoiluun vaan aina löytyy jotain puuhaa sisällä. Jos hoitajalla olisi joskus sisä hommaa niin ei oikein onnistu... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16863/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.

En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.

Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!

Jaa.

No sittenpä saavat keskenään itsekkäät jakaa vuorot ja tehtävät, kun hoitajia ei kohta enää tuollaisissa paikoissa ole.

Vierailija
16864/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun alkoi nyt päivystys tuli taloon ihan uusia kasvoja. Monet ovat jo ekan vk jälkeen aivan rikki ja ymmällään miten tämä voi olla tällaista (alan opiskelijat) ... Niin, siinä esimakua mitä työ tulee olemaan... Eräskin kertoi, että eka viikko ollut aikamoinen. 

Vierailija
16865/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni meillä sijaisena oleva tällä hetkellä kysellyt miksi lähden pois ym. En halua kuitenkaan haukkua työpaikkaa vaan tehdä poistumisen asiallisesti. Olen vain sanonut, että minun mielestäni moni asia ei toimi ja haluan katsoa vielä jonkun toisenkin paikan... 

Tietysti tekisi mieli enemmänkin avata asiaa... 

Vierailija
16866/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomani alkaa ensi pe. Olen seurannut tätä palstaa/ketjua aktiivisesti ja kirjoittanut tänne paljon. Olen kuitenkin päättänyt, että lomallani en tule tänne. 

Vasta kun loma loppuu ja jatkan muihin töihin, tulen välillä kurkistelemaan miltä näyttää ...

Vierailija
16867/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomani alkaa ensi pe. Olen seurannut tätä palstaa/ketjua aktiivisesti ja kirjoittanut tänne paljon. Olen kuitenkin päättänyt, että lomallani en tule tänne. 

Vasta kun loma loppuu ja jatkan muihin töihin, tulen välillä kurkistelemaan miltä näyttää ...

Jatkatko siis muihin töihin? Joka tapauksessa kivaa lomaa Sinulle!

Vierailija
16868/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen?

Vierailija
16869/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkatko siis muihin töihin? Joka tapauksessa kivaa lomaa Sinulle!

Pyrin muihin töihin. Opinnot alkaa, täysin uusi ala. Keikkaa saatan joutua tekee, mut koitan saada jotain ihan muuta 

Vierailija
16870/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ryhmässä on yksi ope ja kaksi hoitajaa, niin on tosi yleistä, että ope tekee vain 8-16.30 välillä olevia  vuoroja. 6.15-8 ja 16.30-17.30 ei ole "opettajan työlle" kuulemma yhtä paljon tarvetta kuin on esim. 8.30-10.

Monessa talossa on käynyt niin, että jos ope ei ole siellä vetämässä piiriä, rakentamassa leikkejä, ohjaamassa ulkotoimintaa, jumppaa, kädentaitoja, musiikkia, eskaritehtäviä tms. suunnitelmallista  opettelua, niin ne vaan jätetää

Mä olen nìiìiiiiin sitä mieltä, että Vaka v""""ùun ja perinteinen lasten päivähoito takaisin. T. Alalla 30 vuotta.

Vierailija
16871/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen pitäisi olla tiimityötä. Valitettavasti itsestäni tuntuu lähihoitajana, että olen vain orja. Mikään ei vain riitä. Ja aina pitäisi tehdä enemmän ja repiä itsestään vielä enemmän irti. 

Sitten vanhemmat puhuu "kuinka teillä on niin ihanaa ja lapselle on virikettä ja kavereita" ... Mitään virikkeitä ehdi järjestää edes...

Vierailija
16872/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen ryhmässä, jossa 1 ope ja minä, eli lastenhoitaja. Koko ajan on ollut meininki se, että olen yksin myös muulloinkin paljon, kuin Sak ajalla... Joka kerta jos lapsia tuleekin vain 7 niin ope sanoo, että hän tekeekin muuta tänään, eikä ole ryhmässä. Jouduin keväällä sairauslomalle kun en vain enää jaksanut. Ja mikään ei muuttunut kun palasin takaisin 

Vierailija
16873/19754 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin juuri viikolla luokanopettajaksi opiskelevan henkilön kanssa. Hän sanoi, että vaka on jo levinnyt käsiin täysin. . . Tilanne huono. 

Vierailija
16874/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuorot ei kierrä. Tai en minä siellä enää ole töissä kun lähdin juuri pois. Kyllästyin olemaan aina viimeisenä töissä. 

Vierailija
16875/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.

Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista

Minä olen siirtynyt opesta hoitajaksi. Ei sitä pitkää leikkirauhaa kauheasti ole, kun se keskeytyy ruokailujen ja päiväunien ja muun rytmityksen takia. 

Vierailija
16876/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin,

että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.

Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista...

Tuota kuvaamaasi arkea kaikki halusivat ja kuvittelivat mielessään ennalta saavansa toteuttaa. Että saisi keskittyä lasten kanssa toimimiseen rauhassa ja turvallisissa olosuhteissa ja työympäristössä.

Nyky-todellisuus ylisuurissa lapsiryhmissä jotka muistuttavat broilerikasvattamoa minimiresurssein ilman erityisavustajia esim yhlivilkkaille erityislapsille, on kuitenkin usein kaaottinen ja täysin toista, mitä ennen kiireetön ja lasten ehdoilla toimiva päiväkotitoiminta on ollut

Siksi ihmiset uupuvat. Siksi ammattitaitoista ja motivoitunutta työvoimaa alkaa olla jo vaikea saada sitoutumaan alalle.

Siksi vaka on syvässä kriisissä. 

Vierailija
16877/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään meillä ei opet voisi itse päättää, että tekisivät vain tiettyjä vuoroja, joten vieraalta kuulostaa tuo, että "opet ei muuta toimintatapaansa". Meillä olisi puhuttava esihenkilön kanssa asiasta. 

Olen työskennellyt päiväkodissa, jossa opet eivät tehneet aikaisia aamuvuoroja eikä sulkuvuoroja, vaan olivat paikalla silloin kun myös suurin osa lapsista ja siis silloin kun oli varsinaista pienryhmätoimintaa. Näin linjasi ja perusteli pedagogisesti johtaja. 

Vierailija
16878/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne päivähoitajat / lähihoitajat / lastenhoitajat, jotka tekee opettajan sijaisuutta epäpätevänä, onko / oletteko jotenkin eri tavalla töissä kuin yliopistosta viime aikoina valmistuneet kandit / maisterit tai sitten ne ennen vakaa jo pitkään lastentarhanopettajan töitä tehneet ja  lastentarhanopettajaopistosta valmistuneet ltot ja sosiaalikasvattajat / sosionomit? Siis suhteessa ryhmässä olemiseen ja sak-juttuihin, oletteko lojaalimpia ryhmän lastenhoitajan suuntaan, kun olette samalla koulutuspohjalla ja perusvakanssilla töissä?

Ennen vakaa valmistui opistotasoisesti lasten ja nuorten kehityksen tukemiseen ja ryhmäopetukseen opiskelleita ammattilaisia sekä sosiaalialan että kasvattamisen/pikkulasten lastentarhoissa opettamisen linjoilta. Kummatkin pätevöitti lastentarhanopettajaksi, eikä mitään halventamisia ja toistensa haukkumista ollut, vaan yhteistyötä ja iloa monenlaisista näkemyksistä samoissa tehtävissä ja samalla palkalla

Itse olen aikoinani sosiaalialan oppilaitoksesta valmistunut lastentarhanopettaja enkä voi todellakaan käsittää, kuinka kukaan opettaja voisi käyttäytyä niin, kuin tässä keskustelussa olen saanut lukea. Tämä on tiimityötä ja tiimissä taakka jaetaan ja työkavereiden hyvinvoinnista välitetään.

Tiimissä olemme kaksi lastenhoitajaa ja minä. Olen pois ryhmässä vain maksimissaan SAK-ajan. Talon palavereissa käydään jokainen tiimiläinen vuorollaan. Ulkona olemme kaikki. Meillä on toiminta pääasiassa pienryhmissä, joten ei kukaan voi vain häipyä jonnekin toimistoon. Jos lapsia on paikalla vähän, me kukin vuorollamme jäämme sisälle hoitamaan omia hommiamme. Itse koen, että työssäni pääasia on lapset, kuinka voisin edes kunnolla tuntea heitä, ellen viettäisi aikaa heidän kanssaan?

Vierailija
16879/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.

Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista

Paljon listasit suunnitelmia ja tekemistä vaikka lastenhoitajana sulta ei kysytä mitä tehdään....

Vierailija
16880/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää lähestyvänä pitkän linjan lastenhoitajana minua ihmetyttää tässä nykymenossa (monen muun asian lisäksi) oman työnkuvani supistaminen pelkäksi "käsinä olemiseksi" näin vähän kärjistäen sanottuna. Mistään en enää päätä, mihinkään ei oikein ole sanomista, vasut eivät kuulu minulle eivätkä perheiden asiat ym

Opettajien SAK-ajat ovat sitä varten, että niissä päätetään asiat ja ryhmän toiminnat. Niistä infotaan sitten hoitajia. 

Meistä on tullut jotenkin aivottomia, vaikka vielä viimeisen viiden vuoden aikana minäkin kävin vasukeskusteluita ja kirjasin niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi