Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
16881/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä näyttää hämärtyvän joidenkin opettajien, varsinkin epäpätevien sellaisten, ajatuksissa:

* väittävät, että vessatus, ulkoilut, ruuan jakaminen eivät kuulu opettajan tehtäviin (missään ei ole tällaista virallista ohjeistusta)

* käyttäytyvät kuin olisivat lastenhoitajien esihenkilöitä. Tästä on ihan räikeä esimerkki mulla niiltä ajoilta, kun keikkailin. Opettajaksi korotettu lastenhoitaja sanoi minulle, kun olimme eri mieltä jostain: "Sinä noudatat minun ohjeitani! Minä olen suhteessa sinuun samalla tavalla kuin päiväkodin johtaja on suhteessa minuun." No, sijaisenkin esihenkilö on päiväkodin johtaja, vaikka työnantaja olisi Seure.

Silloin, kun tällaisia törmäyksiä tulee, ne kannattaa viedä heti johtajalle tiedoksi. Joistain räikeimmistä tilanteista kerroin Seuren virkailijalle, joka oli sitten yhteydessä kyseisen päiväkodin esihenkilöön. 

Vierailija
16882/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.

Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista

Mikset räätälöi opettajan toimenkuvaasi painottaen läsnäoloa lapsiryhmässä? Kaikkeen ei aika riitä kuitenkaan. Tärkeät asiat ensin, ei niin tärkeät viimeiseksi. Ei meillä ainakaan johtaja ole vahtimassa, että onko opettajat varmasti riittävästi toimistossa ja poissa ryhmästä.

Jätän säännöllisesti roikkumaan turhimmat työtehtävät (esim. työvuorolistojen käsin täyttämiset jälkikäteen, etukäteen suunniteltuine sak-aikoineen). Työvuorolista on olemassa (jopa puoli vuotta eteenpäin), se riittäköön, muutoksia voi tulla eikä niitä jokaista ole aikaa käydä merkkaamassa, että nyt olikin sak-aikaa tunti tiistaina. Tai jos on, se on pois jostakin muusta, jostakin tärkeämmästä.

Suuret linjat kuntoon (lasten hyvinvointi ja turvallisuus, tiimin toimivuus ja jaksaminen, huoltajayhteistyö). Pikkunäpertelyt vähemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16883/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä näyttää hämärtyvän joidenkin opettajien, varsinkin epäpätevien sellaisten, ajatuksissa:

* väittävät, että vessatus, ulkoilut, ruuan jakaminen eivät kuulu opettajan tehtäviin (missään ei ole tällaista virallista ohjeistusta)

* käyttäytyvät kuin olisivat lastenhoitajien esihenkilöitä. Tästä on ihan räikeä esimerkki mulla niiltä ajoilta, kun keikkailin. Opettajaksi korotettu lastenhoitaja sanoi minulle, kun olimme eri mieltä jostain: "Sinä noudatat minun ohjeitani! Minä olen suhteessa sinuun samalla tavalla kuin päiväkodin johtaja on suhteessa minuun." No, sijaisenkin esihenkilö on päiväkodin johtaja, vaikka työnantaja olisi Seure.

Silloin, kun tällaisia törmäyksiä tulee, ne kannattaa viedä heti johtajalle tiedoksi. Joistain räikeimmistä tilanteista kerroin Seuren virkailijalle, joka oli sitten yhteydessä kyseisen päiväkodin esihenkilöön. 

Tää oli hyvä kommentti ja tällaisia ongelmia löytyy omastakin työpaikasta. Lopetan työt pian. Meillä ihan oikeasti on totta se, että opet saa määrätä paljon asioita ja saavat tahtonsa läpi. Myös johtaja on ope. Minua koitettiin siirtää toiseen ryhmään uudelle kaudelle. Ryhmän ope puhui minulle kutakuinkin näin "sinä ottaisit vastuun ryhmän pienemmistä lapsista" (ilmeisesti ope ei vaihda esim vaippoja) ja hän puhui, kuinka voi antaa minulle myös vastuuta enemmänkin joissain asioissa... Eli hän suoraan nimitti itsensä jo ryhmän pää"vetäjäksi" ... Äänestin jaloillani 

Vierailija
16884/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutuin paikan epäkohtiin. Tulos : määräaikaista sopimusta ei jatkettu 

Vierailija
16885/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muodollisesti pätevä ja kokenut varhaiskasvatuksen opettaja. Mieli tekisi siirtyä lastenhoitajan tehtäviin, että saisi keskittyä pieniin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen rauhassa. Minulle sopisi vallan mainiosti, että ryhmään palkattu opettaja liehuisi milloin missäkin palaverissa tai läppäreineen poissa lapsiryhmästä, suunnittelemassa ja kirjoittamassa.

Itse haluaisin vain keskeytymättömän työrauhan lasten kanssa. Piirrettäisiin, maalattaisiin, leikittäisiin pikkueläimillä, autoilla, nukeilla, palikoilla, rakentelusarjoilla, tehtäisiin muovailuvahaa ja pullataikinaa, lähdettäisiin eväsretkelle, maatilalle, nukketeatteriin, juna-ajelulle, laulettaisiin ja tanssittaisiin, syötäisiin, nukuttaisiin, lukisin lapsille satuja, kävisimme kirjastossa, katselisimme tarkkaan hyönteisiä ja säätiloja, kadun ihmisiä ja liikennemerkkejä, hassuttelisimme ja sylittelisimme, vessassa saisi istua rauhassa ja kylpemistä ja vedellä lotraamista

Tuo kuulostaa ihanalta, niin ihanalta. Mutta todellisuus on toinen ja se iskee sinua vasten kasvoja heti ekana päivänä. 

Haluatko olla yksin 12 pienen lapsen kanssa kun ope lähtee pakolliselle liehumiselle kuten sanoit ? Siinä ei kuule lauleta,tanssita,hassutella tai sylitellä. Siinä selviydytään, se on homman nimi.

Ja nämä tilanteet ovat arkipäivää kun toinen lh tulee iltavuoroon tai lähtee ennen klo 14 kotiin. Herää Ruususen unesta ja palaa maan pinnalle. 

Vierailija
16886/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Toka viikko päivystystä ja sijaisporukka vain saikuttaa... Hienosti alkoi. Onneks alkaa oma loma parin päivän päästä. Niin, sijaista ei siis oteta jos yksi puuttuu :) ... 

Vierailija
16887/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.

En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.

Älkää suostuko kaikkeen sellaiseen, mille ei oikeasti löydy perusteita. 

Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!

Ensinnäkään meillä ei opet voisi itse päättää, että tekisivät vain tiettyjä vuoroja, joten vieraalta kuulostaa tuo, että "opet ei muuta toimintatapaansa". Meillä olisi puh

Monessa päiväkodissa on tosiaan linjattu noin. Se oli mulle hoitajana yksi syy miksi lähdin. Mielestäni se on vain epäreilua työvuorosuunnittelua. Pedagogista toimintaa pitäisi sitä paitsi olla aamun varhaisimmasta tunnista sinne viimeiseen saakka. Jos opettajat osallistuisivat äärivuoroihin, heillä olisi hyvin antaa sitä omaa aikaansa pienemmälle määrälle lapsia, joka olisi myös lasten etu. Lisäksi; välivuoroa tekevä tapaa vanhempia usein kaikkein vähiten, eli olisi täysin perusteltua että se ope tekee myös aikaista vuoroa sekä sulkuvuoroa, että näkisi kaikkia vanhempia, ihan niinkuin hoitajatkin. 

Vierailija
16888/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki tekevät kaikkia työvuoroja, opet ja hoitajat. Ei ole mitään pedagogista perustetta sille, että opettaja ei tekisi sulkuvuoroja.

En ole ikinä nähnyt päiväkotia, missä opet eivät tekisi sulkuja ja kaikki aamut olisivat heidän. Olen työskennellyt yli kymmenessä päiväkodissa pääkaupunkiseudulla.

Älkää suostuko kaikkeen sellaiseen, mille ei oikeasti löydy perusteita. 

Juu jep. Meillä tämä on syy siihen varmasti miksi joku lähtee koko aika. Meiltä lähtee nytkin 4 hoitajaa pois, mutta opet ei muuta toimintatapaansa siltikään. Vaikka se on suoraa syy, miksi moni ei viihdy!

Ensinnäkään meillä ei opet voisi itse päättää, että tekisivät vain tiettyjä vuoroja, joten vieraalta kuulostaa tuo, että

Tätä minäkin koitin saada läpi: kaikki tekisivät myös sulkua. Osa esim opettajista eivät näe ikinä lapsen vanhempia kun he hakevat ... Mut ei ollut vaikutusta. Lähdin menemään. En jaksa tehdä pelkkää iltaa. 

Vierailija
16889/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tuohon koskien lasten sähköisen portfolion materiaalin taltioimisesta ja jakamisesta näin että näitä samoja seikkoja, mitä kirjoittaja nosti esiin olemme paljon ihmetelleen että mitä ihmettä.

Kyseessä oli tuo viesti numero 16917 ja aivan täyttä asiaa koko viesti. Lukekaa vanhemmat.

Vierailija
16890/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin jo viime viikolla, että kesän sijaiset olivat aivan kauhuissaan kaikesta siitä, mitä pitäisi ehtiä tekemään... Siivous ym... Ei ihme kun saikut alkoi heti 

Vierailija
16891/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin aloitin, unelmoin, että tulevassa työpaikassani askartelen lasten kanssa, pidän paljon sylissä ja luen kirjaa. . . Ha ha ha.. Olin väärässä. Hyvä kun ehtii perus jutut hoitaa. 

Vierailija
16892/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä jaksan vikan viikon töissä. :( Paljon saikkuja ja paljon työtä... 

Vierailija
16893/19754 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä eskarissa oli 2 opea, 1 hoitaja. Hoitaja teki 4 päivää viikossa 9-17 vuoron, yhden 6-14 vuoron (no minuuttisäädöt päälle mut karkeasti näin). Kysyin miten ihmeessä jaksat? Ei hän kuulemma jaksanutkaan. Mutta ei vissiin siellä kysytty paljon hoitajan jaksamista.. 

En ikinä suostuisi työskentelemään tuollaisessa ryhmässä. Kyllä ne välivuorot, missä on työkaverit vuoron alusta loppuun tukena, kuuluu myös hoitajille! 

Vierailija
16894/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ovat myöhäiskasvatuksen kertomukset? Henkilökunta ei osaa suomea ja hoidokit mykkiä.

Vierailija
16895/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo, että aina sama sulussa on meilläkin arkipäivää. Opet ei kuulemma voi olla sulussa siksi, että se ei ole pedagoginen toiminta... Ulkoilu?

Vierailija
16896/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin tuohon koskien lasten sähköisen portfolion materiaalin taltioimisesta ja jakamisesta näin että näitä samoja seikkoja, mitä kirjoittaja nosti esiin olemme paljon ihmetelleen että mitä ihmettä.

Kyseessä oli tuo viesti numero 16917 ja aivan täyttä asiaa koko viesti. Lukekaa vanhemmat.

Hyvä, kun nostit esille. Multa jäi huomaamatta tuo viesti 16917 ja nyt kun luin sen, on se minustakin täyttä asiaa. Hyvä, kun sähköistä portfoliota kyseenalaistetaan. Omassa ryhmässäni tällaisen laativat opettajat, emmekä me hoitajat tiedä, millaista raporttia viikoistamme lähetetään vanhemmille. Joskus vanhemmat ottavat puheeksi portfolion, emmekä me hoitajat osaa kommentoida sitä lainkaan, koska emme ole sitä nähneet. Vanhemmat ovat siitä vähän hämmästyneitä.

Eikö se riitä, että lasta hakevalle vanhemmalle kerrotaan päivän kuulumiset? Siihenkin on ohjeistus olemassa, ja jos se hoidetaan asiaankuuluvalla tavalla, miksi tarvitaan tuollainen portfolio pelkästään opettajien ja vanhempien välille?? 

Yksi niitä kyseenalaistava seikka on myös se, että portfolioiden seuraaminen ei kaikilta vanhemmilta onnistu. Meillä on ainakin ollut perheitä, jotka eivät osaa tai pysty sitä seurata. 

Vierailija
16897/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit on alkujaan tarkoitettu 3-6-vuotiaille lapsille ja niillä on oltava käytössään aivan koko hoitopäivänsä ajan vähintään 1 alalle pätevöitynyt aikuinen per 7 lasta.

Miksi tätä ei taata, vaadita ja ymmärretä? Enemmänkin saa olla aikuisia ja vähemmänkin saa olla lapsia, mutta minimimitoitus on pakko olla ehdoton raja.

Laikkien 0- ja 1-vuotiaiden lasten paikka on omassa kotona, ei vieraiden hoidettavana eikä koskaan missään laitoksessa (paitsi sairaala sairaille).

Seimiryhmät eli vauvalat eivät ole nykytiedon valossa hyväksi lasten kehitykselle. Kyllä se on niin, että perhepäivähoito tai kotihoito / mummola on alle kolme vuotiaille käypä hoitomuoto, ei missään tapauksessa nykyinen varhaiskasvatuksen päiväkoti. Leikkipuistot, seurakunnat ja järjestöt tarjoavat kerhoja pikkuruisille ihmisille vanhempineen, jos haluaa vierailla muiden perheiden parissa.

Lapsilla tulee olla oikeus hyvään elämään. Kukaan ei tiedä, kuinka pitkä siitä kenenkin kohdalla tulee. "

Viisaita sanoja! Erityisen puhuttava tuo viimeinen lause. Meillä päin erään perheen vajaa 5-vuotias menehtyi äkillisesti onnettomuudessa. Elämä on erittäin hauras. 

Vierailija
16898/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sähköisestä portfoliosta:

Mun pätevöittämiskoulutukseen (lastenhoitajaksi) kuului  ohjaajan valvonnassa laatia tällainen portfolio. 

Ohjaajani, joka on siis ryhmäni opettaja, sanoi, ettei tarvitse, kun se työ kuuluu vain opettajalle. Pysyi tiukasti kannassaan.

Sain lukea yhden valmiin portfolion läpi. Kouluttajani ihmetteli tätä. Tuleehan niitä tilanteita, joissa lastenhoitaja tekee opettajankin töitä. Mielenkiintoinen ristiriita kouluttajan ja ohjaajan asenteen välillä..

Ihmettelen tätä portfolion runnomista pakolliseksi, kun siinä on paljon kyseenalaisuuksia, kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi.

Vierailija
16899/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa teillä on kesäloma? Tuliko lomarahat jo, mukava lisä palkkaan.

Vierailija
16900/19754 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tuo, että aina sama sulussa on meilläkin arkipäivää. Opet ei kuulemma voi olla sulussa siksi, että se ei ole pedagoginen toiminta... Ulkoilu?

Kyllä se on, tai pitäisi olla. Ensimmäinen ja viimeinen tunti ei saa olla mitään säilömistä sen enempää kuin muukaan osa päivästä, varhaiskasvatuksen tulee olla laadukasta ja pedagogista koko päivän ajan. Ulkoilu, syöminen, vessatys on pedagogista toimintaa siinä missä muukin aika. Ainoastaan jos lapsi nukkuu, se ei ole, harvoin kaikki lapset edes nukkuvat joten silloin se lepohetkikin tulisi miettiä pedagogisesti, eli ei-nukkuville pieni lepohetki ja sit saa nousta ylös tekemään hiljaisia puuhia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme