Hannes-myrskyn puut arvottomia?
Hannes-myrsky kaatoi meiltäkin arviolta 50 runkoa, Ammatti metsuri kävi sahan kanssa tarkastamassa ja kaatoi vaaralliset konkelot. Hän ei huolinut puita ilmaiseksikaan kun pitäisi olla tien vieressä ja lähekkäin. Sahatavaraksi ei kelpaa kun on liian isoja kuusia ja mäntyjä joukossa ja voi olla halkeilleitakin. Olen yrittänyt polttopuuksi tarjota mutta kaikilla on jo riittävästi tai 250 metriä on liian kaukana tiestä. Saa nähdä tuleeko metänhoitoyhdistykseltä noottia jos joudun jättämään puut sinne?
Kommentit (28)
Lainaa joltakin traktoria ja vinssiä .Sitten vedät ne tienvarteen.Tai traktori lavan kanssa ja pienit ne moottorisahalla lyhkäsemmiksi ja tuot ne pois .Kyllä ne ensi syksynä saat varmaankin myytyä.
No teit virheen kun palkkasit vain metsurin joka kaataa mutta ei pysty siirtämään niitä puita.
Myrskyn kaatamat eivät yleensä kelpaa tukkipuuksi juuri siksi että murtuessaan runkoon on todennäköisesti tullut halkeamia. Se ei ole lujaa enää.
Sellua siitä saisi, mutta se ei kannata, ellei massaa ole tarpeeksi paljon tai se ole tosiaan todella helposti tien vieressä.
Polttopuuta voi ja kannattaa itse tehdä, kyllä sille taas tulevina vuosina on menekki - muttei se hinta tietenkään kovin kummoinen ole. Ja metsänhoitoyhdistykset voi olla pahana, jos runkoja ei poisteta ja uusia taimia istuteta, ja siitä voi tulla lisäkuluja.
Tappiot voivat siis olla rahallisesti isoja. Siksi metsänsä kannattaa vakuuttaa myrskyvahinkojen varalta.
Aloittajana lisään vielä että olen jo sen verran iällä ja liikkuminen heikkoa että en itse pääse liikkumaan kuin avustettuna.
Hevonen voisi vetää ne pois, lainaa hevosta.
Vierailija kirjoitti:
No teit virheen kun palkkasit vain metsurin joka kaataa mutta ei pysty siirtämään niitä puita.
Aloittaja vastaa: Pikaisesti piti saada vaaralliset puut hoidettua kun on suosittua liikunta reittiä, ettei ihmiset telo ihteänsä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajana lisään vielä että olen jo sen verran iällä ja liikkuminen heikkoa että en itse pääse liikkumaan kuin avustettuna.
Ehkä sitten olisi jo aika luopua koko metsästä. Jos perilliset haluaa ennakkoperintönä niin annat heille tai sitten myyt vieraalle. Hyvälle metsälle löytyy aina ostajia.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sitten jo aika myydä metsä pois tai antaa perinnöksi, jos et pysty sitä hoitamaan?
50 rungosta saat jo hyvät korvaukset vakuutuksesta. Vakuutusyhtiö hoitaa ne myös pois metsästä.
Se nyt on yks lysti mitä joku metsänhoitoyhdistys sanoo. Itse jätän ne maahan kasvualustaksi kääville, tikoille hakattavaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sitten jo aika myydä metsä pois tai antaa perinnöksi, jos et pysty sitä hoitamaan?
Harva loppujen lopuksi pystyy itse metsänsä hoitamaan - ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran puuta saa myytyä että pärjäilee ja kyllä ihan palkan tuttu metsuri on hoitanut, perillisiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsä ei tarvitse hoitoa. Paremmin ne ilman ihmistä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse et kykene enää metsää hoitamaan etkä halua siitä luopuakaan niin sitten sinun täytyy olla valmis maksamaan palvelusta. Eli joku koneella keräämään ja kuljettamaan puut pois. Laita Metsään.fi palveluun tarjouspyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten olisi jo aika luopua koko metsästä. Jos perilliset haluaa ennakkoperintönä niin annat heille tai sitten myyt vieraalle. Hyvälle metsälle löytyy aina ostajia.
Älä ole lapsellinen. Äärimmäisen harva metsänomistaja hoitaa itse fyysisesti metsäänsä. Eihän moni edes asu lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on yks lysti mitä joku metsänhoitoyhdistys sanoo. Itse jätän ne maahan kasvualustaksi kääville, tikoille hakattavaksi jne.
Ap:n runkomäärä on niin suuri, että metsätuholaki velvoittaa korjaamaan ne pois.
Pieniä täytyy puiden olla ja sijaita hujan hajan kaukana ajurista jos ei 50 rungon korjuu kannata. Jos ovat ns kolmen tukin puita niin noista kertyy sellaiset 50 mottia kuitua josta maksetaan hankintakauppana reilut 2000 euroa. Suuresti ihmettelen jos noiden korjuu maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole lapsellinen. Äärimmäisen harva metsänomistaja hoitaa itse fyysisesti metsäänsä. Eihän moni edes asu lähimaillakaan.
Hyvin pieni osa itse tuntemistani metsänomistajista teettää ihan kaiken ulkopuolisilla. Mutta sitähän tässä ap:lle on yritetty sanoa, että jos ei pääse itse metsään eikä halua teettää ulkopuolisilla niin sitten on parempi myydä metsä pois.
Laitat koko metsän vapaaehtoisesti luonnonsuojelualueeksi annat kasvaa luonnollisesti. n. 100 vuodessa se vastaa jo oikeaa luonnonmetsää.
Tee itse omaksi polttopuuksi. Vai etkö viitsi kun ovat niin kaukana tiestä?
Meillä Hannes kaatoi vaan viitisen puuta ja ne on jo pinottuna liiterissä, mutta aiemminkin kun on tullut enemmän myrskytuhoja niin aina ollaan tehty niistä itselle polttopuita. Tuulenkaatamia tulee tasaisesti joka vuosi niin ettei pystyssä olevia puita tarvitse koskaan kaataa omaan käyttöön.