Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19756)

Vierailija
16681/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työnantaja tarjoa uv-paitoja ulos työntekijöille? Ja hattuja

Vierailija
16682/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ja myös vichyä/kivennäisvettä!!! 

Olen itse hoitajana pihalla päivittäin 3,5h kun lasketaan sekä aamu-, että iltapäiväulkoilu. Opet usein kökkii sisällä ja eilen eräs ope oli ollut pihalla jopa reilu 30 min ja hän kertoi olleensa niin väsynyt sen seurauksena. Sitten me muut oikeasti ollaan TUNTEJA ulkona... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16683/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen rasvasin kunnolla, myös lisäsin rasvaa. Tuloksena palanut iho. Aivan järkyttävää. Onneksi mulla pian vain aamuvuoroa joten ip ulkoilu jää väliin. Aivan sairasta hommaa tuo iltapäivän ulkoilu näillä helteillä. 

Vierailija
16684/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan tuo päivystys hoitoon jos ei ole aivan pakko. Vähän kyl kaduttaa kun itsekin olen osan töissä. No sit oon niin lomalla vielä kun muut palaa takaisin 

Vierailija
16685/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kauden viimeinen viikko on oikea kituviikko... Tuntuu, että ei jaksa enää mitään. Mitä pyörii välillä liikaa aikuisia ym. 

Vierailija
16686/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin ulkona 3-4h. Ja mittarissa liki +30 eikä paljoakaan varjonpaikkoja. Kotiin, kun tulen niin en kykene muuhun kuin käymään jääsuihkussa ja lepäämään, päätä särkee eikä voimia yhtään mihinkään. Ja sitten joku varhaiskasvatuspäällikkö laukoo kuinka on Vissyä tarjolla (ei ole) ja kuinka ulkona on nyt kesällä nasta tehdä kaikenlaista kivaa "kesähommelia" ym paskaa, mitähän itse tekisi siellä näissä oloissa, hehheh. Ja syyskauden alettua säästetään lisää vakalaisten selkänahasta, sijaisia vielä vähemmän ym.

Vierailija
16687/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
16688/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lähteä ulos kun itselleni jää 7 alle kolmevuotiasta välipalan jälkeen, kun aamuvuoro lähtee töistä. 

Vierailija
16689/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hoitajana pihalla päivittäin 3,5h kun lasketaan sekä aamu-, että iltapäiväulkoilu. Opet usein kökkii sisällä ja eilen eräs ope oli ollut pihalla jopa reilu 30 min ja hän kertoi olleensa niin väsynyt sen seurauksena. Sitten me muut oikeasti ollaan TUNTEJA ulkona... 

Ja sitten sä heräsit.

Vierailija
16690/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin ulkona 3-4h. Ja mittarissa liki +30 eikä paljoakaan varjonpaikkoja. Kotiin, kun tulen niin en kykene muuhun kuin käymään jääsuihkussa ja lepäämään, päätä särkee eikä voimia yhtään mihinkään. Ja sitten joku varhaiskasvatuspäällikkö laukoo kuinka on Vissyä tarjolla (ei ole) ja kuinka ulkona on nyt kesällä nasta tehdä kaikenlaista kivaa "kesähommelia" ym paskaa, mitähän itse tekisi siellä näissä oloissa, hehheh. Ja syyskauden alettua säästetään lisää vakalaisten selkänahasta, sijaisia vielä vähemmän ym.

Näin on... Mekin pyysimme saada vichyä niin jääkaappiin oli tuotu 2 isoa pulloa. Ja tällä piti pärjätä mihin asti? Meitä talossa 5-7 päivästä riippuen 

Vierailija
16691/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onnistu venyttää ulos lähtöä kauheesti, kun porukka alkaa pääsemään töistä. Todella uuvuttavaa olla näillä keleillä 2,5h putkeen helteessä. Oli virhe olla vielä pyörällä liikkeellä. Ei jaksa töiden jälkeen muuta kuin möllöttää 

Vierailija
16692/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten sä heräsit.

?

Vierailija
16693/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kauden viimeinen viikko on oikea kituviikko... Tuntuu, että ei jaksa enää mitään. Mitä pyörii välillä liikaa aikuisia ym. 

Joo. Kituviikko ja meillä ei päinvastoin aikuisia tahdo olla omaa väkeä saati sijaisia. Lapsia heitetään edestakaisin ja joka aamu mietitään miten tämäkin päivä taas selvitään..

Vierailija
16694/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kituviikko ja meillä ei päinvastoin aikuisia tahdo olla omaa väkeä saati sijaisia. Lapsia heitetään edestakaisin ja joka aamu mietitään miten tämäkin päivä taas selvitään..

Täällä kuulostaa ihan samalle. Listan mukaan mennään, mut sitten osa onkin poissa ja taas mietitään onko parempi olla kuitenkin vain yhdessä ryhmässä. Päivä kerrallaan... 

Vierailija
16695/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vain päiväkotiin ja päivystykseen kaikki lapset nauttimaan vaihtuvista aikuisista, vieraista lapsista, ahtaista tiloista, huonosta ilmanvaihdosta sisätiloissa (ei ilpejä) ja tukalasta kuumuudesta niin sisällä kuin ulkona paahteessa jossa ollaan paljon!!

Ah ihanuutta!

Niin. Sehän on lapsille kivaa kuluttaa kesä päivystyksessä ja leikkiä kavereiden kanssa. 

Tosiasiassa se on vieraita ja vaihtuvia aikuisia, vieraita lapsia ja vieras talo. Tutusta päiväkodista ei välttämättä ole paikalla juuri ketään tai jos onkin, lähtee tämä aikuinen lomalle. Kuumaa ja meluisaa. 

Vierailija
16696/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin kuinka pysyn vielä 10 työpäivää järjissäni päivystyksessä 

Vierailija
16697/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi omaa lasta heinäkuussa jos ei olis ihan pakko. 

Vierailija
16698/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolla kauhea lista mitä pitäisi tehdä kesäpäivystyksen aikana perushomman lisäksi... Mietin vain, että missähän välissä...? Itse otan sen asenteen, et minä olen paikalla lapsia varten.

Vierailija
16699/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle-heinäkuu on oikea helvetti päiväkodeissa, joihin ei ole järjestetty minkäänlaisia aurinkosuojia hoitajille ja lapsille.

Joskus näkee näissä paikoissa hoitajien säälittäviä virityksiä jostain lakanasta roikkumassa oven pielessä. Johtaja viis veisaa eikä ajattele millaista siellä on tuntikausia kökkiä.

Mukavissa päiväkodeissa on puolestaan ulos järjestetty kunnon katoksia missä jopa kylmälaukkuja lasten vesipulloja ja aikuisten virvokkeita varten! Lapsilla vesi- tai kahluuallas vilvoittelua ja hauskanpitoa varten. Toimiva ilmastointi sisätiloissa, jne.

Kaikki riippuu siitä millainen henkilö puljua johtaa. 

Vierailija
16700/19756 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää muutama viikko ja mä olen niin lomalla. Samalla tulee hyvästit koko vakalle