Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19756)
Vierailija kirjoitti:
Tänään ollut vähän haikea olo. Tällä viikolla loppuu toimintakausi. Meitä lähtee 3 hoitajaa uusiin päiväkoteihin. Talo on tyhjempi ja osa hlökunnasta jo poissa. Mulla oli niin sydämellinen ja tunnollinen työpari. Olo tuntui tyhjältä ilman hänen läsnäoloaan. Toisaalta myös helpottunut olo, mutta olen ollut hämmästynyt tästä haikeudesta.
Tuttu ja turvallinen poissa, siitä se tulee.
Paahtavan kuumaa on ollut ulkona...
Tsemppiä kaikille näille keleille! Kausi alkaa olee lopuillaan monessa paikkaa.
Kävin tutustumassa uuteen työpaikkaani.
Uusi kollega kysyi ensimmäisenä heti nimen jälkeen, onko minulla omia lapsia.
Perhekö määrittelee open ammattitaidon? :D Itse en ole ainakaan huomannut korrelaatiota omien lasten ja ammattitaidon kanssa.
Itse olen ainakin kiinnostuneempi uuden työkaverin työkokemuksesta ja vahvuuksista. Noh, toivotaan että kausi lähtee hyvin käyntiin!
Vierailija kirjoitti:
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6847142
Syksyllä tulee taas uusi kasa opiskelijoita harjoittelemaan ilmaiseksi, joten eiköhän ilman sijaisiakin selvitä.
?
Ok, kiva jos teille tulee, mutta ehkä et kuitenkaan voi kaikkien kaupungin talojen puolesta puhua. Toisekseen, et kai tosissasi vertaa todnäk täysin kokematonta keltanokka jolla ei ole minkäänlaista vastuu-roolia mitä lapsiin tulee, niin sijaisiin jotka, ainakin välillä, ovat ns kokeneempia alan töiden suhteen ja jotkut jopa alan koulutuksen saaneita? Kommenttisi oli varmaan sarkasmia..
Muuten totean, että hei M.Mäkelä ja muut Vantaan vakapäättäjät, luulette saavanne noilla keinoin säästöä, mutta menette ja mennään ojasta allikkoon, jo nyt vakalaisten sairauspoossaolot ovat melkoisen suuria, ja toistuvia, ja syy nro1 mielenterveyden haasteet=liika kuormittuminen, epäinhimillistä odotukset ja vaatimukset suhteessa arkirealismiin, hlöstön vähäisyys, kuormittuminen ylipäätään, liiallinen venyminen ja joustaminen, liialliset ja toistuvat odottamattien tilanteiden sumpliminen jne jne
Että onnea vaan valitsemallanne tielle, ja onnea meille siellä suossa puurtaville, syksyllä tai viimeistään talvella me loputkin uuvahdetaan ja laadultaan kuin keilapallot.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa suunnattomasti ajatella seuraavia viikkoja töissä ennen lomaa, sää vielä lisää ahdistusta, koska luvattu +25 / +30 asteen kuumuutta ja ulkonahan sitä pitkälti ollaan, sisätilatkin tukalia, kun ei päiväkodeissa ilmastointeihin ole satsattu. Ihan varmasti tulee fyysisiäkin oireita nyt alkavalla työviikolla, vaatteetkaan ei voi/saa ihan pikkuisia olla ja tosiaan tuntikaupalla ulkona kuumuudessa 🤮🥵😭
Ulinan sijasta kannattais varmaan laihduttaa, se vähentää hikoilua huomattavasti. Jaksaa muutenkin paremmin. T: toisen alan duunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa suunnattomasti ajatella seuraavia viikkoja töissä ennen lomaa, sää vielä lisää ahdistusta, koska luvattu +25 / +30 asteen kuumuutta ja ulkonahan sitä pitkälti ollaan, sisätilatkin tukalia, kun ei päiväkodeissa ilmastointeihin ole satsattu. Ihan varmasti tulee fyysisiäkin oireita nyt alkavalla työviikolla, vaatteetkaan ei voi/saa ihan pikkuisia olla ja tosiaan tuntikaupalla ulkona kuumuudessa 🤮🥵😭
Ulinan sijasta kannattais varmaan laihduttaa, se vähentää hikoilua huomattavasti. Jaksaa muutenkin paremmin. T: toisen alan duunari
Duunareita pidetään monesti hieman yksinkertaisina mm sen vuoksi kuinka he yleistävät asioita ja niputtavat samaan nippuun kaikki. En ole ylipainoinen, valitan, ja silti kärsin yli +25 asteen lämpötiloista, varsinkin töissä ollessani. Ajatella, me ei kaikki mahdutakaan samaan muottiin, meitä on erilaisia (ei vain kokoisia) eivätkä kaikki tykkää siitä mistä sinä, ilman ylipainoakaan.
Pureskelepas sitä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6829910
Kuumakin on.
Tuo turva-alusta tai mondo on muuten todella vaarallinen myös talvisin, sillä se on erittäin liukas, kun aletaan mennä pakkaselle. En voi ymmärtää erään uuden päiväkodin pihan suunnittelua, jossa suurin osa pihasta on ns.keinoalusta. Ko.pihalla on kaiken lisäksi pieniä mäkiä, joita ei pääse ylös pakkasella. Siinähän yrität varotella, että ei voi mennä alas, koska et tule pääsemään ylös.
Aivan tuskalta tuntuu nämä viimeiset päivät...
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin, mutta vielä olisi ensiviikkokin taaperrettavana ennen loman alkua. Ensi vuonna en ole niiden joukossa jotka juhannuksen jälkeen töihin raahautuu, saa olla meidän tiimistä jotkut muut sillä asialla. Koko kroppa ja varsinkin nuppi huutaa ja kirkuu lomaa, siltä tuntunut jo viikkokausia.
Järkyttävää olla varhaiskasvatustyössä tällaisella säällä, sisälle tukehtuu (mikä hwlvetti siinä on ettei taloja ilmastoida??) ja lapset hyppii seinille ja ulkona paahtuu ja sulaa ja läkähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja töitävieroksuvia varhaiskasvatus porukka täynnä. Älkää aina valittako. Mukavaa helppoa hommaa.
Mitä v#%%ua sä kirjotit? Siis vanhemmat ei opeta lapsilleen enää kommunikointitaitoja eivätkä toisen kunnioittamista. Sieltä tulee nyrkkiä, syljeskelyä ja vaikka mitä pikku kullanmussukoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin, mutta vielä olisi ensiviikkokin taaperrettavana ennen loman alkua. Ensi vuonna en ole niiden joukossa jotka juhannuksen jälkeen töihin raahautuu, saa olla meidän tiimistä jotkut muut sillä asialla. Koko kroppa ja varsinkin nuppi huutaa ja kirkuu lomaa, siltä tuntunut jo viikkokausia.
Minäkin toivoin, että olisin saanut jäädä lomalle juhannuksesta. Ei onnistunut, mutta kuitenkin osa kollegoista sai lomaa... Itselläni tämän viikon jälkeen vielä kaksi viikkoa... Sitten lomalla... Viimein.
Ärsyttää, surettaa ja tuskastuttaa päivystys.
Joka päivä lapsilla älyttömän pitkät päivät, lähelle 10h monella. Meidän kunnassa ilmainen varhaiskasvatus ja pitkät työmatkat vanhemmilla.
Samanaikaisesti tiloja siivotaan -> kaikki leikkitilat eivät ole käytössä, eli parhaimmillaan sitten iso ryhmä on yhdessä huoneessa. Melu on kauhea, kun leikkiessä pitää huutaa jotta kuulet kaverin.
Työkaverit puhaltaa, huokailee ja naamasta näkee ettei kiinnosta enää yhtään. Ei minuakaan, mutta koitan peittää sen. Lastenhoitajat jättää opelle kaiken vastuun toiminnasta, tilauksista yms. eivätkä osaa tehdä itsenäisesti päätöksiä vaikka siihen kannustan. Ihan kaikki pitää tarkistaa ja erikseen myös neuvoa, oma-aloitteisuus loistaa poissaolollaan. Arvostan työkavereissa itseohjautuvuutta, se sujuvoittaa arkea.
Toisaalta tässä huomaan miten omassa tiimissä meillä toteutuu LAADUKAS varhaiskasvatus, siitä ei voi päivystyksessä puhua. Normiarjessa onnistuu eikä kaikki kapasiteetti mene metatyöhön.
Lisäksi kanssani päivystyksessä oleva lastenhoitaja ei hallitse nukkaria, vaan pelkää sinne menemistä. Koska minun ohjaus ei auta, joudun itse ottamaan vastuun nukkarista, jossa itse pärjään siis ilman ongelmia. Mutta harmittaa, että tässä ne sak-ajatkin menee, milloin pitäisi valmistella tulevaa vuotta ja sopia uusien lapsien tutustumisia.
Vielä kolme viikkoa ennen lomaa
Tuntuu, että vaikka kuinka rasvaa niin tulee palamaan ulkoilussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä johtaja on irtaantunut rajusti tästä meidän työstä. Kun hän huomaa, että homma alkaa lipsua on alkanut ihan järjetön valitus joka ikisestä asiasta... Joka päivä entistä p...kempi olo, enkö taaskaan tehnyt oikein ym...
Niinpä. Paskat johtajat ovat aivan jokaisella ammattialalla se pahin syöpä mikä estää työpaikkaa menestymästä.
Esihenkilö on aina avain paikan menestykseen tai vääjäämättömään katastrofiin. Hyviä johtajia on paljon, mutta ne
kaikista karmeimmat johtajat heijastavat oman pahan olonsa suoraan henkilökuntaan. Henkilökuntahan ei heti pakoon pääse, eli ahdistuksen iskiessä kipitetään jokaiselle tielle osuvalle sitten raakkumaan ja huutamaan ja vaatimaan ja valittamaan tehkää tämä-tämä-tämä!! Ja vielä tämä-tämä-tämä!!Heti!
Maaninen kiilto silmissä kipitetään topakan näköisen
Lainaukset toimivat huonosti, mutta halusin nostaa tämän kommentin esille. Täyttä asiaa!
Kirjoittaja voisi olla vaikka työkaverini, kuvaus osuu niin hyvin minunkin työpaikkaani.
Olen joutunut pomoni silmätikuksi ja samalla minulle nakitetaan kurjimmat työtehtävät. Olen ihan loppu, enkä ole nukkunut kunnolla kuukausiin. Kesälomaakin varjostaa koko ajan uupumus ja stressi töihin palaamisesta. Kaipa irtisanoutuminen on ainoa keino tässä kohtaa.
Tänään joku ihmetteli minua ulkona. "Sinä olet ihan joku eri täti kuin viimeksi" ... Totesin olleeni täälä töissä jo n 8 kuukauden ajan... Vai täti....