Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19748)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjoitin työsopimusta, en ollut edes kuullut, että hoitajille kuuluu siivoamista. Kun aloitin työssä minulle selvisi totuus. Me tiskaamme, siivoamme tilamme ja kuuraamme myös WC:t. Nämä pystytään perustelemaan kuulemma pedagogiikalla, aikuisten töitä joita lapset näkevät... Olen lähdössä pois. Ei niitä vessoja ehdi edes kuuraamaan niin usein kuin pitäisi.
Pomo on aivan pihalla kaikesta, johtaminen erittäin huonoa. Joka ikisen virallisen asian saa selvittää itse, että menee oikein.
Missä päiväkodissa hoitajalle kuuluu siivous? Ei ole tuommoinen enää sallittua missään
Yksityisissä päiväkodeissa! Eihän niissä ole useimmiten siivoojaa, säästävät kaikessa.
Näin juuri. Meillä myös joku joutuu keittiöön ja keittiöhlökuntaa poissa.
Juuri näin.. Kyllä tosiaan vielä löytyy omanarvontuntoa ja varmuutta siihen, että minua ja työpanostani arvostetaan muualla enemmän. Olen ammattilainen ja koulutettu , työhön paneutuva työntekijä joka lähtee muihin hommiin. Huh miten helpottaa jo ajatuskin tulevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjoitin työsopimusta, en ollut edes kuullut, että hoitajille kuuluu siivoamista. Kun aloitin työssä minulle selvisi totuus. Me tiskaamme, siivoamme tilamme ja kuuraamme myös WC:t. Nämä pystytään perustelemaan kuulemma pedagogiikalla, aikuisten töitä joita lapset näkevät... Olen lähdössä pois. Ei niitä vessoja ehdi edes kuuraamaan niin usein kuin pitäisi.
Pomo on aivan pihalla kaikesta, johtaminen erittäin huonoa. Joka ikisen virallisen asian saa selvittää itse, että menee oikein.
Missä päiväkodissa hoitajalle kuuluu siivous? Ei ole tuommoinen enää sallittua missään
Yksityisissä päiväkodeissa! Eihän niissä ole useimmiten siivoojaa, säästävät kaikessa.
Näin juuri. Meill
Voi kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista törkeintä on tuo laki että kotonaolevat vanhemmat saa pitää lapsensa vaikka 10 h hoidossa. Usein kotona olevat mammalomalla olevat äidit tuovat lapsensa aamupalalle koska se kaurapuuro 😱
Ettei viitsitä laittaa lapselle kotona aamupalaa (vaikka itse syödään)niin tuodaan lapsi sen takia hoitoon aikaisin. Itse en koskaan vie lastani päiväkotiin aamiaiselle jos mulla iltavuoro.
Ja pahinta tuossa on ettei nuo mammanpojat tai tytöt ikinä syö mitään, ei aamiaisella eikä lounaalla mutta ovat silti pulleroita. Turha niille on syöttää mitään, tosi kalliiksi tulee heittää joka aamu useita annoksia roskiin. Tuokin lisää Vaka kustannuksia.
Mitä kertoo meidän työpaikasta kun kolme hoitajaa lähtee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Meill
Apua. Jos sairaalassakin joutuisi lähäri tiskaamaan potilaitten tiskit niin mihin tämä yhteyskunta joutuisi?
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää, että tein päätökseni lähteä ja silti esimies nälvii ratkaisuani. Nyt sitten kuppikunnat pitää mulle mykkäkoulua ja ei tervehdi ym... Pilasin ilmeisesti syksyn suunnitelmat lähdölläni
Hehän pilasivat sinun olemisesi ensin. Saavatpa tuosta ajattelemisen aihetta kahvitauolle 👍 että olisko kannattanut pitää tästä työntekijästä sittenkin kiinni mollaamisen sijaan?
Ettekö te opettajat ja Oaj toivoneet tätä.. Kaikki vastuu itselle .. Sitä saa mitä tilaa. Ennen hoitajiakin pidettiin kasvatuksen ammattilaisina, jotka suunnitteli yhdessä, toteutti ja piti jopa vasuja. Nyt on vain hoitotyöstä ja turvallisuudesta vastuu, ei tiedetä kasvatuksesta mitään. Joten pitäkää opet vaan hommat hanskassa. (Ei pahalla, mutta olis kannattanuit miettiä..)
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen työyksikkö kyseessä ja millä puolella Suomea?
Meilläkin lähtee neljä.. Ryhmiä on 7..kaksi jäävää on harkitsemassa samaa..
Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain.
Vierailija kirjoitti:
No, kertooselkeästi että päiväkodin johtaja saa selittää omalle aluejoihtajalleen miksi työviihtyvyys ja henkilöstöjohtaminen kusee hänen johtamassa työpaikassa noin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista törkeintä on tuo laki että kotonaolevat vanhemmat saa pitää lapsensa vaikka 10 h hoidossa. Usein kotona olevat mammalomalla olevat äidit tuovat lapsensa aamupalalle koska se kaurapuuro 😱
Ettei viitsitä laittaa lapselle kotona aamupalaa (vaikka itse syödään)niin tuodaan lapsi sen takia hoitoon aikaisin. Itse en koskaan vie lastani päiväkotiin aamiaiselle jos mulla iltavuoro.
Ja se, että lapsella ei tarvitse olla lomaa, vaan voi olla hoidossa ympäri vuoden. Nyt on päivystysaikanakin tulossa mammalomalla olevien lapsia hoitoon, koska tylsistyvät muuten kotona...
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lapset väkisin kiikutetaan aamupalalle ja sitten eivät syö mitään. Miksei vanhemmat voi pitää lapsiaan kotona kun ovat itse etätöissä ja syövät mitä syövät. Iso kustannus kaupungille hankkia aamupala 18 lapselle kun vain 2 syö jotain.
Kustannuksista puheenollen:
on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa) ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää.
Kertokaa mikä päivähoitopaikka kustantaa hoitolapsilleen ilmaiset vaihtovaatteet ja vaipat? Kun ei edes henkilökunta saa työvaatteita saati sadetakkeja työnantajan piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä, että pitää lapset kotona, koska etätöissä? Ihan samalla tavalla ne työt pitää tehdä oli sitten kotitoimistolla tai työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Meillä myös joku joutuu keittiöön jos keittiöjlökuntaa poissa.
Mahtavaa.... Keittiöhlö ja siivooja ovat kipeenä! Hoitaja heti lapsiryhmästä keittämään pottuja/kananmunia ja vessasta siivoon ripulipaskat!
Sallikaa mun nauraa,
Suostuuko sairaanhoitajatkin mopin varteen jos sairaalan vaki-laitoshuoltaja on sairaslomalla?
Vakahenkilökunnan oletetaan suostuvan?
Vierailija kirjoitti:
Tai meillä kun kolme on lähdössä ja kaksi etsii vielä uuttapaikkaa. Itse olen näitä etsijöitä ja siksi että olen niin täynnä sitä touhua joka ei suinkaan parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannuksista puheenollen:
on vanhempia jotka yksinkertaisesti eivät tuo vaippaikäiselleen vaippoja (useista päivittäisistä pyynnöistä huolimatta) saati vaihtovaatteita, saati säänmukaista vaatetusta tai edes sopivia jalkineita (useista kirjallisista ja suullisista pyynnöistä hiuolimatta). Sitten energiaa ja aikaa riittää kuitenkin kirjallisiin valituksiin, kuinka lapsella jatkuvasti pissat pöksyissä (eikö muka teillä ole vaippoja antaa päiväkodissa) ja nenä vuotaa kun on selkeästi TAAS kylmissään/vaatteet kastuneet/hikinen/keksi itse lisää.
Kertokaa mikä päivähoitopaikka kustantaa hoitolapsilleen i
Meidän päiväkodissa on tehty päätös, että jos lapsella loppuu vaipat, kuivat vaatteet tms. kesken päivän, soitetaan vanhemmille, että heidän pitää tulla tuomaan lapselle vaippoja/vaihtovaatetta, tai tulla hakemaan lapsi kotiin. Meillä ei ole varastossa vaippoja tai vaatteita, koska ei niille ole missään tilaa.