Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19748)

Vierailija
15981/19748 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lastenhoidosta on tullut noin hierarkkista toimintaa? Ehkä pitäisi poistaa kaikki tittelit ja keskittyä olennaiseen, eli lastenhoitoon. 

Laki määrää, että kasvatus on nykyään se olennaisin asia. Lastenhoitokin on hyvin tärkeää, mutta nyt selvästi alisteista opetukseen nähden.

Vierailija
15982/19748 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Voimia! Myös minä lopetan työt päiväkodissa samana päivänä kuin sinä. Olen myös uupunut. Siihen on johtanut moni asia matkan varrella. Kiusaajia tälle alalle mahtuu.'

Tsemppiä sulle jatkoon! 💕 Toivottavasti löydät hyvän työn. Mä meen tänään haastatteluun, kyseessä sosionomityö 😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15983/19748 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten lastenhoidosta on tullut noin hierarkkista toimintaa? Ehkä pitäisi poistaa kaikki tittelit ja keskittyä olennaiseen, eli lastenhoitoon." 

Ja 24 tykkäystä.

Tuo kertoo kaiken olennaisen päiväkodeista työyhteisönä. Siellä aikuiset ihmiset kiusaa toisia. Opettajat ovat kaikkien sylkykuppeja.

Vierailija
15984/19748 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten lastenhoidosta on tullut noin hierarkkista toimintaa? Ehkä pitäisi poistaa kaikki tittelit ja keskittyä olennaiseen, eli lastenhoitoon." 

Ja 24 tykkäystä.

Tuo kertoo kaiken olennaisen päiväkodeista työyhteisönä. Siellä aikuiset ihmiset kiusaa toisia. Opettajat ovat kaikkien sylkykuppeja.

Tykkäsin minäkin kommentista, vaikka vaka-opettaja olenkin. Oletko itse hierarkian ystävä? Ei me mitään sylkykuppeja olla, vaan lastenhoito ansaitsee arvostuksen nousun. Lisäksi on keinotekoista yrittää erottaa toisistaan lapsen hoitamisen, kasvattamisen ja opettamisen kokonaisuutta.

Vierailija
15985/19748 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jättäytykö vaka-alalta pois ennen kuin olette (mahdollisuuksienne mukaan) tutustuneet eri päiväkoteihin jotka hakevat hoitajia/opettajia. Toki välimatka ja muut tekijät vaikuttavat mihin hakee, mutta

voi kertoa vain omasta puolestani että yllätti 100% kun irtisanottuani epäinhimillisen kuormittavasta päiväkodista hain töitä ja onnistuin saamaan paikan päiväkodista missä:

Pienet lapsiryhmät eli ei tungeta täyteen vaan hoidetaan lapsia jokaiseen lapseen oikeasti tutustuen ja keskittyen. Omistautunut ja hyvä tervehenkinen tyyppi päiväkodin johtajana, joka aidosti haluaa kehittää lasten arkea ja ympäristöä ainutkertaista lapsuutta kunnioittaen. Johtaja on mukana lasten arjessa ja on kiinnostunut henkilökunnasta, maksaa hyvää palkkaa, arvostaa henkilökuntaa jolloin henkilökunta on motivoitunut ja tekee parhaansa ilomielin. Ympäristö missä pk on on aivan  ihana.

Olen niin kiitollinen että löysin tällaisen työpaikan ennekuin aion jättäytyä alalta pois.

Toivottavasti osa teistä löytää myös paikkanne päiväkodista missä teidän ja hoitolasten on hyvä olla ja tehdä työtä, ettei ainoa vaihtoehto ole jättäytyä alalta kehäraakkina lopullisesti pois.

Vierailija
15986/19748 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka-alan epätoivon suurin aiheuttaja on isot lapsiryhmät.

Liian isossa lapsiryhmässä esimerkiksi tukea tarvitsevien lapsien vaikeudet kertaantuvat aistikuorman lisääntyessä metelissä ja kaaoksessa. Näin ollen harvakseltaan annettujen terapioiden hyöty ja postiviinen vaikutus lapselle mitätöityy?

Vierailija
15987/19748 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla on Nakkilasta. 

T. Henna Nokia/Tampere

Vierailija
15988/19748 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi oma vessa ja pikku keittiö osastolla niin voisin jopa pärjätä koko päivän ilman taukoa huh huh. Mutta ei ole niin joudun lähtemään vessaan ja jättämään työtoverin yksin 21 lapsen kanssa kun meen tauolle.

Turvallisuusriski kyllä, mutta minkäs voit kun kahdestaan vedetään ryhmää suurin osa päivästä-

- Miksi et vaihda päiväkotiin missä ovat asiat kunnossa, kaikkien kannalta. Nyt on työntekijöiden markkinat, lähde nosteleen paskasta paikasta, mitä sinä siellä könnäät ilman vessakäyntejä tai taukoja? Hyviä päiväkoteja on. Tuo että tauottaminen ei pelaa on varma merkki että päiväkotisi on karsea kaikille.

Vierailija
15989/19748 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelisitkö, saati että veisit oman lapsesi kasvamaan ja kehittymään:

a) Täyteen tungettussa, hermostuneen metelin täyttämässä häkkikanalassa pärjäillen ilman riittävää valvontaa ja työvoimaa. 

b) Viihtyisässä, tilavassa ,valoisassa ja välittävässä positiivisessa ympäristössä (työ)turvallisen huolenpidon vallitessa

Näin suuri ero on karkeimmillaan tasottoman ja tasokkaan päiväkodin välillä. 

Muutos tulee todennäköiksesti sitä kautta että ihmiset hakeutuvat "läpätilää"-asenteen asemesta työskentelmään inhimillisiin paikkoihin ja karttavat niitä pahimpia minne ei lopulta suostu kukaan. 

Vierailija
15990/19748 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Älkää jättäytykö vaka-alalta pois ennen kuin olette (mahdollisuuksienne mukaan) tutustuneet eri päiväkoteihin jotka hakevat hoitajia/opettajia. Toki välimatka ja muut tekijät vaikuttavat mihin hakee, mutta voi kertoa vain omasta puolestani että yllätti 100% kun irtisanottuani epäinhimillisen kuormittavasta päiväkodista hain töitä ja onnistuin saamaan paikan päiväkodista missä'

Tää on hyvä pointti. Alalla on myös hyviä paikkoja, missä homma toimii. Oon iloinen sun puolesta, sillä lapset todella tarvitsevat hyviä opeja ja hoitajia.

Itse oon tehnyt sen ratkaisun, että lopetan ja vaihdan alaa. Oon ollut viidessä työpaikassa, joista kaksi olivat toimivia. Ikävä kyllä kummassakin paikassa oli paljon sisäilmaongelmia, joten en voinut sinne jäädä. Huonojen kokemusten takia oon loppu eikä musta oo enää antamaan aikaa lapsille, joten on mulle ja tiimille parempi että teen jotain muuta. Mutta siis jokainen tekee omat ratkaisunsa ja toivon kaikille tsemppiä jatkoon 💕

Vierailija
15991/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010260105.html

Tällainen valitusvirsi löytyi yllättäen Hesarin mielipideosastolta, nimettömänä.

Yhden ihmisen mielipide, rankka yleistys on kuitenkin saanut osan kommentoijista tuomitsemaan koko kyseisen päiväkodin ja sen työntekijät huonoksi.

Jutusta puuttuu tieto siitä, että vastaavasta asiasta ei ole kukaan muu vanhempi valittanut, koska asia kokonaisuutena ei edes pidä paikkaansa.

Helsinki on tuulinen kaupunki, ja alue, jota kirjoitus ilmeisesti koskee, on yksi Suomen tuulisimmista alueista. "Tuulee kuin avomerellä", sanotaan.

Pakkasrajan on päättänyt esihenkilö. Siinä on terve järki mukana. Veisitkö sinä alle 2-vuotiaat kovaan jäiseen tuuleen, kun pakkasta on -12 ja tuntuu kuin - 20? 

Kaatosateella ei ole mitään järkeä ulkoilla iltapäväivällä, kun aamu-ulkoilu on takana (ennen sadetta). 

Leikkipihan huono kunto ei ole päiväkodin

Tuota....

Miksi tuo "valittaja" haluaa ulkoistaa ja vastuuttaa varhaiskasvatukselle lapsen eri säässä ulkoilun ja kykeneväisyyden siihen??

Taas 1 asia lisää jonka (moni) nykyvanhemoi ulkoistaa päiväkodille ja varhaiskasvattajille ylipäätään, lapsensa ulkoilu, säässä kuin säässä. Kun itse ei sinne loskapashaan/hyiseen viimaan/pakkaseen etc halua mennä niin tokihan se nakki sitten napsautetaan täysin niille varhaiskasvattajille.

Oksettavaa!

Vierailija
15992/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen valitusvirsi löytyi yllättäen Hesarin mielipideosastolta, nimettömänä.

Yhden ihmisen mielipide, rankka yleistys on kuitenkin saanut osan kommentoijista tuomitsemaan koko kyseisen päiväkodin ja sen työntekijät huonoksi.

Jutusta puuttuu tieto siitä, että vastaavasta asiasta ei ole kukaan muu vanhempi valittanut, koska asia kokonaisuutena ei edes pidä paikkaansa.

Helsinki on tuulinen kaupunki, ja alue, jota kirjoitus ilmeisesti koskee, on yksi Suomen tuulisimmista alueista. "Tuulee kuin avomerellä", sanotaan.

Pakkasrajan on päättänyt esihenkilö. Siinä on terve järki mukana. Veisitkö sinä alle 2-vuotiaat kovaan jäiseen tuuleen, kun pakkasta on -12 ja tuntuu kuin - 20? 

Kaatosateella ei ole mitään järkeä ulkoilla iltapäväivällä, kun aamu-ulkoilu on takana (ennen sadetta). 

Näin varhaiskasvattajana ja kahden lapsen äitinä sanon tämän. 

Ulkoilu kuuluu siihen päivään varsinkin jos hoito päivä on yli 6h! Kukaan, ei lapsi eikä kasvattaja tai kuka tahansa muu ihminen pysy hyvinvoivana jos ei ulkoile päivän aikana!

Mä en ulkoista mun lapsen ulkoilua säässä kuin säässä varhaiskasvatukselle, vaan oletan ulkoilun kuuluvan samalla tasolla päivän sisältöön kuin ruokailut ja leikit!

Todella monet, liian monet, päiväkoti rakennukset ovat vanhoja ja siten huonoilla ilmavaihdoilla olevia, jolloin ihminen tarvitsee raitista ilmaa! 

Ja kyllä minäkin pelipöksyni repisin ja pahastikin vielä, jos mun lapsi töllöttäisi varhaiskasvatuksessa telkkaria ulkoilun sijasta useasti. (Kyllä sitä tehdään myös laiskuutta, olen nähnyt ja kokenut) 

Vierailija
15993/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatosateella ei ole mitään järkeä ulkoilla iltapäväivällä, k

Niin, en sitä tarkoittanutkaan, että ulkoilu ei kuuluisi oleellisesti siihen päiväkoti päivän ohjelmaan, tarkoitin ja viittasin tuon "valittajan" toteamukseen siitä kuinka hän on ihan huolissaan siitä, että lapsestaan/lapsista kasvaa ulkoiluun kykenemättömiä, koska päiväkodissansa ei sitä "aina" toteuteta. Se viittaa siihen, että mm hän ulkoistaa kys asian hyvin pitkälti ellei jopa kokonaan nimenomaan varhaiskasvatukselle.

Kun itse ei jaksa/viitsi/huvita/kiinnosta eikä nappaa eikä varmaan ole niitä varusteitakaan eikä niihin viitsi rahaakaan laittaa.

Vierailija
15994/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään pois töistä uupumuksen vuoksi... Yli puoli vuotta. Huomenna neuvottelut työterveydessä... Jännittää mitä nyt ... 

Vierailija
15995/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pitkään pois töistä uupumuksen vuoksi... Yli puoli vuotta. Huomenna neuvottelut työterveydessä... Jännittää mitä nyt ... 

Tsemppiä sinne! Toivottavasti neuvottelut menevät hyvin kannaltasi! Mukavaa kevättä sinulle<3

Vierailija
15996/19748 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pirus ne hoitaa, eihän lapsia kukaan enää synnytä tähän maahan😜😖

Vierailija
15997/19748 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos sinulla on ollut, ja on, varaa sairaslomailla uupumuksesi vuoksi, useimmilla ei ole, sehän on palkatonta.

Vierailija
15998/19748 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
15999/19748 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatosateella ei ole mitään järkeä ulkoilla iltapäväivällä, k

Uskotko äitinä jos kerron että itse haluaisin ulkoilla lasten kanssa joka päivä 2 krt mutta mulla on työkaveri joka sanoo ettei me nyt mennä (jos tuulee, sataa, tuiskuaa, pakastaa)?

Sitten ollaan sisällä tai käytännössä minä olen kun hän häviää aina johonkin "kun ei tässä 2 tarvita jos lapset leikkii keskenään"

Oon niin täynnä tämmöistä vedätystä, jos sanon että mennään ulos hän vastaa että jos haluat niin mene, hän ei ainakaan tule. 

Vierailija
16000/19748 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos sinulla on ollut, ja on, varaa sairaslomailla uupumuksesi vuoksi, useimmilla ei ole, sehän on palkatonta

Ei se palkatonta ole mutta 60 päivän jälkeen palkasta lähtee 1/3 ja 120 päivän jälkeen koko palkka. Siksihän tuokin uupunut nyt yrittää takasin sorvin ääreen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi