Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Mitä pitemmälle luen tätä ketjua, sitä onnellisempi olen siitä että työskentelen vuoropäiväkodissa. Meillä suhdeluvut lasketaan tosi tarkkaan koko päivän ajalle. Koskaan ei ole sellaista tilannetta, että olisin yksin ison ryhmän kanssa kun opeilla esim. suunnittelut.
Toki paljon on myös ihan yksin työskentelyä, mutta ei silloinkaan lapsia ole kuin maksimissaan se, mitä suhdeluku antaa myöten. Voi olla että asiaan vaikuttaa se, että meillä on tosi "tiukkaa" porukkaa töissä. Kukaan ei ala siihen että suhdeluvut ylittyisivät. On myös sovittu, että aville menee saman tien ilmoitus jos lasten turvallisuus vaarantuu vähäisen miehityksen vuoksi.
Ja tuo "auvoko" johtuu siitä, että vuoropäiväkoti?
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
En ole kyseisellä alalla mutta mielestäni suurituloiset vanhemmat voisivat maksaa huomattavasti enemmän siitä päiväkotihoidosta. Lisäksi pelkkä esikoulu kaikille niille joilla varaa hoitaa itse oma jälkikasvunsa. Esikoulussa saa ihan riittävästi sitä varhaiskasvatusta että voi siirtyä kouluun. Päiväkotipaikat vain niille joilla ei muuta mahdollisuutta. Mutta näillä mennään... kaikille kaikkea, niillekin jotka eivät sitä välttämättä niin tarvitse.
TÄssä ketjussa on paljon kiinnostavia, huolestuttavia ja jopa käsittämättömiä viestejä, joista näin hieman ulkopuolisena on vaikea tulkita, onko ne provoja, vai mitä. Ilmeisesti ei, kun juuri vastustavia kommentteja ei ole. Mutta kun oamt lapset on erittäin hyvässä montessori-päiväkodissa, jossa vanhemmat talkoilla paljon vielä jeesailee (ja esim suunnitteluajat varmistetaan hakemalla säännöllisesti kaikki lapset puolen päivän jälkeen kotiin jne), niin ei vain näe tuota tavallisen kunnallisen arkea läheltä.
Mutta niiin, tuota yllä olevaa viestiä en sitten ymmärrä. Miksi minun, joka maksaa jo nyt melkein kymmenen kertaa enemmän tuloveroja kuin vaikkapa se kaupan kassa ja siihen päälle jo aika monta satasta enemmän parin lapsen hoidosta, pitäisi maksaa vielä enemmän? Miksi juuri minun ja aina vaan minun? Miksei sen kotona olevan vanhemman, joka täyttää ne päiväkodit,v aikka tosiaan olisi aikaakin hoitaa ne lapset kotona aina? Miksi minä olisin aina se maksumies?
Suomessa on jo maailman kärkitason veroprogressio ja kun nämä erilaiset välilliset seikat, oli sitten päivähoitomaksut, asumistuet jne jne huomioidaan, niin veroprogressio on maailman kovin ja käytännössä koko yhteiskunnan pyörimisen maksaa lähinnä keski- ja hyvätuloiset, sekä yritykset. Olisiko aika välillä, että joku muukin maksaa kuin aina vaan me?
nm. omat lapset hoitoon 3- ja 2,7-vuotiaina, ja tällä hetkellä puhutaan tyypillisesti n. 6,5 tunnin hoitopäivistä (joka toteutetaan osin limittäiseillä työajoilla ja etätyömahdollisuuksilla vanhempien kesken) ja juuri takana 3 viikon loma osin isovanhempien avustuksella. Tämän yhdistän uraani jenkkiläisessä suuryrityksessä.
Mut joo, minä olen se syyllinen ilmielvästi tähänkin kriisiin ja minun pitäisi maksaa lisää....se on niin helvetin helppoa aina vaatia muita maksamaan lisää.
Onko lapsia vähemmän yhtäaikaa hoidossa, niin pelivaraa on enemmän? En itse ole vuorohoidossa töissä mutta talossa on vuororyhmä, josta näin olen kuullut .
Pakko myös kirjoittaa tähän ketjuun että mua, työtöntä on pyydetty jatkuvasti töihin päiväkotiin. Sairastan reumaa ja kuka ottaisi vastuun jos selkäni tai vaikkapa jalka lähtee alta. Eli ilmeisesti 'vajaakuntoinen' kelpaisi kuitenkin. Nytkin tulehdus nilkassa. Entäpä kelpaisiko ihminen joka joutuu olemaan paljon saikulla? Näköjään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyseisellä alalla mutta mielestäni suurituloiset vanhemmat voisivat maksaa huomattavasti enemmän siitä päiväkotihoidosta. Lisäksi pelkkä esikoulu kaikille niille joilla varaa hoitaa itse oma jälkikasvunsa. Esikoulussa saa ihan riittävästi sitä varhaiskasvatusta että voi siirtyä kouluun. Päiväkotipaikat vain niille joilla ei muuta mahdollisuutta. Mutta näillä mennään... kaikille kaikkea, niillekin jotka eivät sitä välttämättä niin tarvitse.
TÄssä ketjussa on paljon kiinnostavia, huolestuttavia ja jopa käsittämättömiä viestejä, joista näin hieman ulkopuolisena on vaikea tulkita, onko ne provoja, vai mitä. Ilmeisesti ei, kun juuri vastustavia kommentteja ei ole. Mutta kun oamt lapset on erittäin hyvässä montessori-päiväkodissa, jossa vanhemmat talkoilla paljon vielä jeesailee (ja esim suunnitteluajat varmistetaan hakemalla säännöllisesti kaikki lapset p
Tiedän tunteen, vaikka en suurituloinen olekaan (sote-alalla), mutta silti mekin olemme mieheni kanssa maksaneet aina ja kaikesta sen maksimin mukaan emmekä ole koskaan oikeutettuja mihinkään lisätukiin tms. Näin oli tosiaan jo n.15v sitten, kun omat lapsemme olivat päiväkoti-iässä. Ja mitä tulee varhaiskasvatuksen maksuihin niin maksimimaksut menee varsin pienilläkin tuloilla.
Jospa sitä rahaa revittäisiin välillä tosiaan jostain muualta kuin keskituloisten selkänahasta, vero% on ihan tarpeeksi suurella tasolla, kaikesta tosiaan menee maksu suurimman mukaan, elämisen/asumisen ym tukiin ei ole oikeutta jne.
Ja sitten sinne päiväkotiin tuupataan innolla ja yhteiskunnan päättäjien luvan kanssa kaikki alle 1v ikäisestä lähemmäs 7v ikäiseen vaikka 10h päiviksi, kesät ja talvet ja vaikka ilman lomia, oli kasvattajaresurssit, ammattitaito ym asiat kohdallaan tai ei jne.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myös kirjoittaa tähän ketjuun että mua, työtöntä on pyydetty jatkuvasti töihin päiväkotiin. Sairastan reumaa ja kuka ottaisi vastuun jos selkäni tai vaikkapa jalka lähtee alta. Eli ilmeisesti 'vajaakuntoinen' kelpaisi kuitenkin. Nytkin tulehdus nilkassa. Entäpä kelpaisiko ihminen joka joutuu olemaan paljon saikulla? Näköjään...
Vajaakuntoisia on aika paljon työelämässä. Noin kolmas osa sairaslomista johtuu tuki- ja liikuntaelin vaivoista, sairauksista. Sen verran yleisiä, että ei ehkä nähdä esteenä työllistymiseen. Koita kuitenkin pitää puolesi, jos enemmin jotain ei fyysistä työtä löytyisi. Jos selkä menee tai muuten terveys, niin ei paljoo lohduta vaikka joku korvaisi lääkärilaskut.
Lapsia on paikalla usein ns. ympäri vuorokauden. Joku voi tulla 3.30 aamulla, joku lähteä 22, toiset on yötä. Meidän työvuorot määräytyy täysin sen mukaan miten lapset ovat hoidossa. Joka viikko lasketaan että joka tunnille on vähintään suhdeluvun vaatima miehitys.
Kunta on tosin sen verran pieni, että esim. yöhoitoa on todella vaihtelevasti. Voi mennä 2viikkoa ettei ole ketään öissä, sitten voi olla 5 yötä viikossa. Meillä ehkä tuo työvuorosuunnittelu on se suurin haaste. Mutta en missään nimessä vaihtaisi päivä pk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄssä ketjussa on paljon kiinnostavia, huolestuttavia ja jopa käsittämättömiä viestejä, joista näin hieman ulkopuolisena on vaikea tulkita, onko ne provoja, vai mitä. Ilmeisesti ei, kun juuri vastustavia kommentteja ei ole. Mutta kun oamt lapset on erittäin hyvässä montessori-päiväkodissa, jossa vanhemmat talkoilla paljon vielä jeesailee (ja esim suunnitteluajat varmistetaan hakemalla säännöllisesti kaikki lapset p
Muutama sivu sitten joku esitti ilmeisen vakavissaan, että hyvät vanhemmat laittavat lapsensa varhaiskasvatukseen aikaisintaan esikouluun. Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat eivät kirjoittele tähän ketjuun. :D
Itse olin kanssa aiemmin vuorohoidossa töissä ja siinä oli monia hyviä puolia. Olin alle 3 v ryhmässä silloin. Lapsia eri aikaan hoidossa, joten hyvin harvoin oli se 12 lasta yhtäaikaa, kun lapset on hoidossa vaan vanhempien työvuorojen mukaan. Työntekijöitä/ryhmä oli 6. Toki osalla oli vapaita keskellä viikkoa, yövuoroa jne mutta henkilökunta tosiaan laskettiin tarkkaan niin ettei suhdeluvut ylity, joten lähes koskaan ei oltu alimiehityksellä.
Huonoja puolia meillä oli jatkuva vuorojen venkslaaminen. Jos esim. iltavuoro sairastui käytännössä välivuoron "piti" joustaa ja vaihtaa oma vuoronsa. Itselle myöskään vuorotyö ja päivärytmin vaihdokset ei sopinut, joten senkin takia vaihdoin päivätaloon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitemmälle luen tätä ketjua, sitä onnellisempi olen siitä että työskentelen vuoropäiväkodissa. Meillä suhdeluvut lasketaan tosi tarkkaan koko päivän ajalle. Koskaan ei ole sellaista tilannetta, että olisin yksin ison ryhmän kanssa kun opeilla esim. suunnittelut.
Toki paljon on myös ihan yksin työskentelyä, mutta ei silloinkaan lapsia ole kuin maksimissaan se, mitä suhdeluku antaa myöten. Voi olla että asiaan vaikuttaa se, että meillä on tosi "tiukkaa" porukkaa töissä. Kukaan ei ala siihen että suhdeluvut ylittyisivät. On myös sovittu, että aville menee saman tien ilmoitus jos lasten turvallisuus vaarantuu vähäisen miehityksen vuoksi.
Toivon, että vastaat tähän https://ttk.fi/2024/01/09/ilmianna-varhaiskasvatuksen-sujuva-arki/
Mielestäni olisi todella tärkeää, että kuultaisiin sujuvuuden tulevan juuri siitä, että ei olla tyhmiä kilttejä . Tuleeko teillä sitten esimies tuuraamaa jos ei sijaista saada, vai miten hoidatte sellaiset tilanteet ?
Ex ex ex pomo tuli jopa joskus tekemään yövuoroja. Myös lähinnä päivävuoroa tekevä nykyinen varajohtaja tulee tekemään puuttuvia äärivioroja. Meillä joustavuus on todella tärkeä asia, mitä työntekijöiltä vaaditaan. Ja se pätee puoleen ja toiseen.
Monet joustamattomat ihmiset ovat lähteneet melko pian. Toki monelle ei elämäntilanteen vuoksi joustaminen sovikaan. Pitääpä käydä antamassa kommentti ko. linkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kanssa aiemmin vuorohoidossa töissä ja siinä oli monia hyviä puolia. Olin alle 3 v ryhmässä silloin. Lapsia eri aikaan hoidossa, joten hyvin harvoin oli se 12 lasta yhtäaikaa, kun lapset on hoidossa vaan vanhempien työvuorojen mukaan. Työntekijöitä/ryhmä oli 6. Toki osalla oli vapaita keskellä viikkoa, yövuoroa jne mutta henkilökunta tosiaan laskettiin tarkkaan niin ettei suhdeluvut ylity, joten lähes koskaan ei oltu alimiehityksellä.
Huonoja puolia meillä oli jatkuva vuorojen venkslaaminen. Jos esim. iltavuoro sairastui käytännössä välivuoron "piti" joustaa ja vaihtaa oma vuoronsa. Itselle myöskään vuorotyö ja päivärytmin vaihdokset ei sopinut, joten senkin takia vaihdoin päivätaloon.
Me tehtiin periaatepäätös työntekijöiden kesken että kotiin ei saa työnantaja soitella. Tai ainakaan puheluihin/viesteihin ei tarvitse vastata. Ennen meilläkin oli tosi hullua vuorojen venkslaamista. Jos työvuoroon on ehtinyt tulla, on ylitöiden tekeminen täysin vapaaehtoista ja siitä täytyy saada ylityökorvaus.
Olisipa ihanaa herätä aamuisin niin, että tuleva päivä, siis työpäivä, ei väsyttäisi jo valmiiksi. Laahustan täällä kotona aamutouhuissa kuin tyhjä ilmapallo, en jaksaisi eikä huvittaisi, itkettää. Tiedä mitä siellä on taas vastassa, kun iltavuorooni menen, lapset varmasti kaikki paikalla, mutta mikähän on kasvattajatilanne ym.
Väsyttää, koko ajan ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin periaatepäätös työntekijöiden kesken että kotiin ei saa työnantaja soitella. Tai ainakaan puheluihin/viesteihin ei tarvitse vastata. Ennen meilläkin oli tosi hullua vuoro
Joo tuo on kyllä hyvä, jos se toimii. Meilläkin periaatteessa ei tarvinnut viikkokatsauksen jälkeen vaihtaa vuoroja tai vastata vapaa-ajalla puheluihin. Käytännössä kuitenkin painostus siihen oli kova. Esimerkiksi johtaja saattoi soittaa useasti ja jättää monta viestiä, jos en vastannut puheluihin. Meillä en muista, että johtaja olisi myöskään koskaan tuurannut puuttuvia vuoroja. Yövuoro saattoi peruuntua samankin päivän aikana, jos lapset eivät tulleetkaan ja sitten piti se 12h korvata päivävuoroissa eli tuli todella pitkiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle maksetaan työstäsi niin suurta summaa rahaa? Eivät kakki suomalaiset voi olla töissä "jenkkifirmassa" ja "jenkkiläisten" palkkalistoilla.
Tämän maan nimi on Suomi ja se on pieni kansakunta, joka asuu energiasyöpöllä alueella kylmässä ja pimeässä pohjolassa väestöön nähden laajalla alueella. Suomalaiset kärsivät monista työkykyä rajoittavista, geneettisesti kumuloituvista sairauksista, joiden lisäksi on 1950-luvulta saakka lisääntyneet alkoholista, lihavuudesta ja liikkumattomuudesta johtuvat aivo-,sydän-, verisuoni- ja tikielin sairaudet. Mielialalääkitys ja mielen sairaudet ovat lisääntyneet myös, etenkin nuorilla "työikäisillä". Suomalaisten määrä vähenee nopeasti ja jäljellä olevat ovat jatkuvasti vanhempia, tarvitsevampia ja vähemmän "tuottavia".
Suomen historia itsenäisenä valtiona on lyhyt, omavaraisena vielä lyhyempi. Maa oli vuosisatoja joko Ruotsin tai Venäjän suurvaltojen resurssien tarpeisiin käytetty alue, nyt ulkomaiset suuret yhtiöt hakevat mineraalit, irtoavan teknisen aivokapasiteetin ja hyödyntävät peruskallion, johon dumpata menestyvien talouksien ydinjäte. Kobolttia liuotetaan Kongossa ja Suomessa suurten länsimaiden ja Kiinan tarpeisiin, aivan samalla tavalla luontoa tuhoten ja riistäen paikallisten omat mahdollisuudet "jenkkifirmojen" taskuun.
On käsittämättömän lyhytnäköistä ja surkeaa, kuinka lapsiin ja heidän tulevaisuuteensa ei olla valmiita panostamaan yhtään. Siis "lapsiin" eli siihen kasvavaan sukupolveen eikä just se oma yksityinen montessorilainen joka perii vanhempiensa miljoonat ja silmälaput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon jenkkilässä maksaa yhden lapsen yksityinen päiväkotipaikka? Se on alueesta riippuen n. 2600-5500 dollaria kuussa, kalliimpiakin on rutkasti. Julkista päivähoitoa ei juuri ole, paitsi ne muutamat, jotka on tarkoitettu muille kuin yli 30k kuukaudessa tienaaville.
Suomessa kunnallisen varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja terveydenhoidon maksavat kaikki veronmaksajat yhdessä, myös työttömät maksavat veroja lakisääteisistä työttömyyskorvauksistaan.
Varhaiskasvatuksen idea on mahdollistaa jokaiselle vauvalle, taaperolle, pikkulapselle ja leikki-ikäiselle sekä koululaiselle tasa-arvoinen mahdollisuus ravitsevaan ateriaan, kehittäviin leluihin ja laadukkaaseen hoitoon, kasvatukseen ja opetukseen täysin riippumatta siitä kuinka rikas, terve, koulutettu, menestynyt tai itsekäs sen lapsen vanhempi on. Päiväkodissa aivan jokainen lapsi on samanlainen lapsi kuin muutkin.
Tavoite on,että he kaikki saisivat mahdollisuuden kasvaa itseensä luottaviksi, oppimisesta innostuviksi ja yhteistyökykyisiksi ihmisiksi. Maailma on ilmastokriisin myötä kurjistumassa paikaksi, jossa jatkuvasti useampi laji kuolee sukupuuttoon ja valtavat massat ihmisiä tulevat kärsimään sekä etsimään elinmahdollisuuksia planeetan eri paikoista. Jotta kaikki eivät tuhoutuisi oman edun vuoksi käytäviin sotiin on ruvettava kasvattamaan nuoret sukupolvet toiset huomioivaan yhteistyöhön ja luovuttava käsittämättömästä kulutushulluudesta. Jos palkka on 50.000 e kuukaudessa tai 1500 e kuukaudessa ja molemmat elävät samassa maassa, ruokkivat perheensä ja kouluttavat lapsensa, on täysin selvää, että sillä 50K /kk ansaitsevalla on aivan liikaa rahaa. Kenenkään työpanos ei ole sen arvoista.
Me hyvätuloiset ihmiset käytämme jo nyt runsaasti yksityisiä päiväkoteja lastemme hoidossa. Oma lapsi oli pienessä englanninkielisessä päiväkodissa. Ryhmäkoko oli 5 lasta, ruuat olivat omistajan vaimon itse laittamia ja henkilökunta pätevää, joskaan ei suomalaista. Tästä maksettiin reippaasti. Jos julkisten päiväkotien henkilökunta suhtautuu meihin hyväosaisiin noin ikävästi ja suorastaan ahneesti vaatien meitä maksamaan nykyistä selvästi suurempia maksuja, niin miksi ihmeessä me toisimme sinne lainkaan lapsiamme, kun vaihtoehtojakin on?
Miksi kukaan ei ota yleisessä keskustelussa huomioon peruskoulun pakollisuutta 4h/pvä VR vaka pakollisuudesta 10h/pvä??
Olkoon vaka hyväksi blabalablaa mutta hittoako ne lapset pitää siellä koko päivän pitää?
Kyllä saa olla kiitollinen kun omissa yksiköissä joissa keikkailen on täyspäisiä opettajia ryhmissä, tuntuisi absurdilta ajatella, että he eivät esim. Auttaisi pukemaan lapsia, olisi nukkarissa tai pihalla