Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009952512.html
VOISITTEKO VANHEMMAT KIITOS PITÄÄ PUOLIKUNTOISET LAPSENNE KOTONA!!!!
Ahdistaa aivan helvetisti ajatuskin tästä loppuvuodesta lähikontaktissa kaikkien aivastelevien räkäjojonaamojen kanssa.
🤯🤬😭😭
Vierailija wrote:
Ahdistaa aivan helvetisti ajatuskin tästä loppuvuodesta lähikontaktissa kaikkien aivastelevien räkäjojonaamojen kanssa.
🤯🤬😭😭
Niinpä!
Ja samaan aikaan työnantaja kiristää ja supistaa entisestään työterveyshuollon palveluja nimenomaan varhaiskasvatuksen henkilöstön suhteen JA kiristää vielä aiemmasta syksyn ilmoituksestakin sijaisten saamisen mahdollisuutta toisin sanoen sijaisen saaminen ryhmään vaikeutuu entisestäänkin nyt marraskuusta alkaen.
Miten menee noin niinkuin omasta mielestänne Vantaa ja sen varhaiskasvatuspäälliköt ym vakapäättävät rahaelimet? Mutta pääasia, että Kuusijärvi saa miljoona saunan ym tykötarpeineen.
Olin eilen yhden päivän sijaisena yksityisellä. En mene toiste. Minulle pidettiin "puhuttelua", josta sain sellaisen kuvan, että ei kannata tulla meille töihin.
Tarvitaan lisää lastentarhanHOITAJIA eikä -opettajia ja paremmat palkat!!!
Vierailija wrote:
Tarvitaan lisää lastentarhanHOITAJIA eikä -opettajia ja paremmat palkat!!!
Mä opiskelen kasvatustieteitä yliopistossa. Olen myös lähihoitaja (suuntautuminen muu kuin lapset ja nuoret). Tein yhden päivän tässä päiväkodissa sijaisena. Tuntuu, että joka asiaa kyseenalaistettiin. Se, et opiskelen yliopistossa. Vaka ope halveksi valitsemaani koulua ja kysyi "miksi ei X kaupungin koulu" ... Sitten minulle sanottiin "Kannattaa kyllä miettiä kannattaako opiskella yliopistossa, kannattaisi mielummin opiskella lasten ja nuorten koulutusohjelma"
Olin ihan järkyttynyt työpäivästäni päiväkodissa. Taukoa ei voinut pitää. Syödä ja juoda piti lasten kanssa samassa tilassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tunne vaka-alan käytäntöjä, joten kysyn oikeasti tietämättömänä:
Kasvatetaanko päiväkotilapsia pääosin yksilöllisten tarpeiden näkökulmasta vai kuinka paljon kasvatukseen kuuluu ryhmässä olemisen taitoja, vastuullisuutta muista, empatiaa ja välittämistä muita kohtaan? Jotenkin on tullut olo,että nykyään vallitsee yksilön näkökulma ja tuollaisessa paikassa kuin päiväkoti,jossa tavoitetaan lähes kaikki ikäryhmän ihmiset, olisi syytä sosiaalistaa pieniä kansalaisia yhteisöön eikä kiinnittää huomiota yksilöön. Toki, ei ne poissulje toisiaan, mutta pääoainona pienillä ehkä pitäisi olla läheisyys, muihin kuuluminen, välittäminen ja sosiaaliset säännöt.
Niin eläimetkin kasvattaa pienimpänsä.
Se oli poliittinen päätös.
(2016) 2018 vakalailla ja kokoomuslaisen opetusministeri Sanni G
Sosionomit todellakin lähtee. Ovat tuhannet jo lähteneet. Miksi jäisivät? Ensin teet 15 vuotta upeaa työtä opettajana ja johtajana ja sitten, hups vaan, yhdellä lakikirjauksella koko työyhteisö ja yhteiskunta kieltävätkin arvosi, asemasi ja merkityksesi. Työsi viedään sulta pois ja annetaan jollekin just yliopistosta valmistuneelle kandille, joka ei tiedä ryhmänhallinnasta mitään. Palkkasi tiputetaan 300 euroa kuussa pienemmäksi kuin koko urasi aikana olet aiemmin saanut ja voit halutessasi jäädä sinne työyhteisöön roikroikkumaan ilman määriteltyjä työtehtäviä ja arvostusta.
Laki sanoo aivan selvästi, että vain opettajia on pakko olla. Lisäksi ryhmiin palkataan halvalla se yksi token-hoitaja tekemään ne kakkahommat ja olemaan opeille apuna. Sellainen aina paikalla, kaikkeen käytettävä käskyläinen. Uusi laki ei edellytä sosionomien oloa ryhmissä. Lue vaikka oma lainauksesi.
Tää uudistettu palstamekanismi on aika surkea. Pilkkoo viestejä ja laittaa lähes kaikki kommentit näyttämään lainauksilta.
Yksityisen päivän arkea: olin yksin 16 lapsen kanssa ulkona. Tämä siksi, että kahden muun aikuisen piti tehdä tietokone hommia. . . Olen järkyttynyt edelleen.
Työolot vaikuttaa aika paljon myös. Olisin todella mielelläni ollut yhdessä päiväkodissa töissä. Lapset oli tosi ihania, mutta työntekijät eivät halunneet minua heidän mukaan. Minun olisi pitänyt tanssia heidän pillin mukaan. En saanut hyödyntää omaa pedagogista työotetta
Vierailija wrote:
Olin ihan järkyttynyt työpäivästäni päiväkodissa. Taukoa ei voinut pitää. Syödä ja juoda piti lasten kanssa samassa tilassa.
Mutta se räkä ja aivastukset maustaa hyvin sen puolijäähtyneen (kun pompit antamaan lisää ruokaa/siivoamaan kaatunutta maitoa tai ruokaa/käyt pyyhkimässä hanuria/voitelet lukuisia näkkäreitä/nouset asettelemaan riekkuvan lapsen takaisin tuolilleen/jne.jne) ruokasi jonka lappaat kitaasi noustaksesi nopeasti auttamaan wc-asioissa ja laittamaan sänkyjä ja ottamaan lapsia vastaan lepohuoneeseen.
Ja sitten kun ne lapset on saatu lepäämään ja rauhoittumaan 30min-1h jälkeen niin onhan sulla sitten se tauko, 10min. Ehdit käymään itsekin wcssä ja vinkki jos juot teetä niin laita kylmää vettä sekaan niin ehdit sen juuri ja juuri hörppiä ennenkuin taukoaika loppuu.
En aio jäädä alalle enää tämän syksyn jälkeen. Jos jostain syystä olisi pakko jäädä niin opiskelisin vakaopettajaksi/sosionomiksi ihan siksi, että sillä varjolla voisin olla pois ryhmästä isohkon osan päivästä, koska paperihommat ja tietokone aika. Saisi olla omassa rauhassa, pois metelistä, pois siitä helvetistä jota se käytännön arki siinä ryhmässä nykyisin on.
Ja kiitoksena ryhmässä olemisesta saa kaikki maailman pöpöt ja sairaudet eikä edes työterveys toimi kunnolla.
Vierailija wrote:
"Olin ihan järkyttynyt työpäivästäni päiväkodissa. Taukoa ei voinut pitää. Syödä ja juoda piti lasten kanssa samassa tilassa."
Normisettiä meillä. Siinä sitä lapset aivastelee pöytään , syövät räkää kun kaivavat nenää siinä vastapäätä ja jojot roikkuu välillä kun vanhempi päättäny että kyllä se nuhakuume on jo meidän murmelilla päivässä ohi. Nouset antamaan maitoa, lisää ruokaa, setvimään kinaa, jne,jne, ja kas ruokasi on jäähtynyt ja lounastaukosi jonka johtaja muutti "opetusruokailuksi" on ohi. 10 minsan kahvitauolle et ehdi loppupäivästä koska sijainen ei osaa vielä kunnolla suomea että voisi olla yksin vaikka onkin kasvatusvastuullinen.
Mulle kerrottiin eilen yksityisessä päiväkodissa, että heillä hoitaja joutuu usein olemaan yksin ulkona lasten kanssa.
Kuulostaa hyvältä, kunpa meilläkin olisi kaltaisiasi vanhempia.
En voi ymmärtää, miksi kaikki hakee lapsen kotiin 16.30 tai sen jälkeen. Ei alle 3v jaksa joka päivä sellaista päivää. Miksi ihmiset ei ajattele omaa lastaan? Jos on etätöissä, kuten näyttäisi suurin osa olevan, voisi kai toinen aloittaa aiemmin ja lopettaa aiemmin.
Minä olen ottanut tavaksi kertoa raa'asti kaikille TeT-jaksolle tuleville 15-16v koululaisille, että älkää ainakaan tälle alalle opiskele. Ja jo alalle opiskeleville suosittelen muuta työkenttää kuin vakaa, ellei sitten halua juurikin heikkoa palkkataso, sitä ettei arvosteta, arjen kamaluutta, kroonista riittämättömyyden tunnetta, orjana oloa jne.
Lenkkeilen päivittäin erään päiväkotiryppään ohi ja aina siellä pistää silmään sama ilmiö. Lapset ovat keskenään ja ympäri pihoja, kun kaikki ulkona oleva henkilökunta (kaikki naisia) on ryhmittynyt jutustelemaan keskenään. Joskus pihalla on vain yksi aikuinen ja sekin istuu penkillä räpläten puhelintaan ja lapset ovat ilman valvontaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
🤯🤬😭😭
Niinpä!
Ja samaan aikaan työnantaja kiristää ja supistaa entisestään työterveyshuollon palveluja nimenomaan varhaiskasvatuksen henkilöstön suhteen JA kiristää vielä aiemmasta syksyn ilmoituksestakin sijaisten saamisen mahdollisuutta toisin sanoen sijaisen saaminen ryhmään vaikeutuu entisestäänkin nyt marraskuusta alkaen.
Miten menee noin niinkuin omasta mielestänne Vantaa ja sen varhaiskasvatuspäälliköt ym vakapäättävät rahaelimet? Mutta pääasia, että Kuusijärvi saa miljoona saunan ym tykötarpeineen.
Ilmankos Seuren kautta on niin vähän keikkaa. Sijaisista pitää säästää.
Vierailija wrote:
Minä olen ottanut tavaksi kertoa raa'asti kaikille TeT-jaksolle tuleville 15-16v koululaisille, että älkää ainakaan tälle alalle opiskele. Ja jo alalle opiskeleville suosittelen muuta työkenttää kuin vakaa, ellei sitten halua juurikin heikkoa palkkataso, sitä ettei arvosteta, arjen kamaluutta, kroonista riittämättömyyden tunnetta, orjana oloa jne."
Ja kaiken huipuksi palkkakin (tehdyt työtunnit)saatetaan maksaa (olla maksamatta) miten sattuu.