Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14141/19691 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alalla 2v ja olen valmis lähtemään pois varhaiskasvatuksesta. Aivan hirveää sirkusta. Vakihenkilöstö on jo tässä vaiheessa toimintakautta aivan lopussa, eikä sijaisia palkata kuin harvakseltaan. Tuentarpeisille lapsille ei ole tukea saatavilla. Se meteli arjessa, h*lvetti.

Kirsikkana kakun päällä Seure:n päätös ottaa kouluttamatonta porukkaa päikkyihin töihin kahden PÄIVÄN koulutuksella. Nykyään meille kouluttautuneille on töitä tarjolla samalle päivälle, tuurilla seuraavalle. Eli en voi ennakoida arkeani. Eipä tällaista kukaan pitkään katsele.

Vierailija
14142/19691 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Olen ollut alalla 2v ja olen valmis lähtemään pois varhaiskasvatuksesta. Aivan hirveää sirkusta. Vakihenkilöstö on jo tässä vaiheessa toimintakautta aivan lopussa, eikä sijaisia palkata kuin harvakseltaan. Tuentarpeisille lapsille ei ole tukea saatavilla. Se meteli arjessa, h*lvetti.

Kirsikkana kakun päällä Seure:n päätös ottaa kouluttamatonta porukkaa päikkyihin töihin kahden PÄIVÄN koulutuksella."

Minä en pystynyt enää seisomaan sen arvomaailman takana mitä nykyinen vakakasvatus muka edustaa ja mitä se käytännössä on. Itsekunnioitus ja lapsista välittäminen meni etusijalle ja irtisanouduin vuosien vakkaripaikastani. En aio osallistua tuohon hulluuteen enää. 

Paras lähteä ennen kuin sattuu jotain vakavampaa tai menettää terveytensä.

Lapsista ja heidän vanhemmistaan jää onneksi kivat muistot reppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14143/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista karseimmista paikoista tyhjenee osaajat yleensä ensiksi.

Vajetta täytetään sitten keillä nyt saadaan.

Vierailija
14144/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikista karseimmista paikoista tyhjenee osaajat yleensä ensiksi.

Vajetta täytetään sitten keillä nyt saadaan.

Onko tällänen yksityispuolella normaalia? Että haetaan muka vakituista työntekijää ja sitten kestää ja kestää se päätös. Olin yhdessä haastattelussa vakipaikkaan. Luvattiin ilmoittaa ja olen joutunut kysymään perään monta kertaa. Nyt sitten asia lakaistu maton alle ja sama firma pyytelee lyhyisiin sijaisuuksiin. Taisivat haastatella muka vakipaikkaa varten, mutta oikeasti etsivät sijaisia. 

Vierailija
14145/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yksin 14 lapsen kanssa ulkona. Sitten mulle kerrottiin, että kys. Pk ssa hoitaja joutuu usein olemaan yksin lasten kanssa.. arvaa meninkö toiste

Vierailija
14146/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako opiskella vaka opeksi?

Vierailija
14147/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen myös irtisanoutunut vastikään ja helpotuksen tunne on uskomaton päivä päivältä kun lähtö lähenee. Olisin tehnyt jom aikaisemmin näin, jos olisin aavistanut kuinka paljon energiaa vapautui heti.

Vuoden alussa aloitan työt täysin eri alalta. Ei kasvatusvastuuta kenestäkään.

Minne aloille olette siirtyneet näistä hommista? :)

Vierailija
14148/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos nyt yhtään oot lukenut näitä viestejä niin ei todellakaan kannata!!!!

Vierailija
14149/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen merkonomiksi ja taloushallinnon puolelle, ei tarvi meteliä kuunnella ja voi tehdä etätöitä.

Vierailija
14150/19691 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ryhmässä toinen lähihoitaja tekee pedagogisia hommia ja vaka ope myös. Olen tosi usein yksin. Että sillain 

Vierailija
14151/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Omassa ryhmässä toinen lähihoitaja tekee pedagogisia hommia ja vaka ope myös. Olen tosi usein yksin. Että sillain 

No varmasti olet yksin, jos muut toteuttaa pedagogiikkaa ja sinä et. Mitä muita hommia varhaiskasvatuksessa olisi kuin pedagogisia hommia?

Sana pedagogiikka tarkoittaa "käsitys siitä, miten kasvatus on järjestetty". Pedagogiikan toteuttaminen on tuon käsityksen toimeenpanemista. Pedagogisia tapoja toimia on lukuisia erilaisia, osa täysin vastakkaisia toisilleen.

Jotta Suomessa saa toimiluvan päiväkodille, tulee siellä toteutettavan pedagogiikan noudattaa valtakunnallisia varhaiskasvatuksen perusteita ja päiväkodin sijaintipaikasta riippuvan kuntatason omaa varhaiskasvatuksen suunnitelmaa. Niiden raamien sisällä on pakko toimia. Oli sitten yksityinen tai kunnallinen päiväkoti.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Sen opettajan päävastuulla on puuttua asiaan, jos ei niitä normittavia asiakirjoja noudateta. Opettaja vastaa siitä, että tiimi suunnittelee toiminnan pedagogisesti määräysten mukaiseksi. Jokainen itse vastaa siitä, että toimii niiden tehtyjen suunnitelmien mukaan. Sitä työntekijöiden toimimista arvioidaan.

Jos ei joku työntekijä noudata kunnassa määrättyä pedagogista tapaa toimia, niin siihen puuttuu työnantaja. Jokaisen työntekijän vastuulla on ilmoittaa työnantajalle, varhaiskasvatuksen päällikölle, kuntatason johtajalle tai aluehallintoviranomaiselle saakka, jos ei lakisääteinen varhaiskasvatus (siis se pedagogiikka) toteudu jonkun tai joidenkin lasten kohdalla ja liittää mukaan selonteko, miten ei. 

Vierailija
14152/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi vanha lastenhoitaja huutaa lapsille, sanoo niitä tyhmäksi, riuhtoo ja käyttäytyy vihamielisesti. On varmaan väsynyt ja itse kokenut yli puoli vuosisataa sitten omassa lapsuudessaan jokseenkin tunnekylmän ja lastan aliarvioivan kasvatuksen. Tuollaiset kokemukset voivat aktivoitua, kun itse vanhenee, muisti, aistit ja toimintakyky heikkenevät ja tarvitsisi itse huolenpitoa, ymmärrystä ja hellyyttä osakseen, eikä olla enää se antava osapuoli.

Tätä ei oikein käsitetä Suomessa. Eri ikäisillä ja sukupuolisilla ihmisillä on aivan erilaiset tarpeet ja mahdollisuudet. Jo hormonaalisesti estrogeenmäärän romahdus vähentää hoivaviettiä. Pienten lasten hoivaaminen on lähtökohtaisesti nuorten naisten hommaa, heistäkin vain osa on sitä muiden hyväksi uhrautuvaa, superempaattista sorttia. Kun saavat omia lapsia, huomio ja rakkaus kohdistetaan sinne. Ammatillinen motivaatio muuttaa muotoaan alalla kuin alalla läpi koko ihmisen elinkaaren. Kyllä on harvassa sellaiset ihmiset, joita oikeasti motivoi nykyinen päiväkotitoiminta palkkoineen, työoloineen ja surkeine vaikutusmahdollisuuksineen. Motivaation eteeen saa tehdä tosissaan töitä... 

Vierailija
14153/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellä kun joku haukkui "vanhoja lastenhoitajia" tunnekylmiksi ja raaoiksi.

Niin olen täysin toista mieltä (kokemukseeni erilaisista hoitajista ja opettajista, heihin perustuen)

Kyllä ns "vanhan liiton" kasvattajat ovat mielestäni yleensä ottaen olleet niitä perusjärkeviä ja turvallisia lapsille. Välittämistä, kohtaamista ja selkeät rajat. Ovat aikuisia jotka ensisijaisesti antavat lapsille tunteen että heistä pidetään aina huolta. Sitoutuvat työhönsä.Tosin yksi kerrallaan jättäytyvät poies ja jälki näkyy nyt lapsissa joista se perusturvattomuus paistaa kauas ja jota millään koulupedagogiikalla ei maasta polkaista. Sitä joko on ryhmässä tai ei ole. Lapsen turvaa olla rauhassa lapsi siinä isossa lapsiryhmässä.

Riehuva, lasta retuuttava ja haukkuva hoitaja/ope on (kokemukseen perustuen) yleensä sitä nuorempaa sukupolvea jonka hermot ei kestä kun käytännön arki vilkkaiden ja usein rauhattomien nykylasten kanssa ei vastaakaan pedagogisia viitekehyksiä.

Alkavat kiljumaan kilpaa lasten kanssa ja heivaan mennään lasten tasolle länkyttämään ja pahimmillaan lopuksi ilmasiltaa nostaen toiseen paikkaan.Siinä sitten vaan tekemään valitus "työkaverista" esimiehelle (oli kollega minkä ikäinen tahansa!) että hei tota ei ehkä kannata päästää lähellekään lapsia. Johtajasta kai sitten riippuu miten sellainenkin asia etenee.

Vierailija
14154/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuossa edellä kun joku haukkui "vanhoja lastenhoitajia" tunnekylmiksi ja raaoiksi.

Niin olen täysin toista mieltä (kokemukseeni erilaisista hoitajista ja opettajista, heihin perustuen)

Kyllä ns "vanhan liiton" kasvattajat ovat mielestäni yleensä ottaen olleet niitä perusjärkeviä ja turvallisia lapsille. Välittämistä, kohtaamista ja selkeät rajat. Ovat aikuisia jotka ensisijaisesti antavat lapsille tunteen että heistä pidetään aina huolta. Sitoutuvat työhönsä.Tosin yksi kerrallaan jättäytyvät poies ja jälki näkyy nyt lapsissa joista se perusturvattomuus paistaa kauas ja jota millään koulupedagogiikalla ei maasta polkaista. Sitä joko on ryhmässä tai ei ole. Lapsen turvaa olla rauhassa lapsi siinä isossa lapsiryhmässä.

Riehuva, lasta retuuttava ja haukkuva hoitaja/ope on (kokemukseen perustuen) yleensä sitä nuorempaa sukupolvea jonka hermot ei kestä kun käytännön arki vilkkaiden ja usein rauhatto

Eli sun kokemus on se oikea kokemus, kaikkien muiden muunlaiset kokemukset ovat väärää tietoa. Just.

Tapasi puhua muista ihmisistä, sanavalinnat, eivät kyllä anna kuvaa järin tunneälykkäästä ihmisestä, pahoittelut tämän "ääneen" sanomisesta.

Toisekseen, kukaan ei ketjussa oman lukutaitoni mukaan "haukkunut vanhoja lastenhoitajia". Päädyit itse yleistämään ja tuomitsemaan "nuorman sukupolven edustajat" ja ylentämään yksioikoisesti (oman) vanhemman ikäluokkasi työntekijät.

Viittaamassasi aiemmassa kommentissa joku vain kertoi yhdestä henkilöstä, joka työskentelee hänen kanssaa samassa työpaikassa. Pointti ei mielestäni ollut tuon henkilön panettelu vaan sen ymmärtäminen, että myös työntekijät ovat ihmisiä ja heillä on omat tunteensa, tarpeensa ja yksilölliset rajansa kuormittumiselle. Kaikki meistä käyttäytyvät eri tavalla voidessaan hyvin kuin voidessaan huonosti. 

Vierailija
14155/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen ottanut tavaksi kertoa raa'asti kaikille TeT-jaksolle tuleville 15-16v koululaisille, että älkää ainakaan tälle alalle opiskele. Ja jo alalle opiskeleville suosittelen muuta työkenttää kuin vakaa, ellei sitten halua juurikin heikkoa palkkataso, sitä ettei arvosteta, arjen kamaluutta, kroonista riittämättömyyden tunnetta, orjana oloa jne.

Älä suotta pura omaa katkeruuttasi nuoriin ja manipuloi heidän tulevaisuuden valintojaan.

Näytä mieluummin suoraselkäistä esimerkkiä ja vaihda alalle, jossa viihdyt.

Tämä on tosin liikaa vaadittu, tiedän.

Vierailija
14156/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jo hormonaalisesti estrogeenin romahdus vähentää hoivaviettiä?"

Siis mitä helkkaria?

Laittakaa toki ikäraja vaka-alalle.Voi ei tätä hölmöyden määrää.....

Vierailija
14157/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienten lasten hoivaaminen on lähtökohtaisesti nuorten naisten hommaa"

Okei, jee. Sanoo kuka?

Vierailija
14158/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Olen ollut alalla 2v ja olen valmis lähtemään pois varhaiskasvatuksesta. Aivan hirveää sirkusta. Vakihenkilöstö on jo tässä vaiheessa toimintakautta aivan lopussa, eikä sijaisia palkata kuin harvakseltaan. Tuentarpeisille lapsille ei ole tukea saatavilla. Se meteli arjessa, h*lvetti.

Kirsikkana kakun päällä Seure:n päätös ottaa kouluttamatonta porukkaa päikkyihin töihin kahden PÄIVÄN koulutuksella. Nykyään meille kouluttautuneille on töitä tarjolla samalle päivälle, tuurilla seuraavalle. Eli en voi ennakoida arkeani. Eipä tällaista kukaan pitkään katsele."

Oletkohan vain liian vanha alalle? Estrogeenitasot matalalla ja silleen...?

Vierailija
14159/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Olin yksin 14 lapsen kanssa ulkona. Sitten mulle kerrottiin, että kys. Pk ssa hoitaja joutuu usein olemaan yksin lasten kanssa.. arvaa meninkö toiste"

Jos sä oot nuori niin kyllähän sä ny jaksat, eiks vaan.Se on kato "lähtökohtaisesti nuoren naisen hommaa" kuten tuossa edellä joku älypää hoksasi moisella havainnollaan osallistua tähän keskusteluun. Nyt on kuultu sitten kaikki teoriat. 

Vierailija
14160/19691 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakassa taitaa olla kovin helposti vimmastuvia ja kitkeriä naisia töissä. Jotenkin tosi haiseva ketju, kuin olisi jonkun Grimmin satujen syöjätärjoukon raadeltavana, verenimijät valittaa ja imee kaiken elämänilon ympäriltään kuin rupiset vampyyrit. Kuulostavat ankeuttajien tunkioilta nuo tuollaiset päiväluolat, joihin lapset viedään moisten noita-akkojen kiusattavaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä