Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija wrote:
"Ja lopareiden jälkeen maksaa elämisen MILLÄ??"
Olisiko sinun aika käyttää päätäsi/miettiä vaihtoehtoja tosissasi tai jatkaa nykyolosuhteissasi ikuisuuksiin.
Miksi muiden on tuotava valmis ratkaisu eteesi. Vakapaikat ovat täynnä leipääntyneitä valittajia jotka eivät uskalla lähteä kohti uutta. Siellä sitä sitten katkeroidutaan oikein joukolla, eikä mikään muutu.
Vierailija wrote:
Älkää aloittako uudelleen tuota "lapsen päiväuni"-jauhantaa, siitä on jo tässä ketjussa lukuisia kommentteja ja kenttä kokemuksia.
Päiväkodeissa on tapana tehdä tavallisista asioista ongelmia. Ja huolia.
Nössöarmeija sitten ratkomaan niitä itse luomiaan ongelmia. Lopputulos on kaikkien nähtävillä.
Vierailija wrote:
" en enää tiedä miten tätä oikeasti enää jaksaa...
Olen aivan loppu lähes jokaisen työpäivän jälkeen, päiviin mahtuu lukuisia, siis kymmeniä, rajoittamis/rauhoittamis/puuttumis/kieltämis jne-tilanteita, ja ihan fyysisiä estämisiä, koska kaverihan on kiva ohimennen satuttaa tai tuupata,a siis jokaisen tuollaisen lapsen erikseen, laskekaas ne sitten yhteen niin Voi Luoja😭.
Väsyttää taas niin, että en mitään jaksa, itkettää. Ja viikonloput eivät riitä palautumiseen, ei mitenkään."
Kyllä sun on aivan pakko jaksaa. Ihan pakko. Se on ainoa vaihtoehto maailmassa olla töissä vaka-alalla. Mitään muuta ei ole.
Ja sitte kun sä et enää jaksa, niin, no koska vakauudistus meni pyllylleen, niin kukaan politiikko ei taida olosuhteisiin koskea hetkeen pitkällä tikullakaan, vaan alan miehittää seuraavaksi pikkuhiljaa työtä vailla olevat tai siihen karenssin uhalla painostetut , omista saati lasten oikeuksista tietämättömät random jeesjeesbooos-tyypit,täysin vailla koulutusta, alan ammattitaitoa tai edes peruskielitaitoa olevat "kasvatusvastuulliset". Asenne työhönkin voi olla vähän niin ja näin, kunhan tullaan paikalle niin palkka juoksee.
Ja kaikilla lapsilla on taas "ihan mukava päivä ollu".
"Ajattelen, että auttajan oma astia ei voi olla tyhjä, jos haluaa siitä myös toisille ammentaa. Auttajilla on helposti houkutus uhrata itseltään kaikki energiat, koska on niin paljon mikä voi kaivata meidän huomiota."
Mediassa jaetaan neuvoja tavallisille uutisten lukijoille, kuinka selvitä maailman kriisien tiedostamisen kanssa. Entäs ne lapset ja aikuiset, jotka ovat, ja ovat olleet jo vuosia, jatkuvassa ylivirittyneisyyden, stressin, epävarmuuden, pelon ja kriisin tilassa siellä ylisuurissa, osaavan henkilökunnan (tai ylipäätään minkäänlaisen henkilökunnan) puutteesta kärsivissä varhaiskasvatusryhmissä?
Ei siellä voi lähteä hiljaiselle kävelylenkille, istumaan kynttilänvalossa teekupin ääreen tai vetäytyä kahden kesken yhden lapsen kanssa johonkin rauhalliseen tilaan leikkimään legoilla. Yhden aikuisen vastuulla ja vahdittavana on joka ikinen hetki 7-21 lasta, ulkoiluaikana jopa 150. Työnantaja toitottaa, "kukaan ei ole yksin, kaikki lapset ovat yhteisiä, vastaamme kaikki kaikista lapsista!". Juu-u, ketkä "kaikki", kun ei siellä ole riittävästi niitä aikuisia ja moni niistä, jotka ovat nimellisesti töissä, eivät todellakaan ole siellä ryhmässä. Jopa siksi, että työaika ei ole vielä alkanut tai se on jo päättynyt.
Vakassa kenelläkään ei ole mikään "houkutus uhrata itseltään kaikki energiat", vaan kyseessä on työnantajan houkutus hyväksikäyttää alipalkattua ja uupunutta ihmisresurssimassaa mahdollisimman halvoilla kustannuksilla toimimiseen. Ammattilaisia ei edes yritetä pitää työkykyisinä eikä esitettyihin ja todistettuihin epäkohtiin puututa.
Aikuiset irtisanoutuvat, lapset itkevät. Lapset ovat ne, joilla ei todellakaan ole mitään mahdollisuuksia pitää pieniä rentotustaukoja kestääkseen päivästä toiseen toistuvan rääkin.
Tämä on niin suuri häpeä kuinka suomi sallii kohdeltavan lapsiaan kuin karjaa ja vielä pitäisi kutsua sitä "varhaiskasvatukseksi". Kasvattaa lapsi jo varhain siihen että eipä sulla niin väliä, pärjäilehän siellä kuka nyt sua suostuu vielä siellä riskiryhmässä "hoitamaan" ja opi varomaan haastavien lapsien potkuja ja iskuja.
Kunpa olisi taas korona-aika, eikä nuhaisena saisi tuoda hoitoon. Olen ihan loppu jo nyt tähän sairasteluun, vaikka vasta lokakuussa mennään!
Minäkin olen vasta aloittanut tänä syksynä ja olen ollut poissa enemmän kuin paikalla koska sairastelen jatkuvasti! Tuntuu etten jaksa tätä.. ja olen yksi stressi lisää myös työyhteisölle sairasteluineni.
Vierailija wrote:
"Minäkin olen vasta aloittanut tänä syksynä ja olen ollut poissa enemmän kuin paikalla koska sairastelen jatkuvasti! Tuntuu etten jaksa tätä.. ja olen yksi stressi lisää myös työyhteisölle sairasteluineni."
Osa vanhemmista roudaa sairaita lapsia hoitoon päiväkotiin. Sinne vaan kasan päälle ja äkkiä pois paikalta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Minäkin olen vasta aloittanut tänä syksynä ja olen ollut poissa enemmän kuin paikalla koska sairastelen jatkuvasti! Tuntuu etten jaksa tätä.. ja olen yksi stressi lisää myös työyhteisölle sairasteluineni."
Osa vanhemmista roudaa sairaita lapsia hoitoon päiväkotiin. Sinne vaan kasan päälle ja äkkiä pois paikalta.
Ja tämäkin asia on tässä ketjussa käyty läpi ja purnattu jo 1000x!!
Vaikuttaa, että päiväkodeista ovat jo lähteneet ne osaavimmat pois. Jäljelle jääneet eivät edes valita, eivät oikeastaan puhu mitään, tai tee mitään muuta kuin aivan pakolliset rutiinit, siinä määrin kuin työaika mahdollistaa. Lähtevät minuutilleen, kun työaika päättyy, oli tilanne tai kaaos mikä vain.
Aloitin syksyllä "opettajana". Ei ole aikaa suunnitella, ei toteuttaa, ei pitää tiimejä, ei etsiä tavaroita tai perehtyä mitenkään, mistä koko työpaikalla on kysymys. Sijaisia tai ainakin poissaoloja on joka viikko. Koko päiväkodissa on vain yksi ainoa muodollisesti pätevä opettaja, sekin joka toinen päivä koulutuksessa, kokouksessa, lomalla, sairaana tai jossain laatimassa milloin mitäkin raporttia tai tiedotetta.
Aivan hullun hommaa koko touhu. Millä ajalla te muut saatte kaikki vaaditut työt tehtyä? Työaika ei mahdollista mitään muuta kuin ryhmässä olemisen eikä sekään onnistu kunnolla, kun nykyään kaikki ryhmät ovat 1-5-vuotiaiden ryhmiä, joihin tullaan ja heti kohta taas siirretään muualle. Miten vaka voi olla tässä jamassa? Uskomatonta.
Osa vanhemmista tuo sairaita lapsia hoitoon, jotta itse voisivat sairastaa rauhassa. Tämä on mielestäni törkeyden huippu. Heti vaan soittakaa
hakemaan lapset kotiin, jos vähänkin enemmän yskii, on väsähtänyt tai nenä valuu vihreää paksua räkää. Silloin lapsi ei ole kunnossa.
Vierailija wrote:
"Vaikuttaa, että päiväkodeista ovat jo lähteneet ne osaavimmat pois. Jäljelle jääneet eivät edes valita, eivät oikeastaan puhu mitään, tai tee mitään muuta kuin aivan pakolliset rutiinit, siinä määrin kuin työaika mahdollistaa. Lähtevät minuutilleen, kun työaika päättyy, oli tilanne tai kaaos mikä vain."
Laadukasta varhaiskasvatusta.
Epäpätevät opettajat (lähihoitajat) laukkaa koulutuksilla ja monissa pedagogisissa kursseissa ja teamseissa ja palavereissa vaikka pitäisi olla ja toteuttaa hienoja pedagogisia asioita siellä lasten parissa. Missä se kurssitus tai koulutus sitten käytännössä näkyy?
Yksikin "eskariope" hoputti toista että mennään jo (puoli tuntia etuajassa) mä en jaksa olla enää yhtää tässä (omassa) ryhmässä. Mä haluun pois,sinne koulutukseen.
Hoitajien hommaa tekevien sen sijaan on jaksettava, kunnes eivät enää jaksa ja yksi kerrallaan haihtuvat.
Homma on ihan pelleilyä joissakin paikoissa. Hoitajat hoitaa hommat, kertoo päivän kulusta, miettii mitä tehtäisiin, hoitaa pukemiset ja ulkoilut,riidat ja haaverit, välipalatarjoilutkin ja siistimiset. Samaan aikaan opea larppaava lähäri valittaa kuinka oioioi on taas pää kipeä ja väsyttää emmääjaksa. Ja sitten siitä samaan hengenvetoon johtajan pikku ompeluseuraan kipinkapin toimistoon palaveeraamaan läppäri näön vuoksi kainalossa. Ihan naurettavaa. Kumma että joidenkin työmoraali tai jaksamisen selkäranka kestää enää tulevaisuudessakaan olla töissä pelkkänä piikana tyhjää pedajargonia lässyttäville vetelyksille.
Mikäli työntekijä aidosti välittää niistä lapsista, jotka ovat hänen pääasiallisin työ, hän haluaa varmasti työskennellä arvojensa mukaisesti siten, että
a) lasten turvallisuus on aina 100% taattu, ei oteta hölmöjä riskejä, eikä koskaan ikinä ole esimerkiksi tilannetta, että uusi/vakituinen työntekijä 22 lapsen kanssa sisällä saati ulkoilussa, saati kukaan toinen lapsi pelottele tai lyö lasta.
b) lapsille järjestetään päivittäin mukavaa ja kiinnostavaa tekemistä.
c) lapsista huolehditaan, heidän hygieniasta, levosta ja riittävästä ravinnosta.
Kuinka monessa paikassa työntekijä voi olla ylpeä siitä että saa työskennellä omien vaka-arvojensa mukaisesti. Toivottavasti mahdollisimman monessa, ilman että tarvitsee valehdella tai kaunistella huonoja olosuhteita pelosta että esimies kostaa jollain tavoin jos puhuu totta.
Jos mun päiväkodista olisi ollut viime viikolla kaikki perhevapaille olevien vanhempien lapset pois, olisi 2 hoitajaa lisää saanut pitää lomansa pois. Ei, hoidossa oli mukelot 7:30-16:30 eikä haettu minuuttiakaan aikaisemmin. No mikäs se on pitää päiväkodissa kun se on yhä useammalle perheelle ilmaista.
No kollegat pitää lomansa sitten muulloin. Sijaiseksi saadaan silloin joku kielipuoli tai metsäntonttu mutta ei tunnu vanhempia haittaavan.
Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä ” lapsen etua ja oikeutta”. Ei se palvele ketään muuta kuin kapitalismia ja aikuisia ihmisiä.
Vierailija wrote:
"Jos mun päiväkodista olisi ollut viime viikolla kaikki perhevapaille olevien vanhempien lapset pois, olisi 2 hoitajaa lisää saanut pitää lomansa pois. Ei, hoidossa oli mukelot 7:30-16:30 eikä haettu minuuttiakaan aikaisemmin. No mikäs se on pitää päiväkodissa kun se on yhä useammalle perheelle ilmaista.
No kollegat pitää lomansa sitten muulloin. Sijaiseksi saadaan silloin joku kielipuoli tai metsäntonttu mutta ei tunnu vanhempia haittaavan.Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä ” lapsen etua ja oikeutta”. Ei se palvele ketään muuta kuin kapitalismia ja aikuisia ihmisiä."
Kuule nykyään niitä metsäntonttuja taitaa olla ihan eskariopeinakin eikä vanhempia saati muitakaan tunnu taso haittaavan, kunhan ny joku siinä on jutskailemassa mukavia.
Vierailija wrote:
"Jos mun päiväkodista olisi ollut viime viikolla kaikki perhevapaille olevien vanhempien lapset pois, olisi 2 hoitajaa lisää saanut pitää lomansa pois. Ei, hoidossa oli mukelot 7:30-16:30 eikä haettu minuuttiakaan aikaisemmin. No mikäs se on pitää päiväkodissa kun se on yhä useammalle perheelle ilmaista.
No kollegat pitää lomansa sitten muulloin. Sijaiseksi saadaan silloin joku kielipuoli tai metsäntonttu mutta ei tunnu vanhempia haittaavan"
Se on ihan turha syyllistää vanhempia siitä ettei rekry alalla oikein pelitä ja palkataan ketä sattuu ja on otettava kuka suostuu niin ettei ihmiset töistään lomille pääse. Eiköhän se ole esimiestason asia järjestää rekryt ja lomat.
Kysymys:
Miten suitsit ja hoidat tilanteen jossa 6kpl lapsia (4 poikaa+2 tyttöä) juoksee ja riehuu menemään toisiaan yllyttäen viis veisaamatta siitä mitä aikuinen sanoo, päättömän riehumisleikkinsä lomassa vähän väliä riidellen ja vähän väliä jotakuta sattuen ja heidän lisäkseen valvottavanasi on kourallinen muitakin lapsia, olet ulkona etkä sisällä.
Ja olet heidän kanssaan ainoana kasvattajana paikalla.
Minulla oli tällainen tilanne viimeksi eilen ja oksensin kotiin tultuani.
Vierailija wrote:
"Kysymys:
Miten suitsit ja hoidat tilanteen jossa 6kpl lapsia (4 poikaa+2 tyttöä) juoksee ja riehuu menemään toisiaan yllyttäen viis veisaamatta siitä mitä aikuinen sanoo, päättömän riehumisleikkinsä lomassa vähän väliä riidellen ja vähän väliä jotakuta sattuen ja heidän lisäkseen valvottavanasi on kourallinen muitakin lapsia, olet ulkona etkä sisällä.
Ja olet heidän kanssaan ainoana kasvattajana paikalla.
Minulla oli tällainen tilanne viimeksi eilen ja oksensin kotiin tultuani."
Irtisanoutumalla. Ennen kuin jollekin ruollaisen ryhmän lapsista sattuu jotain peruuttamattoman vakavaa ja se olet Sinä kasvatusvastuussa voimattomana todistamassa tapausta kaikelle kansalle.Olethan pestin ottanut vastaan ja vakuuttanut täten työstä selviäväsi.
Kyllä pitää olla viimisen päälle nynny ellei uskalla ottaa lopareita jostain paskapaikasta, vaikka mielenterveys on uhattuna ja voimatonta itkua pukkaa vapaa-ajalla.