Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19692)

Vierailija
13561/19692 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps, kuinka isoiksi jotkut kuvittelee esim.eteis-pukeutumistilat päiväkodeissa, kun "sitten siirrrätte sen häkin/häkit sinne" ja näin on sekin asia ratkaistu 🤣

Kuinka isoiksi kuvittelet ne häkit jos häkki ei mahdu siihen tilaan missä lapset muutenkin olisivat häsläämässä?

Tervetuloa siihen eteistilaan missä lasten naulakko paikat on+niiden edustalla olevat penkit, siinä on ehkä pari metriä suuntaansa "tyhjää" tilaa jossa niiden lasten vaatteita kun he harjoittelevat pukemista ja aikuiset/aikuinen auttamassa ja välillä vanhempia kaivelemassa lastensa lokeroita.

Ja sitten on se ns kuraeteinen jossa kengät ja hyllyköt ja 2-3kpl kuivauskaappeja.

Todella, siis TODELLA nousee elin otsaan lukea kaltaistesi, raa'asta käytännön todellisuudesta täysin tietämättömien ja/tai vieraantuneiden lätinöitä🤬

Jos juuri teillä on noin pienet tilat (mikä siis ei ole todellisuutta kaikissa paikoissa), niin missä säilytätte jo puettuja lapsia? Onko teillä se käytäntö, että puetut istuvat/seisovat ulko-oven ulkopuolella ja välillä ikkunasta vilkaistaan, että ovat paikallaan? Ne puetut lapsethan vievät tilaa monta neliömetriä.

Kyllä, se juurikin on se käytäntö ja kun niitä valmiita on se kourallinen eli n.5kpl niin ensimmäisen kasvattajan on jo lennettävä itse pukeutumaan jotta pääsee valmiiden kanssa sinne pihalle ja lopuille jää tilaa pukea ym.

Vierailija
13562/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko pysyneet terveinä nyt syksyllä? Itse olen ollut jatkuvasti sairaana. Olen töissä pienten puolella ja jatkuvasti joku on sairaana hoidossa. Tosi rankkaa ollut itse puolikuntoisena hoitaa sairaita lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13563/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Oletteko pysyneet terveinä nyt syksyllä? Itse olen ollut jatkuvasti sairaana. Olen töissä pienten puolella ja jatkuvasti joku on sairaana hoidossa. Tosi rankkaa ollut itse puolikuntoisena hoitaa sairaita lapsia."

Meiltä on tosi paljon henkilökuntaa sairastanut, onneksi meille otetaan sijaisia ja ne ovat olleet järjestään huipputyyppejä.

Vierailija
13564/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette päiväkodeissa työskentelevistä ryhmäavustajista? Haluaisin tietää kokemuksia hyvät/huonot puolet?

Kuuluuko lapsista vastuu työtehtäviin?

Vaka-avustaja ei ole kasvatusvastuullinen, mutta voi olla yksin lasten kanssa.

Avustaja voi olla yksin huoneessa lasten kanssa jos toisessa huoneessa on kasvattaja. Koko ryhmässä yksin ei voi olla.

Vierailija
13565/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette päiväkodeissa työskentelevistä ryhmäavustajista? Haluaisin tietää kokemuksia hyvät/huonot puolet?

Avustaja voi olla yksin huoneessa lasten kanssa jos toisessa huoneessa on kasvattaja. Koko ryhmässä yksin ei voi olla.

Ei siihen ole mitään syytä miksei voisi olla yksin lasten kanssa joko sisällä tai ulkona. On aivan tavallista, että esimerkiksi henkilökohtainen avustaja on yksin sisällä hoidokkinsa kanssa tai ryhmäavustaja vaikka lähtee yksin leikkipuistoon tai pulkkamäkeen pienemmän lapsijoukon kanssa.

Vierailija
13566/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Jätin päiväkodin työt vuodenvaihteessa burn outin myötä. Olin vaka opettajana. Haastavan ryhmän lisäksi sain työkaverit jotka haukkuivat minua ja muita työkavereita selän takana. En ole koskaan nähnyt noin pahoinvoivaa työyhteisöä kuin kyseisen päiväkodin henkilökunta oli.

Sain onneksi muita töitä muualya ja työnteko on nykyään kivaa.. En palaa enää ikinä päiväkotiin töihin."

.

Olet juuri niitä taitavia, aidosti lapsista ja ryhmästäsi välittäviä ammatillisia osaajia jotka ovat yksi kerrallaan lähteneet alalta pois. On ollut ja on päivittäin niin kova ikävä teitä. 

Seuraamme takuuvarmasti pois alalta ihan pikapuoliin perässä me jotka vielä muistamme kuinka hienoa oli työskennellä teidän kanssa, verrattuna tähän sekoiluun ja asiattomaan kohteluun mitä päivittäin saa yliväsyneenä/ epäuskoisena todistaa.

Teidän (ammatillisesti osaavien , alaa opiskelleiden, alalla ylipäänsä joskus edes olleiden) tilalle olemme saaneet pahimmillaan vakaopettajia larppaavia nippanappa lähärikoulun läpikahlanneita työn rankkuutta jatkuvasti valittavia, omia ongelmiaan työaikana itkeskeleviä, kiukuttelevia  hapannaamoja  joiden tiimitaidot ovat -pahimmillaan- kuin koulukiusaajateineillä. Oma stressi puretaan surutta työkaveriin tylyytenä ja komenteluna-

Pkn johtajan tai vanhempien ollessa paikalla toki näytetään niin ammatillista ja suvereenia naamaa.

Voitte uskoa että kamalaa on. Lapsiin ryhmässä ollessa ei jakseta tuntia enempää päivässä kunnolla keskittyä, mutta toimistossa oven takaa nauru raikaa etäpalavereissa.

Muut "tiimissä" hoitaa silläaikaa hikihatussa lapsiryhmän, siis arjen ja hoito- ja kasvatustyöt.

Yleensä enimmäkseen ahkerat ja täystyöllistetyt sijaiset.

Ilman sijaisia tämä ala olisi jo ajat sitten kaatunut.

Tuleeko joku tänään auttamaan? Kuka tulee? Saatiinks ketää?

Kuinka aikaisin täytyy kaikki lapset kerätä ulos tänään, kun ei ole riittävästi aikuisia kun taas yksi hoitajista ei tullutkaan töihin?

Hienoja pedagogisia suunnitelmia siis tehdään päivittäin mutta miksi?

Keitä varten?Milloin niitä muka toteutetaan sitten käytännössä?

Miten tämä kaikkien aikaa, vaivaa ja ennekaikkea resursseja suoraan lapsilta vievä suunnittelu näkyy lapsissa ja arjessa heidän hyväksi? 

Kuinka tuo vaka-opettaja voi opettaa lapsia jos hänen on päivittäin oltava lähinnä toimistossa lippujen ja lappujensa kanssa (mistä ryhmälle ei edes kerrota mitä ne tärkeät lippareet ovat kun ei ehdi tiimipalavereita pitää tai jos ehtii niin tiimistä osa on saikulla) tai ollaan (poissa ryhmästä tottakai) koulutuksissa tai palavereissa tai puhelimessa. Pakkohan sen tottakai nekin on hoitaa, laki määrää vasut sun muut.

Ja lopuksi sekin ope on itse pitkällä saikulla. Koska vaaditaan sitä ja tätä ja ei pysty ei enää jaksa. Pitkää saikkua tai irtisanoutumista ennakoi se, että paikalla ollessa ryhmässä käydään lähinnä vedduilemassa ja käskyttämässä muita pahantuulisena tyyliin emmääjaksa tehkää toi emmää oo ny ehtiny miettii kuka hitto mun kamat on siirtäny hä! Muiden, jostain päin maailmaa haalittujen hoitsujen taas, hoitaessa lapsiryhmän käytännön hoito- ja kasvatustyön.Do you speak english? Okei ,great this child's name is Leena. She has astma.

Lopuksi kysymys: Miksi joku joutuu opiskelemaan ja panostamaan aikaansa ja ennen kaikkea talouttaan vuosia ammattiin esim juurikin vakaopeksi, kun käytännössä nykyään saman aseman ja palkan saa kuka tahansa joka vakaopen hommaan nyt vain  suostuu?"

Opettajille on tehty nykyään mahdottomaksi hoitaa työnsä kunnolla ja hyvin. Burnouttien suurin syy on varmaan henkinen turhautuminen kun opiskelujen jälkeen näkevät mitä vakatyö käytännössä on.

Vierailija
13567/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen ole mitään syytä miksei voisi olla yksin lasten kanssa joko sisällä tai ulkona. On aivan tavallista, että esimerkiksi henkilökohtainen avustaja on yksin sisällä hoidokkinsa kanssa tai ryhmäavustaja vaikka lähtee yksin leikkipuistoon tai pulkkamäkeen pienemmän lapsijoukon kanssa.

Henk-kohtainen/erityisavustaja voi ja saa tottakai olla kahdestaan avustettavansa kanssa ja onkin esimerkiksi opettelemassa monia asioita, mutta yksikään yhmäavustaja ei todellakaan suostu lähtemään vastuullisena aikuisena pienryhmän kanssa pulkkamäkeen tai retkelle, vaan siinä on oltava se vastuulliseksi nimetty hoitaja.

Vaikka se vastuullinen hoitaja olisi ihan ekaa päivää keliitaidottomana töissä ja se ryhmäavustaja olisi kokenut, niin kasvatusvastuulliseksi katsotaan aina se hoitaja, eli työnimike määrittelee sen vastuualudeen mihin kukakin on suostunut työsopimusta allekirjoittaesaan. Jos olet suostunut hoitajaksi, vastuu ja ryhmän ohjaavatyö kuuluu sinulle. Joskus joku vetelä hoitaja toki yrittää lykkää röyhkeästi omia töitään avustajalle mutta sellaisen paikan avustajat kiertää lopulta kaukaa. Hyvissä paikoissa ne vakkariavustajat viihtyy.

Vierailija
13568/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on raskasta. Pienten ryhmät, siis alle3v alkavat olla todella raskaita paikkoja. Todella monet lapset tönivät toisiaan, purevat ja vetävät hiuksista. Ja noin 3v on aika hurja 1.vuotiaalle. Vaikka kuinka teet parhaasi, ei millään pysty estämään kaikkea kun vaipatkin pitää vaihtaa ja ruokaa antaa ym. Ei tätä oikeesti vaan jaksa enää, vaikka vuosikaudet olen jaksanut. :(

Vierailija
13569/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on raskasta. Pienten ryhmät, siis alle3v alkavat olla todella raskaita paikkoja. Todella monet lapset tönivät toisiaan, purevat ja vetävät hiuksista. Ja noin 3v on aika hurja 1.vuotiaalle. Vaikka kuinka teet parhaasi, ei millään pysty estämään kaikkea kun vaipatkin pitää vaihtaa ja ruokaa antaa ym. Ei tätä oikeesti vaan jaksa enää, vaikka vuosikaudet olen jaksanut. :([/q"

Aika lujilla taidetaan olla myös pahimmillaan vilkkaassa esikouluryhmissä missä vielä muutama erityinen mausteena.

Vierailija
13570/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henk-kohtainen/erityisavustaja voi ja saa tottakai olla kahdestaan avustettavansa kanssa ja onkin esimerkiksi opettelemassa monia asioita, mutta yksikään yhmäavustaja ei todellakaan suostu lähtemään vastuullisena aikuisena pienryhmän kanssa pulkkamäkeen tai retkelle, vaan siinä on oltava se vastuulliseksi nimetty hoitaja.

Vaikka se vastuullinen hoitaja olisi ihan ekaa päivää keliitaidottomana töissä ja se ryhmäavustaja olisi kokenut, niin kasvatusvastuulliseksi katsotaan aina se hoitaja, eli työnimike määrittelee sen vastuualudeen mihin kukakin on suostunut työsopimusta allekirjoittaesaan. Jos olet suostunut hoitajaksi, vastuu ja ryhmän ohjaavatyö kuuluu sinulle. Joskus joku vetelä hoitaja toki yrittää lykkää röyhkeästi omia töitään avustajalle mutta sellaisen paikan avustajat kiertää lopulta kaukaa. Hyvissä paikoissa ne vakkariavustajat viihtyy.

Ryhmäavustaja saa lähteä ja myös käytännössä lähtevät. Olen itsekin tehnyt tuota kun olin ryhmäavustajana, enkä todellakaan ollut ainoa joka teki/tekee niin. Ei ole mitään syytä miksei voisi lähteä, koska yksi aikuinen pärjää aivan hyvin vaikkapa 5 lapsen kanssa.

Kasvatusvastuulla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, koska vastuu lasten ehjänä pysymisestä on eri asia kuin kasvatusvastuu. Kasvatusvastuu tarkoittaa sitä, että on vastuussa kasvatustavoitteista ja suunnitelusta.

Vierailija
13571/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäavustaja saa lähteä ja myös käytännössä lähtevät. Olen itsekin tehnyt tuota kun olin ryhmäavustajana, enkä todellakaan ollut ainoa joka teki/tekee niin. Ei ole mitään syytä miksei voisi lähteä, koska yksi aikuinen pärjää aivan hyvin vaikkapa 5 lapsen kanssa.

Kasvatusvastuulla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, koska vastuu lasten ehjänä pysymisestä on eri asia kuin kasvatusvastuu. Kasvatusvastuu tarkoittaa sitä, että on vastuussa kasvatustavoitteista ja suunnitelusta.

En ole ollut töissä yhdessäkään päiväkodissa, jossa avustaja olisi saanut jäädä yksin lasten kanssa tai lähteä jonnekin lasten kanssa. Avustajaa ei edes lasketa vastuulliseksi. Ei näy esim. ryhmän prosenteissa, koska ei ole vastuussa lapsista.

Vierailija
13572/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut töissä yhdessäkään päiväkodissa, jossa avustaja olisi saanut jäädä yksin lasten kanssa tai lähteä jonnekin lasten kanssa. Avustajaa ei edes lasketa vastuulliseksi. Ei näy esim. ryhmän prosenteissa, koska ei ole vastuussa lapsista.

Avustaja on vastuullinen vaikka ei ole suhdeluvuissa mukana.

Vierailija
13573/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä talossanne on sijaispolitiikka?

Meille niitä ei oikeastaan saa enää tilata, kuin suurimmassa hädässä eli kasvattajia on silloin oltava pois vähintään kourallinen.

Vantaa

Tämä kiinnostaa minuakin, sillä olen tehnyt keikkoja Seuren kautta syksyn alusta ja ihmetellyt keikkojen vähyyttä. Kuulin useasti edellisen toimintakauden aikana, kuinka Seurella saattoi olla samanaikaisesti 100-200 keikkaa tarjolla. Olinkin hieman hämmentynyt, kun keikkoja onkin ollut ihan mitättömän vähän tarjolla. Onko pääkaupunkiseudulla sitten valtavasti varahenkilöitä vai, mitä mahtaa olla tapahtunut?

Vierailija
13574/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miama kirjoitti:

Jätin päiväkodin työt vuodenvaihteessa burn outin myötä. Olin vaka opettajana. Haastavan ryhmän lisäksi sain työkaverit jotka haukkuivat minua ja muita työkavereita selän takana. En ole koskaan nähnyt noin pahoinvoivaa työyhteisöä kuin kyseisen päiväkodin henkilökunta oli.

Sain onneksi muita töitä muualya ja työnteko on nykyään kivaa, työkaverit kivoja ja stressitaso on hyvin pieni verrattuna päiväkotiaikoihin. Minua arvostetaan eikä haukuta selän takana. En palaa enää ikinä päiväkotiin töihin.

Ison ongelman mielestäni muodostaa juuri tämä "vapaa kasvatus" jne mitä kotona harrastetaan. Ne lapset eivät sopeudu ryhmään koska heillä ei ole kotona sääntöjä eikä rajoja eikä siten tarvitse kunnio7ttaa aikuista tai totella säämtöjä.["

Tuo on outo ilmiö että useat lapset ovat todella huonokäytöksisiä eikä mitään tapoja ole heille kotona opetettu saati vaadittu. Hyppivät aikuisten silmille ja muka kieltää ei saa eikä olla vihainen esim jos lapsi hakkaa jotain toista lasta tai kiusaa ja rääkkää kaikenaikaa. Pitää vaan sanoittaa tunteita ja keskustella maltillisesti.

Maailma kai sitten lopuksi opettaa röyhäriä oikein kunnolla kun tulee samanalainen vastaan joka ei neuvottele tai sanoita tunteita kuten päikyn tädit vaan lataakin samalla mitalla?

Vierailija
13575/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille niitä ei oikeastaan saa enää tilata, kuin suurimmassa hädässä eli kasvattajia on silloin oltava pois vähintään kourallinen.

Vantaa

Tämä kiinnostaa minuakin, sillä olen tehnyt keikkoja Seuren kautta syksyn alusta ja ihmetellyt keikkojen vähyyttä. Kuulin useasti edellisen toimintakauden aikana, kuinka Seurella saattoi olla samanaikaisesti 100-200 keikkaa tarjolla. Olinkin hieman hämmentynyt, kun keikkoja onkin ollut ihan mitättömän vähän tarjolla. Onko pääkaupunkiseudulla sitten valtavasti varahenkilöitä vai, mitä mahtaa olla tapahtunut?

Money, money, money, se se on mikä asiassa määrää, pk-seudun kunnat, siis varhaiskasvatuspuolella, säästävät asiassa eli ei sijaisia ei palkkamenoeriä heidän osaltaan.

Vierailija
13576/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaa

Money, money, money, se se on mikä asiassa määrää, pk-seudun kunnat, siis varhaiskasvatuspuolella, säästävät asiassa eli ei sijaisia ei palkkamenoeriä heidän osaltaan.

Henkilöstöä siis vedetään piippuun, kun ei oteta sijaisia?

Vierailija
13577/19692 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kuulla , että kunnassani aletaan säästämään, ja ullatuuus, säästöt kohdistuu, varhaiskasvatukseen ja kouluun!

Mitenköhän varhaiskasvatuksesta voi säästää enää lisää? Vielä halvempaa ruokaa, jossa ei ole mitään ravintoaineita jäljellä? Kadulta vaan suoraan otetaan porukkaa harjoitteluun töihin. Enemmän lapsia vielä ryhmään? Vähän vääristellään tilastoja lisää?

Keisarin uudet vaatteet meiningillähän sitä monesti vaka-alalla on toimittu. Esimerkiksi: Hävikin säästö viikolla lapset ottavat ruokaa vain vähän, jotta hävikkiä ei synny. Kun lapset lähtevät ruokalasta, aikuiset heittävät ylijääneet ruoat roskikseen.

Vierailija
13578/19692 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä tänä päivänä tämä touhu. Vanhemmat kuvittelevat että lapset on laitettava päiväkotiin, muuten ne menee pilalle, vaikka monille koti olisi paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
13579/19692 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä tänä päivänä tämä touhu. Vanhemmat kuvittelevat että lapset on laitettava päiväkotiin, muuten ne menee pilalle, vaikka monille koti olisi paljon parempi vaihtoehto.

Varhaiskasvatus on osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esiopetus, alkuopetus, perusopetus ja 2. asteen koulutuskin.

Monilla on mielikuva varhaiskasvatuksesta jonakin vanhan ajan "tarhana" joka oli lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän ajan. Tosiasiassa varhaiskasvatus on suunnitelmallista pedagogista toimintaa jossa lapsille opetetaan monenlaisia taitoja liittyen esimerkiksi tunteisiin, ryhmänä toimimiseen ja motoriikkaan.

Vierailija
13580/19692 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esiopetus, alkuopetus, perusopetus ja 2. asteen koulutuskin.

Monilla on mielikuva varhaiskasvatuksesta jonakin vanhan ajan "tarhana" joka oli lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän ajan. Tosiasiassa varhaiskasvatus on suunnitelmallista pedagogista toimintaa jossa lapsille opetetaan monenlaisia taitoja liittyen esimerkiksi tunteisiin, ryhmänä toimimiseen ja motoriikkaan.

Niin, siis OPETETTAISIIN, jos olisi resursseja.

T:vo-opiskelija Helsingin yliopistosta, vaihdan toiselle alalle