Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19692)
Vierailija kirjoitti:
678 sivua päivätätien ulinaa. HUOH!!!
Varhaiskasvattajien. Nimitys päivätäti on väheksyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, päivätäti ei ole sopiva nimitys. Hoitotäti on oikea.
Tärkeintä on saada muutama uus pomo ja heille palkkaan korotukset!
Ihan kuten muuallakin SOTE aloilla.
1990 laman jälkeen pomojen virkoja saatiin lakkautettua, 2020 niitä uuspomoja alkoi tupsahdella kuin sieniä sateella, isojen pomojen frendejä.
Perustyö unohtui.
Kyllä, olen niin old että muistan 1990 laman töissä ja yksityispuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin banaali ketju! 🙃 varhaiskasvatuksen opettajana en tunnista tästä itseäni. Eiks tän vois poistaa jo täältä?
Niin, tuollaisia "varhaiskasvatuksen opettajia" nykypäiväkodeista todellakin löytyy. Ei tunnisteta toisten ihmisten asemaa, ei heidän tunteita, ei heidän mielipiteitä, näkemyksiä tai edes arvoa. Kaikk8, mikä ei ole oman itsen mielen mukaista on eliminoitavissa.
Noin vain, puff!, poistetaan. Pois olemasta, kaikki mikä ei ole kuten minä ja minun näkemykset.
Ilmankos on henkilöstöpula. Ketkä kaikki sieltä on jo poistettu, tavalla ja toisella? Tai vaiennettu.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on saada muutama uus pomo ja heille palkkaan korotukset!
Ihan kuten muuallakin SOTE aloilla.
1990 laman jälkeen pomojen virkoja saatiin lakkautettua, 2020 niitä uuspomoja alkoi tupsahdella kuin sieniä sateella, isojen pomojen frendejä.
Perustyö unohtui.Kyllä, olen niin old että muistan 1990 laman töissä ja yksityispuolella.
Mitäs uusia pomoja varhaiskasvatukseen on ilmestynyt viime vuosina? Ainakin meillä päin tuntuu olevan trendinä se, että enää ei joka päiväkodilla ole omaa johtajaa, vaan yhdellä on useampi talo johdettavanaan. Ja kun jollain alueella lakkautetaan pieniä päiväkoteja ja tilalle rakennetaan yksi iso, ei sinnekään valita kuin yksi johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, päivätäti ei ole sopiva nimitys. Hoitotäti on oikea.
Hoitotädit olivat käytännönläheisiä ja maalaisjärkisiä eivätkä keikaroineet titteleillä. Samaa ei voi sanoa näistä varhaiskasvattajista jotka ovat teorioidensa vankeja ja uskovat paperia vaikka se olisi pahassa ristiriidassa käytännön havaintojen kanssa.
Alkaako puhti loppua vakaketjusta? Uusi viikko kaiken muuttaa voi!
Miten päivähoitajat/varhaiskasvattajat jotka kiusaavat työkavereitaan voi kasvattaa oikein lapsia?
Yksi tapaus jäänyt mieleen vanhempana. Hain lapsiani päivähoidosta, esikoiseni tuli luoksen itkuisena, kysyin mikä on, hän vastasi, että tuo sanoi minua rumaksi (6-vuotiaat kyseessä), vaikka lapseni oli todella nätti ja suloinen lapsi. Siinä oli kuuntelemassa tämä haukkuja lapsi ja hoitajatkin niin kukaan hoitajista ei ottanut asiaa puheeksi kasvatusmielessä eikä mitenkään. Lohduttelin siinä sitten lastani ja kehuin. Lähdettiin sit siitä kotiin ja sielläkin vielä keksustelin lapseni kanssa asiasta.
En sit tiedä ottivatko lähtömme jälkeen asiaa puheeksi sen haukkujan kanssa. Mutta mielestäni se asia olisi pitänyt puida siinä heti ja haukkujan olisi pitänyt pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten päivähoitajat/varhaiskasvattajat jotka kiusaavat työkavereitaan voi kasvattaa oikein lapsia?
Yksi tapaus jäänyt mieleen vanhempana. Hain lapsiani päivähoidosta, esikoiseni tuli luoksen itkuisena, kysyin mikä on, hän vastasi, että tuo sanoi minua rumaksi (6-vuotiaat kyseessä), vaikka lapseni oli todella nätti ja suloinen lapsi. Siinä oli kuuntelemassa tämä haukkuja lapsi ja hoitajatkin niin kukaan hoitajista ei ottanut asiaa puheeksi kasvatusmielessä eikä mitenkään. Lohduttelin siinä sitten lastani ja kehuin. Lähdettiin sit siitä kotiin ja sielläkin vielä keksustelin lapseni kanssa asiasta.
En sit tiedä ottivatko lähtömme jälkeen asiaa puheeksi sen haukkujan kanssa. Mutta mielestäni se asia olisi pitänyt puida siinä heti ja haukkujan olisi pitänyt pyytää anteeksi.
Tiedätkö, että puhuiko oma lapsesi totta tuosta asiasta? Kun itse olin päivähoidossa töissä, niin en kurinpitotilanteissa lähtökohtaisesti koskaan "tuominnut" ketään lasta pelkästään lasten kertoman perusteella. Sen sijaan vaadin todisteita tai sen, että joku aikuinen oli nähnyt tapahtuneen ennen kuin toruin ja/tai rankaisin syylliseksi väitettyä. Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, missä myös syylliseksi väitetty itse tunnusti teon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset valjaisiin, häkkeihin ja sohville kököttämään (varmaankin pikaliimalla kiinnitettynä) PROBLEM SOLVED!
Kunnes se oma mussukka saa sitä osakseen, sitten nousee älämölö kuinka se on väärin ja eikö ammattikasvattajilla ole muita keinoja jne.jne
Ratkaisuja on aina miljoona (varsinkin tällä palstalla), mutta sitten kun se napsahtaa omaan nilkkaan, sen oman pershedelmän nilkkaan, niin sitten kritisoidaan ja valitetaan eikä niin pientä asiaa olekaan (lenksu ei ole kengän alla) etteikö siitä voisi aukoa, kun sehän on se OMA.
Ja itse ei pärjätä/jakseta sen 1 ainokaisen tai 2 jälkeläisen kanssa.
AAARRRGGGHHHHHHH 😱🤬😫
Ps, kuinka isoiksi jotkut kuvittelee esim.eteis-pukeutumistilat päiväkodeissa, kun "sitten siirrrätte sen häkin/häkit sinne" ja näin on sekin asia ratkaistu 🤣
Entä jos vanhemmat saisivat itse valita, että miten heidän lastaan hoidetaan päiväkodissa? Vaihtoehtoja voisi olla kaksi: positiivinen kasvatus ja kuripainotteinen kasvatus. Moni vanhempi varmasti ensin valitsisi positiivisen kasvatuksen, mutta myöhemmin kaaokseen kyllästyneenä vaihtaisi kuripainotteiseen kasvatukseen.
Miksi nuo kaksi - positiivinen ja kuripainotteinen kasvatus - olisi toistensa vastakohdat?
Itse ottaisin molemmat. Jonkun näköinen kuri ja järjestys on itse asiassa edellytys sille, että voit aidosti olla positiivinen. Samoin myönteinen suhde lapseen on perusta kurille ja aikuisen auktoriteetille - jota ryhmäkasvatuksessa välttämättä tarvitaan.
Positiiviseen kasvatukseen ei sisälly lapsen pakottamista eikä rankaisemista koska ne eivät opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä ja ne ovat monella tavalla haitallisia lapsen kehitykselle, mm. heikentäen lapsen luottamusta aikuiseen sekä tunnetaitoja.
Tää pakottaminenkin on vähän kakspiippuinen juttu. Saanko kuitenkin pakottaa lapselle toppavaatteet talvipakkasella vai pitääkö sen antaa paleltua? Entäs kun on lapsia, jotka ei tekis yhtään mitään mitä ei huvita. Kyllä mun mielestä on ihan aiheellista joskus vaatiakin lapselta jotain. Aika pulassa on jos koulussa tai työelämässä joutuu ensimmäisen kerran tekemään jotain mitä ei haluaisi.
Onhan elämässä vaan asioita mitä tarvitsee tehdä sekä aikuisilla että lapsilla.
Toivoisin kovasti kotikasvatukseen jotain rotia. Varhaiskasvatus ei voi yksinään tehdä lapsesta yhteiskuntakelpoista.
Nyt on monilla vanhemmilla kyllä homma täysin hukassa ja odotetaan vakan ja koulun kasvattavan sekä muutenkin hoitavan lapset ja nuoret.
Ja siis monet lapset oikeasti todella rasittavia ja kamalan huonokäytöksisiä, koska heitä ei kotona kasvateta mitenkään. Eikä vanhemmatkaan sitten jaksa heitä. Ratkaisu: työnnetään hoitoon vaan entistä pidemmiksi päiviksi. Nyt tuntuu olevan vanhempina sellainen todella avuton sukupolvi, joka ei vaan pärjää ollenkaan. Tai ei edes kiinnosta, kun minäminäminä ja minun mukavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että puhuiko oma lapsesi totta tuosta asiasta? Kun itse olin päivähoidossa töissä, niin en kurinpitotilanteissa lähtökohtaisesti koskaan "tuominnut" ketään lasta pelkästään lasten kertoman perusteella. Sen sijaan vaadin todisteita tai sen, että joku aikuinen oli nähnyt tapahtuneen ennen kuin toruin ja/tai rankaisin syylliseksi väitettyä. Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, missä myös syylliseksi väitetty itse tunnusti teon.
Näinpä. Osa lapsista ei tee muuta kuin satuilee ja kertoo valheellisia asioita toisista. Osa puhuu lähes aina totta, mutta silti ei voi koskaan 100% luottaa pienen lapsen puheisiin, joka ei aina ymmärrä tilanteita ja näkee ne aina vaan omasta näkökulmastaan käsin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/perhe/art-2000009872947.html
Kaikkihan on ihan vallan mainiosti?
Miksi tällaisia juttuja julkaistaan nyt? Mikä tuossa jutussa edes oli se pointti? Mikä oli paremmin Suomessa muuta kuin että kauheat summat verovaroja menee tähän palveluun (monesti täysin turhaan)?
Mitä mieltä olette päiväkodeissa työskentelevistä ryhmäavustajista? Haluaisin tietää kokemuksia hyvät/huonot puolet?
Kuuluuko lapsista vastuu työtehtäviin?
Ei yhtään ihme päiväkodeissa on eritaustaisia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette päiväkodeissa työskentelevistä ryhmäavustajista? Haluaisin tietää kokemuksia hyvät/huonot puolet?
Kuuluuko lapsista vastuu työtehtäviin?
Vaka-avustaja ei ole kasvatusvastuullinen, mutta voi olla yksin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Osa lapsista ei tee muuta kuin satuilee ja kertoo valheellisia asioita toisista. Osa puhuu lähes aina totta, mutta silti ei voi koskaan 100% luottaa pienen lapsen puheisiin, joka ei aina ymmärrä tilanteita ja näkee ne aina vaan omasta näkökulmastaan käsin.
Puhui totta, ei ollut yksin tilanteessa.
Hyvin tyypillllistä, että ei uskota, jos joku tekee pahaa toiselle, se on sitä kiusaajien maailmaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tilanne olis pitänyt selvittää siinä heti ja ei lapsi turhaan itkua väännä.
Tiedän, ettei kasvattajissa ole rehtejä aikuisia, aika puolueellisia ja eriarvoisesti kohtelevia tyyppejä.
Mikä talossanne on sijaispolitiikka?
Meille niitä ei oikeastaan saa enää tilata, kuin suurimmassa hädässä eli kasvattajia on silloin oltava pois vähintään kourallinen.
Vantaa