Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19694)

Vierailija
11741/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs äiti sanoi suoraan että pitää lasta päiväkodissa neljään asti, koska ei jaksa itse ulkoilla lapsensa kanssa työpäivän jälkeen. Lapsi oli vajaa 2v ja hoidossa melkein 10h. Yritin äidille selittää, että tuo 10h on maksimiaika minkä lapsi saa olla hoidossa eli todellakin kannattaa hakea aiemmin jos vain töistä pääsee. Noin pitkä hoitopäivä on lapselle tosi kuormittava. Äitiä ei kiinnostanut. Oma mukavuudenhalu meni edelle.

Ja näitä vanhempia valitettavasti riittää.

On pitkä päivä lapselle. Mutta lapselle se ulkoilu on hyväksi. Äiti on varmaan myös väsynyt pitkän työpäivän jälkeen. Eikö se ole hyvä että lapsi saa vielä iltapäivällä valvotun ulkoilun ikätovereidensa ja kasvatusammattilaisten kanssa. Ehkä äiti ei jaksaisi enää työpäivän jälkeen kovasti panostaa ulkoiluun. Sehän on silloin hyvä että vaka-ammattilaiset tekevät sen hänen puolestaan! Äidit halutaan työelämään veronmaksajiksi, mutta äidit eivät kuitenkaan saa olla väsyneitä työpäivän jälkeen.

Näille väsyneille vanhemmille olen neuvonut, että menkää kotiin ja istukaa sen lapsen kanssa yhdessä sohvalla katsomassa vaikka Pikku Kakkosta ja köllötelkää. Ei ole mikään pakko lähteä päiväkotipäivän jälkeen harrastuksiin tai edes puistoon. Toki välillä on käytävä kaupassa ja laitettava ruokaa, mutta muuten on ihan ok ihan vaan olla sen lapsen kanssa. Harrastukset tulee sitten kouluiässä. Päiväkoti-ikäinen tarvitsee enemmän vanhemman syliä ja turvaa.

Juuri niin. Ulkoilu on välillä yliarvostettua. Lapsi on kyllä ehtinyt käydä ulkona jo päivällä. Tärkeämpää on sylissä oleminen ja yhdessäolo vanhempien kanssa, vaikka siinä sohvalla.

Vierailija
11742/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella järjetöntä. Syntyvyys laskee, varhaiskasvatuksessa vakavia ongelmia ja silti ainoa mikä valtiota kiinnostaa, on saada äidit töihin? Hinnalla millä hyvänsä, ilmiselvästi. Onko päättäjissä liikaa lapsettomia, vai niitä joille ura on merkinnyt enemmän kuin lapsi - eivätkä soisi muidenkaan tekevän toisin.

Nythän äidit ovat kotona ja tuovat silti lapset hoitoon maksimiajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11743/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella järjetöntä. Syntyvyys laskee, varhaiskasvatuksessa vakavia ongelmia ja silti ainoa mikä valtiota kiinnostaa, on saada äidit töihin? Hinnalla millä hyvänsä, ilmiselvästi. Onko päättäjissä liikaa lapsettomia, vai niitä joille ura on merkinnyt enemmän kuin lapsi - eivätkä soisi muidenkaan tekevän toisin.

Harva niin tekee. Jos on työtön ja esim. vakavasti masentunut tai muita terveysongelmia, on hoito-oikeus todella hyvä asia. Muutoin tietysti turha.

Vierailija
11744/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut rimaa huomattavasti. En jaksa enää yrittää. Kunhan selviän päivästä. En jaksa suunnitella mitään ekstroja tai keksiä mitään kivaa. Ihan perusrutiinilla mennään. En ota paineita, onko jollain kaulassa oma kauluri vai naapurin, enkä pureudu keskinäisten kinojen syihin. Minusta on tullut ainoastaan lapsiparkin työntekijä. Toisaalta, ei ole vanhemmat eikä työnantaja valittanut, joten ei kai minulta muuta edes odoteta. Eikä sillä pienellä korvauksella minkä työstäni saan, kyllä edes voisi mitään extroja vaatia.

Vo

Olen miettinyt tehdä saman vaikka vasta olen urani alussa oleva vo. En enää jaksa yrittää. Itkien lähdin tänään töistäkin. Teen vain sen välttämättömimmän enkä yhtään enempää. Esimies, hoitajat tiimissä ja vanhemmat kyllä ovat vaatimassa milloin mitäkin, mutta enää en jaksa. Jos en ehdi suunnitella ihmeitä niin niillä mennään. Jos ryhmän lapset lyö, kiroilee, riitelee, ei tottele aikuista niin ihmeisiin en pysty. Toki suojaan muita lapsia, mutta enää en jaksa tapakasvattaa näitä lellittyjä pentuja. Enkä virikelapsia. Tällä palkalla, näillä työoloilla ja tällä mitättömällä arvostuksella saa just tällaista varhaiskasvatusta. Ja piste.

Mikä siinä on että iso osa lapsista on todella ihan pilalle lellittyjä ?

Vierailija
11745/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eli tarkoitus olisi saada äidit töihin, jotta saadaan lisää veronmaksajia, mutta äidit tuovatkin lapsensa hoitoon ennenaikaisesti vaikka olisivat itse kotona ja jos ovat töissä, tuovat lapset hoitoon lomillakin.

Vierailija
11746/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut rimaa huomattavasti. En jaksa enää yrittää. Kunhan selviän päivästä. En jaksa suunnitella mitään ekstroja tai keksiä mitään kivaa. Ihan perusrutiinilla mennään. En ota paineita, onko jollain kaulassa oma kauluri vai naapurin, enkä pureudu keskinäisten kinojen syihin. Minusta on tullut ainoastaan lapsiparkin työntekijä. Toisaalta, ei ole vanhemmat eikä työnantaja valittanut, joten ei kai minulta muuta edes odoteta. Eikä sillä pienellä korvauksella minkä työstäni saan, kyllä edes voisi mitään extroja vaatia.

Vo

Olen miettinyt tehdä saman vaikka vasta olen urani alussa oleva vo. En enää jaksa yrittää. Itkien lähdin tänään töistäkin. Teen vain sen välttämättömimmän enkä yhtään enempää. Esimies, hoitajat tiimissä ja vanhemmat kyllä ovat vaatimassa milloin mitäkin, mutta enää en jaksa. Jos en ehdi suunnitella ihmeitä niin niillä mennään. Jos ryhmän lapset lyö, kiroilee, riitelee, ei tottele aikuista niin ihmeisiin en pysty. Toki suojaan muita lapsia, mutta enää en jaksa tapakasvattaa näitä lellittyjä pentuja. Enkä virikelapsia. Tällä palkalla, näillä työoloilla ja tällä mitättömällä arvostuksella saa just tällaista varhaiskasvatusta. Ja piste.

Silloin kun perheille alkoi riittää yksi lapsi. Ei ole sitä luonnollista virkettä sisaruksista, naapurustossakaan ei lapset kirmaile, ja tyhjiötä täytetään korvikkeilla.

Vierailija
11747/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsia, joilla ei ole yhtään kesälomaa. Ovat koko kesän hoidossa. Pahimpia ovat ne kesähoitopaikat, jonne kootaan alueen lukuisista päiväkodeista lapsia ja työntekijöitä.  Ne ovat usein ihan säilytyspaikkoja, joissa voi olla hyvinkin kaoottista.

Itse muistelen kauhulla, kun olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä. Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron. Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta. Lapsia oli yli 20, 2-4-vuotiaita. Eräänä aamuna olin yksin 4 h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin. Sitä ennen olin taiteillut yksinäni.

Vanhemmat selittävät esim niin, että ovat uudessa työssä, ei ole vielä lomia kertynyt. Olisiko mahdotonta ottaa vaikka viikko palkatonta, jotta voisi viettää edes sen ajan oman lapsensa kanssa kesästä nauttien? Osa ei vaan jaksa/viitsi omia lapsiaan..

Itse järjestin työni siten, että sain olla koko kesä- ja heinäkuun lasteni kanssa, kun he olivat pieniä. Tein määräaikaisia töitä, jotka loppuivat sopivasti toukokuun lopussa. Kesä ansiosidonnaisella. 

Kuka niiden lasten kanssa oli ennen kuin sinä tulit töihin?

Lapset olivat ennen työaikani alkamista (klo 9) toisessa ryhmässä, jossa aamu - ja välivuorot. Siirtyivät sitten omaan ryhmääni, kun tulin töihin. RYhmäni aamuvuoro oli vain jäänyt pois töistä, välivuoroa ei ollutkaan, meidän oli ollut tarkoitus pärjätä kahdestaan. 

Siinä sitten pärjäilin yksinäni 20 itselleni vieraan lapsen kanssa. Sentään joku toinen toi ruokakärryt ja vei pois, mutta muuten tein kaiken yksin. 

Tällaisessa tilanteessa soita luottamusmies paikalle toteamaan tilanne ja tehkää ilmoitus AVIin.

Vierailija
11748/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo

Silloin kun perheille alkoi riittää yksi lapsi. Ei ole sitä luonnollista virkettä sisaruksista, naapurustossakaan ei lapset kirmaile, ja tyhjiötä täytetään korvikkeilla.

Näitä pilalle lellittyjä on myös 2-3 lapsen perheissä.

Vierailija
11749/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eli tarkoitus olisi saada äidit töihin, jotta saadaan lisää veronmaksajia, mutta äidit tuovatkin lapsensa hoitoon ennenaikaisesti vaikka olisivat itse kotona ja jos ovat töissä, tuovat lapset hoitoon lomillakin.

Miten nämä äidit jaksaisivat muka käydä töissä, kun sitten ei olisi ikinä omaa aikaa, vaan töistä jäävä vapaa-aika olisi pakko viettää omien lasten kanssa?

Vierailija
11750/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs äiti sanoi suoraan että pitää lasta päiväkodissa neljään asti, koska ei jaksa itse ulkoilla lapsensa kanssa työpäivän jälkeen. Lapsi oli vajaa 2v ja hoidossa melkein 10h. Yritin äidille selittää, että tuo 10h on maksimiaika minkä lapsi saa olla hoidossa eli todellakin kannattaa hakea aiemmin jos vain töistä pääsee. Noin pitkä hoitopäivä on lapselle tosi kuormittava. Äitiä ei kiinnostanut. Oma mukavuudenhalu meni edelle.

Ja näitä vanhempia valitettavasti riittää.

On pitkä päivä lapselle. Mutta lapselle se ulkoilu on hyväksi. Äiti on varmaan myös väsynyt pitkän työpäivän jälkeen. Eikö se ole hyvä että lapsi saa vielä iltapäivällä valvotun ulkoilun ikätovereidensa ja kasvatusammattilaisten kanssa. Ehkä äiti ei jaksaisi enää työpäivän jälkeen kovasti panostaa ulkoiluun. Sehän on silloin hyvä että vaka-ammattilaiset tekevät sen hänen puolestaan! Äidit halutaan työelämään veronmaksajiksi, mutta äidit eivät kuitenkaan saa olla väsyneitä työpäivän jälkeen.

Näille väsyneille vanhemmille olen neuvonut, että menkää kotiin ja istukaa sen lapsen kanssa yhdessä sohvalla katsomassa vaikka Pikku Kakkosta ja köllötelkää. Ei ole mikään pakko lähteä päiväkotipäivän jälkeen harrastuksiin tai edes puistoon. Toki välillä on käytävä kaupassa ja laitettava ruokaa, mutta muuten on ihan ok ihan vaan olla sen lapsen kanssa. Harrastukset tulee sitten kouluiässä. Päiväkoti-ikäinen tarvitsee enemmän vanhemman syliä ja turvaa.

Juuri niin. Ulkoilu on välillä yliarvostettua. Lapsi on kyllä ehtinyt käydä ulkona jo päivällä. Tärkeämpää on sylissä oleminen ja yhdessäolo vanhempien kanssa, vaikka siinä sohvalla.

Ulkonakin voi käväistä pikku happihyppelyllä (jos jaksaa). Tekee hyvää äidillekin. Eihän siellä illalla tarvi enää tuntitolkulla olla. Tai jos kävelee päiväkodilta kotiin, niin johan siinäkin tulee ulkoilua.

Vierailija
11751/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat? 

Tottakai suurin osa, ellei jopa kaikki ole.

Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.

Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.

Saman olen huomannut. Myös työssäkäyvän lapsen hoitopäivät saattavat olla lyhyempiä kuin ns virikelapsen.

Olen myös miettinyt, että jos heinäkuussakin olisi samanlainen mahdollisuus vanhempien tuoda lapsia hoitoon, niin toisivatko he silloinkin yhtä lailla? Vaikka siis itse olisivat molemmat vanhemmat lomalla? Tästäkin on kyllä kokemusta. Nykyään ei ole esim mitenkään poikkeuksellista että kun isä pitää lomaa vauvan syntymän jälkeen, esikoinen tuodaan ihan normaalisti kuitenkin hoitoon.

Meillä saa virikelapsetkin olla vaikka koko päivystyksen hoidossa. Ihan uskomatonta, että tähän(kään) ei puututa! Noh, mulla töissä v-käyrä huutanu punasella jo pitkään ja kun kesäloma ohi, sanon sille todella laadukkaalle varhaiskasvatukselle heipat! Ei tule ikävä...

Surullista. Noiden lasten puolia ei pidä kukaan. Ei yhtään kukaan. Kyllä tuohon pitäisi pystyä puuttumaan. Jos lapsen oma vanhempi ei pidä lapsen puolia niin jonkun pitäisi pitää. Varhaiskasvattajien pitäisi tiukemmin puhua vanhemmille ja kertoa lapsen kehityksestä, tarpeista.

Miten puutut kun päättäjät ja johtajat puhuvat vaan siitä, miten kaikilla lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen. Perheitä suorastaan kannustetaan viemään lapsia kasvatettaviksi.

Ei tähän ongelmaan auta kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Päivystykseen saisi tuoda vaan lapsia joilla on siihen hoitoon on oikeasti tarve.

En vaan jaksa uskoa, että mihinkään rajaamiseen lähdetään.

Kyllä. Virikelapsille voidaan järjestää seurakunnan päiväkerhoja ja leikkipuistoulkoilua. Mielellään myös vanhempi-lapsikerhoja vuorovaikutuksen vahvistamiseksi.

Vierailija
11752/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä äidit jaksaisivat muka käydä töissä, kun sitten ei olisi ikinä omaa aikaa, vaan töistä jäävä vapaa-aika olisi pakko viettää omien lasten kanssa?

Niin aivan totta 🤮

Vierailija
11753/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat? 

Tottakai suurin osa, ellei jopa kaikki ole.

Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.

Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.

Saman olen huomannut. Myös työssäkäyvän lapsen hoitopäivät saattavat olla lyhyempiä kuin ns virikelapsen.

Olen myös miettinyt, että jos heinäkuussakin olisi samanlainen mahdollisuus vanhempien tuoda lapsia hoitoon, niin toisivatko he silloinkin yhtä lailla? Vaikka siis itse olisivat molemmat vanhemmat lomalla? Tästäkin on kyllä kokemusta. Nykyään ei ole esim mitenkään poikkeuksellista että kun isä pitää lomaa vauvan syntymän jälkeen, esikoinen tuodaan ihan normaalisti kuitenkin hoitoon.

Meillä saa virikelapsetkin olla vaikka koko päivystyksen hoidossa. Ihan uskomatonta, että tähän(kään) ei puututa! Noh, mulla töissä v-käyrä huutanu punasella jo pitkään ja kun kesäloma ohi, sanon sille todella laadukkaalle varhaiskasvatukselle heipat! Ei tule ikävä...

Surullista. Noiden lasten puolia ei pidä kukaan. Ei yhtään kukaan. Kyllä tuohon pitäisi pystyä puuttumaan. Jos lapsen oma vanhempi ei pidä lapsen puolia niin jonkun pitäisi pitää. Varhaiskasvattajien pitäisi tiukemmin puhua vanhemmille ja kertoa lapsen kehityksestä, tarpeista.

Miten puutut kun päättäjät ja johtajat puhuvat vaan siitä, miten kaikilla lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen. Perheitä suorastaan kannustetaan viemään lapsia kasvatettaviksi.

Ei tähän ongelmaan auta kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Päivystykseen saisi tuoda vaan lapsia joilla on siihen hoitoon on oikeasti tarve.

En vaan jaksa uskoa, että mihinkään rajaamiseen lähdetään.

Kyllä. Virikelapsille voidaan järjestää seurakunnan päiväkerhoja ja leikkipuistoulkoilua. Mielellään myös vanhempi-lapsikerhoja vuorovaikutuksen vahvistamiseksi.

Ehdottomasti! Kasvatuskouluja vanhemmille ja lastenhoito järjestetty siksi ajaksi.

Vierailija
11754/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo

Näitä pilalle lellittyjä on myös 2-3 lapsen perheissä.

Voi olla. Rajoitetumpaa ja tylsempää heidänkin elämänsä silti on, kuin ketjussa usein kaihotun ysärin lapsilla.

Vierailija
11755/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ryhmät, joissa on ollut niin hyvä tuuri, että olette saaneet avustajan, miten pärjäätte, kun kesäkuussa "tarve avustajalle yhtäkkiä katoaa". Toisin sanoen avustajia ei palkata kesäksi. Meillä 1/4 ryhmästä on tuen tarpeisia, mutta pitää pärjätä minimillä, kun lapsia alkaa jäädä lomalle vasta juhannuksen jälkeen. En tiedä, miten saadaan pidettyä kaikki tallessa, turvassa ja paikat (tilat ja lelut) ehjinä.

Missä toimitaan näin? Meillä avustajat myönnetään ja palkataan aina heinäkuun loppuun saakka, eli lapsella on avustaja vaikka päivystyksen loppuun saakka, jos on tarve.

Tuossahan pitää tehdä ilmoitus ylemmälle taholle, mikäli lapsen tuki ei toteudu kesällä. 

Ainakin Helsingissä ja Vantaalla on näin toimittu jo vuosia, jos kyseessä ryhmäkohtainen avustaja. Henkilökohtaiseksi on saatettu siirtää joku aikuinen toisesta ryhmästä ellei vanhemmat ole itse aktiivisia ja soittele ylemmille tahoille.

Vierailija
11756/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva niin tekee. Jos on työtön ja esim. vakavasti masentunut tai muita terveysongelmia, on hoito-oikeus todella hyvä asia. Muutoin tietysti turha.

Vai harva tekee? Kuinka monta prosenttia niistä äideistä, jotka ovat kotona vauvan kanssa (tai jopa ennen vauvan syntymää) tuovat esikoisen alkaen 1v hoitoon?

Vierailija
11757/19694 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vo

Joo aivan järkkyä. Lapselle annetaan kaikki mitä ikinä keksiikään rääkyä rumasti. Karkkia ja herkkuja joka päivä. Telkkaria/pädiä syödessä. Mitään ei tarvi tehdä jos ei halua. Vanhempi sen kuin palvelee ja hyysää ja lapsi sen kun rääkyy rumemmin ohjeita.

Vierailija
11759/19694 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1 kk ja tämä määräaikainen työsuhde loppuu, ottaa tiukille.

Ala on aivan pe**eestä😩

Vierailija
11760/19694 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/987348b2-fe08-4893-8b80-1ddee61e81c8

Ja kukaan ei tietenkään osaa vaatia koulutusvaatimusten kohtuullistamista ratkaisuna työntekijäpulaan.

Hyvin riittäisi kaksi kasvatusvastuullisten työntekijäkategoriaa eli toisaalta lastentarhanopettaja tai päiväkodin opettaja titteliltään oleva joka olisi amk-koulutettu, ja toisaalta ammattikoulun käynyt lastenhoitaja. Pienten ryhmissä voisivat kaikki olla pelkkiä lastenhoitajia ja isompien ryhmistä olisi löydyttävä yksi lastentarhanopettaja/päiväkodin opettaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi