Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Pari asiaa: myös vanhempien on aika kantaa vastuunsa. Kun resursseja on vähän ja päteviä työntekijöitä ei ole, hakekaa lapset kotiin heti, kun voitte. Jos lapsi on vuoden vanha 6-7t on ihan maksimi. Älkää menkö salille työpäivän jalkeen! Ja pitääkö 1-vuotias tuoda hoitoon, jos vanhempi on kotona?
Ja jos lapsi on flunssainen, hän ei voi tulla päiväkotiin. Tai puhumattakaan, että perheessä on oksennustautia, silloin lapsi ei voi tulla.
Me työntekijät ollaan usein sairaana ja usein sen taudin saa töistä. Jos halutaan tämä kierre katkaista, sairaat lapset jäävät kotiin!
Huomenna se taas alkaa, metrinmittaiset saapuvat vihreät jojot nenästä roikkuen, aivastellen ja pärskien sankoin joukoin saamaan VARHAISKASVATUSTA🙄
En jaksais kyllä yhtään
pliis kirjoitti:
Pari asiaa: myös vanhempien on aika kantaa vastuunsa. Kun resursseja on vähän ja päteviä työntekijöitä ei ole, hakekaa lapset kotiin heti, kun voitte. Jos lapsi on vuoden vanha 6-7t on ihan maksimi. Älkää menkö salille työpäivän jalkeen! Ja pitääkö 1-vuotias tuoda hoitoon, jos vanhempi on kotona?
Ja jos lapsi on flunssainen, hän ei voi tulla päiväkotiin. Tai puhumattakaan, että perheessä on oksennustautia, silloin lapsi ei voi tulla.
Me työntekijät ollaan usein sairaana ja usein sen taudin saa töistä. Jos halutaan tämä kierre katkaista, sairaat lapset jäävät kotiin!
Samaa toivon. Vanhemmat lukekaa tämä viesti.
Kohta se taas alkaa. 100% varmasti aamupalalla ovat virikelapset ja vapaapäiväänsä viettävän vanhemman lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kohta se taas alkaa. 100% varmasti aamupalalla ovat virikelapset ja vapaapäiväänsä viettävän vanhemman lapset.
Voimia päivään! tunne on tuttuakin tutumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakorvaus käsittääkseni 467 euroa
Ja sen päälle vakahoitajille 120€ ja vakaopettajille 150€. Maksetaan 30.6.2023.
Mikä 120€?
Tuon 467€/30.6 olen lukenut, mutta en ole kuullutkaan mistään 120€ sen lisäksi..No just se 120e kato jonkun liiton sivuilta, meillä tuli tästä heti sähköpostia. Vaka saa vähän enemmän kuin muu kuntatyöntekijät.
Kiitti, tulihan noista sopimuksiin pääsemisistä viestiä omaltakin liitoktani, mutta ilmeisesti luin infon huonosti, kun tuo 120€ sen 467€ lisäksi meni "ohi".
No, ihan kiva, liki 600€ extraa kesäkuun lopussa pari viikkoa palkkapäivän jälkeen ja lomarahat heinäkuun puolivälin (vakkareilla) palkassa.Kyllä kunta-alan työntekijöiden kelpaa ! Yksityisissä päiväkotiketjufirmoissa ei kuulemma myönnetä omille työntekijöille edes henkilökohtaista lisää koska johtajat ei arvosta niitä työntekijöitään aidosti eikä vaivaudu edes suosittelemaan eteenpäin kenellekään moista lisää.
Henkilökohtaiset lisät menee niille, jotka tekee kaikkea ylimääräistä, eli jättävät perustyönsä tekemässä ja juoksevat kieli ruskeana toimittamassa esihenkilön töitä hänen puolestaan = joustava yhteistyöhaluinen työntekijä. Samaan aikaan muut työntekijät hoitaa tämän henkilökohtaisia lisiä saavankin oikeat työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakorvaus käsittääkseni 467 euroa
Ja sen päälle vakahoitajille 120€ ja vakaopettajille 150€. Maksetaan 30.6.2023.
Mikä 120€?
Tuon 467€/30.6 olen lukenut, mutta en ole kuullutkaan mistään 120€ sen lisäksi..No just se 120e kato jonkun liiton sivuilta, meillä tuli tästä heti sähköpostia. Vaka saa vähän enemmän kuin muu kuntatyöntekijät.
Kiitti, tulihan noista sopimuksiin pääsemisistä viestiä omaltakin liitoktani, mutta ilmeisesti luin infon huonosti, kun tuo 120€ sen 467€ lisäksi meni "ohi".
No, ihan kiva, liki 600€ extraa kesäkuun lopussa pari viikkoa palkkapäivän jälkeen ja lomarahat heinäkuun puolivälin (vakkareilla) palkassa.Kyllä kunta-alan työntekijöiden kelpaa ! Yksityisissä päiväkotiketjufirmoissa ei kuulemma myönnetä omille työntekijöille edes henkilökohtaista lisää koska johtajat ei arvosta niitä työntekijöitään aidosti eikä vaivaudu edes suosittelemaan eteenpäin kenellekään moista lisää.
Henkilökohtaiset lisät menee niille, jotka tekee kaikkea ylimääräistä, eli jättävät perustyönsä tekemässä ja juoksevat kieli ruskeana toimittamassa esihenkilön töitä hänen puolestaan = joustava yhteistyöhaluinen työntekijä. Samaan aikaan muut työntekijät hoitaa tämän henkilökohtaisia lisiä saavankin oikeat työt.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että äläpäs jauha pashaa tai jos jauhat niin ole nainen ja myönnä edes se, että jauhamisesi johtuu huonoista kokemuksista johtamisen suhteen ja/tai kateellisudesta ja katkeruudesta.
Törkeätä leimata tuolla tavalla alan kaikki työntekijät jotka saaneet kys lisän ja joille se on myönnetty nimenomaan oman työn tekemisen yms perusteella.
Ja kyllä, olen saanut henkilökohtaisen lisän jokin aika sitten itsekin ja liikutuin siitä todella, minähän vain tein/teen työtäni siinä lapsiryhmässä niin hyvin kuin taisin niillä keinoilla ja resursseilla ja voimillani joita käytössäni oli/on.
Joten en hyväksy tuollaista puhetta ja työhöni antamani panoksen mitätöimistä, vähättelyä ja leimaamista joksikin ihan kuraksi.
Häpeäisit!
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa vanhemmista tuli niin laiskoja ja mukavuudenhaluisia ja ulkoistivat lastenhoidon ja -kasvatuksen täysin? Ei ollut 10 vuotta sitten tilanne vielä tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa vanhemmista tuli niin laiskoja ja mukavuudenhaluisia ja ulkoistivat lastenhoidon ja -kasvatuksen täysin? Ei ollut 10 vuotta sitten tilanne vielä tällainen.
Oli sitä jo silloinkin, mutta viimeiset 5-8v varsinkin.
Olen itse ollut alalla 20v ja suuresti on asiat muuttuneet, niin kasvatustavoissa kuin tuossakin missä määrin, milloin ja miten paljon lasta päiväkodissa pidetään, oli tarvetta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 90-luvulla syntyneet vanhempia. Onko joku tähän ikäpolveen liittyvä asia?
Vähemmän wokea ja perseilyä. Enempi koulutusta. Tehkää vaikka nettiin niin hyvää materiaalia, että oppilaat innoissaan sitä tiirailevat vapaa-ajallaankin.
En pysty nyt kahlaamaan koko ketjua läpi - mutta tässä asia, joka mielestäni merkillinen: olen omat lapseni aikuiseksi kasvattanut, mainonnan - ja teatterin puolella reilu 25-vuotta työskennellyt, mutta alunperin mielenterveyshoitaja + pari vuoden työkokemus hoitoalalta. Olisin kiinnostunut muutokoulutuksesta eli haluaisin opiskella varhaiskasvattajaksi, mutten saa - koska en ole töissä esim. päiväkodissa. Eli minä, jolla olisi aikaa, tahtoa, surkea palkkakaan ei haittaisi, olen muutoin hakukelpoinen ja omaan monenlaista osaamista ja elämänkokemusta - en ole kelpaava ko. muuntokoulutukseen.
Tällä hetkellä ansiotuloni ovat lähes kaksinkertaiset verraten varhaiskasvattajan palkkaan - mutta en välittäisi, koska tahtoisin tehdä taas työtä, jossa voisin olla tarpeellinen ja jonka koen merkitykselliseksi. Kehtaan siis sanoa, että tässä menee kyllä tuon sinänsä täysin absurdin säännön vuoksi hyvä tyyppi hukkaan.
"Henkilökohtaiset lisät menee niille, jotka tekee kaikkea ylimääräistä, eli jättävät perustyönsä tekemässä ja juoksevat kieli ruskeana toimittamassa esihenkilön töitä hänen puolestaan = joustava yhteistyöhaluinen työntekijä. Samaan aikaan muut työntekijät hoitaa tämän henkilökohtaisia lisiä saavankin oikeat työt."
NIIIIIIIIN TOTTA !!!
Vierailija kirjoitti:
En pysty nyt kahlaamaan koko ketjua läpi - mutta tässä asia, joka mielestäni merkillinen: olen omat lapseni aikuiseksi kasvattanut, mainonnan - ja teatterin puolella reilu 25-vuotta työskennellyt, mutta alunperin mielenterveyshoitaja + pari vuoden työkokemus hoitoalalta. Olisin kiinnostunut muutokoulutuksesta eli haluaisin opiskella varhaiskasvattajaksi, mutten saa - koska en ole töissä esim. päiväkodissa. Eli minä, jolla olisi aikaa, tahtoa, surkea palkkakaan ei haittaisi, olen muutoin hakukelpoinen ja omaan monenlaista osaamista ja elämänkokemusta - en ole kelpaava ko. muuntokoulutukseen.
Tällä hetkellä ansiotuloni ovat lähes kaksinkertaiset verraten varhaiskasvattajan palkkaan - mutta en välittäisi, koska tahtoisin tehdä taas työtä, jossa voisin olla tarpeellinen ja jonka koen merkitykselliseksi. Kehtaan siis sanoa, että tässä menee kyllä tuon sinänsä täysin absurdin säännön vuoksi hyvä tyyppi hukkaan.
Mene töihin päiväkotiin, jos kerran sitä vaaditaan muuntokoulutukseen pääsemiseksi. Vai mikä tämän estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin päiväkotiin, jos kerran sitä vaaditaan muuntokoulutukseen pääsemiseksi. Vai mikä tämän estää?
Niinpä, oppisopimuksella sinne töihin vaan? Vai haluaisitko vaan opiskella alaa, etkä mennä töihin ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut alalla 20v ja suuresti on asiat muuttuneet, niin kasvatustavoissa kuin tuossakin missä määrin, milloin ja miten paljon lasta päiväkodissa pidetään, oli tarvetta tai ei.
Johonkin aikaan piti tuoda työvuorolista päiväkotiin ja hoidossa sai olla vain sen ajan. Tämä saisi tulla takaisin ja virike lapsille muutaman tunnin kerho.
Ei tässä ole mitään järkeä että älytön määrä lapsia on joka päivä 10 tuntia hoidossa eikä hoitajia ole kuin pari-kolme tuntia riittävä määrä. Jotakin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 90-luvulla syntyneet vanhempia. Onko joku tähän ikäpolveen liittyvä asia?
Kyllä löytyy myös 80- luvulla syntyneitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut alalla 20v ja suuresti on asiat muuttuneet, niin kasvatustavoissa kuin tuossakin missä määrin, milloin ja miten paljon lasta päiväkodissa pidetään, oli tarvetta tai ei.Johonkin aikaan piti tuoda työvuorolista päiväkotiin ja hoidossa sai olla vain sen ajan. Tämä saisi tulla takaisin ja virike lapsille muutaman tunnin kerho.
Ei tässä ole mitään järkeä että älytön määrä lapsia on joka päivä 10 tuntia hoidossa eikä hoitajia ole kuin pari-kolme tuntia riittävä määrä. Jotakin on tehtävä.
Tässä on vaalit ovella, onkohan ehdokkaisss yhtä ainoatakaan joka kys epäkohtaan millään tavalla ottanut kantaa?
Tuskin.
No, usko mennyt jo vuosia sitten koko systeemiin eli tuskin edes äänestän.
Ihan niinkuin muillakin aloilla, kannattaa perustaa etujärjestö ja organisoitua mahdollisimman tehokkaasti. Jos tämän hetkinen liitto ei aja asiaa niin perustaa uusi, sitten vaatia parempia oikeuksia.
Niin se menee kaikilla muillakin aloilla, ei se nettiin kijoittelu ja yksittäisten ihmisten tarinoiden kertominen muuta huonon työnantajan asennetta, vasta sitten kun yritys uhkaa tehdä miinusta niin työnantaja reagoi kun ymmärtää että sillä on oikeitakin taloudellisisa seurauksia.
Koko järjestelmä mikä mahdollistaa yritysten pyörittämisen sijaisten sijaisilla ja työkokeilulla on syy miksi monella pienipalkka alalla on sama ongelma. Vaikka joku lähtee pois on joku aina valmiina tulemaan tilalle karenssin uhan takia.
Se mikä ratkaisisi kertaheitolla monen alan ongelmat olisi perustulo jonka päälle saa tienata x määrän rahaa. Sillä tavalla kilpailua vääristävät toimijat jotka käyttävät tukityövoimaa väärin tippuisivat pois, kun työntekijät eivät jäisi tyhjänpäälle.
Perustuloa odotellessa se organisoituminen on toistaiseksi ainoa mahdollisuus oikeasti muuttaa asioita.