Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8641/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan tämän kakan hajuisennä ketjun jo poistaa.

Ei tämä tälläisenä aja kenenkään etua tai paranna mitään.

Päinvastoin.

Niin, kun alettiin vähän tehdä paljastuksia, että mitä siellä päiväkodeissa todella tapahtuu.

Vierailija
8642/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä vakiporukassa että sijaisissa on kumpiakin. Hyviä ja huonoja. Sitten kaikkea siltä väliltä.

Paras tilanne on tietty kun hyvä vakiporukka saa hyvän sijaisen.

Kauhein tilanne on kun huono vakiporukka saa huonon sijaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8643/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen tyhmempikin ymmärtää että on täysin perseestä, jos vakkareilla on oikeus porukalla kuorsata kaksi tuntia mukavasti hämärässä pehmeillä patjoilla, samalla kun sijainen lähestulkoon saman ajan on yksinään vastuussa kasvavasta taaperolaumasta, eikä tämä näy palkassa mitenkään.

Älä jaksa.

Tiedät että kirjoitat täyttä paskaa.

Keikkatyötä tekevä.

Tämä ketju on aivan sairas.

Mikä siinä oli paskaa ja mikä on totuus sinun mielestäsi?.. siis näinhän se pääsääntöisesti aivan kaikkialla menee, ja se kyllä tiedetään. Koskee siis lähinnä näitä pienimpien ryhmiä, missä nukutaan sikeimmät ja pisimmät päiväunet, ei niinkään isompien ryhmiä, joiden nukkumista ei kenenkään tarvi vahtia.

No ei mene. Useimmiten se keikkalainen siellä unihuoneessa istuu jos tarvii istua. Tylsäähän se on.

No nyt puhut kyllä ihan puutaheinää. Makkariin siihen nukutuksen jälkeisen olotilaan kun on rauha maassa ja rentouttava unimusiikki soi, haluavat ihan kaikki. Se on jopa taukoa suositumpi olotila. Eikä nukkuminen ole tylsää. Voi nähdä jänniä unia.

Ei päiväkodissa voi nukkua työajalla.

Kyllä siellä moni koisii. Ja jos ei koisi, niin surffaa kännykällä. Kivaa ja rentouttavaa sekin.

Vierailija
8644/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keikkaa tekevänä sijaisena hankalimpia paikkoja on nämä ryhmät ja päiväkodit, jossa sijaisen oletetaan tietävän automaattisesti, missä tämän pitää olla.

Saatan aamulla ilmestyä ryhmään ja joku väsynyt työntekijä totetaa, että ottaa ensimmäiset pukemaan ulos. Yritän siinä sitten kysellä, että lähtevätkö kaikki vai jääkö joku pienryhmä sisälle. Joku saattaa jaksaa sanoa, että nyt lähtee pienryhmä Pöllöt ulos ja Ketut jäävät sisälle. Siinä sitten yritän arvuutella ja kysellä, että kuka lapsista on Pöllö, lähdenkö kaveriksi pukemaan lapsia ulos vai jäänkö Kettujen kanssa sisälle.  Kukaan ei oikein osaa sanoa tähän mitään. Yritän sitten itse arvuutella, että ehkä menen pukemaan Pöllöjä. Pahimmassa tapauksessa minut laitetaan yksin niiden Pöllöjen kanssa ulos hätäisesti kyhätyn lapsilistan kanssa ilman huomioliivejä niin, ettei minulla ole enää mitään käsitystä, että kuka pihan lapsista kuuluu minun ryhmään, kun siellä on kymmeniä muitakin lapsia. Näissä tapauksissa olen ollut ensimmäistä kertaa koko talossa, enkä tiedä edes lasten nimiä.

Mukavinta on mennä ryhmään, jossa minulle selkeästi kerrotaan päivän kulku ja minun roolini. Ymmärrän, että sijaisen tulo voi usein yllättää, mutta jos siinä aamulla vähän yrittäisi rauhoittaa tilannetta ja miettiä, että mikä päivän suunnitelma on."

Tuo kommenttisi on niin tärkeä ja asiallinen, että se tulisi kehystää päiväkotien seinälle muistutukseksi.

Ei ole sijaisen osa aina helppo jos joutuu Päiväkoti Burn-Outtiin.

Vastassa lapsilauma, sekava tilanne ja vastuu villien lasten hyvinvoinnista ulkoilussa, sen jälkeen kun olet arponut kenet tulee pukea eteisen tungoksessa ilman huomioliivejä.

Vierailija
8645/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä jaksaisi hoitaa vilkkaita lapsia

Vierailija
8646/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin.

Niin, kun alettiin vähän tehdä paljastuksia, että mitä siellä päiväkodeissa todella tapahtuu.

Olet palstan vakitrolli. Sinut tunnistaa tyylistä. Hypit ketjusta toiseen.

Vierailija
8647/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siitä voi jokainen vetää johtopäätökset, kun tämä rautainen ammattilainen joutuu tekemään keikkaa Seuren kautta, vaikka on pitkä työkokemus kymmenistä päiväkodeista. Tämmöisenä aikana ne hyvät työntekijät on kyllä napattu vakituisiin tai vähintäänkin pidempiin määräaikaisuuksiin.[/quote]

Ei kaikkia keikkalaisia kiinnosta sitoutua pidemmäksi aikaa yhteen paikkaan.

Ihan varmasti hyviä kysellään, jopa anellaan jäämään, kun työntekijöistä on pulaa.

Juuri ne rautaiset ammattilaiset ovat lähteneet keikkailemaan, kun saavat itse päättää työaikansa ja -paikkansa.

(Eikä ole opettajien paperihommia tehtävänä.)

Vierailija
8648/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen tyhmempikin ymmärtää että on täysin perseestä, jos vakkareilla on oikeus porukalla kuorsata kaksi tuntia mukavasti hämärässä pehmeillä patjoilla, samalla kun sijainen lähestulkoon saman ajan on yksinään vastuussa kasvavasta taaperolaumasta, eikä tämä näy palkassa mitenkään.

Älä jaksa.

Keikkatyötä tekevä.

Mikä siinä oli paskaa ja mikä on totuus sinun mielestäsi?.. siis näinhän se pääsääntöisesti aivan kaikkialla menee, ja se kyllä tiedetään. Koskee siis lähinnä näitä pienimpien ryhmiä, missä nukutaan sikeimmät ja pisimmät päiväunet, ei niinkään isompien ryhmiä, joiden nukkumista ei kenenkään tarvi vahtia.

No ei mene. Useimmiten se keikkalainen siellä unihuoneessa istuu jos tarvii istua. Tylsäähän se on.

No nyt puhut kyllä ihan puutaheinää. Makkariin siihen nukutuksen jälkeisen olotilaan kun on rauha maassa ja rentouttava unimusiikki soi, haluavat ihan kaikki. Se on jopa taukoa suositumpi olotila. Eikä nukkuminen ole tylsää. Voi nähdä jänniä unia.

Kyllä siellä moni koisii. Ja jos ei koisi, niin surffaa kännykällä. Kivaa ja rentouttavaa sekin.

Pienten puolella kaikki lapset nukkuu n pari tuntia, joten siellä kyllä voi surffailla jos tykkää.

Isompien puolella ei tosiaankaan nykyään onnistu. Ovat sen verran villejä tapauksia jo.

Vierailija
8649/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin.

Olet palstan vakitrolli. Sinut tunnistaa tyylistä. Hypit ketjusta toiseen.

Mitä olen sanonut väärin? Kirjoitatko itse vain tässä ketjussa?

Vierailija
8650/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa.

Keikkatyötä tekevä.

Pienten puolella kaikki lapset nukkuu n pari tuntia, joten siellä kyllä voi surffailla jos tykkää.

Isompien puolella ei tosiaankaan nykyään onnistu. Ovat sen verran villejä tapauksia jo.

Pienten ryhmistä olen kokoajan puhunutkin.

Vierailija
8651/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sekä vakiporukassa että sijaisissa on kumpiakin.

Hyviä ja huonoja. Sitten kaikkea siltä väliltä.

Paras tilanne on tietty kun hyvä vakiporukka saa hyvän sijaisen.

Kauhein tilanne on kun huono vakiporukka saa huonon sijaisen."

Juuri näinhän se on kuten kirjoitit.

Vierailija
8652/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräässä päiväkodissa koko toimintakauden. Siellä oli ilkeiden naisten sisäpiirikerho ja sitten muutamia, vuosittain vaihtuvia työntekijöitä, jotka eivät päässeet tai halunneet tuohon ilkeitten pieneen piiriin. Sitä johti lastenhoitaja, joka oli kuin käärme, mielisteli, manipuloi, valehteli ja rankaisi, häijy kuin piru. Johtaja oli sellainen vietävissä oleva, kun oli niin kiireinen omissa asioissaan ja keinoton tuollaisen epävakaan, itsetuntohäiriöisen tyrannin keittämässä liemessä.

Jos ei noista pääse eroon, ei tilanteissa ole oikein muuta mahdollisuutta kuin lähteä itse pois. Luonnehäiriöisiä tyyppejä on ihmiskunnassa aina se n. 10%. Paljon on myös niitä, jotka ovat aivan liian pelkureita taistelemaan vastaan, joten liittyvät demonin joukkoihin, jotta eivät itse joutuisi pahuuden tekojen kohteeksi. Luonnehäiriöinen ei muutu enää aikuisena, vain keinot muuttavat tilanteiden mukaan. hieman muotoaan. Perusmotiivi taustalla on aina sama: se oman itsen surkimus ei kestä mitään kaunista muissa, kaikki itsestä erillinen koetaan uhkana, joka on tuhottava, mieluiten kiduttamalla. Suunnaton kateus ja katkeruus ajavat tuollaisen tyypin vihaa. Ainoa ilo tulee hänelle siitä, kun näkee toisen kärsivän.

Näitä hahmoja löytyy mistä vain tehtävistä, missä on mahdollisuus pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan alistamalla muita. Ja siihen tarvitaan hännystelijöiden joukko, ei ne siihen yksin pysty. Jos jäävät yksin ja ympäristö on terve, niin ne lähtevät ovet paukkuen muualle. Parantumaan niistä ei enää aikuisiällä taida olla.

Vierailija
8653/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea näitä sijaiskommentteja mutta teen itse keikkaa Seurella. Olen tehnyt pian 4 vuotta.

Kyllä se on sijaisesta itsestäänkin hyvin paljon kiinni miten häneen suhtaudutaan.

En ole kovinkaan paljon kokenut mitään pallottelua tai muuta negatiivista.

Kun olet itse avoin, positiivinen ja tartut työhön niin yleensä ollaan kiitollisia.

Koska itse olen myös ollut vakituinen niin tiedän millainen sijainen on aarre ja millainen lähes taakka.

Miten sinun kohdalla on mennyt tämä nukkarihomma pienten puolella?... Sinä olet vahtinut nukkuvia ja vakkarit ovat ottaneet vastaan herääjät?

Yleensä ei ainakaan mene näin ja tämän olen kyllä huomannut muidenkin seurelaisten kuin itseni kohdalla. Seuralaisten porukka tulee yleensä yhdessä ensimmäisenä sinne kahvihuoneeseen, jotta ovat valmiita ottamaan vastaan herääjät.

Vierailija
8654/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olin eräässä päiväkodissa koko toimintakauden. Siellä oli ilkeiden naisten sisäpiirikerho ja sitten muutamia, vuosittain vaihtuvia työntekijöitä, jotka eivät päässeet tai halunneet tuohon ilkeitten pieneen piiriin. Sitä johti lastenhoitaja, joka oli kuin käärme, mielisteli, manipuloi, valehteli ja rankaisi, häijy kuin piru. Johtaja oli sellainen vietävissä oleva, kun oli niin kiireinen omissa asioissaan ja keinoton tuollaisen epävakaan, itsetuntohäiriöisen tyrannin keittämässä liemessä.

Jos ei noista pääse eroon, ei tilanteissa ole oikein muuta mahdollisuutta kuin lähteä itse pois. Luonnehäiriöisiä tyyppejä on ihmiskunnassa aina se n. 10%. Paljon on myös niitä, jotka ovat aivan liian pelkureita taistelemaan vastaan, joten liittyvät demonin joukkoihin, jotta eivät itse joutuisi pahuuden tekojen kohteeksi. Luonnehäiriöinen ei muutu enää aikuisena, vain keinot muuttavat tilanteiden mukaan. hieman muotoaan. Perusmotiivi taustalla on aina sama: se oman itsen surkimus ei kestä mitään kaunista muissa, kaikki itsestä erillinen koetaan uhkana, joka on tuhottava, mieluiten kiduttamalla. Suunnaton kateus ja katkeruus ajavat tuollaisen tyypin vihaa. Ainoa ilo tulee hänelle siitä, kun näkee toisen kärsivän.

Näitä hahmoja löytyy mistä vain tehtävistä, missä on mahdollisuus pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan alistamalla muita. Ja siihen tarvitaan hännystelijöiden joukko, ei ne siihen yksin pysty. Jos jäävät yksin ja ympäristö on terve, niin ne lähtevät ovet paukkuen muualle. Parantumaan niistä ei enää aikuisiällä taida olla."

Ja mikäli kuvailemasi luonne päätyy päiväkodin johtajaksi tai varajohtajaksi, niin.. onneksi olkoon.

Vierailija
8655/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siitä voi jokainen vetää johtopäätökset, kun tämä rautainen ammattilainen joutuu tekemään keikkaa Seuren kautta, vaikka on pitkä työkokemus kymmenistä päiväkodeista. Tämmöisenä aikana ne hyvät työntekijät on kyllä napattu vakituisiin tai vähintäänkin pidempiin määräaikaisuuksiin.

Ei kaikkia keikkalaisia kiinnosta sitoutua pidemmäksi aikaa yhteen paikkaan.

Ihan varmasti hyviä kysellään, jopa anellaan jäämään, kun työntekijöistä on pulaa.

Juuri ne rautaiset ammattilaiset ovat lähteneet keikkailemaan, kun saavat itse päättää työaikansa ja -paikkansa.

(Eikä ole opettajien paperihommia tehtävänä.)

Ai tämäkö on vakkareiden asenne sijaisia kohtaan todella??? Ja sitten minua väitetään joksikin pöpiksi, kun väitän vakkareiden ajattelevan näin, vaikka täällä siitä on mustaa valkoisella useammassa viestissä. Eli todellakin, sijaisia syrjitään ja halveksitaan ja pidetään alemmalla tasolla olevina ihmisinä. Ettekö ymmärrä että tällainen syrjintä ja ylenkatse on rikos, ihan siinä missä rasismikin??.. tämähän on suoraan kuin jostain vitsielokuvasta, kun tähän päälle itketään sitä, miten vaikeaa sijaisia on saada! No mistähän se voisi johtua?? Ehkä ihan siitä omasta itsestä?? Pitääpä näyttää pomolle nämä päiväkotien työntekijöiden asenteet seurelaisia kohtaan!

Moni ei halua vakiduunin palloa jalkaan ja tykkää vaihtelusta! Ja haluaa myöskin olla vapaa pitämään välillä vapaapäiviä, vaikka ei olisikaan sairas, koska elämässä voi olla muitakin asioita välillä työaikaan hoidettavana.

Vierailija
8656/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli vakkarit, sanokaapa nyt siis ihan rehellisesti: onko tämä sijaisten tarve päiväkodeissa todellista vai ei?.. mitä tapahtuu jos on paljon työntekijöitä poissa ja yhtään sijaista ei saada? Onko teillä siis valmiit toimintamallit niitäkin tilanteita varten, ja mitkä ne ovat? Eikö päiväkodeissa olekaan liian vähän työntekijöitä, niin kuin koko ajan väitetään?

Vierailija
8657/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin pitäisi osata nähdä, että ihmiset ovat erilaisia ja heidän työskentelytapansa myöskin ovat erilaisia. Ei kenenkään keikkalaisen tarvitse olla jonkun vakityöntekijän klooni, kunhan nyt vain osaa hoitaa asiansa. Sijaisen mielestä joku vakkari voi ihan yhtä hyvin tehdä työnsä jotenkin typerästi tai huonosti hänen mielestään, mutta harvemmin sijainen alkaa siitä päätänsä aukoa tai mitään valituksia tehdä.

Ylimielisyys ja toisten katsominen pitkin nenänvarttaan on hyvin ikävää ja alhaista. Erilaisuus on rikkautta, ja päiväkotimaailmakin olisi hyvin tylsä, jos siellä kaikki tekisivät työnsä tasan samalla tavalla.

Vierailija
8658/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olin eräässä päiväkodissa koko toimintakauden. Siellä oli ilkeiden naisten sisäpiirikerho ja sitten muutamia, vuosittain vaihtuvia työntekijöitä, jotka eivät päässeet tai halunneet tuohon ilkeitten pieneen piiriin. Sitä johti lastenhoitaja, joka oli kuin käärme, mielisteli, manipuloi, valehteli ja rankaisi, häijy kuin piru. Johtaja oli sellainen vietävissä oleva, kun oli niin kiireinen omissa asioissaan ja keinoton tuollaisen epävakaan, itsetuntohäiriöisen tyrannin keittämässä liemessä.

Näitä hahmoja löytyy mistä vain tehtävistä, missä on mahdollisuus pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan alistamalla muita. Ja siihen tarvitaan hännystelijöiden joukko, ei ne siihen yksin pysty. Jos jäävät yksin ja ympäristö on terve, niin ne lähtevät ovet paukkuen muualle. Parantumaan niistä ei enää aikuisiällä taida olla."

Ja mikäli kuvailemasi luonne päätyy päiväkodin johtajaksi tai varajohtajaksi, niin.. onneksi olkoon.

Ei ole "onneksi olkoon". Tuollainen ihminen johtajana, vaikka vain tiimin jäsenenäkin, on tuhoisaa sellaiselle ihmiselle, joka ei halua myöntää, että myös henkisesti vammautuneita ja pahoja ihmisiä on olemassa. Se etu siitä ehkä on, jos tuollaisen vaikutuspiiriin on joskus joutunut ja siitä edes jossain kunnossa ulos selvinnyt, että seuraavilla kerroilla tunnistaa vastaavan jo kaukaa ja nopeasti. Se perusvire ja "henkinen lemu" niiden ympärillä on aina ihmeellisellä tavalla aivan sama. Varsinkin silmistä sen näkee, tavasta kohdata. (tai juuri olla kohtaamatta, kuten terveet ihmiset kohtaavat).

Ja jos kerran on päässyt eroon moisesta vampyyristä, ei enää toista kertaa sen lähelle mene. Ihmisten pitäisi enemmän verkostoitua päiväkotimaailmassa, koska vertaistuki tuollaisen tunnevammaisen uhriksi joutuneelle on ensiarvoisen tärkeää. Muuten jää surkea olo, miksi minä, miksi minua kiusataan ja jätetään ulkopuolelle, mikä minussa on vikana, miksi ovat niin ilkeitä. Jos kiusattu kuulisi muilta, että sama väkivalta on kohdistettu tuon tyypin tai joukon taholta heihinkin, voisi se jaettu kokemus auttaa parantumaan ahdistuksesta ja masennuksesta. Ehkä rohkaisisi palaamaan takaisin töihin, siis johonkin hyvään päiväkotiin ja työyhteisöön.

Vierailija
8659/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tuokin että kuinka nopeasti pitää osata tarttua työhön ja hommiin... Haloo kun olet eka päivää työssä jossain päiväkodissa ja tietyssä ryhmässä, niin et sinä nyt hyvänen aika samantien ole siinä yhtä tietävä ja osaava kuin joku, joka on ollut ryhmässä puoli vuotta vaikkapa. Jo lasten nimien oppimiseen saattaa mennä koko päivä. Toisesta ryhmästäkin tuleva vakkarityöntekijä saattaa olla hoomoilasena toisessa ryhmässä, jossa on duunissa ensimmäistä kertaa, jos esim. on tottunut tekemään töitä vain eskareiden kanssa ja tulee pienimpien ryhmään, niin kyllä varmaan hänen täytyy kysyä neuvoa monessa asiassa! Tämä on nyt vaan tätä sijaisten syrjintää vaihteeksi, että heitä saa haukkua joka asiasta, mistä ei haukuttaisi oman talon vakkaria! Ylipäätään tuo niin nopeasti kyrsiintyvä asenne on ihan pahin juttu päiväkodeissa. Ja jos esim. haastavassa ryhmässä halutaan, että sijaisellakin on auktoriteettia lasten edessä, niin ei ole mitään järkeä itse kohdella halveksivasti sitä sijaista ja odottaa, että lapset siitä huolimatta kunnioittavat häntä! Kyllä aikuisten täytyy osata näyttää esimerkkiä kaikessa lapsille. Jos aikuiset selvästi dissaa jotakuta työntekijää lasten nähden ja kuulen, niin ihan varmaan se sama asenne tarttuu myös moneen lapseen.

Vierailija
8660/19761 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos on talvilomat vahvistettu?

Meillä ei vielä. Lomatoive oli viikolle 7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi