Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19761)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän systeemin on useampi sijainen saanut tuta nahoissaan, niin että ei ole mitään syytä olettaa että täällä tarvisi kenenkään sijaisen vastailla itselleen.
Minä teen sijaisuuksia.
Paikat ja tyylit vaihtelee hyvin paljon. Jos nyt yhdessä talossa on tapahtunut jotain niin ei se tarkoita että toisessa taloissa on samoin.
Sitäpaitsi jos olet itse sijaisena positiivinen ja hyvä niin ei sinulle viitsitä olla kelju.
Jos taas on päinvastoin niin voi olla ettei sinun toivota palaavan. Joten pysy poissa
"Hei sijainen, kun menet päiväkotiin töihin, älä ota roolia, että olet jotenkin muita työntekijöitä alempi. Olet tasa-arvoinen työntekijänä ja siinä työroolissa, jonka olet työtarjouksessa (varauskalenterissa)tehnyt."
Älä myöskään ota roolia, että istut passiivisena paikoillasi, etkä tee yhtään mitään ellei hoitaja/ope erikseen pyydä jotain tekemään. Ota kontaktia lapsiin ja yritä edes tehdä heidän kanssaan jotakin. Älä tiuski tai keskity pelkästään kieltämään lapsia.
Ethän myöskään pakene vessaan 20 minuutiksi, sillä sinut on palkattu sijaistamaan siksi että aikuismäärä on turvallinen lapsille. Kävele ulkovalvonnassa lasten läheisyydessä ja ellet halua juttella niin valvo ja katso heitä näköetäisyydeltä, katse siis lapsissa ei kännykässä. Ota pois kuulokkeet korvistasi mistä kuuntelet musiikkia hupun alla, työaikana, ulkoilussa. Lapsi voi huutaa apua, etkä kuule jos sinulla on kuulokkeet.
Mikäli joku henkilökunnasta kehottaa sinua poistamaan kuulokkeet ja yksityisen kännysi ulkoilun ajaksi, älä sano okei ja laita kuulokkeita takaisin ja etsi kännyä käteen heti kun toinen valvova aikuinen on mennyt pois näköetäisyydeltäsi.
Ethän ole yksi valvottava lapsi lisää, vaan arvostettu, odotettu ja osaava apukäsi joka tulee auttamaan muutoin täysin kaoottiseen päivään. Kiitos Sinulle. Tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen tyhmempikin ymmärtää että on täysin perseestä, jos vakkareilla on oikeus porukalla kuorsata kaksi tuntia mukavasti hämärässä pehmeillä patjoilla, samalla kun sijainen lähestulkoon saman ajan on yksinään vastuussa kasvavasta taaperolaumasta, eikä tämä näy palkassa mitenkään.
Älä jaksa.
Tiedät että kirjoitat täyttä paskaa.
Keikkatyötä tekevä.Tämä ketju on aivan sairas.
Mikä siinä oli paskaa ja mikä on totuus sinun mielestäsi?.. siis näinhän se pääsääntöisesti aivan kaikkialla menee, ja se kyllä tiedetään. Koskee siis lähinnä näitä pienimpien ryhmiä, missä nukutaan sikeimmät ja pisimmät päiväunet, ei niinkään isompien ryhmiä, joiden nukkumista ei kenenkään tarvi vahtia.
On tässä ketjussa asiaakin mutta kyllä tämä alkaa nyt mennä sille tasolle että suuri osa on lähinnä sairaiden katkerien ihmisten oksennusta
Toi on huvittavaa että sijaisella ei saa olla kännyä missään olosuhteissa... Kun vakkarit ihan surutta surffaa omalla kännykällään töissä. Tämä on syrjintää ja syrjintä on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen tyhmempikin ymmärtää että on täysin perseestä, jos vakkareilla on oikeus porukalla kuorsata kaksi tuntia mukavasti hämärässä pehmeillä patjoilla, samalla kun sijainen lähestulkoon saman ajan on yksinään vastuussa kasvavasta taaperolaumasta, eikä tämä näy palkassa mitenkään.
Älä jaksa.
Mikä siinä oli paskaa ja mikä on totuus sinun mielestäsi?.. siis näinhän se pääsääntöisesti aivan kaikkialla menee, ja se kyllä tiedetään. Koskee siis lähinnä näitä pienimpien ryhmiä, missä nukutaan sikeimmät ja pisimmät päiväunet, ei niinkään isompien ryhmiä, joiden nukkumista ei kenenkään tarvi vahtia.
No ei mene. Useimmiten se keikkalainen siellä unihuoneessa istuu jos tarvii istua. Tylsäähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän systeemin on useampi sijainen saanut tuta nahoissaan, niin että ei ole mitään syytä olettaa että täällä tarvisi kenenkään sijaisen vastailla itselleen.
Minä teen sijaisuuksia.
Paikat ja tyylit vaihtelee hyvin paljon. Jos nyt yhdessä talossa on tapahtunut jotain niin ei se tarkoita että toisessa taloissa on samoin.
Sitäpaitsi jos olet itse sijaisena positiivinen ja hyvä niin ei sinulle viitsitä olla kelju.
Jos taas on päinvastoin niin voi olla ettei sinun toivota palaavan. Joten pysy poissa
Eiköhän siitä voi jokainen vetää johtopäätökset, kun tämä rautainen ammattilainen joutuu tekemään keikkaa Seuren kautta, vaikka on pitkä työkokemus kymmenistä päiväkodeista. Tämmöisenä aikana ne hyvät työntekijät on kyllä napattu vakituisiin tai vähintäänkin pidempiin määräaikaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Toi on huvittavaa että sijaisella ei saa olla kännyä missään olosuhteissa... Kun vakkarit ihan surutta surffaa omalla kännykällään töissä. Tämä on syrjintää ja syrjintä on rikos.
Nyt trollaat kyllä.
Tai olet tyhmä kuin saapas.
Kukaan ei ole kertaakaan kieltänyt jos otan oman kännykän lepohuonerseen jos lapset nukkuu tai katson sitä tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen sijaisuuksia.
Jos taas on päinvastoin niin voi olla ettei sinun toivota palaavan. Joten pysy poissaEiköhän siitä voi jokainen vetää johtopäätökset, kun tämä rautainen ammattilainen joutuu tekemään keikkaa Seuren kautta, vaikka on pitkä työkokemus kymmenistä päiväkodeista. Tämmöisenä aikana ne hyvät työntekijät on kyllä napattu vakituisiin tai vähintäänkin pidempiin määräaikaisuuksiin.
Aika moni haluaa näinä aikoina.
Esim kun eläkevuodet lähestyvät moni siirtyy keikkailemaan koska voi valita milloin työtä tekee ja milloin ei.
"Okei... no kuulostaa vähän joltain tietyltä tapaukselta joskus jossain, aina ei ole tuollainen tilanne läheskään kun ollaan siirtämässä sijaista pienimpien ryhmään kyykytettäväksi."
Mikä ihme siinä pienimpien ryhmässä nyt niin kauheaa on sijaistaa?
Ei kai ne nyt pitkin päivää pelkästään vaippoihinsa pasko, onhan siinä muutakin.
Olen pääasiassa olliut isojen (viskari-eskari) ryhmässä ja kyllähän siellä on välillä vilkas ja villi meno. että monena saa olla päivän aikana ja korvat vinkuu vielä kotona illalla.
Mitä ihmeen kyykytystä siellä esiintyy?
Sijaistin pari päivää kerran pienimpien ryhmässä apuna, ja joo vaippoja sai vaihdella ja ope sanoi että pesetkö ja vaihdatko ja pyyhitkö ja sellaista, mutta muuten vallitsi lähes taivaallinen rauha ryhmässä ja lapset oli kilttejä ja kivoja.
Alkaa haista pahasti trollille tämä ketju
Keikkaa tekevänä sijaisena hankalimpia paikkoja on nämä ryhmät ja päiväkodit, jossa sijaisen oletetaan tietävän automaattisesti, missä tämän pitää olla.
Saatan aamulla ilmestyä ryhmään ja joku väsynyt työntekijä totetaa, että ottaa ensimmäiset pukemaan ulos. Yritän siinä sitten kysellä, että lähtevätkö kaikki vai jääkö joku pienryhmä sisälle. Joku saattaa jaksaa sanoa, että nyt lähtee pienryhmä Pöllöt ulos ja Ketut jäävät sisälle. Siinä sitten yritän arvuutella ja kysellä, että kuka lapsista on Pöllö, lähdenkö kaveriksi pukemaan lapsia ulos vai jäänkö Kettujen kanssa sisälle. Kukaan ei oikein osaa sanoa tähän mitään. Yritän sitten itse arvuutella, että ehkä menen pukemaan Pöllöjä. Pahimmassa tapauksessa minut laitetaan yksin niiden Pöllöjen kanssa ulos hätäisesti kyhätyn lapsilistan kanssa ilman huomioliivejä niin, ettei minulla ole enää mitään käsitystä, että kuka pihan lapsista kuuluu minun ryhmään, kun siellä on kymmeniä muitakin lapsia. Näissä tapauksissa olen ollut ensimmäistä kertaa koko talossa, enkä tiedä edes lasten nimiä.
Mukavinta on mennä ryhmään, jossa minulle selkeästi kerrotaan päivän kulku ja minun roolini. Ymmärrän, että sijaisen tulo voi usein yllättää, mutta jos siinä aamulla vähän yrittäisi rauhoittaa tilannetta ja miettiä, että mikä päivän suunnitelma on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
No ei mene. Useimmiten se keikkalainen siellä unihuoneessa istuu jos tarvii istua. Tylsäähän se on.
No nyt puhut kyllä ihan puutaheinää. Makkariin siihen nukutuksen jälkeisen olotilaan kun on rauha maassa ja rentouttava unimusiikki soi, haluavat ihan kaikki. Se on jopa taukoa suositumpi olotila. Eikä nukkuminen ole tylsää. Voi nähdä jänniä unia.
" Tämä ketju antaa kyllä niin huonon kuvan alalla työskentelevistä.
Tosin luulen että ketjussa pääasiassa kirjoittelee se kaikkein huonoin aines"
Kuten Sinä itse siinä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen sijaisuuksia.
Teen työni sijaisena hyvin ja vähintäänkin yhtä hyvin kuin vakkariporukka, koska työkokemusta on minulla jo paljon myös vakituisena työntekijänä, ja myöskin motivaatio on minulla kohdillaan. Ainoa ongelmani on, että olen varmaan niin kiltti, että monet vahvat persoonat ja narsistit huomaavat minusta, että minua voi käyttää hyväksi. Se että en enää suostu alistamiseen ei tee minusta huonoa työntekijää. Tai sitten ne vakkarit ovat vielä huonompia työntekijöitä, koska he eivät anna käyttää itseään hyväksi sitäkään vähää. Täälläkin joku työntekijä jo sanoi suoraan, että mene vakkariksi jonnekin, jos haluat tasa-arvoista kohtelua. Eli kyllä sen on tässä ketjussa jo useampikin myöntänyt, että sijaisia kohdellaan huonommin kuin vakkareita. Kun kerran eivät sijaisina ole oikeutettuja reiluun työnjakoon, vaan vasta vakkarina. Mitään hyvää perustelua tällaiselle ei vain ole. Samalla kun ulistaan sijaispulaa.
" Alkaa haista pahasti trollille tämä ketju "
Ei tässä äsken mikään haissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
No nyt puhut kyllä ihan puutaheinää. Makkariin siihen nukutuksen jälkeisen olotilaan kun on rauha maassa ja rentouttava unimusiikki soi, haluavat ihan kaikki. Se on jopa taukoa suositumpi olotila. Eikä nukkuminen ole tylsää. Voi nähdä jänniä unia.
Ei päiväkodissa voi nukkua työajalla.
Voisikohan tämän kakan hajuisennä ketjun jo poistaa.
Ei tämä tälläisenä aja kenenkään etua tai paranna mitään.
Päinvastoin.
Niin, ei kun hän sanoi että mene vakkariksi jonnekin, jos haluat päästä makoilemaan nukkariin. Eli aika tavoiteltu "työtehtävä" se selvästi on, eikä sijaisille suotava. Kelpaa varmasti myös kaikille näille minun kriitikoilleni. Vai kuinka on? Vahtiiko teillä sijainen nukkuvat lapset, ja itse otatte vastaan herääjät ja vaipatatte heidät?
Okei... no kuulostaa vähän joltain tietyltä tapaukselta joskus jossain, aina ei ole tuollainen tilanne läheskään kun ollaan siirtämässä sijaista pienimpien ryhmään kyykytettäväksi.