Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19756)

Vierailija
2441/19756 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinenlastenhoitaja kirjoitti:

Minulla on kokemuksia kaikkiaan joku about 6.v lastenhoitoalalta ja nyt opiskelin toisen ammatin. Olen ollut uudella alalla about vuoden ja olen paljon iloisempi ja voin henkisesti huomattavasti paremmin. Mulla on ihanat työkaverit ja hyvä työyhteisö, vuorotyöstä huolimatta voin paljon paremmin.

Noh, lastenhoidon muistoja erityisryhmistä ajattelin kertoa: Joka päivä väännettiin ihan samat asiat; kuinka jonossa ei tönitä muita ja riehuta, kuinka wc:ssä ei näytellä pehvaa kavereille, vaan laitetaan ovi lukkoon ja pestään sen jälkeen kädet, kuinka aamupiirillä kuunnellaan ja ei hypitä penkeiltä alas tai puhuta wc-sanoja, ruokailussa ei oteta voita kilokaupalla ja pyyhitä ruokaa seiniin jne. Tappelivat, huusivat, kiroilivat.  Koko ryhmä ei voinut olla samassa tilassa samaan aikaan (se riitely ja melu jatkuvaa).

Keskustelu oli aikuisellekin "haluuksä turpaas, ruoka maistuu paskalle jne.". Ihan kauheaa käytöstä. Retkelle lähtiessä suunnittelee eräs muksu puhui tappavansa sammakoita, sanottiin että no sitten ei retkelle pääse jos haluaa eläimiä tappaa.

Tämän lisäksi olen ollut kahdessa muussa paikassa, jotka ovat olleet oikeastaan vielä tuota pahempia. Toisessa oli kehitysvammaisia lapsia, jotka purivat ja raapivat, sotkivat ulosteilla ja heidän kanssaan piti piirtää, maalata yms "söivät kyniä, kaatoivat vesivärit jne". Yhdessä koulussa olin koulunkäyntiavustaja- eli toisin sanoen nostelin ja puin selkäydinvammaista lasta. - olisin odottanut pääseväni ohjaamaan lapsia koulunkäynnissä, niin sitten olin lapsen kanssa joka ei edes puhunut lainkaan tai voinut käydä normaalia koulua.

Jaksaako oikeasti joku tuollaista menoa pitkään katsella? Pitääkö jo tuollaisesta työstä oikeasti?

Unohdin tuohon laittaa, että tosiaan mentiin noissa erityisryhmissä monesti - 2 työntekijällä. Osa teki 3 ja osa 4 päivää. Sijaisia ei tietenkään tuommoiseen paikkaan saanut, kun on helpompiakin paikkoja.  Siinä sitten puettiin 2 selkäydinvammaista lasta, koitettin selvitä ja oli karkailualttiita lapsiakin. Erityisryhmissä sain joka päivä pelätä puremia, oli niin aggressiivisia lapsia. Ihan hirveää työtä, en tiedä miten jaksoin 2.v tuolla paikassa olla.. Nyt nostaisin kytkintä jo viikon jälkeen. Enkä tosiaan enää pysty tekemään tuota työtä. Kokeilin olla kuukauden opiskellessani ja en enää henkisesti kestä. Ehkäpä olen nähnyt vaikeimpia ääripään ryhmiä, en tiedä.

2442/19756 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni käy päiväkodeissa työnsä puolesta hoitamassa asioita. Toistuvasti kun tarvitsee oven avausta eri tiloihin, niin yksi hoitaja valvoo lapsia ja kaikki muut istuvat jossain kokouksessa. 

Siis toistuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/19756 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä sitten on, jotta joka ikisellä lapsella toteutuu se oikeus 1/7 tai 1/4 aikuiseen silloin kun lapsi on paikalla? Ihminen, joka kävelee ryhmästä ulos ja jättää lapset sinne ryhmään tekee valinnan, että just nyt lain ei noille lapsille tarvitse toteutua.

Tätä voi sitten selitellä onnettomuustilanteissa sillä, että jossakin on ollut avoin työpaikkailmoitus opettajan toimeen. Vaaralliselta kuulostaa. Tsemppiä sinne.

Mikä helvetti siinä on, että jos on 7 lapsen ryhmä, että sinne ei riitä aikuista jos se opettaja ei ole siellä 100% suihkuttelemassa kurahousuja? Mitä ne hoitajat siellä oikein tekevät, ilmeisesti eivät mitään muuta kuin syö opettajia elävältä. 

Opettajan tehtävä ei ole suihkutella kurahousuja. Kaikki tekee kaikkea -periaate ei ole enää tätä päivää. Lastenhoitajilla ei ole pedagogista koulutusta, lto:lla/varhaiskasvatuksen opettajalla on. Lastenhoitajat eivät osaa tehdä lakisääteisiä ns. papereita, opettajan on pakko tehdä ne. Katselin sunnuntain Hesarista Helsingin varhaiskasvatuksen johtajan virkahakuilmoitusta; hetken jopa harkitsin hakevani, mutta onneksi järki voitti. Kuka haluaa olla näiden pomojen pomo? Kolmiportainen tuki tulee muuten lisäämään opettajien paperitöitä tuntuvasti. Ja kyllä, nekin ovat lakisääteisiä.

Ai, sinun kannattaisi päivittää tietämystäsi, vakalh:n koulutus ei sisällä 3v ajan "kurahousujen pesemistä" vaan todellakin myös pedagogiikkaa ja lisäksi vieläpä erityispedaa.

Eipä muuta sulle, paitsi, että kaltaisesi ovat osasyy alan kurimukseen ja siihen, että psyykkiset syyt sairauslomien syinä nousivat jo v.2018 nro1-syiksi poissaoloihin, ohi tuki-ja liikuntaelinsyiden.

Ymmärtänet varmaan, että opettajan tutkintoon sisältyy pedagogiikkaa ihan eri määrät kuin lastenhoitajien tutkintoon. 

Ja siitäkin suurin osa käsienheiluttelua ja unelmahöttöä, lähinnä vain opetusharjoittelusta sai mitään konkreettista sovellettavaa opettamiseen. t. aineenopettaja

Vierailija
2444/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12308708

Naisten todellakin on syytä alkaa pitää puolensa ja tunnistaa rajansa. Ikuinen toisten puolesta uhrautuminen ja ylläpidetty hoivaajamyytti tuhoaa ihmisiä eikä ole millään tavalla hyvä roolimalli kasvaville lapsille.

Vierailija
2445/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa tökkii monikin asia.

Mutta täytyy sanoa että luojan kiitos omassa päiväkodissa on vielä leppoisa ja hyvä fiilis. Tottakai meilläkin on välillä vaikeita hetkiä kun ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Pomo kyllä yrittää aina sijaisia saada ja onneksi usein saammekin. Meillä on paljon vakkari sijaisia jotka haluavat tulla meidän taloon, koska meillä on niin hyvä työilmapiiri.

Mä olen hoitaja, mutta kyllä ryhmäni kaksi opea tekevät kaikkea eikä todellakaan ole niin että se olen aina minä joka tekee kaikki ”paskajutut”

Meidän talossa kaikki ovat tasavertaisia eikä opet ole mitenkään erityisasemassa. Tottakai heillä on omat juttunsa mutta esim suunnittelevat miten kerkeävät. Jos on henkilökunta vajetta opet ovat lasten kanssa eikä koneella. Ja silti voin sanoa, että meillä on suunniteltu hyvä toiminta. Nyt joku tulee sanomaan että sak aika kuuluu heille ja tottahan se on, mutta mikä on oikeesti tärkeintä meidän työssä? Eiköhän se ole lasten kanssa oleminen.

Vierailija
2446/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan pikkuisetkin kiroilee ja haistattelee sekä uhkaa tappaa😨 missä kohdin asiat muuttui sitten 80-90 luvun jolloin aikuisia toteltiin ja lapset ei kiroillut tai haistatellut ja uhkaillut tappaa vaan olivat lapsia ja leikkivät rauhassa??

Vierailija
2447/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet pois lapsilta! Ne pääsee katsomaan kaikkea roskaa! Mielummin normi näppäinpuhelin.

Vierailija
2448/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei, ei , minä en rauhoitu! Tyhmä lehmä! Tyhmä tyhmä LEHMÄ!! Minä EN tottele sinua tyhmä lehmä! Minä ta-pan teidät kaikki , en rauhoitu, hajotan tämän koko tyhmän päiväkodin! Heitän sinua veitsellä!!!!!  ( lapsi juoksee ympyrää  pakoon täysin neuvotonta lastentarhanopettajaa,  huutaen välillä kuin villieläin  AAAAAAAAAAA!!!!!    kun muut lapset aamupiirissä hämmentyneinä istuvat ja katsovat kun riehuja repii kaiken mikä seiniltä irtoaa ja pöydiltä saa käsiinsä, samalla väistellen potkuja joita riehuja käy satunnaisesti sihtaamassa istujiin ).

Karmea kiljuminen jatkuu, se kuuluu päiväkodin eteiseen saakka.

Huuto ei laannu ja loppunäytös potkuineen näkyy ikkunan lasi läpi, kun Sinä vilkutat juuri hoitoon tuomallesi aralle lapsellesi rohkaisevasti heiheit.

Laadukasta varhaiskasvatusta, toki. Vietä kulti hauska päivä!

Vierailija
2449/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaka-opettajalla on päivässä suunnittelua, palavereita yms ja sitä ei oteta huomioon mitoitusta laskettaessa, eli lastenhoitajan taakka käy aika isoksi, kun yksi mitoitukseen laskettu aikuinen on ison osan päivästä muissa töissä.

Voin sanoa, että sekin on aika rasittavaa, että itse olet aina kiinni siellä nukkarissa ja lepohetkillä, ja sen ajan vaka-opettaja pitää taukoa, istuu kahvilla. Itse et ehdi edes sitä 10 minuutin taukoa pitämään, kun olet niin kiinni siinä suorittavassa työssä. Olisi joskus tosi ihanaa, jos vaka-ope tarjoutuisi hoitamaan sen lepohetken, niin saisit ihan rauhassa itse lukea sähköpostit, juoda kupin kahvia, lukea vaikka vasuja tms... Lisäisi paljon jaksamista.

Kannatan ehdottomasti tässä sanottua.

T. Evp pk-johtaja, varajohtaja, vo

Ei kuulu tarjoutua hoitamaan kenenkään kahvitaukoa, vaan se pitää kirjata toimenkuvaan ja työ suunnitellaan sen mukaisesti. Kenenkään toimenkuvan ei pitäisi perustua työkaverin " auttamiselle". Työtä ei olla osattu suunnitella oikein. Tuon mukaan paras työkaveri on hän, joka on sinun työvuorollasi auttamassa nukkarissa, tai ulkona lasten kanssa auttamassa sinua. Milloin hän tekee omat toimenkuvaansa kuuluvat työt? Työntekijöitä on palkattu liian vähän, jos hommat pyörivät auttamisen avulla.

T. Itsekin johtajana toiminut virkahenkilö

Vierailija
2450/19756 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaka-opettajalla on päivässä suunnittelua, palavereita yms ja sitä ei oteta huomioon mitoitusta laskettaessa, eli lastenhoitajan taakka käy aika isoksi, kun yksi mitoitukseen laskettu aikuinen on ison osan päivästä muissa töissä.

Voin sanoa, että sekin on aika rasittavaa, että itse olet aina kiinni siellä nukkarissa ja lepohetkillä, ja sen ajan vaka-opettaja pitää taukoa, istuu kahvilla. Itse et ehdi edes sitä 10 minuutin taukoa pitämään, kun olet niin kiinni siinä suorittavassa työssä. Olisi joskus tosi ihanaa, jos vaka-ope tarjoutuisi hoitamaan sen lepohetken, niin saisit ihan rauhassa itse lukea sähköpostit, juoda kupin kahvia, lukea vaikka vasuja tms... Lisäisi paljon jaksamista.

Ei kuulu tarjoutua hoitamaan kenenkään kahvitaukoa, vaan se pitää kirjata toimenkuvaan ja työ suunnitellaan sen mukaisesti. Kenenkään toimenkuvan ei pitäisi perustua työkaverin " auttamiselle". Työtä ei olla osattu suunnitella oikein. Tuon mukaan paras työkaveri on hän, joka on sinun työvuorollasi auttamassa nukkarissa, tai ulkona lasten kanssa auttamassa sinua. Milloin hän tekee omat toimenkuvaansa kuuluvat työt? Työntekijöitä on palkattu liian vähän, jos hommat pyörivät auttamisen avulla.

Tämä on fiksusti sanottu. Jokaisella on omat työnsä ja työkaveria ei mulkoilla auttamaan itseään. Jos ei omista hommista selviä, silloin pitää kertoa esimiehelle ja miettiä onko hommia liikaa tai osaamisessa vaikka jotain häikkää.

Vierailija
2451/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentissa päädytään samaan lopputulokseen, kuin sitä edeltäneissä, ketjun lähes kahdessa ja puolessa tuhannessa vastauksessa: työntekijöitä on palkattu liian vähän eikä työtä voida näin ollen suunnitella "oikein".

Lakisääteinen kahvitauko ei kuulu toimenkuvaan vaan on tauko työnteosta, työntekijän työssään jaksamisen ja siten paremman tuloksen mahdollistaja. Tauko sisältyy kaikkien työntekijöiden työpäivään.

Eri työnimikkeiden toimenkuvat on kirjattu henkilöstön saataville ja käsitellään työsopimusta solmittaessa sekä työyhteisössä toiminnan johtajan toimesta aina, kun tarvetta on. Hoitajankin työtehtävään kuuluu em. lainauksessa mainittuihin vasu-dokumentteihin perehtyminen, niiden kriittinen arviointi ja kommentointi. Vasu ohjaa koko työtiimin toimintaa. Jos kirjauksia ei tunne, ei voi toimia niiden mukaisesti eikä työnantaja voi tällöin edellyttää niihin sitoutumista ko. työntekijöiltä.

Lainauksen hoitajan ehdotus osoittaa hyvää työn kokonaisuuden tuntemusta ja kykyä organisoida työyhteisön toimintaa rakentavalla ja kestävällä tavalla.

Kun alalle ei palkata riittäviä resursseja ei ratkaisu ole hoitajien, sosionomien ja avustajien työn ja työkyvyn mitätöinti, vaan liian vähäisten resurssien rationaalinen organisointi. Hoitaja ehdottaa lasten lepoajan hyödyntämistä niin, että lakisääteiset tauot saadaan pidetyiksi ja koko kasvatustiimi pysyy ajantasalla työtä ohjaavien asiakirjojen sisällöstä sekä työnantajan ja yhteistyöverkostojen kanssa käytävästä sähköpostiliikenteestä.

Yllä oleva ketju osoittaa valitettavan tilanteen, ettei virkamiesjohto useinkaan ymmärrä johtamansa kentän realiteetteja.

Keskinäinen auttaminen on muodostunut ainoaksi keinoksi selviytyä vuosia jatkuneessa resurssikriisissä ja jatkuvasti kiristyvässä tehostamisessa. Alalla ei viihdytä eikä rautanyrkki tilannetta tule korjaamaan. Auttaminen oli vielä joskus "hyve" - onko tämä hanke nyt jo so last season?

Vierailija
2452/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, ei , minä en rauhoitu! Tyhmä lehmä! Tyhmä tyhmä LEHMÄ!! Minä EN tottele sinua tyhmä lehmä! Minä ta-pan teidät kaikki , en rauhoitu, hajotan tämän koko tyhmän päiväkodin! Heitän sinua veitsellä!!!!!  ( lapsi juoksee ympyrää  pakoon täysin neuvotonta lastentarhanopettajaa,  huutaen välillä kuin villieläin  AAAAAAAAAAA!!!!!    kun muut lapset aamupiirissä hämmentyneinä istuvat ja katsovat kun riehuja repii kaiken mikä seiniltä irtoaa ja pöydiltä saa käsiinsä, samalla väistellen potkuja joita riehuja käy satunnaisesti sihtaamassa istujiin ).

Huuto ei laannu ja loppunäytös potkuineen näkyy ikkunan lasi läpi, kun Sinä vilkutat juuri hoitoon tuomallesi aralle lapsellesi rohkaisevasti heiheit.

🤣

Vierailija
2453/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on fiksusti sanottu. Jokaisella on omat työnsä ja työkaveria ei mulkoilla auttamaan itseään. Jos ei omista hommista selviä, silloin pitää kertoa esimiehelle ja miettiä onko hommia liikaa tai osaamisessa vaikka jotain häikkää.

Ope johtaa pedagogiikkaa?? Tuo asenne välittyy 6-0 vastuullasi oleviin pieniin lapsiin. Itäisiä oppeja yhteistyökyvyssäsi?

Vierailija
2454/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja "aamupiiriin" /muiden lasten edessä häpäistäväksi pitää tulla, "koska nyt on piiriaika"???

Miten sinne huoneeseen vienti tuossa emotionaalisessa tilassa olevaa lasta ja hänen kehitystarvettaan tukee? Tai koko episodi kenenkään läsnäolleen hyvinvointia?

"Täysin neuvotonta lastentarhanopettajaa..." Se koulutettu?

Siinähän se lapsi juuri neuvoi (eikä varmaan ensimmäistä kertaa) : tämä piirissä paikallaan istuminen ja kuuntelu ei ole se, mitä minä nyt kykenen tekemään tai millä tavalla minut kohdataan.

Mikä olisi?

Mitä tilanteesta oppivat muut lapset? Tiedättekö, mitä kukin muu lapsi oppi ja koki? Ja kotona ihmetellään, kun lasten vatsaan sattuu, päätä särkee, yöllä painajaisia ja kastelua, ei muista mitään päiväkotipäivästä, saa selittämättömiä raivopuuskia tai itkukohtauksia, takertuu vanhempaan, on jännittynyt....

Vierailija
2455/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka opena 10 vuotta hyvin monikulttuurisella alueella olevana en voi kuin ihmetellä tätä nykymenoa. Inkluusio on kaiken pahan alku ja juuri..

Vierailija
2456/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret,taitamattomat naiset huuli pyöreänä peruuttaa kädet ojennettuina kun raivokas ,kiroileva,uhkaileva 4 vuotias haistattelee ja näitä alle kouluikäisiä on paljon!

Vierailija
2457/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret,taitamattomat naiset huuli pyöreänä peruuttaa kädet ojennettuina kun raivokas ,kiroileva,uhkaileva 4 vuotias haistattelee ja näitä alle kouluikäisiä on paljon!

Kerrotko vielä, että mitä voisi tehdä? Tämä samainen 4-vuotias käyttäytyy samalla tavalla ihan joka ikinen päivä. Lisäksi ryhmässä voi olla vaikka viisi samanlaista käytöshäiriöistä. Ei heitä sieltä voi siirtää muualle eikä heille ole resurssia laittaa omaa vahtia joka sekopäille. Ja sama jatkuu koulussa, häiriköiden lauma vaan kasvaa tavisluokissa, kun normaalit vanhemmat koulushoppaavat omat lapsena johonkin painotukseen / paremmalle alueelle. Itselläni on yläkoulun puolella ”tavallisia luokkia”, joissa 25 oppilaasta lähemmäs 20 on tehostetun / erityisen tuen päätöksellä ja useimmat lisäksi S2-statuksella. Yhteyttä koteihin ei juuri ole, kodeista ei löydy ymmärrystä eikä sen puoleen yhteistä kieltäkään.

t. Väsynyt ope

Ps. Nyt olisi aika avata silmät, lastenhoitajat / sairaanhoitajat / opettajat ovat todellakin lähdössä alalta.

Vierailija
2458/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, että mitä voisi tehdä? Tämä samainen 4-vuotias käyttäytyy samalla tavalla ihan joka ikinen päivä. Lisäksi ryhmässä voi olla vaikka viisi samanlaista käytöshäiriöistä. Ei heitä sieltä voi siirtää muualle eikä heille ole resurssia laittaa omaa vahtia joka sekopäille. Ja sama jatkuu koulussa, häiriköiden lauma vaan kasvaa tavisluokissa, kun normaalit vanhemmat koulushoppaavat omat lapsena johonkin painotukseen / paremmalle alueelle. Itselläni on yläkoulun puolella ”tavallisia luokkia”, joissa 25 oppilaasta lähemmäs 20 on tehostetun / erityisen tuen päätöksellä ja useimmat lisäksi S2-statuksella. Yhteyttä koteihin ei juuri ole, kodeista ei löydy ymmärrystä eikä sen puoleen yhteistä kieltäkään.

t. Väsynyt ope

Ps. Nyt olisi aika avata silmät, lastenhoitajat / sairaanhoitajat / opettajat ovat todellakin lähdössä alalta.

Turhaa sinä niitä koulushoppaavia vanhempia syytät siitä, että lastenpsykalla ei ole resurssia hoitaa lapsia. Sinnehän tuon kaltainen lapsi kuuluisi. 

Vierailija
2459/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope johtaa pedagogiikkaa?? Tuo asenne välittyy 6-0 vastuullasi oleviin pieniin lapsiin. Itäisiä oppeja yhteistyökyvyssäsi?

Niin? Varhaiskasvatuksen opettajat ovat päävastuussa oman ryhmänsä lasten kasvatuksesta ja opetuksesta sekä lapsiryhmänsä toiminnan suunnittelusta ja arvioinnista.

Vierailija
2460/19756 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutettava ohjaus, kasvatus ja opetus pitäisi lähteä siitä, keitä on paikalla, milloin ja millaisissa tiloissa. Sekä lapsia että aikuisia, eli keitä he ovat ja mitkä ovat ko. toimijoiden tarpeet ja mahdollisuudet. Ei pidä suunnitella toimintaa, jota ei ole mietitty ihan jokainen osallistuja huomioiden. Eihän sellainen kanna mihinkään.

On tunnistettava, mihin asioihin voi vaikuttaa, miten voi ja milloin - ja mihin asioihin ei voida itse vaikuttaa.

Tottakai vanhemmat vievät lapsensa sinne, missä hommat sujuu ja opitaan asioita, jotka vastaavat ko. perheiden arvoihin ja tarpeisiin. Miksi joku haluaisi altistaa oman lapsensa kylmän ja riitaisan työyhteisön taistelulle ja pahoivoivalle lapsiryhmälle tai aikuiselle? Ei vanhemmat arvosta sellaista ylemmyydentuntoista opea, joka vähät välittää muun henkilöstön hyvinvoinnista tai toisten kasvattajien työrauhasta hoitaa oma työnsä ilolla.

Joukkue on aina juuri niin vahva, kuin sen heikoin linkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme