Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta harva aikuinen jaksaa leikkiä lasten leikeissä 15 min kauempaa. Aivot sulaa, ei pysty. En ikinä vaatisi sellaista päiväkodin henkilökunnalta. -vanhempi
Siinähän se tuli, vanhemmat eivät jaksa olla lastensa kanssa kuin 15 minuuttia 🙄. Kiire taas puhelimelle.
Hohhoijaa. Olet ansainnut kurjuutesi, jos haluat tulkita tämänkin näin negatiivisesti. Minä olen tosi paljon lapsen kanssa. Leivotaan, ulkoillaan, väritän ja piirrän mielelläni, pidän sylissä, rakennan legoja, luen kirjaa. Mutta en ala leikkimään nukeilla ainakaan yli 15 min että "tää sanois nyt et sil on kuuma" "joo ja tää antaa sille vettä." Jos et ymmärrä näiden eroa niin en voi auttaa.
Millaisia kokemuksia kentältä?
--Vapaa-ajalla ei tarvitse olla johtajan tavoitettavissa. Vapaa-aika on vapaa-aikaa ja tarkoitettu työstä palautumiseen.--
Ei niin ! Siis nämä on niin perceestä nämä johtajat jotka eivät erota henkilökuntansa työaikaa ja vapaa-aikaa! Siiinä on jotain rikkovaa ja röyhkeää. Kontrollia kaiken aikaa.
" Mutta katos kun me ollaan kuin yhtä perhettä tässä mun yrityksessä! Ei silloin lasketa vaivan määrää (koska kaikki hyöty tulee teidän selkänahasta suoraan mulle ja mua varten)"
Hei haloo! Ihmisillä on omakin perhe, lapset, ystävät ja yksityiselämä. Työn ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte tilanteessa, esimerkiksi ruokailu, jos vaikkapa 3-4 pientä huutaa ja itkee ja loput n.9 pientä tarvitsevat lähes kaikki apuja syömisessään, lautaset tippuilee, maidot kaatuilee yms? Ja sitten pitäisi itsekin pystyä syömään joka ei tosiaankaan onnistu joten olen sitten ilman lounasta.
Meillä tehdään niin, että isompien lasten vaan pitää syödä itse, jos ei joku 2 vuotias ala itse syömään, niin oletus on, että hällä ei sitten ole nälkä sillä hetkellä, useimmat kyllä syövät edes leipää. Mutta mitenkään ei riitä rahkeet kyllä syöttää koko ryhmän lapsia, valitettavasti.
Tämä on yleinen ongelma minusta nykyään, etteivät lapset syö, mutta samalla siihen on myös tottunut, kun on puhuttu paljon siitä ettei saa "tuputtaa" eikä paineistaa lapsia ruokailutilanteessa, niin se on samalla myös aika vapauttavaa: Kokeilee yhdesti tai kahdesti ottaako lapsi ruokaa vastaan ja jos ei, niin on täysin sallittua että ei ota.
Ja itse kyllä syön vaikka mikä olisi: Meiltä on riistetty se ruokatauko pois, joten yksikään ihminen ei voi alkaa valittamaan sitä että syön ruokani eikä siitä jos se kestää kun pitää samalla tehdä tuhatta muutaki asiaa yhtäaikaa.
Meillä kyllä laitetaan ylös, paljonko kukakin on syönyt milläkin ruualla ja tottakai me toivotaan että päivän aikana jokainen nyt edes jotakin söisi (ettei jollekkin jää kuva, että välinpitämättömiä olisimme), mutta eipä me voida pakottaa lasta syömään kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte tilanteessa, esimerkiksi ruokailu, jos vaikkapa 3-4 pientä huutaa ja itkee ja loput n.9 pientä tarvitsevat lähes kaikki apuja syömisessään, lautaset tippuilee, maidot kaatuilee yms? Ja sitten pitäisi itsekin pystyä syömään joka ei tosiaankaan onnistu joten olen sitten ilman lounasta.
Porrastetusti pienryhmissä niin, että yksi aikuinen ruokailee 4 lapsen kanssa. Rauhoittaa todella paljon lapsia, kun itku ei tartu koko porukkaan. Itse ehtii usein syödä parhaiten siinä vaiheessa, kun lapset ovat saaneet ruoan syötyä ja saavat leipää/näkkärit vielä lopuksi. Pikkuhiljaa ruokailutilanteet rauhoittuvat ja ehdit jopa syödä siinä lasten kanssa samaan aikaan.
Nyt en kyllä tiedä itkisinkö vai nauraisinko.
Ruoka on haettava keittiöstä kellonaikaan x ja kärry palautettava 30-45min
Ja tän lisäksi, yksi kasvattaja ei pärjää 4 lapsen kanssa yksin nukkarissa, ellei sitten valikoi tiettyjä lapsia, jotka ei välttämättä ole siinä samassa pienryhmässä. Sen lisäksi ettei lapset syö itse, niin he eivät osaa myöskään nukahtaa itse, vaan lähes jokainen tarvitsee silittämistä että nukahtaa.
Ja urani alussa 20 vuotta sitten, suurin osa lapsista osasi nukahtaa ihan itse silittämättä. Nykyään eivät pysy edes sängyissä tai huutavat/seisovat/mitä tahansa siellä sängyssä (siis en tarkoita vain itkemistä, vaan muutenvain huutamista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porrastetusti pienryhmissä niin, että yksi aikuinen ruokailee 4 lapsen kanssa. Rauhoittaa todella paljon lapsia, kun itku ei tartu koko porukkaan. Itse ehtii usein syödä parhaiten siinä vaiheessa, kun lapset ovat saaneet ruoan syötyä ja saavat leipää/näkkärit vielä lopuksi. Pikkuhiljaa ruokailutilanteet rauhoittuvat ja ehdit jopa syödä siinä lasten kanssa samaan aikaan.
Nyt en kyllä tiedä itkisinkö vai nauraisinko.
Ruoka on haettava keittiöstä kellonaikaan x ja kärry palautettava 30-45min
No meillä on johtaja ilmoittanut keittiölle, että he ovat tukipalvelu päiväkotia varten ja ruokailun aikataulut suunnitellaan ryhmien etu edellä - kärry palautetaan kun se ryhmälle sopii.
Ensimmäinen ryhmä tulee syömään 10.45, toinen klo 11 ja kolmas klo 11.15. Tämä takaa sen, että korkeintaan kaksi pienryhmää on samassa tilassa yhtä aikaa. Eikä kukaan lapsi joudu odottamaan ruokaansa, koska myös aamun toiminta on porrastettu siten, että ulos on lähdetty porrastetusti ja näin ollen myös sisälle tullaan porrastetusti, etteivät kaikki ole yhtä aikaa eteisessä. Ruokatilassa on lämpölevy ruoille, sekä jääkaappi ja mikro, eli omia eväitä ei tarvitse lähteä lämmittämään toiseen päähän taloa.
Myös päiväunia rauhoittaa se, että sinne siirrytään porrastetusti; ensimmäiset ovat jo nukahtaneet kun seuraava porukka tulee ja ensimmäisen pienryhmän aikuinen voi auttaa seuraavaa porukkaa nukahtamisessa, jolloin yleensä kaikki ovat nukahtaneet siinä vaiheessa, kun kolmas pienryhmä tulee unille. Tässä vaiheessa opettaja pääsee SAK-ajalle ja heti perään toinen hoitaja tauolle, kun nukkarissa on se tilanne, että siellä riittää yksi aikuinen.
Tämä vaatii suunnittelua ja tarkkaa strukturointia, uusien ideoiden kokeilua ja tarvittavia muutoksia heti kauden alusta lähtien, mutta näin meillä tässä vaiheessa kautta homma toimii jo aivan mukavasti; SAK-ajat toteutuvat ja tauot pyörivät. Suosittelen edes kokeilemaan, jos omassa ryhmässä nyt on se tilanne, että nykyinen toimintamalli ei toimi. Ja oletan, että ei toimi, koska kysyttiin neuvoa kaoottiseen tilanteeseen. Voit toki itkeä tai nauraa, mutta tämä oli minun esimerkkini ja kokemukseni tavasta järjestää päivä niin, että ainakaan siellä työpäivän aikana ei tarvitse itkeä, kun on niin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta harva aikuinen jaksaa leikkiä lasten leikeissä 15 min kauempaa. Aivot sulaa, ei pysty. En ikinä vaatisi sellaista päiväkodin henkilökunnalta. -vanhempi
Siinähän se tuli, vanhemmat eivät jaksa olla lastensa kanssa kuin 15 minuuttia 🙄. Kiire taas puhelimelle.
Hohhoijaa. Olet ansainnut kurjuutesi, jos haluat tulkita tämänkin näin negatiivisesti. Minä olen tosi paljon lapsen kanssa. Leivotaan, ulkoillaan, väritän ja piirrän mielelläni, pidän sylissä, rakennan legoja, luen kirjaa. Mutta en ala leikkimään nukeilla ainakaan yli 15 min että "tää sanois nyt et sil on kuuma" "joo ja tää antaa sille vettä." Jos et ymmärrä näiden eroa niin en voi auttaa.
Aijaa, kurjaa kun olen kurja, mutta minun aivoni ei sula lasten kanssa leikkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä whatsappryhmät työkäyttöön kuuluisi olla jo unholassa. Hyvän työpaikan tunnistaa siitä, ettei whatsappia tarvitse käyttää eikä työvuorot julkaista whatsappryhmässä, vaan ne toimitetaan paperitse jokaisen tietoon. Hyvässä paikassa loman ajalla julkaistu työvuorolista lähetetään postitse. Ei työntekijän tarvitse kysellä, koska työnantajan vastuulla toimittaa tietoon.
- Pitääkö lain mukaan työntekijän reagoida esimerkiksi sunnuntaina whatsup-viestiin jossa pyydetään vuoron vaihtoa illasta maanantai aamuun?
Ei tarvitse reagoida. Sä voit poistua ryhmästä.
Ai, toisiin töihin sitte, kun veronmaksajien leipä ei kelpaa, ammatinvalintakysymys.
Porrastetusta syömisestä: Tuon toimiminen riippuu ihan puhtaasti siitä, että millainen tuuri on ollut siinä, että millaisia lapsia on ryhmäänsä saanut + minkä ikäisiä ne lapset ovat.
Alle 3 vuotiaiden ryhmien ääripäitä on: Ryhmä jossa on kaikki lapset vuoden ikäisiä tai alle vuoden vs. ryhmä jossa kaikki lapset ovat jo 2 vuotiaita ehkä osa jo kolmekkin. Tietenkin suurin osa on jotain tuolta väliltä, mutta aika paljon vaihtelee kuitenkin ryhmän "haastavuus" ihan jo tämänkin perusteella.
Sanomattakin selvää kaikille jotka lapsista nyt mitään tietävät, että ne ihan pienimmät ryhmässä määrittää sen koko tahdin. Ja aina ei puolituntia todellakaan ole realistisesti riittävä aika syöttää vauvoja + saada itsekkin syötyä rauhassa. Ja sitten itketään ennen nukahtamista ja osalla voi nukahtaminen kestää, tarvitaan aikuista = Tämäkin täysin tuurista kiinni että millaisia nukkujia ryhmään sattuu saamaan.
Puhumattakaan siitä, millaisia temperamenttieroja ja kasvatuksellisia eroja lapsissa on: Isommissakin lapsissa on niitä, jotka meinaavat lähtä lentoon tuoleistaan tai yrittävät kiivetä pöydille tai syödä kavereiden ruokia tai ihan mitä tahansa.
Puhumattakaan sitten siitä miten eri tahtiin lapset syövät: Onko ne pienten ryhmät muodostettu syömisvauhdin mukaan? Mitä jos jollakin tuleekin kakat pahalla hetkellä ja pienryhmät eivät sitten pidäkkään?
Uskon että teillä tällä hetkellä toimii ja haluatte noin toteuttaa asioita, onnea siitä, mutta vaikka teillä toimiikin juuri tällä hetkellä, se ei tarkoita se sama systeemi toimis aina ja kaikkialla.
Ahaha, haluaisin kyllä nähä sen ryhmän, missä nukkari on AINA noin rauhallinen kuin tämä yks tässä väittää :,D Millonhan olen viimeksi sellasen nähny, vaikka oon kiertäny eri taloja ja eri ryhmiä.
"Aijaa, kurjaa kun olen kurja, mutta minun aivoni ei sula lasten kanssa leikkiessä."
Tämä lause tämmösenään ei kyllä kerro yhtään mitään sinusta eikä varsinkaan siitä ihmisestä jolle tätä kommentoit. Ilman kontekstia ja tietoa siitä, että kuinka usein, pitkiä aikoja ja säännöllisesti olet lasten kanssa leikkimässä ja millä tavoilla, emme saa aitoa käsitystä sinun "aivojen sulamattomuudesta" verrattuna leikkipanokseesi. Voi olla ettet leiki koskaan tai koet leikkimiseksi sellaisen jota muut eivät edes pidä leikkinä.
Miksi te ette mene lakkoon? Jos olisitte edes kaksi viikkoa lakossa, tämä maa olisi rähmällään. Mutta ei. Vingutaan nyymipalstalla ja odotetaan, että tulee mies ja kitara, joka nipsnaps tosta vaan ratkaisee kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette mene lakkoon? Jos olisitte edes kaksi viikkoa lakossa, tämä maa olisi rähmällään. Mutta ei. Vingutaan nyymipalstalla ja odotetaan, että tulee mies ja kitara, joka nipsnaps tosta vaan ratkaisee kaiken.
Lakkoon ei voi noin vain mennä, kun on voimassa oleva työehtosopimus...
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliitot päättää lakosta, ei sitä kukaan yksittäinen ihminen voi päättää, että alanpa nyt lakkoon. Ollaanhan me lakkoiltukkin ei siitä niin hirveän kauaa ollut ja se ei johtanut yhtään mihinkään. Taino tuli ne yleispalkankorotukset, mutta kaikki muut asiat mitä vaadittiin niin ei toteutunu. Liitoille oli tärkeämpää saada etuja hoitoalan puolelle kuin varhaiskasvatukseen.
Kyllä meillä ihan kunnallisella pomo saattaa laittaa sunnuntai-iltana ja pahoittelujen kera viestin, jossa kysyy vuoron aikaistusta saikun takia tms. Siis sellaista, joka ois hyvä tietää jo edellispäivänä.
Ei se ole häiriköintiä, se viesti tulee ehkä 1-2 x vuodessa ja ei mun sunnuntai-ilta mene pilalle.. Eri asia jos viestittelisi jatkuvasti iltaisin, alkaisi puhumaan työn laadusta tai valittamaan jostain.
En todellakaan jaksa ottaa aamulla alle tunnin varotusajalla töitä. Kyllä sijaiskeikatkin pitää saada tietoon edellispäivänä
Vierailija kirjoitti:
"Aijaa, kurjaa kun olen kurja, mutta minun aivoni ei sula lasten kanssa leikkiessä."
Tämä lause tämmösenään ei kyllä kerro yhtään mitään sinusta eikä varsinkaan siitä ihmisestä jolle tätä kommentoit. Ilman kontekstia ja tietoa siitä, että kuinka usein, pitkiä aikoja ja säännöllisesti olet lasten kanssa leikkimässä ja millä tavoilla, emme saa aitoa käsitystä sinun "aivojen sulamattomuudesta" verrattuna leikkipanokseesi. Voi olla ettet leiki koskaan tai koet leikkimiseksi sellaisen jota muut eivät edes pidä leikkinä.
Hohhoijaa, enpä viitsi kommentoida, paitsi että olen varhaiskasvatuksen lastenhoitaja.
- Nämä whatsappryhmät työkäyttöön kuuluisi olla jo unholassa. Hyvän työpaikan tunnistaa siitä, ettei whatsappia tarvitse käyttää eikä työvuorot julkaista whatsappryhmässä, vaan ne toimitetaan paperitse jokaisen tietoon. Hyvässä paikassa loman ajalla julkaistu työvuorolista lähetetään postitse. Ei työntekijän tarvitse kysellä, koska työnantajan vastuulla toimittaa tietoon.
- Pitääkö lain mukaan työntekijän reagoida esimerkiksi sunnuntaina whatsup-viestiin jossa pyydetään vuoron vaihtoa illasta maanantai aamuun?
- Ei tarvitse reagoida. Sä voit poistua ryhmästä.
- Joissain yksiköissä vaihdetaan suoraan sun työhön liittyvää infoa whatsupissa, sillloinhan siinä luodaan sosiaalinen paine seurata sitä, muuten jää pimentoon työpaikan asioista, kuten kuka puuttuu henkilökunnan vahvuudesta tmv. Ärsyttävää, mutta joissain yksityisissä ihan käytäntö mitä lähinnä esihenkilö harjoittaa. Känny kädessä sunnuntainakin ja iltaisin jos sattuu piippaan whatsuppi. Että ehtii laittaan ainaskin hymynaaman ettei suututa kun ei reagoida. Paras työntekijä se kuka ehtii ensin reagoimaan sekunnissa.