Tuloilmaventtiilin säätö talviasentoon?
Kylmät ilmat saapuivat ja sen kyllä huomaa sisälläkin, julmettu veto käy lattianrajassa ja paleltaa. Ikkunoiden päällä on tuloilmaventtiilit, pitäisikö niitä nyt säätää jotenkin talvisäädöille? Mistä tiedän, minkä verran pitää säätää, etteivät mene liian umpeen? Ovat sellaiset aivan simppelit liuskat vain.
Kommentit (11)
Meillä on niissä kesä- ja talviasennot merkattuna.
Omissani on vain kaksi asentoa talvi ja kesä. Mulla on aina parvekkeen venttiilit talviasennossa. Parveke on kesällä kuin sauna, ja kamalaa kun se kuuma ilma tulee asuntoon. Ilmaa tulee kyllä siinä talviasennossakin.
Näissä ei ole mitään merkintöjä, joten mistä tiedän, että tuloilmaa tulee kuitenkin riittävästi, jos pienennnän aukkoa? En halua sitä ilmaa rakenteista saati viemäristä.
Vierailija wrote:
Näissä ei ole mitään merkintöjä, joten mistä tiedän, että tuloilmaa tulee kuitenkin riittävästi, jos pienennnän aukkoa? En halua sitä ilmaa rakenteista saati viemäristä.
Tämä siis ap.
Kun teet säädön, ota ohut paperinenäliina ja laita se hetkeksi ventiilin päälle. Jos näyttää siltä että puhaltaa ulkoapäin ok. Jos näyttää siltä että liina liimautuu venttiiliin, vähemmän ok. Jos liina pysyy paikoillaan venttiili on kiinni.
Ota isännöitsijään yhteyttä ja kysy.
Vierailija wrote:
Kun teet säädön, ota ohut paperinenäliina ja laita se hetkeksi ventiilin päälle. Jos näyttää siltä että puhaltaa ulkoapäin ok. Jos näyttää siltä että liina liimautuu venttiiliin, vähemmän ok. Jos liina pysyy paikoillaan venttiili on kiinni.
Ok, kiitos ohjeesta. Menen testailemaan.
-ap
Mä teippaan aina syksyllä tuloilmaventtiilit umpeen että asunnossa tarkenee olla ilman talvitakkia.
Bauhausista ilmastointiteippiä ja vuotoraot umpeen. Ei palele enää!
Tuloilmaventtiilejä ei saa missään tapauksessa tukkia, t: lvi-insinööri
Kyllä mä laitan ne ihan kokonaan kiinni kun on kunnon pakkaset. Tai sit jätät ihan parin millin raon.