Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (20270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuuksiinkin valkataan sijaiset kunnolla. Enää ei riitä, että klikkaa haluavansa keikan, kun johtaja päättää halukkaista, kuka sen saa
Mitä tämä tarkoittaa? Kyllä aamuisin tulee keikkoja Seuren appiin ja niistä voi sitten valita itselleen sopivan. Vai mitä tarkoitit tällä viestillä?
On olemassa myös sellaista, joissa ensimmäiseksi keikan valinnut ei saakaan keikkaa vaan pomo valitsee halukkaista, kenet haluaa
Tuohan on hyvä systeemi! Välillä on tullut niin ihmeellistä hiihtäjää sijaiseksi, että parempi vain, jos johtaja voi valita tutun, hyväksi todetun sijaisen halukkaiden joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuuksiinkin valkataan sijaiset kunnolla. Enää ei riitä, että klikkaa haluavansa keikan, kun johtaja päättää halukkaista, kuka sen saa
Mitä tämä tarkoittaa? Kyllä aamuisin tulee keikkoja Seuren appiin ja niistä voi sitten valita itselleen sopivan. Vai mitä tarkoitit tällä viestillä?
On olemassa myös sellaista, joissa ensimmäiseksi keikan valinnut ei saakaan keikkaa vaan pomo valitsee halukkaista, kenet haluaa
Tuohan on hyvä systeemi! Välillä on tullut niin ihmeellistä hiihtäjää sijaiseksi, että parempi vain, jos johtaja voi valita tutun, hyväksi todetun sijaisen halukkaiden joukosta.
Kerropa meille millaisia hiihtäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim sellainen rekkakuski, joka huusi lapsille tarpeettoman kovaa koko ajan. Sisällä istui koko päivän sohvalla ja metsäretkellä lähdettäessä ei olisi suostunut/halunnut tulla päiväkodin piha-aidan ulkopuolelle koska "hän ei pysy metsässä lumihangessa pystyssä"
Hänet laskettiin kasvatusvastuulliseksi, noh...
Että sellaisia esimerkiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osasta ihan suoraan sanottuna on tullut olo, että ovat enemmän kuntouttavassa työtoiminnassa kuin kasvatusvastuullisena työntekijänä... tulevat päiväksi istumaan sohvalle, eivätkä oma-aloitteisesti ota mitään kontaktia lapsiin tai aikuisiinkaan. Sosiaaliset taidot ovat onnettomat. Sitten on niitä sohvalla istuskelijoita, jotka vain selaavat omaa puhelintaan. Tai niitä, jotka istuvat sohvalla, koska "selkä ei kestä". Tai niitä, joilla ei ole kielitaitoa.
Joskus on jopa helpompi mennä päivä vajaamiehityksellä omalla porukalla kuin sellaisen sijaisen kanssa, jonka vastuulle ei pysty jättämään lapsia.
Kyllä voi sijaiselle jättää lapsia. Ei ole sun tehtävä arvioida, voiko vai ei. Se ei oo sun vastuulla
No kyllä vakityöntekijätkin istuu sohvalla tai sit tietokoneella.
Mistä tiedät että rekkakuski?
Otapa omaan työhösi työkaveriksi ihminen jonka suomenkielen taito rajoittuu max 5 sanaan tai ei siihenkään ja jonka on päästävä "rukoilemaan" useasti päivässä ja joka ei "halua" ulos, koska kylmä/kuuma ja omat vaatteet eli kaavut yms hankalia siellä jne.jne
Ja hänen sitten pitäisi kyetä olemaan vastuussa lapsista, ottamaan kontaktia heihin, puuttumaan epäkohtiin, kieltämään ja rajoittamaan lapsia, myös niitä tuen tarpeisia, koska onhan hän sijaisena kasvatusvastuullinen. On myös miespuolisia sijaisia jotka pltävät naista alempiarvoisena eivätkä ota kuuleviin korviinsa naisen sanomaa, neuvoja, pyyntöjä, ohjeita tai ylipäätään mitään.
Ei herramunvarjele millaiseksi varhaiskasvatustyö ja kentällä oleminen onkaan mennyt 🤮🥺🤬
Ja tämä kommenttini koskee työssä suoriutumista ja selviämistä siitä, ei kenenkään kulttuuria, ihon väriä, uskontoa jota tunnustaa tms vaan vain työn tekoa, koska on sijaiseksi varhaiskasvatukseen tullut.
Otapa omaan työhösi työkaveriksi ihminen jonka suomenkielen taito rajoittuu max 5 sanaan tai ei siihenkään ja jonka on päästävä "rukoilemaan" useasti päivässä ja joka ei "halua" ulos, koska kylmä/kuuma ja omat vaatteet eli kaavut yms hankalia siellä jne.jne
Ja hänen sitten pitäisi kyetä olemaan vastuussa lapsista, ottamaan kontaktia heihin, puuttumaan epäkohtiin, kieltämään ja rajoittamaan lapsia, myös niitä tuen tarpeisia, koska onhan hän sijaisena kasvatusvastuullinen. On myös miespuolisia sijaisia jotka pltävät naista alempiarvoisena eivätkä ota kuuleviin korviinsa naisen sanomaa, neuvoja, pyyntöjä, ohjeita tai ylipäätään mitään.
Ei herramunvarjele millaiseksi varhaiskasvatustyö ja kentällä oleminen onkaan mennyt 🤮🥺🤬
Ja tämä kommenttini koskee työssä suoriutumista ja selviämistä siitä, ei kenenkään kulttuuria, ihon väriä, uskontoa jota tunnustaa tms vaan vain työn tekoa, koska on sijaiseksi varhaiskasvatukseen tullut.--
Joo on myös tullut nähtyä yhtä jos toista vuosien varrella. Yksi sijainen jäi lasten kanssa hetkeksi ja kun palasin niin tämä sijainen itkeskeli avoimesti siellä istuen ja siinä vaiheessa kun lapset alkoi lohduttamaan häntä niin katsottiin parhaaksi että ei ole tuo työkunnossa. Yksi sijainen taas jätettiin nukkariin hetkeksi valvomaan tai pyydettiin vaikka lukemaan satua, sen sijaan oli hermostunut ja karjui niin kovaa lapsille että kaksi pissas housuihinsa, eli ei häntä enää pyydetty sijaistamaan.
Kolmas oli töykeä kaikkia kohtaan, kun eräs lapsen vanhempi kysäisi eteisessä mistä maasta sijainen on niin tämä tiuskaisi mitä vit--- se sulle kuuluu, oon kuule suomesta! Katosi myös ryhmästä jonnekin ja löytyi tunnin päästyä vessasta kännykän kanssa puhuen siihen vieraalla kielellä. Joo ei näkynyt enää tätäkään sijaista.
Kysymys:
Miksi alalle työnnetään väkisin näitä henkilöitä joista koko työ on joko ylivoimaista tai sietämätöntä? Ovat suoraan sanoen ylimääräinen vahdittava kuormitus ja riski lapsille ennemmin kuin kaivattu apukäsi työssä.
Heille ei keksitä muutakaan
Vierailija kirjoitti:
Mä en välitä sosiaalisesta paineesta. Jos työnantaja haluaa että hoidan työasioita varsinaisen työajan ulkopuolella, maksaa sitten ylityökorvaukset. Mä en ole antanut lupaa jakaa mun puhelinnumeroa mihinkään, en edes työkavereille. Se on yksityisyyden suojan alaista tietoa.
Itse en ole vastannut viikonloppuna esimiehen soittoon, enkä illalla viestiin, jossa esimies yrittää muuttaa huomista työvuoroani.
Meillä ei ole työpuhelimia eikä minulle makseta varallaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en välitä sosiaalisesta paineesta. Jos työnantaja haluaa että hoidan työasioita varsinaisen työajan ulkopuolella, maksaa sitten ylityökorvaukset. Mä en ole antanut lupaa jakaa mun puhelinnumeroa mihinkään, en edes työkavereille. Se on yksityisyyden suojan alaista tietoa.
Itse en ole vastannut viikonloppuna esimiehen soittoon, enkä illalla viestiin, jossa esimies yrittää muuttaa huomista työvuoroani.
Meillä ei ole työpuhelimia eikä minulle makseta varallaolosta.
Hyvä
Kertoi itse varsinaisen ammattinsa
Vai on pomoilla varaa valita sijaisista kenet palkkaa? Onpa nirsoksi mennyt