Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Rippileirin isonen ei ole uskossa?
10.10.2021 |
Meidän nuoren rippileirillä ollut isonen ei olekaan uskossa. Kuinka yleistä on että isoseksi hakeutuva nuori ei ole itse uskossa? Millä kriteereillä isoset valitaan? Kävin itse riparin 90-luvulla ja leirimme isoset olivat uskossa tai ainakin oletin niin.
Kommentit (42)
Mä olin itse 10v sitten isosena. Menin siksi kun isoskoulutukset ja -leirit oli niin hauskoja ja monet kaveritkin meni. En ole enää moneen vuoteen kuulunut kirkkoon.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Vastaan nyt ihan mielenkiinnosta sinulle, vaikka en ole se kenen viestiä lainasit ja kysymyksiäsi esitit.
Mä en itse voi sanoa, että oisin ateisti, mutta en myöskään usko tiettyyn Jumalaan. Uskon, että on olemassa vain "joku" henki, joka on meidän kanssamme läsnä.
Ei ole olemassa ainuttakaan/minkäänlaista mittaria jolla mitata uskon puutetta tai uskomista ylipäätään. Uskoa on monenlaista, mutta tämän varmaan tiedätkin.
Mutta jos puhutaan siitä hetki, että mihin _halutaan_ uskoa, onkin eriasia, koska oletan että silloin puhutaan tietystä yksittäisestä asiasta. Esimerkiksi: uskonko, että Jeesus osasi kävellä veden päällä? En. Uskonko, että Jeesus on joskus elänyt? Uskon. Syyt miksi en usko kaikkiin Jeesuksen ns. "ihme tekoihin", on ettei niille ole mitään järkevää selitystä. Jos olet koittanut pienempänä kävellä veden päällä, niin onko se onnistunut? Ei ole. Oletko nähnyt, että joku kävelee veden päällä? En usko, vaikka väittäisit muuta, koska se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista. Kyllä tämä kristinuskon Jumala olisi halutessaan voinut antaa kaikille sen kyvyn, jotta tuo veden päällä kävely vaikuttaisi Raamatussakin paljon uskottavammalta.
Uskokoot silti ken haluaa, mutta mä en valitettavasti lähde siihen mukaan, että väitellään niin sanotusti "uskonmittarista".