Rippileirin isonen ei ole uskossa?
Meidän nuoren rippileirillä ollut isonen ei olekaan uskossa. Kuinka yleistä on että isoseksi hakeutuva nuori ei ole itse uskossa? Millä kriteereillä isoset valitaan? Kävin itse riparin 90-luvulla ja leirimme isoset olivat uskossa tai ainakin oletin niin.
Kommentit (42)
Nyt ihan oikeasti. Onko aloittaja tosissaan? Hanki muuta mietittävää.
Lapseni on ns.seurakunranuori (ja isonenkin) ja kerran tuli puheeksi uskonasiat, niin hän totesi ettei kukaan heidän porukasta mihinkään usko!
Vierailija kirjoitti:
No voin kertoa ettei ole rippileirililäisetkään. Rahan takia sinne vain mennään.
Ja muutenkin aivan tyhjä ja typerä instituutio, uskonnon nimissä laitetaan leirille opettelemaan jotain rukouksia ja käskyjä lapset joita ne ei kiinnosta pätkääkäån. Mitähän oltaisiin mieltä jos muslimit alkaisivat järjestää vastaavia?
Riparille osa menee vain rahan takia ja susta se on jotenkin riparin vika? 🙄 Jos ei kiinnosta opetella luterilaisen uskon perusasioita, ei kannata mennä rippikouluun. Niin yksinkertaista.
Eihän kukaan järkevä olekaan uskossa. Normaalit ihmiset elää todellisuudessa eikä missään mielikuvitusmaailmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voin kertoa ettei ole rippileirililäisetkään. Rahan takia sinne vain mennään.
Ja muutenkin aivan tyhjä ja typerä instituutio, uskonnon nimissä laitetaan leirille opettelemaan jotain rukouksia ja käskyjä lapset joita ne ei kiinnosta pätkääkäån. Mitähän oltaisiin mieltä jos muslimit alkaisivat järjestää vastaavia?
Riparille osa menee vain rahan takia ja susta se on jotenkin riparin vika? 🙄 Jos ei kiinnosta opetella luterilaisen uskon perusasioita, ei kannata mennä rippikouluun. Niin yksinkertaista.
No eikö pitäisi kirkkoakin vähän kiinnostaa mitkä ovat vaikuttimet tulla tuollaiselle käännytysleirille? Että ihan okei että kukaan ei usko ja tulevat viikoksi rukoilemaan? Anteeksi nyt mutta tuohan on aivan sekopäistä.
Vierailija kirjoitti:
Moni lääkärikin vetää vapaalla viinaa ja päihteitä. Papitkin kiroilevat. Opettajia on onlyfansissa. Ei työminä ole koko identiteetti.
Kirkossa/seurakunnassa on, tai pitäisi olla kysymys uskonnollisesta yhteisöstä.
Rippikoulussa opetetaan nuorelle uskon ydinkysymyksiä ja valmistetaan kasteen vahvistamiseen, konfirmaatioon.
Konfirmaatiota edeltää uskontunnustus, jossa jolkisesti lausutaan se, mihin uskoo.
Aika hassua, jos pappi tai uskonnon julkiseen tunnustamiseen valmistavan koulun työntekijä ei usko kirkon opetusten mukaan.
Mitä uskossa oleminen tarkoittaa? Se on sitä että uskoo sydämessään Jeesukseen kaikkien syntiensä, sekä menneiden että tulevienkin, anteeksiantajana ja että minulla on henkilökohtainen rakkaussuhde Jeesukseen hengellisellä tasolla. Hänelle voi ja saa kertoa kaikki maalliset ongelmansa ja mieltä painavat huolensa ja murheensa, hänellä on aina aikaa kuunnella meitä. Häneltä voi myös rukoilla paranemista jos jotain vaivaa on itsellä, läheisillä tai kaverereilla. Jos lähellä ei ole seurakuntaa johon mennä niin kristilliseltä TV7-kanavalta tulee hyvää ja monipuolista ohjelmaa uskoon ja uskossa olemiseen/pysymiseen liittyen.
En haluaisi lapseni käyvän rippikoulua näiden huonojen vaikutteiden takia, enkä itsekään käynyt. Ja olen sentään kristitty. Olen oikeastaan huolissani, miten löyhät moraalit ihmisillä on. Miten joku voi konfirmoitua, vaikka olisi raivoateisti? Tekopyhyyttä.
Olen itse käynyt rippikoulun uskomatta mihinkään, samoin mieheni. Lapsemme on menossa ensi vuonna rippikouluun vaikkei ole erityisemmin kiinnostunut kristinuskosta. Syyt: 1) suomalaiseen kulttuuriperinteeseen sitoutuminen, kunnioituksen osoitus isovanhemmille ja heidän arvoilleen, 2) edellämainittuun liittyen itse pidän rippikoulua yleissivistävänä ja kannustan siksi lasta menemään, 3) lasta motivoi lahjarahat, ja minustakin ihan kiva järjestää kesäjuhlat ja 4) voi saada uusia kavereita ja tulee sosiaalista ohjelmaa kesälomalle kun ei vielä kesätöihinkään aio. Mun mielestä kaikki ihan päteviä syitä. Isoselta en näe mitään syytä vaatia tämän syvempää sitoutumista itse uskontoon, papiltakaan ei ole pakollista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö pitäisi kirkkoakin vähän kiinnostaa mitkä ovat vaikuttimet tulla tuollaiselle käännytysleirille? Että ihan okei että kukaan ei usko ja tulevat viikoksi rukoilemaan? Anteeksi nyt mutta tuohan on aivan sekopäistä.
Ei vaan se on ihan tyypillistä ulkokultaisuutta. Riparille menijät teeskentelevät että uskovat ja kirkko teeskentelee uskovansa että he uskovat.
Oma isoseni (tyttö) opetti minut polttamaan tupakkaa ja tulipa myös ryypättyä yhdessä. Samaan ryhmään kanssani kuulunut toinen tyttö opetti sitten muutoin miten pojasta tulee mies. Hyvät muistot jäi vuodelta 1988.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset ja paljon kavereita omaavat nuoret saattavat haluta rippileirille isoseksi pelkästään hengailun ja hauskanpidon takia. Ja isoselta kai vaaditaankin tietyn tyypin ominaisuuksia. Eli mieluummin ei-uskovainen ryhmönjohtajaluonne kuin uskovainen hissukka.
Väitätkö siis että uskovaiset on hissukoita, eivät voi olla sosiaalisia?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset ja paljon kavereita omaavat nuoret saattavat haluta rippileirille isoseksi pelkästään hengailun ja hauskanpidon takia. Ja isoselta kai vaaditaankin tietyn tyypin ominaisuuksia. Eli mieluummin ei-uskovainen ryhmönjohtajaluonne kuin uskovainen hissukka.
Väitätkö siis että uskovaiset on hissukoita, eivät voi olla sosiaalisia?!
Kyllä monet tosiuskovaisetkin voivat olla sosiaalisia. Mutta reippaalla ateistinuorella on varmaan paremmat mahikset päästä isoseksi kuin hissukalla uskovaisella
Vierailija kirjoitti:
Jos sellainen kuin hyvä Jumala olisi olemassa, niin maailmassa ei olisi kaikkea pahuutta ja kärsimystä. Jokaisen rehellisen pitäisi tämä myöntää.
Kirkko tarvitsee rahaa. Se on bisnes. Sen takia rippikouluilla ja koulujen uskonnontunneilla pitää yrittää haalia lapsista uusia kirkollisveronmaksajia.
Kirkko on politiikkaa ja bisnestä.
Tunnustuksellinen uskonnonopetus on loppunut ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi lapseni käyvän rippikoulua näiden huonojen vaikutteiden takia, enkä itsekään käynyt. Ja olen sentään kristitty. Olen oikeastaan huolissani, miten löyhät moraalit ihmisillä on. Miten joku voi konfirmoitua, vaikka olisi raivoateisti? Tekopyhyyttä.
Ajatelkaa nyt, joku uskontoleiri jonne lapset lähetetään indoktrinoitaviksi. Eipä lainkaan sairasta.
Mitä sitten?
Itse kuulun kirkkoon, mutta en ole "uskossa". Eipä kukaan ole tivannut toistaiseksi siihen syytä.
Sitä paitsi kirkon toiminnot sun muut järjestetään aika monesti vapaaehtoisvoimin. Jos vapaaehtoisia ei olisi mukana kirkon toiminnassa, loppuisi se vähäkin tapahtumien järjestely, mihin köyhät ja muut voisivat mennä ja osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt rippikoulun uskomatta mihinkään, samoin mieheni. Lapsemme on menossa ensi vuonna rippikouluun vaikkei ole erityisemmin kiinnostunut kristinuskosta. Syyt: 1) suomalaiseen kulttuuriperinteeseen sitoutuminen, kunnioituksen osoitus isovanhemmille ja heidän arvoilleen, 2) edellämainittuun liittyen itse pidän rippikoulua yleissivistävänä ja kannustan siksi lasta menemään, 3) lasta motivoi lahjarahat, ja minustakin ihan kiva järjestää kesäjuhlat ja 4) voi saada uusia kavereita ja tulee sosiaalista ohjelmaa kesälomalle kun ei vielä kesätöihinkään aio. Mun mielestä kaikki ihan päteviä syitä. Isoselta en näe mitään syytä vaatia tämän syvempää sitoutumista itse uskontoon, papiltakaan ei ole pakollista :)
Mitä ihmettä isovanhemmat tähän liittyy? Ei heidän aikanaan juuri kysytty, uskotko vai et. Oletko kysynyt, kärsivätkö he rippikoulun jorinat päästäkseen luvalla tansseihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa nyt, joku uskontoleiri jonne lapset lähetetään indoktrinoitaviksi. Eipä lainkaan sairasta.
Tytär olisi mennyt nuorten leirille tuttuun palkkaan, mutta oli asiassa myöhässä. Emme kuulu kirkkoon, vaikka hän saikin uskonnosta kympin.
Poika on kastettu isänsä toiveesta, eikä mennyt haluamalleen leirille koska se oli täysi. Nuorten kesäleirillä oli tilaa, se riitti riiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Oma isoseni (tyttö) opetti minut polttamaan tupakkaa ja tulipa myös ryypättyä yhdessä. Samaan ryhmään kanssani kuulunut toinen tyttö opetti sitten muutoin miten pojasta tulee mies. Hyvät muistot jäi vuodelta 1988.
Hyvä että sinulle korostettiin jo rippileirillä armeijan tärkeyttä miehistymisen tiellä!
Miten pitkä pitää olla , että pääsee isoseksi.
Onko painorajaa.