Köyhyys ja joulunvietto
Lueskelin Hesarin artikkelia jouluavusta. Ymmärrän hyvin, että on köyhyyttä ja suoranaista puutetta, kuitenkin muutamia ajatuksia kirjoitus herätti.
kun sanotaan, ettei ole varaa jouluruokiin, niin mitä ajateltiin syödä niiden sijaan? Perinteiset jouluruuat, eli riisipuuro, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, rosolli tai edes se kinkku ei ole kallista, ainakaan jos tekee itse perusraaka-aineista. Kaikkea ei tarvitse olla tai kaikkea hirveitä määriä.
Samassa jutussa kerrotiin perheestä, jossa syödään leipää, kun ei ole vara ruokaan. Mun oman kokemuksen mukaan on huomattavasti kalliimpaa puputtaa pelkkää leipää, kun tehdä vaikka laatikko-tai keittoruokaa.
Mitään ei tietysti ihan ilmaiseksi saa, mutta jollei ole rahaa tehdä joululaatikoita, niin oliko muutoin takoitus olla syömättä?
Kommentit (62)
Meidän perhe on tällä hetkellä todella pienituloinen. Kinkku korvataan karjalanpaistilla ja kaloista tingitään. On lohta uunista sekä graavattuna ja lisäksi silliä. Juustot jää tyystin väliin valitettavasti. Muutoin on laatikoista rosolleihin ne meidän normaalit jouluruuat. Laatikot on jo tehty ja pakkasessa ja samoin eilisestä tarjouslohesta osa joulua varten. Karjalanpaistilihatkin jo pakkasessa kun viikko sitten oli alennuslaputettuja. Jälkkärinä torttuja ja pipareita. Niin ja tietysti aattona riisipuuroa ja rusinasoppaa aamiaiseksi. Ehkä jotain vielä näiden lisäksi jos hinta pieneen budjettiimme sopii ja on sellaista mistä kaikki pidämme.
Kyllä näillä eväillä meille joulupöytä syntyy. :)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:18"]
Miten niin joku lanttu ja porkkana olisi jotain jouluruokaa köyhälle? Eikös niitä tälläkin palstalla kehoteta ostamaan ihan muutenkin kun ovat niin halpoja.
[/quote]
Ihan samalla tavalla kai se on jouluruokaa köyhille, kuin ne ovat rikkaillekin; valmistettuna perinteisiksi joululaatikoiksi?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:28"]
Lapset ei välttämättä tykkää jouluruuista. Jouluna haluaa kuitenkin tarjota lapsillekin maistuvaa ruokaa. Aikuiset taas ehkä tykkäisivät saada perinteisiä jouluruokiakin. Köyhältä se jouluateria jää ehkä sit saamatta, kun lapsia varten pitää kuitenkin olla jotain muuta. Varsinkin kun kai nyt kaikki vanhemmat haluaa jotain lahjojakin lapsilleen antaa. Lapsille edes yksi lahja on taatusti tärkeämpi kuin lanttulaatikko ja kinkku. . Olen itse vela joten en tiedä mutta näin olettaisin...
[/quote]
Lasten jouluruokailut ovat ainakin meillä olleet mitä ovat. Se pukin odotus tärvelee sen vähäisenkin ruokahalun. Riisipuuroa ja lanttulaatikkoa saattaa hätäseen mennä.
On mukava lukea, kun köyhyydestä mitään tietämättömät "asettuvat toisen asemaan" ja hurskastellen kertovat, mitä saa ja mitä ei saa olla köyhän joulupöydässä. Itsellä kyllä pöytä saa notkua monenmoisista herkuista. Kenelläkään ei tainnut tulla mieleen, että pitkäaikainen köyhyys usein syö aloitekykyä ja energiaa niin, että vaikka ne porkkanat ja lantut olisivatkin kovin halpoja, niin ei vain jaksa ruveta kuorimaan ja pilkkomaan, keittämään ja paistamaan. Sitä paitsi olin haistavinani myös jonkin sortin kateutta, että kyllä se on niin väärin, että köyhille annetaan avustusta jouluna. Suokaa nyt edes niille köyhille lapsille jouluilo!
Ei enää NÄITÄ keskusteluja. Mä oon niin tööt näihin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:07"]
Lanttu, porkkana, peruna kaipaavat proteiinia eli lihaa, kalaa tms ja ne tulevat isommalle porukalle kalliiksi. Jouluun kuuluu kolme peräkkäistä pyhää ja onhan vielä aamu ja iltapalatkin tehtävä. Kyllä väkisinkin menee helposti 50euroa jo perustarpeisiin. Jos ostaa suklaata, kynttilän ja lahjoja tulee toinen mokoma päälle. Olen itse onnekas ja vakituisessa työssä keskituloisena joten ei ole puutetta mutta kyllä kaupassa menee rahaa jo vähäisiinkin ostoksiin saati sitten nautintoihin joita jouluna juuri nautitaan.
[/quote]
Arkenako syödään harvemmin, kuin kolmesti päivään?
[/quote]Ei tietenkään! Tarkoitin että jouluna väkisinkin menee rahaa enemmän jos haluaa perusruuan lisäksi satsata muuhun jouluun liittyvään. Toki joulu voi merkitä makaronia jauhelihakastikkeessa. By the way: oletteko huomanneet että valmis karjalanpaistilihat on monesti 600 gr eikä enää 700 gr ja hinta on sama tai kalliimpi kuin aiemmin?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:36"]I agree with you. You can you whatever you want to. The sky is the limit. You can go to the forests an pick plenty of fresh moss and enjoy your life and Christmas. Chin chin!
[/quote]
En kestä näitä virheitä. :D
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä.
[/quote]
Mutta mitä siinä joulupöydässä pitäisi olla? Meillä syödään aamulla riisipuuro. Joulupöydässä on porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikoita, perunoita, herneitä, rosollia ja kastiketta, salaattia ja silakkarullia, kinkkua ja kalat. Kalat ovat kalliita, mutta jos ne jättää pois, syötävää on silti paljon eikä rahaa mene kovinkaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:34"]
On mukava lukea, kun köyhyydestä mitään tietämättömät "asettuvat toisen asemaan" ja hurskastellen kertovat, mitä saa ja mitä ei saa olla köyhän joulupöydässä. Itsellä kyllä pöytä saa notkua monenmoisista herkuista. Kenelläkään ei tainnut tulla mieleen, että pitkäaikainen köyhyys usein syö aloitekykyä ja energiaa niin, että vaikka ne porkkanat ja lantut olisivatkin kovin halpoja, niin ei vain jaksa ruveta kuorimaan ja pilkkomaan, keittämään ja paistamaan. Sitä paitsi olin haistavinani myös jonkin sortin kateutta, että kyllä se on niin väärin, että köyhille annetaan avustusta jouluna. Suokaa nyt edes niille köyhille lapsille jouluilo!
[/quote]
Voisitko alleviivata keskusteluista ne kateudelta haisevat kohdat? Mulla on nyt varmasti nenässä vikaa?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä.
[/quote]
Mutta mitä siinä joulupöydässä pitäisi olla? Meillä syödään aamulla riisipuuro. Joulupöydässä on porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikoita, perunoita, herneitä, rosollia ja kastiketta, salaattia ja silakkarullia, kinkkua ja kalat. Kalat ovat kalliita, mutta jos ne jättää pois, syötävää on silti paljon eikä rahaa mene kovinkaan paljon.
[/quote]Entä juomat ja leipä. En minä ainakaan syö lämmintä ruokaa aamusta iltaan! Entä jälkiruuat ja kahvileivät!? Hurskastelijat täällä taas vauhdissa. Mulla menee ainakin 100 e siihen kolmeen joulupyhään. 2aik + lapsi.Ostan ja syön perinteisiä jouluherkkuja.
Lanttukuutiot on muuten aivan sairaan hyviä, ei tarvitse muuttaa lanttuja laatikkomuotoon...
Ainoa, mikä minua ihmetytti, oli se, että pitää syödä leipää kun ei ole vara ruokaan. Siis leipäkö ei ole ruokaa???? Mitä se sitten on?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä.
[/quote]
[/quote]Entä juomat ja leipä. En minä ainakaan syö lämmintä ruokaa aamusta iltaan! Entä jälkiruuat ja kahvileivät!? Hurskastelijat täällä taas vauhdissa. Mulla menee ainakin 100 e siihen kolmeen joulupyhään. 2aik + lapsi.Ostan ja syön perinteisiä jouluherkkuja.
[/quote][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä.
[/quote]
[/quote]
Leipää menee jouluna ainakin meillä tosi vähän. Yleensä ostetaan yksi limppu. Jälkiruokana luumukiisseli, ei ole kyllä kallista sekään. Ja ei niihin torttuihin ja pipareihinkaan ihmeellisiä summia rahaa saa menemään, paitsi jos ostaa kaiken valmiina jostain.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:52"]
Ainoa, mikä minua ihmetytti, oli se, että pitää syödä leipää kun ei ole vara ruokaan. Siis leipäkö ei ole ruokaa???? Mitä se sitten on?
[/quote]
Niin kyllähän ihminen pelkällä leivällä elää, mitä nyt kuolee nuorempana.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:26"]
Niinpä, ei jouluruoat ole sen kalliimpia kuin muukaan ruoka.
[/quote]
No kyllä se kinkku tulee kalliiksi, onhan se pakastettukin jtn. 4-5e/kg ja jos ajattelee, että on vähän isompi perhe, niin isomman kinkun ( 7 kg >) hinta pyörii siinä 30e ylöspäin. Meillä ainakin joudutaan tänä vuonna miettimään pystytäänkö kinkkua hankkimaan ja syödäänkö vain perussafkaa jouluna. Koska ei ole mitään mieltä ostella laatikkojakaan, kun ei sitä kinkkua ole. Olisi aika tylsä joululautanen: perunaa, lanttu-ja porkkanalaatikkoa, juu ei kiitos.
[/quote]
montako kiloa kinkkua pitää olla ruokittavaa suuta kohti?
[/quote]
Jokainen päättäköön sen itse. Ota huomioon 2-3 päivää ja pitäisi riittää aterioille ja vielä limpun päälle laitetttavaksi useampaan kertaan (aamu- väli- iltapalaksi ja jos kehtaa, niin vielä yöllä hiukopalaa). Näin meillä aina toimittu.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:03"]
Riippuu varmaan kovasti jouluperinteistä. Itse tulen perheestä, jossa ei koskaan ole ollut puutetta ruuasta. Nyt eletään oikeasti melko yltäkylläistä elämää (tai noh, itse koen olevani onnekas. Miehen palkka n 3,5 tuhatta / kk ja omani 2500€/kk) ja silti meidän joulu on edelleen hyvinkin maltillinen. Meillä on mummon aikaiset perinteet vallalla. Meillä tehdään itse ja pöydässä on:
- Laatikoita
- Rosollia ja vihersalaattia
- Sienisalaattia (itse poimitut sienet, käytännössä siis ilmaista)
- keitettyjä herneitä ja kananmunia
- uunilohta
- Karjalanpaistia
- Kinkkua (pieni, ei syödä ahmimalla)
- Taatelikakku ja pipareita
- Riisipuuroa syödään myöhäisenä aamiaisena / lounaana
Meidän jouluun ei kuulu monen sortin kalat ja mädit, ei hedelmät ja juustolautaset, jouluviinit ja munatotit. Toki jos on sellaiseen on tottunut, ja sitten rahatilanne muuttuu, niin takuulla keitetyt munat tuntuu lähinnä vitsiltä. Mutta jos ne on perinne, ei ole mitään tarvetta enempään :)
[/quote]
en kyllä teille halusisi ruokavieraaksi joulun
[/quote]
Mitä pöydässä sitten oikein pitäisi olla, että kys. kommentoija voisi sitä sanoa syövänsä ilomielin?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä. [/quote] Mutta mitä siinä joulupöydässä pitäisi olla? Meillä syödään aamulla riisipuuro. Joulupöydässä on porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikoita, perunoita, herneitä, rosollia ja kastiketta, salaattia ja silakkarullia, kinkkua ja kalat. Kalat ovat kalliita, mutta jos ne jättää pois, syötävää on silti paljon eikä rahaa mene kovinkaan paljon. [/quote]Entä juomat ja leipä. En minä ainakaan syö lämmintä ruokaa aamusta iltaan! Entä jälkiruuat ja kahvileivät!? Hurskastelijat täällä taas vauhdissa. Mulla menee ainakin 100 e siihen kolmeen joulupyhään. 2aik + lapsi.Ostan ja syön perinteisiä jouluherkkuja. [/quote][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:32"]Älkää nyt taas alkako sitä samaa jankkausta. Onko se nyt niin vaikeaa käsittää, että olisi kivaa, jos jouluna ruokapöytä olisi vähän runsaampi kuin yleensä. Kun on köyhä, niin rahaa ei ole paljon. Joo joo joo, lanttu ja porkkana ja peruna on halpaa joojoojoo. vaihtakaa jo levyä. [/quote] Mutta mitä siinä joulupöydässä pitäisi olla? Meillä syödään aamulla riisipuuro. Joulupöydässä on porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikoita, perunoita, herneitä, rosollia ja kastiketta, salaattia ja silakkarullia, kinkkua ja kalat. Kalat ovat kalliita, mutta jos ne jättää pois, syötävää on silti paljon eikä rahaa mene kovinkaan paljon. [/quote]Entä juomat ja leipä. En minä ainakaan syö lämmintä ruokaa aamusta iltaan! Entä jälkiruuat ja kahvileivät!? Hurskastelijat täällä taas vauhdissa. Mulla menee ainakin 100 e siihen kolmeen joulupyhään. 2aik + lapsi.Ostan ja syön perinteisiä jouluherkkuja. [/quote] Leipää menee jouluna ainakin meillä tosi vähän. Yleensä ostetaan yksi limppu. Jälkiruokana luumukiisseli, ei ole kyllä kallista sekään. Ja ei niihin torttuihin ja pipareihinkaan ihmeellisiä summia rahaa saa menemään, paitsi jos ostaa kaiken valmiina jostain.
[/quote]
Moi!
minä olen hän, jonka joulupöytään joku ei haluaisi. Ilmeisesti keitetyt munat oli liikaa... ;)
Meillä syödään jouluna yleensä saaristolaisleipää, sehän on jouluiseen tapaan makeaa mutta meille joululimppua mieluisampaa. Leivon leivän itse. Minulla on vielä viime joululta jauhoja ja kaljamaltaita jäljellä, samoin siirappia. Ei siis mene rahaa siihenkään.
Aamiaisella syödään usein sitä saaristolaisleipää, mandariinia ja omenaa tms. ihan normi aamiaista kun odotellaan riisipuuroa. Osa syö sen sokerilla ja kanelilla, osa luumusopalla. Kiisseli ei ole kallis. Siitä saa myös hyvän jälkiruuan, jos päälle vatkaa kermaa tai lisää joukkoon palan vaniljajäätelöä. Jälkiruokina meillä on usein karpalo/puolukkakiisseli ja jätski - on jouluisen väristä ja hyvää.
Kahvipöydässä on sitä meille perinteistä taatelikakkua ja pipareita.
Joulupäivällisen kerroinkin jo aikaisemmin, siitä tulee yleensä niin täyteen ettei iltapalaa syödä ollenkaan. Usein illalla herkutellaan lahjaksi saadulla suklaalla ja huitaistaan pala suolaista kinkkua tasapainottamaan sokeriällötystä ennen nukkumaan menoa.
Me ei pidetä viinistä, joten meillä on tylsästi(?) juomana ihan jäävesi/maito/mehu. Joulusaunassa juodaan miehen kannsa oluet :D
Onko tämä nyt muka sitten jotenkin kamalan ankeaa?! :D En ole osannut yhtään ajatella sitä niin. Kaikesta edellä mainitusta tulee meille joulufiilis, tutut tuoksut ja maut vaan kuuluu niihin muutamaan päivään vuodessa.
Meillä menee jouluruokiin n 50 e. Kesällä oli ilmoitus fb.ssä missä vaihdoin meille ylimääräisiä tavaroita ja vaihdossa otin mm lounasseteleitä. Sain lopulta 12 kpl, tiedän kaupan jossa voi niitä käyttää maksuvälineenä ja lounareiden lisäksi olen siis budjetoinut 50 e.
lisäksi naapuri saa töistä kinkun, jonka antaa mulle. Minä taas vuorostaan teen heille 3 kertaa kakun.
Pelkästään se että kattaa pöydän, joululiina, servettejä , kynttilöitä ja koristeita riittää tunnelmaan. Minulla on muutama jouluinen astia mm kuusen mallinen kulho. Nämä kun ovat kauniisti esillä, maistuu ruokakin paremmalta.
Lapset ei välttämättä tykkää jouluruuista. Jouluna haluaa kuitenkin tarjota lapsillekin maistuvaa ruokaa. Aikuiset taas ehkä tykkäisivät saada perinteisiä jouluruokiakin. Köyhältä se jouluateria jää ehkä sit saamatta, kun lapsia varten pitää kuitenkin olla jotain muuta. Varsinkin kun kai nyt kaikki vanhemmat haluaa jotain lahjojakin lapsilleen antaa. Lapsille edes yksi lahja on taatusti tärkeämpi kuin lanttulaatikko ja kinkku.
.
Olen itse vela joten en tiedä mutta näin olettaisin...