Onko joku käynyt sp-tautitestissä ilman vakavaa epäilystä
Mitä sielä testissä ylipäätään tehdään? Mitä maksaa?
Meneekö joku testiin ihan vaan siksi, että siirrytään kumin käytöstä suojaamattomaan uuden vakikumppanin kanssa?
Jotenkin ajatus kuulostaa niin epämiellyttävältä, että en menisi kuin jos alapäähän alkaa tulla oireita tai saisin kuulla, että kumppanilla todennäköisesti on jokin tauti. Haluaisin myös luottaa vakkariksi otettavan kumppanin sanaan siitä, että kaikki on kunnossa.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:21"]
Mä olen käynyt vaikka onkin tosi noloa kun hoitaja huutaa kovaan ääneen, että MENE SINNE SUKUPUOLITAUTIEN RYHMÄÄN ODOTTAMAAN, HIV-NÄYTTEESI OTETAAN PIAN. :( Klamydian kohdalla ei ole yhtä paha, silloin saa sentään antaa näytteen ryhmähuoneessa, jossa KAIKKI muutkin ihmiset ovat antamassa nimenomaan klamydia näytettä.
Toisille miehille on kyllä ollut vaikeaa pissata 13 muun ihmisen katsellesssa, jos on tullut pissa purkkiin jo aikaisemmin.
Vaikeinta mulle on ollut se kun joutuu hoitajan läsnäollessa soittamaan kaikki sukupuolikumppanit läpi. On pakko soittaa ainakin yhdelle, jonka kanssa on ollut ennen testiä. Mutta kyllä se menettelee jos vaihtoehtona on HIV!
Tsemppiä ap, kyllä se siitä. Itselläni ei ollut sairauksia, mutta maine meni kun pomo oli ottamassa verikoetta ja näki mut sukupuoli-ihmisten jonossa. :(
[/quote]
Sama täällä! Mä jouduin kans sp-tautitestiin mennessäni kantamaan laminoitua lappua, jossa luki et "saatan kantaa klamydiaa tai muuta tappavaa tautia. Ei naurattanut, varsinkin kun lapsen hoitotäti sattui tulemaan labraan just samaan aikan :( Ei testeihin, ja jos jotain oireita jatkossa tulee, niin varaana ja ajan Tallinnaan.
Tietysti käyn, melkein joka vuosi. Olen sinkkunainen ja haluan pitää huolen itsestäni. Mielummin turhaan ja usein kuin muhittaa jotain tautia ja tartuttaa muihin.
Muistaakseni joitakin viisumeita ja työlupia varten tarvitaan sp-testitodistus, ainakin Venäjälle. Itse on käynyt kahdesti sp-testeissä, kun yhden yön suhteessa on mennyt kumi rikki.
Olen käynyt vain varmuuden vuoksi. Joskus otettu testi myös virtsaputkesta pumpulipuikolla, ihan kuten miehilläkin. Ei ole kamalaa, kaikki tehdään rauhassa ja jos joku kohtelee huonosti, tee valitus.
Itse olen ollut nyt puolen vuoden aikana kaksi kertaa, häpeällisesti kännisekoiluista johtuen ja koska mun ympäripuhuminen on helppoa ja koska pelkään sp-tauteja jos vaikka joutuisin lapsettomaksi. Molemmilla kerroilla puhdas näyte. Aion käydä säännöllisesti varmistamassa.
Mulla katottu hiv ja aids kahdesti, kummallakin kerralla vain koska oli virtsatientulehdusoireita. Vakituiset parusuhteet molemmilla kerroilla, mutta ekalla kerralla tuli tympeä olo, tuntui et vaan nuoren ikäni takia halusivat testata. Toisella kerralla kysyivät ja sanoin ok, sillä oli tuore suhde.
Kävin kerran 90 % kaverin henkisenä tukena ja 10 % oman mielenrauhani vuoksi. Otimme peräkkäiset ajat.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:01"]
^ Epäreilua. Miehillä ilmeisesti tungetaan pumpulipuikko virtsaputkeen, mikä sattuu sairaasti.
[/quote]
Tuo on vanhentunutta tietoa. Nykyään klamydia testataan miehiltäkin virtsanäytteestä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:42"]
Mulla katottu hiv ja aids kahdesti, kummallakin kerralla vain koska oli virtsatientulehdusoireita. Vakituiset parusuhteet molemmilla kerroilla, mutta ekalla kerralla tuli tympeä olo, tuntui et vaan nuoren ikäni takia halusivat testata. Toisella kerralla kysyivät ja sanoin ok, sillä oli tuore suhde.
[/quote]
Jestas miten pihalla ihmiset on...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:40"]
Kellään tietoa testaamisen hinnoista?
[/quote]
Julkisella puolella tämäkin hoituu ilmaiseksi. Yksityisellä esim. HIV testi n. 40 €
Mä olen käynyt vaikka onkin tosi noloa kun hoitaja huutaa kovaan ääneen, että MENE SINNE SUKUPUOLITAUTIEN RYHMÄÄN ODOTTAMAAN, HIV-NÄYTTEESI OTETAAN PIAN. :( Klamydian kohdalla ei ole yhtä paha, silloin saa sentään antaa näytteen ryhmähuoneessa, jossa KAIKKI muutkin ihmiset ovat antamassa nimenomaan klamydia näytettä.
Toisille miehille on kyllä ollut vaikeaa pissata 13 muun ihmisen katsellesssa, jos on tullut pissa purkkiin jo aikaisemmin.
Vaikeinta mulle on ollut se kun joutuu hoitajan läsnäollessa soittamaan kaikki sukupuolikumppanit läpi. On pakko soittaa ainakin yhdelle, jonka kanssa on ollut ennen testiä. Mutta kyllä se menettelee jos vaihtoehtona on HIV!
Tsemppiä ap, kyllä se siitä. Itselläni ei ollut sairauksia, mutta maine meni kun pomo oli ottamassa verikoetta ja näki mut sukupuoli-ihmisten jonossa. :(