Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku käynyt sp-tautitestissä ilman vakavaa epäilystä

Vierailija
05.12.2014 |

Mitä sielä testissä ylipäätään tehdään? Mitä maksaa?

Meneekö joku testiin ihan vaan siksi, että siirrytään kumin käytöstä suojaamattomaan uuden vakikumppanin kanssa?

Jotenkin ajatus kuulostaa niin epämiellyttävältä, että en menisi kuin jos alapäähän alkaa tulla oireita tai saisin kuulla, että kumppanilla todennäköisesti on jokin tauti. Haluaisin myös luottaa vakkariksi otettavan kumppanin sanaan siitä, että kaikki on kunnossa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:42"]

Mulla katottu hiv ja aids kahdesti, kummallakin kerralla vain koska oli virtsatientulehdusoireita. Vakituiset parusuhteet molemmilla kerroilla, mutta ekalla kerralla tuli tympeä olo, tuntui et vaan nuoren ikäni takia halusivat testata. Toisella kerralla kysyivät ja sanoin ok, sillä oli tuore suhde.

[/quote]

Jestas miten pihalla ihmiset on...

[/quote]

siis millä lailla?

Vierailija
2/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran klamydiatesteihin, kun silmiä kutitti. Luin netistä, että se on klamydian oire. Ei oikeasti ollut mitään mahdollisuuksia olla klamydiaa! No ei sitten ollutkaan.

Myöhemmin hävetti kun tajusin, että tuo käynti näkyy terveystiedoissani. Se on ainut ns. nolo tieto.

Ei ole sen koommin luulosairaus oireillut ja olen tehnyt onnistuneitakin nettidiagnooseja, esim. miehen ruusu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:21"]

Mä olen käynyt vaikka onkin tosi noloa kun hoitaja huutaa kovaan ääneen, että MENE SINNE SUKUPUOLITAUTIEN RYHMÄÄN ODOTTAMAAN, HIV-NÄYTTEESI OTETAAN PIAN. :( Klamydian kohdalla ei ole yhtä paha, silloin saa sentään antaa näytteen ryhmähuoneessa, jossa KAIKKI muutkin ihmiset ovat antamassa nimenomaan klamydia näytettä. 

Toisille miehille on kyllä ollut vaikeaa pissata 13 muun ihmisen katsellesssa, jos on tullut pissa purkkiin jo aikaisemmin. 

Vaikeinta mulle on ollut se kun joutuu hoitajan läsnäollessa soittamaan kaikki sukupuolikumppanit läpi. On pakko soittaa ainakin yhdelle, jonka kanssa on ollut ennen testiä. Mutta kyllä se menettelee jos vaihtoehtona on HIV!

Tsemppiä ap, kyllä se siitä. Itselläni ei ollut sairauksia, mutta maine meni kun pomo oli ottamassa verikoetta ja näki mut sukupuoli-ihmisten jonossa. :(

[/quote]

Sama täällä! Mä jouduin kans sp-tautitestiin mennessäni kantamaan laminoitua lappua, jossa luki et "saatan kantaa klamydiaa tai muuta tappavaa tautia. Ei naurattanut, varsinkin kun lapsen hoitotäti sattui tulemaan labraan just samaan aikan :( Ei testeihin, ja jos jotain oireita jatkossa tulee, niin varaana ja ajan Tallinnaan.

[/quote]

Näinkö vielä toimitaan?? Sen jäljityksen voi hoitaa nimettömästikin. Terveydenhoitohenkilökunta ilmoittaa ja pyytää testiin, kertomatta kuka nimen heille on antanut.

Vierailija
4/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:38"]

Menin kerran klamydiatesteihin, kun silmiä kutitti. Luin netistä, että se on klamydian oire. Ei oikeasti ollut mitään mahdollisuuksia olla klamydiaa! No ei sitten ollutkaan.

Myöhemmin hävetti kun tajusin, että tuo käynti näkyy terveystiedoissani. Se on ainut ns. nolo tieto.

Ei ole sen koommin luulosairaus oireillut ja olen tehnyt onnistuneitakin nettidiagnooseja, esim. miehen ruusu.

[/quote]

Mikä siinä on noloa? Tässä kiteytyy juuri luulot, ettei vastuuntuntoisesti käytäytyvä käy testissä.

Vierailija
5/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on otettu joka kerta kun käyn gynellä... Ja ihan lääkärinpyynnöstä. Olen luullut että se otetaan kaikilta automaattisesti. Aina on ollut puhdas.

Vierailija
6/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:46"]Mitä tauteja muuten papassa näkyy? Kondylooma ainakin?
[/quote]

Ei muita, ei ole sp~tautitesti. AP, herpeskin voi olla oireeton vuosikymmeniÄ, unohtamatta hepatiitteja jne.

Vierailija
7/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt aina, kun olen siirtynyt kumin käytöstä pillereitten käyttöön vakavan suhteen aloittaessani sekä sinkkuaikana varmaan 3-4 kertaa varmuuden vuoksi kaikki perustestit, siis HIV, tippuri, klamydia. Mulla ei ollut mitenkään erityisen paljon yhden illan juttuja tms. ja lähes aina käytettiin kortsua alusta loppuun, mut joskus kondomi petti tai esileikissä oli jotain sellaista, että oli pieni mahdollisuus saada tartunta. Ei niissä testeissä ole mitään hävettävää, rutiinihommaa ainakin isommilla paikkakunnilla. HIV verikokeella, klamydia ja tippuri pissakokeella. Ja HIV-testiin voi mennä anonyymistikin. Kannattaa testata, hoitamattomana kaikki voivat aiheuttaa paljon haittaa ja HIV todellakin on vaarallinen sairaus, jos ei aloita AJOISSA hoitoa. Nykyäänhän hyvissä ajoin aloitettu HIV-hoito antaa pitkän elämän mutta jos päästää taudin aids-vaiheeseen, niin sit se on heippa aika nopeasti. Älkää hyvät ihmiset pelätkö näitä testejä. 

Vierailija
8/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitautien klinikalla kävin varmuuden vuoksi ja ilmaista oli. Klamydia ja tippuri testattiin limakalvoilta, HIV ja kuppa verikokeella ja suusta otettiin näyte pumpulipuikolla. Ei löytynyt mitään onneksi :) Käyn myös vuosittain gynellä tarkastuksessa ja samalla otetaan papa. Siellä klinikalla oltiin asiallisia ja kannustettiin käymään testeissä, jos siltä tuntuu.

Vierailija
9/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:38"]

[/quote]

"Hävetti kun tajusin, että näkyy terveystiedoissani..." 
Jotenkin ihanaa ajatella, että olen jo aika päiviä sitten päässyt tällaisten turhien häpeämisten yli. Vai että oikein terveystiedoissa kummittelee hautaan saakka, onhan se kamala paikka :D

Vierailija
10/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
11/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 14:42"]

Mulla katottu hiv ja aids kahdesti, kummallakin kerralla vain koska oli virtsatientulehdusoireita. Vakituiset parusuhteet molemmilla kerroilla, mutta ekalla kerralla tuli tympeä olo, tuntui et vaan nuoren ikäni takia halusivat testata. Toisella kerralla kysyivät ja sanoin ok, sillä oli tuore suhde.

[/quote]

Jestas miten pihalla ihmiset on...

[/quote]

siis millä lailla?
[/quote]

kvg

Vierailija
12/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna kävin ihan säännöllisesti vaikke olisikaan mitään oireita. Ei maksa mitään.

Vierailija
13/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt tänä vuonna kolmesti. Ensimmäinen kerta kun aloittelin e pillereitä ja todettiin että hyvä käydä kun kumppani vaihtunut. 2 kerta kuukautta myöhemmin koska en koskaan ehtinyt aloittaa niitä pillereitä vaan tulin raskaaksi ja silloin on pakollinen tai ainakin suositellaan käydä. Kolmas kerta nyt koska olen uudelleen raskaana ja pitää käydä vaikka sama kumppani ja täysi varmuus ettei kummallakaan ole mitään. Ei koskaan mitään ole ollut eikä edes epäilyä. Ei sitä kukaan ulkopuolinen tiedä mitä kokeita siellä otetaan. Verikoe ja virtsa. Yksinkertaista, ilmaista ja varmuus asiaan :)

Vierailija
15/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen käynyt.

sellainen sp-tauti kuin klamydia voi olla ihan oireeton eli sitä voi tartuttaa tietämättään ja sairastaa tietämättään...naisella se kuitenkin hoitamattomana voi aiheuttaa lapsettomuutta. Se rapeutta munasarjat.

itsellä nyt otettiin tippuri, vaikka tiedän ettei ole mahdollista olla tartuntaa. Lääkärit haluavat varmkstaa asioita...tavallaan sulkevat pois joitakin mahdollisuuksia niillä testeillä ( jos esim, oireet ovat samanlaiset kuin sp-taudissa).

laboratoriotestit tehdään emättimen kautta. Ei satu. Naisia ovat näytteenottajat.

kannattaa mieluummin testata kuin myöhemmin katua.

Hiv ei näy vasta kuin muutaman kuukauden kuluttua tartunnasta. Siinä tehdään verikoe. Koska se on Virustauti  ja vereen alkaa muodostua vasta-aineita virusta vastaan ja ne vasta-aineet näkyvät vasta muutaman kuukauden kuluttua.

ei testaa,kenen ole mikään epäluottamus toista kohtaan. Jos on ollut sukupuolikontakstissa, niin on mahdollisuus saada tauti. Mistä sitä tietää mikä sillä edellisen kumppanin entisellä kumppanilla on ollut...ei ne taudit näy ulospäin. Leviävät siksi niin salakavalasti ja myös tuo ihmisten häveliäisyys ja hyväuskoisuus edistävät leviämistä...kun ei testata, eikä hoideta, eikä käytetä kondomia.

Vierailija
16/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:46"]

Mitä tauteja muuten papassa näkyy? Kondylooma ainakin?

[/quote]

Ei mitään, koska siinä ei testata taudinaiheuttajia, vaan solumuutoksia. Kondylooman voi testat HPH-DNA-testillä joka voidaan kyllä ottaa lisämaksusta PAPA:n yhteydessä. Papan yhteydessä voidaan myös ottaa esim. tippuriviljelynäyte, mutta ei sekään PAPA-kokeeseen mitenkään liity, se vaan otetaan samasta rööristä.

Vierailija
17/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:46"]

Mitä tauteja muuten papassa näkyy? Kondylooma ainakin?

[/quote]

Ei mitään, koska siinä ei testata taudinaiheuttajia, vaan solumuutoksia. Kondylooman voi testat HPH-DNA-testillä joka voidaan kyllä ottaa lisämaksusta PAPA:n yhteydessä. Papan yhteydessä voidaan myös ottaa esim. tippuriviljelynäyte, mutta ei sekään PAPA-kokeeseen mitenkään liity, se vaan otetaan samasta rööristä.

[/quote]

Mm, siis HPV-DNA-testillä, nakuttelen näemmä mitä sattuu.

MIesten virtsaputkesta otetaan tippuriviljely jos virtsatestin tulos on positiivinen, ei muuten. Ja se legenda, että ssattuu iha hitokseen... no, miehet. Ei oikeasti edes satu. Pumpulipuikko työnnetään 2 cm:n syvyyteen ja pyöräytetään. Ei se mikään pulloharja sentään ole.

Vierailija
18/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin uuden kumppanin tullessa käydä testeissä, käytiin molemmat.

Hyvillään olivat. Mitään ei maksanut. Puhdasta tulosta

Vierailija
19/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:07"]

No mistä sä muka tiedät että kaikki on kunnossa teistä kummallakaan jos kumpikaan ei mene testeihin?

Idiootti olet, sori nyt vaan.

[/quote]

Jos on ollut esim. vuoden harrastamatta mitään irtosuhteita ja täysin oireeton, niin asia lienee kunnossa?
[/quote]

Minäkin olin näin. Vakikumppani, ei irtosuhteita mulla, ei oireita. Testeissä tulos klamydia

Vierailija
20/51 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt joka kerta (3) kun oon aloittanut vakavan suhteen, missä on haluttu päästä kumista eroon. Ja niin kävi se toinen osapuolikin. 

Riippuu mitä testataan, verikoe, papa, virtsanäyte...

YTHS:llä suhtauduttiin hyvin positiivisesti kaikkiin, jotka tuli itseään testaamaan "varmuuden vuoksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi