Miikka - Miikan, Riikka - Riikan
tekis mieli kynsiä saatana naama irti kaikilta jotka taivuttaa mun vauvan nimen Miikka muodossa Miikkan. Se on MIIKAN, ihan kuin Riikka Riikan, Piritta Piritan, Jarkko Jarkon. Ainoastaan Satu ja Ahti voi olla joko Satun Sadun tai Ahtin Ahdin, kummin vain henkilö itse tahtoo.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:57"]
Olen Säde ja kilahdan/haluisin kynsiä saatana naaman irti kaikilta, jotka sanoo minusta puhuttaessa "Säteen" eikä "Säden".
[/quote]
Sori sun nimen ainoa oikea taivutus on "Säteen"
http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=hakemisto
nominatiivi
Säde
Säteet,
genetiivi
Säteen
Säteiden t. Säteitten,
partitiivi
Sädettä
Säteitä,
illatiivi
Säteeseen
Säteisiin,
allatiivi
Säteelle
Säteille
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:00"]
Olen Säde ja kilahdan/haluisin kynsiä saatana naaman irti kaikilta, jotka sanoo minusta puhuttaessa "Säteen" eikä "Säden".
Eiköhän Herra Isä jokainen päätä ihan ite oman nimensä taivutuksesta :D
[/quote]
[/quote]
Kaikkein raivostuttavin taivutus on Satu - Satun. Puhumattakaan äiti - äitin. Aarghh, nousivat hiukset pystyyn pelkästään siitä, kun kirjoitin tämän.
[/quote]
Kuka sulle noin hölmön taivutuksen on opettanut? Äitisi?
Terv. toinen Säde, jonka nimi todellakin taipuu: Säteen
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:00"]
Eiköhän Herra Isä jokainen päätä ihan ite oman nimensä taivutuksesta :D
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei päätä. Luuletko että kuka tahansa yksittäinen ihminen voi luoda ihan oman kielioppinsa? Et sinä omista nimeäsi, etkä voi päättää miten se taivutetaan oikein ja miten väärin.
Mia nimesenä "miiana" älysin välttää nämä sudenkuopat lapsilla.
piritta-piritan, miikka-miikan
pirita-piritan, miika-miikan
ja mistäköhän tietää, mikä on ihmisen nimi?
Tavallisia kielenhuollon normeihin liittyviä harhaluuloja.
Uskomus 1: Saan päättää nimeni taivutuksesta itse
Satulle vai Sadulle? Orpolle vai Orvolle? Kun nettikeskusteluissa tulee puheeksi nimien taipuminen, lähes poikkeuksetta kysyjälle tarjoillaan varmana tietona, että nimensä taivutuksen määrää kukin itse. Tämä käsitys on kuitenkin virheellinen. Toki tuttavan toivetta voi sovun säilymiseksi olla viisainta noudattaa, mutta kielenhuollon kanta asiaan on selvä: nimet ovat yhteisön, eivät yksilön omaisuutta.
Useimmille nimille on siis olemassa kielenhuollon suosittelema taivutustapa. Sukunimet taipuvat tyypillisesti samoin kuin vastaavat yleissanat, etunimet taas usein eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:06"]
Ainakin Varsinais-Suomessa (ja Satakunnassakin, kai) kaksoiskonsonantit ovat usein astevaihteluttomia.
[/quote]
Kyllä, mä käyn pappan luona kakkalla.
[/quote]
Ainakin Sastamalassa asuu tuollaisia perverssejä. Misä, täsä, tosa, kaupasa, kakkalle, pappalle, kenkät, sänkysä. Hyi helvetti.
Miksi avasin tämän ketjun? Oon onnellinen teidän puolesta. Kaikilla ei oo asiat niin hyvin, että olis aikaa ja tarmoa valitaan näin mitättömistä epäkohdista.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:06"]
Ainakin Varsinais-Suomessa (ja Satakunnassakin, kai) kaksoiskonsonantit ovat usein astevaihteluttomia.
[/quote]
Kyllä, mä käyn pappan luona kakkalla.
[/quote]
Ainakin Sastamalassa asuu tuollaisia perverssejä. Misä, täsä, tosa, kaupasa, kakkalle, pappalle, kenkät, sänkysä. Hyi helvetti.
[/quote]
Eli otetaan konsonantti pois sieltä, mihin se kuuluu ja lisätään sinne, mihin ei kuulu. Eikä osata lausua äng-äännettä xD.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:55"]Kannattaa miettiä kun antaa lapselle nimeä ettei ole tuollaista.
Terveisin Erikan äiti, yksi jokaista kirjainta myös äännettäessä, oma vika kun tuollaisen nimen valitsimme.
[/quote]
Mulle Erika on Erika ja Eerika Eerika, sama kuin julia ja juulia on 2 eri nimeä. Ärsyttää kun porukka antaa näitä pia ja mia ja tommy-nimiä kun me sanotaan piia ja miia ja tommi...
Jotkut on niin tyhmiä, että ei tajua mitä koulussa opetetaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:06"] Ainakin Varsinais-Suomessa (ja Satakunnassakin, kai) kaksoiskonsonantit ovat usein astevaihteluttomia. [/quote] Kyllä, mä käyn pappan luona kakkalla. [/quote] Ainakin Sastamalassa asuu tuollaisia perverssejä. Misä, täsä, tosa, kaupasa, kakkalle, pappalle, kenkät, sänkysä. Hyi helvetti. [/quote] Eli otetaan konsonantti pois sieltä, mihin se kuuluu ja lisätään sinne, mihin ei kuulu. Eikä osata lausua äng-äännettä xD.
[/quote]
Eh? Eikö murre nimenomaan ole sitä että ei puhuta kirjakieltä.
Savolaiset ne vasta omituisia ovat:
Herra Kauppinen muuttii Savoon, jossa häntä kutsuttiin
Kaappiseksi.
Herra Kauppinen ei pitänyt lainkaan, että häntä nimitellään
aivan jollain muulla nimellä kuin mikä hänelle oikeasti kuului.
No, koska tunnetusti savolaisten mielipiteen kääntäminen on niin
kovin hankalaa, hän päätti muuttaa nimensä Kaappiseksi,
jotta mokoma virhe saadaan korjattua.
Vaan eivät ne savolaiset mokomaa uskoneet, vaan rupesivat
heti pikimmiten kutsumaan entistä Kauppista, nykyistä Kaappista,
Kuappiseksi.
Tästä Kauppinen kimpaantui niin, että muutti nimensa
viela kerran, talla kertaa "Kuappiseksi" - silla seurauksella etta
kukaan savolainen ei osannut enää häneen nimeään lausua.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:24"]
Eikö juuri kielitoimisto sanonut että nimensä taivutuksen saa itse päättää eli satu saa sanoa sadun kirja tai satun kirja ;)
[/quote]
No ei nyt ihan. Joidenkin nimien taivutuksessa on vain yksi oikea muoto esim. Säde-Säteen. Jos on kaksi hyväksyttävää esim. Sampon/Sammon niin silloin voi itse käyttää kumpaa lystää mutta ei voi vaatia että kaikki muutkin käyttää sitä samaa.
[/quote]
ja täältä voi katsoa tarkemmin eri nimien taivutuksen