Nykyään hoitajat eivät tiedä että (elävää) potilasta EI IKINÄ viedä ovesta jalat edellä!!!
Kommentit (140)
Täh?
Kyllä mä ainakin muistan että mut on kuljetettu leikkaukseen jalat edellä.
Mieluummin niin, että näen itse mihin on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapa on tullut siitä, että kalmo on viety kotoaan hautausmaalle jalat edellä, jolloin on kuviteltu, että se ei osaa tulla takaisin. Mitään muuta perustetta tuolle käytännölle ei ole. Itse olisin vuodepotilaana toivonut, että olisi viety jalat edellä, niin olisin nähnyt mihin ollaan menossa.
Ei vaan tapa on peräisin sota-ajalta, jolloin haavoittueet kuljetettiin pää edellä ja vainajat jalat edellä. Näin kenttäsairaalassa kaiken kiireen ja kaaoksen keskellä tiedettiin, keneen ei kannata enää panostaa.
Ei ole sairaaloissa onneksi tarvinnut juurikaan vierailla ainakaan ihan sänkypotilaana, mutta ei kai omin voimin liikkumaan kykenevää varmaan edes kuljetella sängyllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapa on tullut siitä, että kalmo on viety kotoaan hautausmaalle jalat edellä, jolloin on kuviteltu, että se ei osaa tulla takaisin. Mitään muuta perustetta tuolle käytännölle ei ole. Itse olisin vuodepotilaana toivonut, että olisi viety jalat edellä, niin olisin nähnyt mihin ollaan menossa.
Ei vaan tapa on peräisin sota-ajalta, jolloin haavoittueet kuljetettiin pää edellä ja vainajat jalat edellä. Näin kenttäsairaalassa kaiken kiireen ja kaaoksen keskellä tiedettiin, keneen ei kannata enää panostaa.
Molemmat olette oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sairaaloissa onneksi tarvinnut juurikaan vierailla ainakaan ihan sänkypotilaana, mutta ei kai omin voimin liikkumaan kykenevää varmaan edes kuljetella sängyllä?
Leikkaussaliin kävelin itse, poispäin kuljetettiin sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Minut on viety heräämöstä vuodeosastolle. Leikkaussaliin ja vuodeosastolta tutkimukseen toiselle osastolle kävelin itse.
On niin valtavan suuret murheet taas. Sano nyt vielä ettet saanut iltapalaksi vanukasta ja ukkos joutui lähtemään nälissään kotiin.
Mua on kärrätty niin ja näin kun olin tipassa ja liikkumiskiellossa. En antanut taikauskon vaikuttaa joten elän yhä 25 vuotta myöhemmin.
Synnytyksen jälkeen kärrättiin sängyllä pitkin käytäviä hissille ja osastolle.
Pää edellä ja vauhti tuntui liialliselta, tuntui että sänky pyörii kuin karuselli ja että tipun ihan just vauva kainalossa pois kyydistä. Ei auttanut sanominen.
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas pyytää kärräämään jalat edellä (esim. koska pää/selkä menosuuntaan tulee huono olo), voiko hoitajat kieltäytyä pelkästään vedoten tuollaiseen uskomukseen?
Kysymys ei ole uskomuksesta, vaan sodanaikaisesta tavasta, joka on jäänyt elämään. Vanhusten ja erityisesti sotaveteraanien kanssa tavan noudattaminen on erittäin tärkeää, mutta totta kai vuodetta voidaan kuljettaa myös toisin päin potilaan toivoessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta pyörätuolissa. Välimatkat sairaalassa voivat olla pitkiä eikä potilaita tietenkään laiteta kävelemään niitä.
Vierailija kirjoitti:
perut
Jaaha, eli perustuu johonkin taikauskoiseen käsitykseen. Minun mielestäni mikään kalmo ei tule takaisin, vei sen sitten miten päin tahansa. Zombiejutut on mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vain pakko viedä joten turha huutaa miten ei ikinä. Osastolla kun saattaa olla huoneeseen joka suunniteltu yhdelle survottu hetkittäin kaksi potilasta. Kun tilaa vapautuu toisaalta ja pääsee vaihtamaan huonetta niin siitä minihuoneesta ei saa sänkyä pois kuin kuskaamalla potilas jalat edellä aina.
fNo jos se on noin tarkkaa, eikö hoitajat voi kääntää potilaan sängyssä ennen sängyn työntämistä ulos huoneesta.
Siis yleensä potilas on ihminen ja häntä kunnioitetaan ihmisenä. Kuollessakin . Koska ulosteet valuu alle pitää potilaalla olla vaipat ja verkkohousut . On nähty että uloste valuu lakanoille . Hoitajat.....!!! Hautaustoimisto vain hoitaa hautaus asiat ei vainajan hygieniaa. Myös tekohampaat laitetaan suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on käytännön syyt, miksi nimenomaan viedään.
Ikinä ei saa viedä.
Kyllä viedään, jos ei erikseen pyydetä muuta. On potilaalle parempi, jos vastassa portaat tms.
Ei kai portaista voi mennä sängyllä? 😳
Kyllä hätätilassa täytyy varautua menemään portaistakin, sängyllä, mihinkä se jätetään jos pelkkä potilas kannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vain pakko viedä joten turha huutaa miten ei ikinä. Osastolla kun saattaa olla huoneeseen joka suunniteltu yhdelle survottu hetkittäin kaksi potilasta. Kun tilaa vapautuu toisaalta ja pääsee vaihtamaan huonetta niin siitä minihuoneesta ei saa sänkyä pois kuin kuskaamalla potilas jalat edellä aina.
fNo jos se on noin tarkkaa, eikö hoitajat voi kääntää potilaan sängyssä ennen sängyn työntämistä ulos huoneesta.
Kyllä sängyn voi kääntää käytävässä sitten oikeaan suuntaan ja oikein päin . Tai huuhtelu huoneessa. Kuollut pidetään osastolla tietty aika ensin ja lääkäri käy . Voi kärsimystä mieti jos itse makaat siinä .
ap:lä on kyllä väärin päin. Elävää ei viedä pää edellä. Syy on se, että ruumiit laitetaan jääkaappiin pää edellä ja tunnistelappu varpaaseen. Kuolleet viedään siis pää edellä
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu. Jos saa ennen leikkausta esilääkityksen, niin sängyllä viedään leikkuriin.
Jos ambulanssi ajaa nokkakolarin niin on se parempi törmätä väliseinään jalat kuin pää edellä.