40 vuotiaat, mitä vanhenemisen merkkejä olette huomanneet?
Itsellä kertyy huomattavasti aiempaa helpommin painoa, vähän väliä koskee johonkin, hiuksia on päälaella ehkä kolme ja krapulat kestää viikon.
Kyllä se vain on niin, että jo 40 vuotiaana sitä vielä nykyihminenkin joutuu kohtaamaan vanhenemisensa.
t. Syntymäpäiväsankari
Kommentit (31)
Mä en olisi ikinä uskonut tuota kun jotkut väittää että laihtuminen ei onnistu. Mutta nyt olen 40 ja niin on minullekin käynyt. Huomasin tuossa alkuvuodesta että oli 10 kg päässyt hiipimään lisää, ja päätin ne laihduttaa pois. Ajattelin sen olevan simppeli juttu. Nuorempana kun oli joskus vähän esim. juhlimisten takia kertynyt, niiden kilojen laihdutus oli hyvin helppoa: vähän vaan vähensi sitä juomista ja jätti hampurilaisateriat pois.
Tällä kertaa ensin kokeilin Kiloklubin suosittamia kalorirajoja. Niillä jatkoin lihomista. Lopulta jouduin tiputtamaan 1200 kcal asti että sain itseni edes hitaasti laihtumaan, ja sillä kalorimäärällä taas tuli jo kovat näläntunteet ja heikotusta. Olen sitten vaan lopulta hyväksynyt että ok, minä nyt vaan sitten painan 10 kg enemmän kuin nuorena, ei ole maailmanloppu (paino on tällä hetkellä 58 kg eli ei mikään ihan järkyttävä nytkään).
Mulle tulla tupsahti mustat silmänalukset, huonosta nukkumisesta ei ole kyse. Päinvastoin näyttää, että silmänympärykset ovat sitä tummemmat ja turvonneet, mitä enemmän nukun. Näkö on ollut huono koko iän, se ei haittaa.
Painoa alkaa kertyä helpommin, koko ajan saa olla tarkempi sen suhteen, mitä syö.
Ei jaksa valvoa, jos juhlii aamuyölle, kestää viikko toipua siitä valvomisesta. Pitäisi saada nukkua aina riittävät yöunet.
Nukkuu parhaiten omassa sängyssä.
Vedosta saa niskakivun.
Yllättävän moni tuttava tässä iässä ei ole enää perusterve.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:25"]
Tällä kertaa ensin kokeilin Kiloklubin suosittamia kalorirajoja. Niillä jatkoin lihomista. Lopulta jouduin tiputtamaan 1200 kcal asti että sain itseni edes hitaasti laihtumaan, ja sillä kalorimäärällä taas tuli jo kovat näläntunteet ja heikotusta. Olen sitten vaan lopulta hyväksynyt että ok, minä nyt vaan sitten painan 10 kg enemmän kuin nuorena, ei ole maailmanloppu (paino on tällä hetkellä 58 kg eli ei mikään ihan järkyttävä nytkään).
[/quote]
Sinä olet jäänyt Bridget Jonesin tasolle :-)
Edellinen lisää:
ikänäkö alkaa vaivata, ei näe lukea pikku pränttiä.
Ja tuo mitä joku mainitsikin: nuoret miehet ei millään tavalla lähesty tai ala juttelemaan kuten ennen :)
Olen entistä onnellisempi, tasapainoisemoi. Välitän entistä vähemmän muiden mielipiteistä. Osaan pitää puoleni entistä paremmin. Näkö on heikentynyt lievästi.
Minulle kertyy huomattavasti helpommin lihaksia kuin ennen. Hapenottokykynikin on parempi. Venyttely on helpompaa. Nuorempana venyttely sattui. Olen nykyisin jopa notkeampi. Painan 5 kg enemmän, mutta lisääntyneen liikunnan avulla olen muuttanut painonnousun lihaksiksi. Kasvikset ovat alkaneet maistua paremmilta. Huolehdin myös riittävästä proteiinien saannista. D-vitamiinia otan 40 mikrogammaa päivässä. Onnekseni olen suojannut ihoa auringolta. Ihoni on kuulas vaalea ja luomia on vain vähän. Kasvoni ovat kypsemmän muotoiset ja pieniä ryppyjäkin löytyy. Hampaani ovat oiotut ja hoidetut. Työni on kevyempää kuin 25 vuotiaana. Onneksi ymmärsin opiskella itseni irti fyysisesti kuluttavista töistä.
41 v
Ohimoilla hieman harmaata (sukuvika) ja nivelet on jäykempiä kuin ennen. Siinäpä se.
t: M47
Naisia juoksee enemmän perässä. Erikoista.
Aivan kun minun kynästäni, paitsi ettei mielipiteet kirkosta, avioliitosta tms ole muuttuneet vielä suuntaan tai toiseen.
Mullakin oli viimeksi kuukautiset elokuun lopussa, kierto on noin neljä vuotta heitellyt ja aiemminkin on jäänyt ainakin yhdet kuukautiset väliin. Lääkäriin en ole saanutvielä lähdetyksi, vaikka pitäisi, koska nukkuminen on huonontunut niin että vaikuttaa jo jaksamiseen. Ikää mullakin 44, eli aika aikaisin tämä ikääntyminen alkaa :(
44v:
- jo parin vuoden ajan PMS-alakulo on aina vain pahentunut, venyy jopan viikon mittaiseksi ellei kahden viikonkin peräti. Kierto alkanut lyhetä 28 päivästä 26:een ja nyt on välistä jäänyt jo 2 perättäiset menkat. Pakko varata aika lääkärille ja varmistaa onko kyseessä jokin muu häiriö kuin ikä.
- univaikeuksia öisin, en saa millään nukuttua tuntikausiin. Ei kuitenkaaan hikoilua, en vain saa unta.
- hiusten määrä vähentynyt ja kasvu hidastunut, mutta ei sentään kaljua näy. Pitkät hiukset pidän vielä. Muuin karvoitus harventunut todella paljon.
- kasvojen piirteet pudonneet, muutenkin kuin vain ilmeryppyjä. Eniten näkyy leukaperissä ja silmäkulmien tienoilla. Rintojen välissä oleva iho jää kurtulle nukkuessa.
- seksi on todella hauskaa ja villiä, mikään ei enää nolota. Ihan kuin olisi alkanut uusi villi vaihde pitkässä liitossa, näppejä ei saa pidettyä erossa. Ei mitään kuivuusongelmia onneksi.
- minäkin olen huomannut mielipiteiden muuttumisen konservatiimisemmiksi. Huomaan arvostavani työteliäisyyttä haaaveksimisen sijaan, kirkkoa ja perinteistä avioliittokäsitystä mitä erilaisimpien laajojen suhdekäsitysten sijaan. Isänmaata ja perhettä enemmän kuin ennen. Arvostan hillittyä käytöstä kikattelun tai huutamisen sijaan.
- Viihdyn enemmän yksin kuin ihmisjoukossa. Baarissakaan ei ole kiinnostanut käydä enää muutamaan vuoteen. En ole kiinnostunut miesten katselusta lainkaan, tuo yksi oma riittää.
[/quote]
Viistumisen