Vapaaehtoinen lapsettomuus on narsismin muoto?
Ei tunnu ihan terveeltä tuollainen "minä, minä, minä ja mun elämä" -vouhotus, jota velat suustaan päästävät. Aikuiseksi kasvamiseen kuitenkin kuuluu se, että osaa asettaa muiden ihmisten tarpeet omiensa edelle. Persoonallisuushäiriöinen ihminen ei tähän kykene, vaan muut ihmiset ovat vain häntä varten.
Kommentit (84)
Se on suurin mahdollinen ympäristöteko tälle pallolle. Minä teen vapaaehtoistyötä esim.yömajalla Suomessa ja ympäri Aasiaa lastenkodeissa, matkarahat omista säästöistäni. Jouluaatto on viimeiset 15 vuotta mennyt niin että olen paikallisten yrittäjien kanssa järjestämässä vähäosaisten joulujuhlaa aamupäivän ja illan olen sitten oman perheeni kanssa.En nyt sitten tiedä kuinka itsekäs olen vaikken omia lapsia haluakaan. Mites ap, kiinnostaako kukaan muu kuin oma perhe?
No höpömhöpön. Ei lapsien hankkiminenkaan nyt mikään EPÄITSEKÄS päätös ole, vaan ihan tasan yhtä itsekäs kuin lapsettomuus!
Ja niin pitää aina ollakin. Jos lapsia hankkisi epäitsekkäistä syistä (ei tosin tule mieleen, mikä sellainen edes olisi), ei se päätös kestäisi kovin kauaa sitten, kun lapset valvottavat ja potevat infektiokierrettä ja kärsivät uhmaiästä ja ja....
Eli totta kai kaikki elämän isot päätökset parinmuodostuksesta perhekoon valintaan ovat ja niiden pitääkin olla itsekkäitä, koska meidän pitää jaksaa elämänikäisten valintojen seuraukset. Ei ole mitään järkeä siinä, että hankkiutuisi vaikkapa parisuhteeseen tieten tahtoen niin, että siitä suhteesta kärsii ja sen kokee ikäväksi velvollisuudeksi.
Toki voi lapsettomissakin olla narsisteja, mutta voi heitä olla äideissäkin.
Kieltämättä monen velan perustelut lapsettomuudelle kuulostavat aika keskenkasvuisilta ja itsekkäistä, tyyppiin MINÄ en halua tinkiä mukavuudestani jne. Mutta hei: oma mukavuus on kaikille meistä tärkeää, ja siitä haluaa luopua vain, jos se lapsenhankinta koetaan tarpeeksi houkuttelevaksi, ettei se oman mukavuuden kärsiminen haittaa. Siitähän siinä on kyse, kahden tai useammankin tekijän punnitsemisesta suhteessa toisiinsa. Velan mielestä lapset eivät houkuta, joten miksi kärsiä mukavuuden menetyksestä - meidän äitien mielestä taas lapset ovat sen verran ihania ja arvokkaita, ette mukavuuden menetyksen aiheuttama miinustekijä haittaa siinä yhtälössä!
terveisin kahden lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:43"]
Minä olen mua varten. Kotiini en halua muita ihmisiä eli en tee lapsia.
[/quote]
Tämä on juuri sitä itsekkyyttä. Miksi et sallisi toista ihmistä lähellesi?
[/quote]
Miksi pitäisi?
Ja kyllä ne äidit niitä itsekkäimpiä on. Ei riitä se että MINÄ haluan lapsen ja MINÄ sen teen hinnalla millä hyvänsä, sen jälkeen alkaa se vaatiminen että MINUN lapsille sitä ja tätä ja MINUN perheelle tukia ja lisiä ja sitä ja tätä. MINUN lapset menee edelle kaikista muista maailman ihmisistä ja on tärkeimpiä ja parhaita.
Päinvastoin. Vapaaehtoisesti lapseton ei tee lapsia oman egonsa jatkeeksi tai täyttämään omia toiveitaan. Tai siksi että on itse narsstin lapsi eikä halua omalle lapselleen samaa surullista kohtaloa. Narsisti vanhempana on kaikkea muuta kuin epäitsekäs. Isovanhempanakaan ei paras mahdollinen.
Aikamoista yleistystä ja katkeruutta. Mä olen vapaaehtoisesti lapseton ja teen paljon vapaaehtois- ja hyväntekeväisyystyötä sekä ihmisten että eläinten kanssa / hyväksi. Jos tähän nyt lapsia tulisi tehtyä niin loppuisi kyllä ne hommat samantien kun ei olisi aikaa enää. Mielestäni en ole kovin itsekäs.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:41"]Ei tunnu ihan terveeltä tuollainen "minä, minä, minä ja mun elämä" -vouhotus, jota velat suustaan päästävät. Aikuiseksi kasvamiseen kuitenkin kuuluu se, että osaa asettaa muiden ihmisten tarpeet omiensa edelle. Persoonallisuushäiriöinen ihminen ei tähän kykene, vaan muut ihmiset ovat vain häntä varten.
[/quote]
Olipa taas loukkaava näkemys. Älykkyysosamääräsi ei taida yllä ihan kaiken vaadittavan tasolle, ikävää jälkeläisille. Tyhmyys näet periytyy...
En ole narsisti sinä mielessä, ettenkö kokisi välillä huonommuuden tunteita tai pystyisi pitämään yllä normaaleja, rakastavia suhteita. Olen kuitenkin itsekäs ihminen, ja aivoistani puuttuu kokonaan sellainen uhrautumistumake, joka saisi minut luopumaan omasta vapaudestani ja hyvinvoinnistani jonkun toisen vuoksi. Minä olen ja tulen aina olemaan oman maailmani keskipiste. Voin ottaa itselleni kumppanin ja kohdella häntä hyvin, mutta en voisi koskaan tehdä lasta.
Ylikansoittunut? Millähän ihmeen perusteella? Ei nimittäin koske Suomea. Sellaiseen käsitteeseen kuin huoltosuhde kannattaa tutustua, jos meinaat joskus vanhuuseläkettä nauttia. Kondomit, ehkäisypillerit ja "sosiaalisin syin" tehdyt abortit pitäisi lailla kieltää ja maksaa vaikka kymppitonnin kipukorvaus jokaisesta synnytetystä lapsesta. Vapaaehtoisesti lapsettomille voisi määrätä vaikka jonkun vuosittaisen sakon. Lääketieteelliset syyt tietysti eri asia.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:42"]
Mun mielestä on vaan hyvä, että kaikki eivät hanki lapsia tähän ylikansoittuneeseen maailmaan.
[/quote]
Narsistin lapsena en uskalla hankkia lapsia. Mitä jos olisinkin samanlainen vaikka pienemmässäkin mittakaavassa kuin oma hirviöäitini oli meille lapsillensa? Eikä minulla toisaalta ole voimia tai edes kykyjä olla tasapainoinen vanhempi kenellekään. Itsekästä?
Huomaatteko, kuinka teitä vedätetään VELA - asiaan liittyen puolin ja toisin. Kun siitä saa vielä muhkean riidan aikaan niin siitä tietenkin provoillaan mahdollisuuksien mukaan.
Tämä aloitus ei näyttänyt ottavan tulta. Ehkäpä VELA on siirrettävä samalle listalle femakon, lassukan, läskin naisen ja ruman naisen kanssa eli kokeillaan tärppääkö tänään ja jos ei tärpännyt niin sitten heti seuraavaa aihetta palstalle tarjoilemaan.
Tämä on eräänlaista provonjalostusta ja immuniteetin leviämisen tutkimusta. Erittäin mielenkiintoinen sosiaalinen kokeilu tämä av - palsta.
Molemmilla sisaruksillani on kolme lasta. En vain itse halua lapsia. Nautin suuresti sisarusteni lapsista ja autan paljon heitä. Autan myös vanhempiani niin paljon kuin pystyn kun hekin jo alkavat olla aika iäkkäitä. Minä saan elämän iloa siitä että voin auttaa lähimmäisiäni.
Omien lasten hankkiminen se vasta on narsismia parhaillaan. Minä, minä, minä haluan lapsen ja uskotaan juuri omien geenien olevan niin ylivertaisen hienoja, että niillä kannattaa kansoittaa maapalloa vielä lisää.
Okei, minä minä -elämä on itsekkään tuntuista. Mutta se ei liity sinänsä lapsettomien elämään. Minäkin olen lapseton. Hoidan toisten lapsia aina silloin tällöin ja lapset tykkää. Muutenkin ehkä liikaakin mietin miten ottaisin muutkin huomioon. Lapseton on saattanut pohtia hyvin tarkkaan lapsen saamista. Ja sitten kun jokin asia on tuntunut horjuttavan turvallista pakettia, on jättänyt lapsen tekemättä.
Arvelen, että lapsettomat keskimääräistä enemmän miettivät erilaisia skenaarioita. Ehkä huoli varmasta toimeentulosta, terveydestä jne. painaa.
Tällaisen ajattelun vastapoolina pidän esim. sitä, että nainen aina uuden kumppanin löydettyään hankkii lapsen. Lapsiahan saattaa nykyisin olla helposti kolmelle ellei useammallekin miehelle. Mielestäni tällainen on vähintäänkin outoa ja ajattelematonta, ja taustalla voi hyvinkin olla erittäin itsekäs motiivi.
Ap, kysyisit mieluummin esim. itsekkyyden tai itserakkauden muodosta - ei kannata sekottaa narsistista persoonallisuushäiriötä tähän asiaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:49"]Kieltämättä monen velan perustelut lapsettomuudelle kuulostavat aika keskenkasvuisilta ja itsekkäistä, tyyppiin MINÄ en halua tinkiä mukavuudestani jne.
[/quote]
Mitä keskenkasvuista on siinä, ettei halua tinkiä mukavuudestaan? Eikö ole pikemminkin aikuisuuden merkki tietää, mitä asioita elämässä arvostaa ja mitä ei? En ole sinänsä eri mieltä kommenttisi kanssa, mutta tuo sanavalinta pisti ikävällä tavalla silmään. -19
Mitä vikaa on itsekkyydessä? Eikö lapsien tekeminen koska HALUAA, ole itsekästä? Meillä jokaisella on vain yksi elämä joten itsekkyys on ihan sallittavaa ja jossain määrin suotavaakin.
Mitä vikaa itsekkyydessä on? Miksi se on negatiivinen omnaisuus ihmisessä?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:52"]
Ylikansoittunut? Millähän ihmeen perusteella? Ei nimittäin koske Suomea. Sellaiseen käsitteeseen kuin huoltosuhde kannattaa tutustua, jos meinaat joskus vanhuuseläkettä nauttia. Kondomit, ehkäisypillerit ja "sosiaalisin syin" tehdyt abortit pitäisi lailla kieltää ja maksaa vaikka kymppitonnin kipukorvaus jokaisesta synnytetystä lapsesta. Vapaaehtoisesti lapsettomille voisi määrätä vaikka jonkun vuosittaisen sakon. Lääketieteelliset syyt tietysti eri asia.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:42"]
Mun mielestä on vaan hyvä, että kaikki eivät hanki lapsia tähän ylikansoittuneeseen maailmaan.
[/quote]
[/quote]
Ei ihmisten määrää maapallolla kannatakaan ajatella vain yhden maan näkökulmasta. Kun ilmasto lämpenee, ihmiset pakenevat asumiseen kelvottomiksi käyviltä alueilta niille, joilla vielä voi asua. Suomi kuuluu tähän jälkimmäiseen ryhmään. Suomessa tulee kohta olemaan väkeä paljon enemmän kuin nyt, jos ja kun ilmasto jatkaa lämpenemistä.
Narsistin lapsena en halua lapsia. Maailmassa jo liikaa ihmisiä ja on paha paikka. Onneksi ap itse on täydellinrn ja oikeutettu halveksimaan muita.