Miksi väitetään, että köyhä ei voi syödä
Kommentit (136)
Aina täällä alkaa tämä mene-metsään-hakemaan-ruokasi ja muu jankutus. Pelkkää moralismia ja lillukan varsiin takertumista kun jokainen tajuaa, ettei kysymys köyhyydessä ole noista asioista. Samoin köyhyys passivoi ihmisen. Sitä ei näköjään voi tajuta jos ei ole itse kokenut. Ja EI köyhyys ei ole aina sen ihmisen oma vika ja EI köyhyys ei kulje laiskuuden kanssa käsikädessä. On tutkittua, että ihminen kokee menestymisen elämässä VIRHEELLISESTI omaksi ansiokseen ja menettää samaan tahtiin varallisuuden karttumisen kanssa empatiakykyään muita ihmisiä kohtaan. Joo SINÄ olet ONNISTUNUT mutta se joka vieressäsi yritti SAMALLA LAILLA ei onnistunut. ET OLE parempi ihminen, sinulla kävi TUURI.
No siis terveellinen tuntuu olevan subjektiivinen käsite tässä maailmassa. Tutustuttuani laajasti erilaisiin tutkimuksiin, biologiaan, ravintotieteeseen ja jopa antropologiaan olen tullut siihen tulokseen, että terveellisin ruokavalio on luomuvegaaninen, jossa ei syödä turhia kaloreita.
Voin kertoa, että terveellisesti ei voi syödä jos on köyhä. Kvinoa, speltti, palkokasvit, erilaiset pähkinät, monipuoliset juurekset ja kasvikset, öljyt jne. Ei tule halvaksi.
Tietysti jos uskoo, että joku sikanauta ja rasvainen jogurtti ovat terveellisiä, niin mikäs siinä...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:58"]
No siis terveellinen tuntuu olevan subjektiivinen käsite tässä maailmassa. Tutustuttuani laajasti erilaisiin tutkimuksiin, biologiaan, ravintotieteeseen ja jopa antropologiaan olen tullut siihen tulokseen, että terveellisin ruokavalio on luomuvegaaninen, jossa ei syödä turhia kaloreita.
Voin kertoa, että terveellisesti ei voi syödä jos on köyhä. Kvinoa, speltti, palkokasvit, erilaiset pähkinät, monipuoliset juurekset ja kasvikset, öljyt jne. Ei tule halvaksi.
Tietysti jos uskoo, että joku sikanauta ja rasvainen jogurtti ovat terveellisiä, niin mikäs siinä...
[/quote]
Uskotko itse juttuihisi??
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:03"]
Suomessa ei tarvi vielä edes suurimmista kaupungeista kovin kauas suunnata että löytää metsää josta poimia marjoja, ilmaiseksi. Ovat paljon terveellisempiäkin kuin muualta tuodut hedelmät.
[/quote]
Käsittääkseni tuontihedelmät eivät ainakaan epäterveellisempiä ole kuin pakastemarjat. Ajatellaan vaikkapa omenaa, jonka ostaa kaupasta ja kuorii, ja vertaa pakastemansikkaan, jonka pakastamisessa on käytetty sokeria ja jonka vitamiineista osa häviää siinä pakastamisen aikana. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta uskoisin sen omenan terveellisemmäksi (ja mielestäni raikkaammaksi ja paremmaksi).
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:40"]
Suomessa ei tarvi vielä edes suurimmista kaupungeista kovin kauas suunnata että löytää metsää josta poimia marjoja, ilmaiseksi. Ovat paljon terveellisempiäkin kuin muualta tuodut hedelmät. Joo joo ei voi kaikki lähteä marjaan kun on polvivammaa ja selkävammaa jne. mutta kyllä on joidenkin kohdalla pelkkää laiskuuttakin, en minä ainakaan saanut taas viime syksynä ketään kirveelläkään lähtemään kanssani mustikkametsään vaikka olisin kyydinkin tarjonnut ilmaiseksi.
[/quote]
Marjojen säilytykseen tarvitaan pakastin, pelkällä jääkaapin pakastelokerolla ei pärjää.
[/quote]
Mulla on pelkkä pakastelokero ja olen minä sinnekin saanut aika hyvin mahtumaan. Ja vaikka sinne ei mahtuisi koko talven marjat niin eikö tosiaankaan kannata hakea edes pariksi kuukaudeksi? Onhan se parempi kuin ei mitään. Ainahan sitä keksii joka asiaan jonku mutta kun en voi-syyn jos haluaa.
Meidän perhe on olosuhteiden pakosta osittain sossun elättämä (minä sairaslomalla jne. ikävää), ja mitä nyt olen itse sossuperheitä tavannut, enemmän näyttää olevan kyse elämänhallinnasta kuin rahasta.
Meillä syötiin eilen itsetehtyä kalakeittoa, tänään vuorossa broileriwokki. Ainekset näihin molempiin maksoivat noin kympin, ja kalasoppaakin tuli noin 6-7 annosta sillä rahalla. Kun juttelin erään kaverini kanssa ruoanlaitosta, tämä sanoi että "kala on kauhean kallista". Kerroin että ostinkin siksi pakasteseitiä, Rainbowlla on edullisia kuutioita. "No mä tykkään vaan lohesta". Jne. Annoin lopulta periksi, koska ihan turha siinä oli yrittää tsempata kahden lapsia äitiä kokkaamaan yhtään mitään, hän oli päättänyt että vaikeaa tulee olemaan ja kallistakin. Vissiin tulee halvemmaksi kuitata itse päivällinen Hesessä ja syöttää lapsille eineksiä..? :/
Miksi täällä keskustellaan voiko köyhä syödä terveellisesti? Kun tosi asiassa pitäisi keskustella ettei monelle ihmisellä ole rahaa ostaa ruokaa ollenkaan kuun puolivälistä alkaen. Nim. kokemusta on menneisyydestä, onneksi ei enää näin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:52"]
Aina täällä alkaa tämä mene-metsään-hakemaan-ruokasi ja muu jankutus. Pelkkää moralismia ja lillukan varsiin takertumista kun jokainen tajuaa, ettei kysymys köyhyydessä ole noista asioista. Samoin köyhyys passivoi ihmisen. Sitä ei näköjään voi tajuta jos ei ole itse kokenut. Ja EI köyhyys ei ole aina sen ihmisen oma vika ja EI köyhyys ei kulje laiskuuden kanssa käsikädessä. On tutkittua, että ihminen kokee menestymisen elämässä VIRHEELLISESTI omaksi ansiokseen ja menettää samaan tahtiin varallisuuden karttumisen kanssa empatiakykyään muita ihmisiä kohtaan. Joo SINÄ olet ONNISTUNUT mutta se joka vieressäsi yritti SAMALLA LAILLA ei onnistunut. ET OLE parempi ihminen, sinulla kävi TUURI.
[/quote]
Minä joka kirjoitin siitä marjojen poimimisesta olen ollut nyt 1,5 vuotta työttömänä. hätä keinot keksii.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:27"]Tuttavani on köyhä ihan oikeasti eli rahaa jää ruokaan noin 20e kuussa. Makaroni ja näkkileipä muodostavat hänen ruokavalionsa perustan. Ei ole varaa hedelmiin, kasviksiin, lihaan, maitoon... Eli ei VOI syödä terveellisesti vaikka hänellä todellakin on tietoa terveellisestä ravinnosta. Mutta eipä pääse lihomaankaan niin kuin suurin osa suomalaisista hyvinvoivista kansalaisista ja eliittipossuista.
[/quote]Tässä kohtaa minä dyykkaisin. Ja perunat ovat halvempia kuin makaroni. Itse leipomalla saa halpaa leipää. Ja en minä liho vaikka syön henkilöstäravintolassa joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:04"]
Suomessa ei tarvi vielä edes suurimmista kaupungeista kovin kauas suunnata että löytää metsää josta poimia marjoja, ilmaiseksi. Ovat paljon terveellisempiäkin kuin muualta tuodut hedelmät.
[/quote]
Käsittääkseni tuontihedelmät eivät ainakaan epäterveellisempiä ole kuin pakastemarjat. Ajatellaan vaikkapa omenaa, jonka ostaa kaupasta ja kuorii, ja vertaa pakastemansikkaan, jonka pakastamisessa on käytetty sokeria ja jonka vitamiineista osa häviää siinä pakastamisen aikana. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta uskoisin sen omenan terveellisemmäksi (ja mielestäni raikkaammaksi ja paremmaksi).
[/quote]
Ei mansikan pakastamisessa sokeria tarvii. Kotimainen omena on hyvä vitamiinin lähde, ei ulkolainen. Tietty ei nyt saa kotimaista.
Ihmetyttää nämä kommentit koskien sitä ettei muka "voi" syödä päivittäin esim. perunaa ja porkkanaa...miten ihmeessä kokonaiset sukupolvet ovat pärjänneet tyyliin perunalla ja ruskealla kastikkeella vuodesta toiseen??
Meidän perheessä peruna, porkkana ja sipuli muodostavat lähes kaikkien ruokien perustan. Niistä saa edullisesti keittoja, patoja, uunijuureksia, raasteita jne. ja ihan hyvät ravintoarvotkin ovat, varsinkin kun niihin yhdistää jonkun proteiininlähteen ja vaikkapa maitotuotteen.
Olenko ainoa parikymppinen köyhä, joka enää keittää keittoja liemestä alkaen itse jne.? Siltä tuntuu, kun kuuntelee tuttujen puheita ja lukee näitä keskusteluja!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:54"]
Ei tosi köyhä voikkaan koska mm hedelmät on usein todella kalliita. Täytyy huomioida myös allergiat eli jos on köyhä ja allerginen tietyille ruoka-aineille terveellisesti syöminen voi olla täysi mahdottomuus.
Jos nyt ajatellaan esim opiskelijaa jolle jää kuussa 100e ruokaan niin kyllä siinä kaksikin kertaa miettii että ostanko terveellistä vai täytänkö mahani kun molempia ei voi tehdä.
[/quote]
Minä olen pienituloinen opiskelija, minulla on keliakia ja syön terveellisesti.
Ei ole kyse muusta kuin viitsimisestä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:13"]
Ihmetyttää nämä kommentit koskien sitä ettei muka "voi" syödä päivittäin esim. perunaa ja porkkanaa...miten ihmeessä kokonaiset sukupolvet ovat pärjänneet tyyliin perunalla ja ruskealla kastikkeella vuodesta toiseen??
Meidän perheessä peruna, porkkana ja sipuli muodostavat lähes kaikkien ruokien perustan. Niistä saa edullisesti keittoja, patoja, uunijuureksia, raasteita jne. ja ihan hyvät ravintoarvotkin ovat, varsinkin kun niihin yhdistää jonkun proteiininlähteen ja vaikkapa maitotuotteen.
Olenko ainoa parikymppinen köyhä, joka enää keittää keittoja liemestä alkaen itse jne.? Siltä tuntuu, kun kuuntelee tuttujen puheita ja lukee näitä keskusteluja!
[/quote]
Keitetty kukka- ja parsakaali on myös hyvää ja yllättävän täyttävää.
No eihän nyt köyhiäkään saa syödä, sehän olisi kannibalismia. Vaikka mieluummin köyhiä kuin rikkaita, köyhissä ei ole niin paljon rasvaa mitä sylkeä lautasen reunalle.
Mä ainakin kaipaisin vinkkejä, miten syödä edullisesti ja terveellisesti kun on ruokarajoituksia. Vältän mm. gluteenia, ei-laktoosittomia maitotuotteita, sipulia, paprikaa, omenaa, päärynää, palkokasveja, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, lanttua...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:21"]
Mä ainakin kaipaisin vinkkejä, miten syödä edullisesti ja terveellisesti kun on ruokarajoituksia. Vältän mm. gluteenia, ei-laktoosittomia maitotuotteita, sipulia, paprikaa, omenaa, päärynää, palkokasveja, keinotekoisia makeutusaineita, sieniä, kaaleja, avokadoa, lanttua...
[/quote]
oletko noille kaikille allerginen?Minkälaista arkiruokasi on yleensä, mitä laitat ruoaksi?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:58"]
[/quote]
Uskotko itse juttuihisi??
[/quote]
Pidän aina mieleni avoinna, että ole hyvä ja esitä perustellusti terveellisempi ruokavalio.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:21"]
[/quote]
Esim. broilerin koivet ja keitetty riisi/peruna/kukkakaali. Jos koipia ja riisiä jää yli, riivi koivista liha, sotke riisiin ja lisää vaikka tomaatin paloja sekaan. Siinä on seuraavan päivän safka.
Kinkkukiusaus= pussi perunaa, kinkkusuikaleita ja kermaa. Suikaloi perunat, levitä pohjakerros vuokaan, kinkkusuikaleet päälle, kinkkujen päälle uusi perunasuikalekerros. Kerma sekaan ja uuniin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:27"]
No mulla syy on se että kun ei ole rahaa pitää ostaa mahd. kaloripitosta ja halpaa ruokaa, jos ostan salaattia siinä on koko salaattipuskassa vaan jtn 10kcal että aika monta euroa pitäs pulittaa että sais edes 400kcal aterian....
[/quote]
Ei salaatti ole ainoa terveellinen ruoka. Totta ihmeessä kannattaa ostaa kaloripitoista halpaa ruokaa. Ja ne kalorit kannattaa ottaa rasvasta. Ruokaa kuluu täten vähemmän.