Mitä työtön tekee kaiket päivät?
Siis jos olet työtön niin mitä teet kaiket päivät? Eihän niitä töitä varmaan aktiivisesti voi hakea 8 tuntia päivässä, joskus joutuu odottamaan vastauksia hakemuksiin, uskoisin. Rahaakaan ei varmaan viitsi tuhlata, niin mitä sitten teet? En osaa kuvitella elämää, jossa olisi joka päivä vain aikaa nukkua ja katsoa telkkaria, eikö siinä tylsisty kuoliaaksi? Entäs jos töitä ei löydy ja tätä jatkuu vaikka vuoden? Järkihän siinä menee. Mikä on pisin aika jonka olet ollut työttömänä? Mitä teit, jotta et menettäisi järkeäsi?
Kommentit (89)
Minä ainakin siivoilen, teen ruokaa, pesen pyykkiä tms. Myös ulkoillaan ja touhutaan kuopuksen kanssa (joka kotihoidossa koska en näe järkeä viedä päiväkotiin kun minä kerran olen työtön). Käydään uimahallissa jne.
Eipä tämä oikeastaan hoitovapaasta eroa mitenkään.
Ei mulla ole koskaan ollut mitään vapaa-ajan ongelmia, varsinkaan kun on pieniä lapsia. Mulla ei aika ja voimat koskaan riitä tekemään kaikkea mitä pitäisi. Kai sitä työttömällä on yhtälailla kotitöitä, sitten on harrastukset, lapset, yhdistystoiminta (sis. politiikka) Töissä monet lorvii paljon enemmän kuin monet työttömät kotona. Omituinen kuvitelma että työttömänä pitäisi vaan maata sohvalla. Jos on työssäollessaan kiireinen, niin eikös silloin haaveile kaikesta mitä olisi aikaa tehdä jos saisi ylimääräistä vapaa-aikaa? Juuri niitä asioita työttömänä voi tehdä, ei kaikki ole sellaisia kivoja juttuja jotka maksaa, ja useimmilla työttömillä on puoliso joka on töissä, joten voi ihan hyvin olla mahdollista vaikka remontata omaa kotia itse tms. Laiska ihminen on laiska, oli töissä tai kotona, ja ahkera on ahkera oli töissä tai kotona.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:56"]
Oon ollu yhteen putkeen 1,5 v tekemättä mitään ja olin kyllä tulla hulluksi. Ei mitään sosiaalista elämää eikä mitän. Alkoholisoiduin myös sinä aikana.
[/quote]
Miksi et tehnyt mitään?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:57"]Niin muutahan ei voi tehdä päivän aikana kuin olla töissä tai hakea töitä. Lopun ajan istun ja tuijotan eteeni, nielaisen välillä ettei kuola valu. [/quote] tää on monen käsitys. Elämä on aika ankeaa jos perustuu vain siihen että käy töissä.
[/quote]Tein aikoinaan kolmipäiväistä viikkoa ja joku työkaveri ihmetteli mitä ihmettä teen kahtena arkipäivänä viikossa, kuinka saan ajan kulumaan kun en ole töissä. Aika surullista..
Pian kaksi vuotta (palkka)työttömänä. Tavallaan hävettää, mutta tätä tämä on. Kuitenkin, inhottavinta on se yhteiskunnan paine ja painostus ja muutenkin pelkkä titteli TYÖTÖN. Siitä ei tule positiivisia mielikuvia varmaan kenellekään?
Mutta, työttömän tuet on ihan hyvät ja harrastukseni ja lähipiiri pitää mut järjissäni. Poikaystävä, ystävät, kirppikset, kutominen, lukeminen, musiikki, tv-sarjat, kokkaus ja leivonta, siivoilu ja kaikki muu kiva. Ei kaikkeen niin paljoa rahaa tarvi. Toki tulee mietittyä myös tulevaisuutta, löydänkö töitä vai lähdenkö taas opiskelemaan vai mitä sitä keksisi.
Voisin ihan mielelläni jopa elää vielä jonkun aikaa työttömän tuilla ja tehdä "vapaaehtoistöitä", vaikka lenkittää koiria, hoitaa lapsia...
Nukkuu kun sitä ennen valvoo yöt läpeensä nettipankissa vahtimassa mihin aikaan hänelle mahdollisesti maksettavat etuudet ja mahdolliset veronpalautukset ilmestyvät tilille...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]
Kun olen välilä työttömänä järjestöalan vapaaehtoishommat täyttävät päivät välillä liiaksikin. Mutta sitä kautta olen saanut lopulta pari pätkötyötä, joten siinäkään mielessä harrastukseni ei ole osoittautunut turhaksi:)[/quote]
Noiden vapaaehtoisduunien kanssa kannattaa sitten olla varovainen. Jos työkkäri saa niistä kuulla, se voi katsoa, ettet ole päätoiminen työnhakija ja pätkäisee tuet. Eikä vain teoriassa, näitä on tapahtunut.
[/quote]
Niin voi olla. Mutta en usko koska käyn välillä opettamassa. Muutenkin se olisi outoa mielestäni koska olen toki valmis vaihtamaan nuo milloin vain palkalliseen työhön. En tajua logiikkaan tuon takana. Eikö tuota voisi pikemminkin pitää työkuntoa ylläpitävänä toimintana. Eikös noi yritä ajaa muutenkin tuon kaltaiseen toimintaan työttömiä..mutta tietty yrityksiin, jolloin se on oikeastikin pois valtion toimesta niiltä, jotka tarvitsisivat työpaikkaa.
[/quote]
Ei siinä minustakaan ole järkeä. Siinä ajetaan kaikki oma aktiivisuus pois. Lähtökohtana jotenkin se, että työttömät yrittävät kuitenkin kusettaa itselleen tukia kaikin mahdollisin tavoin.
[/quote]
Niin vaikka oikea ongelma on tukien alikäyttö. Siis oikeasti näin. Mutta tuo propaganda laiskoista työttömistä kai ajaa työnantajajärjestöjen (?) ja joiden puolueiden etua.
Oon ollu yhteen putkeen 1,5 v tekemättä mitään ja olin kyllä tulla hulluksi. Ei mitään sosiaalista elämää eikä mitän. Alkoholisoiduin myös sinä aikana.
Eikö kukaan käy millään kursseilla? Itse olen tänä syksynä käynyt monilla työväenopiston kursseilla. Osa niistä on ollut päiväsaikaan. Työväenopistossa voi opiskella vaikka mitä: kieliä, valokuvausta, ruoanlaittoa, tietotekniikkaa jne. Työttömänä ollessani olen suorittanut kursseja myös avoimessa yliopistossa. Opiskelu pitää mielen virkeänä ja kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja. Opiskelun ohella yritän myös kuntoilla. Käyn lenkillä, jumpassa, salilla jne. Välillä käyn leffojen päivänäytöksissä ja kavereiden kanssa kahvilla. Kyllähän sitä nyt aina tekemistä keksii!
NAUTIN ELÄMÄSTÄ! Jäin vuoden alussa työttömäksi ja aloitin samalla elämäntaparemontin. Lähtöpaino oli 66,4 kg ja paino tänä aamuna 49,3! Pituus 161 cm. Olen siis terveempi ja jaksavampi työntekijä, kunhan joku työnantaja hoksaa mulle töitä antaa. Olo on mahtava! Salilla käyn n. 3 krt/vko + tanssia.
Mahdollisuus olisi opiskella, mutta ei kauheasti motivoi, kun yliopisto-opintoja on jo maisteri- ja kanditutkinnon verran, eikä työnantajat tunnu opintoja kovastikaan arvostavan. Jotain verotukseen liittyvää kuitenkin opiskelen pienimuotoisesti.
Ajanvietteistä: Youtubesta löytyy paljon erilaisia tutorialeja, joista voi opetella uusia taitoja. Viimeaikoina oon opetellu esim. meikkausta, erityisesti luomivärin laittoa (oon erityisen tumpelo tässä) ja sylitanssia(!!). Miestä ei ole, jolle tuota esittäisin, mutta toivottavasti joskus on:))
Mökkeilystä (vanhempien omistama) pidän myös erityisen paljon. Täällä on enemmän tilaa ja tarvikkeita askarrella. Tänään askartelen lumipalloja sanomalehtdestä, a4:sista, vedestä ja liimasta hienoa maljakkoinstallaatiotani varten:)
Totta kai pidän itseni ajan tasalla työelämän tarpeita ajatellen. Opiskelen ja huomioin myös henkisen hyvinvoinnin ja reippauden. Olen aktiivinen työvoimareserviläinen ja valmis palvelukseen heti kun vain sopii.
Tänään menin aamulla kaverin kanssa ekbergille aamupalalle kun suosikki Fazu oli täynnä eikä oltu varattu pöytää :( Sen jälkeen mentiin shoppailemaan ja sitten hain koiran ja mentiin kahvit kädessä kävelemään puistoon koiran kanssa ja juoruiltiin.
Nyt tulin kotiin, teen pari työhakemusta ja sitten katson telkkaria, illalla menen ostamaan loppu viikon ruuat miehen kanssa ja käyn ehkä salilla.
Huomenna menen aamulla salille ja leffaan.
Yleensä nukun 12h joten ei päivät hirveen pitkiä ole.
Töitä kyllä mielelläni ottaisin, mutta en mitään duunia jota vihaisin jo viikon päästä ja kun rahallinen tilannekkin sallii niin en järkysti stressaa.
CV on hyvä mutta ei töitä vaan löydy. Eräässäkin työssä haettiin täysin minun CV:tä ja hyvää englannin osaamista (Olen ollut viime vuodet töissä Englannissa, joten check) ja en saanut edes kutsua haastatteluun...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:57"]
Eikö kukaan käy millään kursseilla? Itse olen tänä syksynä käynyt monilla työväenopiston kursseilla. Osa niistä on ollut päiväsaikaan. Työväenopistossa voi opiskella vaikka mitä: kieliä, valokuvausta, ruoanlaittoa, tietotekniikkaa jne. Työttömänä ollessani olen suorittanut kursseja myös avoimessa yliopistossa. Opiskelu pitää mielen virkeänä ja kehittää myös työelämässä tarvittavia taitoja. Opiskelun ohella yritän myös kuntoilla. Käyn lenkillä, jumpassa, salilla jne. Välillä käyn leffojen päivänäytöksissä ja kavereiden kanssa kahvilla. Kyllähän sitä nyt aina tekemistä keksii!
[/quote]
Kieliä opiskelen kansalaisopiston kursseilla. Avoimen yliopiston kursseja olen tehnyt muutaman, mutta ensinnäkin ne ovat aivan jumalattoman kalliita, eikä työttömille tipu alennuksia (toisin kuin kansalaisopiston kursseista) ja toisekseen, niitä saa tehdä vain tietyn määrän opintopisteitä/kk, enkä oikein onnistu löytämään riittävän pienipisteisiä kursseja kiinnostavasta oppiaineesta.
Samaa kuin muutkin ihmiset vapaa-aikoinaan. Tiedätkö että ihminen voi tehdä muutakin kuin nukkua ja katsoa telkkaria? Ei ihme jos tylsistyt kuoliaaksi.
Jos haluaa töihin sitä saa hakea 16 h per päivä.
Mulle kävi niin että kun olen ollut pitkään työttömänä, niin rahat ovat todella vähissä. Se taas tarkoittaa ettei oikein pääse tekemään mitään. Ja kun ystävät eivät kauaa jaksa soitelle, kun tietävät etten kuitenkaan halua lähteä esim ulos syömään, niin ystävät jättävät. Lopulta sitä on yksin.
Ja kun on tarpeeksi kauan yksin, niin olo alkaa olla masentunut. Kun on masentunut, niin mikään ei kiinnosta. Istun yksin kotona, surffaan netissä. Olen surkea luuseri. Välillä kävelen ulkona yksin. Välillä käyn kaupassa. Välillä teen ruokaa. Illalla nukkumaan. Se on päivän paras hetki.
Vien ja haen lapset koulusta. Siivoan tai käyn kaupassa. Saatan käydä kahvilla. Tai kirjastossa. Tapaan kavereita. Kuntosalilla. Jotain tuollaista teen päivän aikana.
Nukun niin pitkään kuin haluan, syön aamupalaa ja katson tv:tä samalla. Sitten saatan mennä jumppaan/kuntosalille, syön lounaan, luen kirjaa/katson jotain sarjaa, siivoan kotona, näen ystäviä, teen ruoan valmiiksi kun mies tulee kotiin.
Niin muutahan ei voi tehdä päivän aikana kuin olla töissä tai hakea töitä. Lopun ajan istun ja tuijotan eteeni, nielaisen välillä ettei kuola valu.
up