Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras masennuslääke?

Vierailija
02.12.2014 |

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:48"]

En osaa sanoa, mutta kannustan sua hakemaan apua! Itsellä on bipo, ja aina kun jätän lääkkeet pois, saan tuhoa aikaan. Talous mennyt, avioliitto mennyt, työpaikka mennyt... näillä asioilla ei oikeasti leikitä. Aivokemia saa meidät tekemään käsittämättömiä juttuja. Ne joilla se on kunnossa ei sitä tajua sen enempää kuin terve ihminen neliraajahalvaantunutta. 

[/quote]

Bipo vaatiikin lääkehoidon, ihan toisella tapaa kuin masennus.

[/quote]

Ihan toisella tapaa kuin masennus? Vittu joo.

Vierailija
82/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:13"]

Kyllä mäkin luotan enemmän lääkkeiden käyttäjien kokemuksiin lääkkeestä kuin lääkäreiden "tämä ei aiheuta sivuvaikutuksia, sinulle tulee parempi olo noin 1-3 viikon kuluessa" -mantraan.

[/quote]

Niinpä! Puhumattakaan tästä "siitä ei aiheudu vieroitusoireita"

Tosin oma lääkärini on todella lääkekielteinen. Kaikkien lääkkeitten suhteen. Aina saan kuulla madonluvut ennen reseptiä. Tahtonee taata taustansa ;) 

[/quote]

Aiheutuuko näistä vieroitusoireita? Millaisia? Lääkärini mukaan ei. Hän on sentään lääkäri ja tietää paremmin nämä jutut. 

[/quote]

Periaatteessa SSRI-lääkkeistä ei tule vieroitusoireita, ne pari päivää kestävät lopettamisoireet eivät ole vieroitusoireita lainkaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Jotkut ihmiset kokevat psyykkistä riippuvuutta, mutta se ei liity itse lääkkeisiin, vaan lähinnä niillä hoidettavaan tautiin, myös terapiaan voi jäädä riippuvaiseksi, ja siihen erityisesti.

Lääkärisi, vaikka lääkäri onkin, ei voi tietää miltä sinusta tulee tuntumaan, koska se on täysin sinun oma subjektiivinen tuntemuksesi, johon liittyy sen hetkinen psyykkinen tilanteesi oleellisesti. Ja jos haluat oikeaa lääketietoa, kysy proviisorilta apteekissa, koska hänellä on siihen koulutus, toisin kuin lääkärilläsi. Toisten subjektiivisista kokemuksista saat taas tietoa omalta lääkäriltäsi, ehkä, riippuen siitä haluaako hän sitä sinulle kertoa.

Ylipäätään tuo "hän on sentään lääkäri" -asenne nimenomaan masennukseen liittyen on ikävää hoidon ulkoistamista lääkärille. Et tule ikinä paranemaan masennuksestasi lääkärisi ansiosta, vaan itsesi ansiosta, se kannattaa painaa mieleen heti alkuvaiheessa. 

[/quote]

Niin, lääkäri vaan kirjoittaa masennuslääkereseptejä kuin karkkia vaan. Pointti lienee tässä se, että jos EN halua ulkoistaa (en ole ko. kirjoittaja), niin täälläkin tulee kuraa niskaan kun kyselee. Eli vertaistuki on se avain. Me ollaan niitä ihmisiä, jotka näitä lääkkeitä on oikeasti syöty. Ei lääkäri, ei farmaseutti, ei lääketehdas. 

[/quote]

Vertaistuki nimenomaan ja toimivat sosiaaliset suhteet. Minä kirjoitin tuon viestin hoidon ulkoistamisesta lääkärille ja lääkkeistä, olen itsekin syönyt lääkkeitä, tottakai siinä tilassa kokeilee mitä vain kun itsemurha on mielessä päivittäin.

Minulle kyllä fiksu lääkäri sanoi lääkkeeitä syödessäni ja niitä vaihdellessaan, että kukaan ei voi tietää sun vastettasi näihin paitsi sinä itse ja sama koskee lopettamiseen liittyvää ahdistusta. Niistä sähköshokkituntemuksista ja parin päivän lopetushypomaniasta hän kyllä osasi kertoa, mutta nehän eivät ole vieroitusoireita.

Nykyisin en syö lääkkeitä, en ole syönyt vuosiin ja elän parasta elämää ikinä, mutta se johtuu mun parantuneesta sosiaalisesta tilanteesta, olen saanut hyviä ystäviä, sekä parantuneesta sosioekonomisesta tilanteesta, en ole enää sairaslomalla, vaan ihan ok työssä ja elätän itseni.

Jos elämä on ihan paskaa muuten, ei siitä nosta ylös mikään lääkecocktail mitä laillisesti tai laittomasti on saatavilla. Suurin osa masennustapauksista johtuu kuitenkin elämäntilanteesta joka ei tarjoa ihmiselle rakkautta, hyväksyntää ja haasteita. Itselläni se johtui todella ankeasta lapsuudestani jossa en kokenut mitään mainitsemistani asioista, vaikka aikuiselämän tilanne parempi olikin, koska olin kuitenkin ollut jonkin verran masentunut käytännössä aina, ei mulle ollut kertynyt sellaista turvaverkkoa ympärilleni mitä kaipasin. Parannuin vasta kun olin saanut tämän räävittyä itselleni masennuksestani huolimatta, vertaistuki (terapiassa ja masisryhmissä) oli korvaamattoman tärkeää tämän tajutakseni.

[/quote]

Kerrankin aiheesta järkevää tekstiä palstalla. Itselläni lääkkeet vain turrutivat oloani entisestään ja pitkittivät paranemisen alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka ketjuun pitää tulla näitä väheksyjiä? Kiitos kuitenkin niille, jotka aidosti haluavat auttaa. Voitte mainostaa syliä ja rakkautta ja terapiaa jne, mutta kun mulla on se paheneva ongelma tässä ja nyt, eikä noista mitään saatavilla, niin pikaisin apu on se paras. 

t. ap

Vierailija
84/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:15"] Rakkaus, välittäminen ja läheisyys - parhaat lääkkeet masennukseen, koska monesti masennuksen taustalla on rakkaudettomutta, hylkäämistä ja muuta satuttamista. [/quote] Saisko näitä sähköisellä reseptillä? Vai lääkärikö tarjoaa vastaanotolla? ap [/quote] Sepä se kun ei mee nallekarkit aina tasan. Mutta voi kuitenkin opetella rakastamaan itse itseään, ehkä sitten "vetää" myös muualtakin rakkautta puoleensa, kun ei ainakaan anna kohdella itseään huonosti. Lääkärit voiski alkaa halailee potilaita!

[/quote]

Et ehkä ole itse koskaan kärsinyt masennuksesta? Sinänsä halailua vastaan en ole, koska omalääkäri tosi hot. 

Mutta ei se tosiaan ole noin helppoa. Vai ajattelitko, että itsemurhan tehneiden masennusten suurempi rakkaus sitä masentunutta kohtaan olisi tämän pelastanut? Tämä on ihan oikeasti sairaus, eikä mikään rakkaudenpuute, koska myös rakastetut ihmiset tappaa itseään.
[/quote]

En ole sanonutkaa etteikö masennus olisi myös ihan sairaus, syyt voivat olla mitkä tahansa. Rakkaus ja välittäminenkään ei aina pelasta. Mutta monesti, myös oman kokemuksen kautta sanon, että nimenomaan rakkaudettomuus on ollut oman masennuksen taustalla. Ja ihan ykkösasia on ollut, että opettelen itsevihasta, syyllistämisestä, jatkuvasta alemmuudesta, häpeästä pois. Jos en rakasta itseäni, elämä tulee aina olee vaikeaa, vaikka ympärillä ois välittäviä ihmisiä. Lääkkeet niille jotka niitä haluaa ja saa niistä apua.

Vierailija
85/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka ketjuun pitää tulla näitä väheksyjiä? Kiitos kuitenkin niille, jotka aidosti haluavat auttaa. Voitte mainostaa syliä ja rakkautta ja terapiaa jne, mutta kun mulla on se paheneva ongelma tässä ja nyt, eikä noista mitään saatavilla, niin pikaisin apu on se paras. 

t. ap

Vierailija
86/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valdoxan. Nk. Uuden ajan masennuslääke. Ei voimakkaita sivuvaikutuksia. Tosin, tuntuu että alussa auttoi ja teho katosi noin puolen vuoden jälkeen... Nykyisin masentaa ja pitäisi kokeilla jotain muuta.

Vierailija
87/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:50"]

En osaa sanoa, mutta kannustan sua hakemaan apua! Itsellä on bipo, ja aina kun jätän lääkkeet pois, saan tuhoa aikaan. Talous mennyt, avioliitto mennyt, työpaikka mennyt... näillä asioilla ei oikeasti leikitä. Aivokemia saa meidät tekemään käsittämättömiä juttuja. Ne joilla se on kunnossa ei sitä tajua sen enempää kuin terve ihminen neliraajahalvaantunutta. 

[/quote]

Bipo vaatiikin lääkehoidon, ihan toisella tapaa kuin masennus.

[/quote]

Ihan toisella tapaa kuin masennus? Vittu joo.

[/quote]

Ettei muka vaadi? Masennus nyt sattuu olemaan mt-ongelmien laimeimmasta päästä, vaikka joku palstamamma sitä hirveänä mörkönä pitääkin ja huuhtelee lääkkeitään punkulla itkua tihrustaen.

Vierailija
88/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"]

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

Joten huomenna sitten soitat lääkärille ajan, jookos kookos!

[/quote]

Varaan ajan kyllä, mutta on uusi omalääkäri joka ei tunne minua lainkaan. Ja mistä lääkäri voisi sen paremmin tietää mikä lääke auttaa? Lääkefirmojen informaatiosta? Luotan ennemmin käyttäjäkokemuksiin. En usko, että lääkärini on näitä itse syönyt. 

ap

[/quote]

Ei niin varmaan olekaan syönyt, ja vaikka olisi syönytkin, siitä ei olisi kuitenkaan sinulle mitään hyötyä, ellet varaa aikaa lääkärille, joka on identtinen kaksosesi. Ei auttaisi, vaikka lääkärisi olisi sinun sisaruksesikin. Me ihmiset olemme kaikki erilaisia ja meidän oireemme ja aineenvaihdutamme ovat toisitaan poikkeavia. 

Vaatimuksesi, että lääkärillä pitäisi olla omakohtaisia kokemuksia määräämistään lääkkeistä, on naurettava. Lääkärit joutuvat määräämään lääkkeitä, joita he itse eivät käytä, esim. syöpä-, epilepsia- ja diabeteslääkkeitä. Toki heillä voi olla kokemusta tavallisimmista lääkkeistä, kuten flussa- ja kipulääkkeistä, mutta olisi järjetöntä vaatia lääkäreitä syömään määräämiään lääkkeitä, ellei heillä ole ko. tautia.   

Vierailija
89/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:57"]

t. ap

[/quote]

Ensiavun saa yleensä tosiaan niistä lääkkeistä, ja on joitakin ihmisiä, jotka tarvitsevat niitä aina (ystäväni on sellainen). Soita huomenna lääkärille! 

Lisään vielä: ystäväni on aivan ihana, kun lääkitys on kunnossa. Mutta kun se ei ole... Tässä voin ihan sivullisena kertoa miten se on hänen kohdallaan. Kämppä on kuin pommin jäljiltä, kun masennuslääkityksestä on tauko tai hän on ns. parantunut. Lääkittynä hän on paras ystävä mitä kellään voi olla. Ilman lääkettä itse piru. 

Vierailija
90/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

[/quote]

Koska kaltaisesi "pikaisen avun" metsästäjät itse tekevät koko touhusta väheksyttävää, ellei jopa halveksittavaa. Oikeasti mt-ongelmaiset joutvat todella outoon valoon tällaisen toiminnan takia. Älyätkö?

Vierailija
91/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:12"]

Jeesus on paras masennuslääke. Toimii, eikä tarvi ottaa nappeja.

Jesse rulettaa!

J-P

[/quote]

Vierailija
92/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:00"]

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

[/quote]

Varaan ajan kyllä, mutta on uusi omalääkäri joka ei tunne minua lainkaan. Ja mistä lääkäri voisi sen paremmin tietää mikä lääke auttaa? Lääkefirmojen informaatiosta? Luotan ennemmin käyttäjäkokemuksiin. En usko, että lääkärini on näitä itse syönyt. 

ap

[/quote]

Ei niin varmaan olekaan syönyt, ja vaikka olisi syönytkin, siitä ei olisi kuitenkaan sinulle mitään hyötyä, ellet varaa aikaa lääkärille, joka on identtinen kaksosesi. Ei auttaisi, vaikka lääkärisi olisi sinun sisaruksesikin. Me ihmiset olemme kaikki erilaisia ja meidän oireemme ja aineenvaihdutamme ovat toisitaan poikkeavia. 

Vaatimuksesi, että lääkärillä pitäisi olla omakohtaisia kokemuksia määräämistään lääkkeistä, on naurettava. Lääkärit joutuvat määräämään lääkkeitä, joita he itse eivät käytä, esim. syöpä-, epilepsia- ja diabeteslääkkeitä. Toki heillä voi olla kokemusta tavallisimmista lääkkeistä, kuten flussa- ja kipulääkkeistä, mutta olisi järjetöntä vaatia lääkäreitä syömään määräämiään lääkkeitä, ellei heillä ole ko. tautia.   

[/quote]

Mikä vaatimus? Sisälukutaitoa! 

ap

Vierailija
93/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihqua kun nää röllit pilaa joka ketjun. :) Pusuja xoxo

Vierailija
94/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

[/quote]

Ei se ole väheksyntää, että kertoo ettei saanut iste apua yhdestäkään markkinoilla olevasta masennuslääkkeestä, ei edes niiden yhdistelmistä ja että tuntee monia ihmisiä jotka sitä apua eivät ole lääkkeistä saaneet. Kuinka pettynyt olisit lääkkeittesi tehoon jos/kun ne eivät vaikutakaan kuten ajattelit, jos kukaan ei olisi sinulle kertonut, että se on hyvinkin todennäköistä?

Todellakin toivon, varmasti jokainen kommentoija tällä palstalla, että saat lääkkeistä pika-avun. Mitenkään todennäköistä se ei kuitenkaan ole. Se taas ei ole sinun tai sinun sairautesi väheksymistä, vaan todellisuus johon useimmat masennusta sairastavat törmäävät.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
95/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:59"]

Valdoxan. Nk. Uuden ajan masennuslääke. Ei voimakkaita sivuvaikutuksia. Tosin, tuntuu että alussa auttoi ja teho katosi noin puolen vuoden jälkeen... Nykyisin masentaa ja pitäisi kokeilla jotain muuta.

[/quote]

No olipas tehokasta tavaraa. Teho kesti jopa puoli vuotta ja taas masentaa. Hyvä, että jaksat kuitenkin mainostaa. Ei kuitenkaan vissiin ihan paskaa, kun ei tullut voimakkaita sivuvaikutuksia.

Vierailija
96/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä! Masennuslääkebisnes on tosiaan karannut täysin käsistä. Miten te masennusta sairastavat itse jaksatte puolustella nätä tehottomia troppeja? Kertokaa joku sairaus,minkä yhtä tehotonta lääkehoitoa edes toteutettaisiin? Puoli miljoonaa suomalaistako näitä syö? Ja moniko näitten avulla parantuu?

Vierailija
97/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]

t. ap

[/quote]

Ensiavun saa yleensä tosiaan niistä lääkkeistä, ja on joitakin ihmisiä, jotka tarvitsevat niitä aina (ystäväni on sellainen). Soita huomenna lääkärille! 

Lisään vielä: ystäväni on aivan ihana, kun lääkitys on kunnossa. Mutta kun se ei ole... Tässä voin ihan sivullisena kertoa miten se on hänen kohdallaan. Kämppä on kuin pommin jäljiltä, kun masennuslääkityksestä on tauko tai hän on ns. parantunut. Lääkittynä hän on paras ystävä mitä kellään voi olla. Ilman lääkettä itse piru. 

[/quote]

Kuvailet todennäköisesti bipolaarista ystävää, asia on eri kuin masennus. Kaikilla bipoa sairastavilla ei suinkaan tila ole sellaienn kuin naistenlehdissä kuvaillaa, että maniavaiheessa ostellaan autoja sun muita ja sitten viikon päästä solmitaan taas hirttoköyttä. On sellaistakin, mutta useimmiten bipo on lievempioireisena versiona, toisin kuin pelkässä masennuksessa lääkitys tehoaa siihen paremmin. Masennusta sairastavilla ei pidetä taukoja lääkityksessä, eritoten jos masennus on uusinut kerran kaksi, sen jälkeen lääkitystä suositellaan loppuelämäksi.

Tuo lääkityksen tauolla oleminenkin kertoo lähinnä biposta kärsivästä ystävästä joka tauottelee lääkkeitään omin päin ja "parantuu" aina välillä. Osa bipoa sairastavista on väärin diagnosoitu masentuneiski, mutta esim. tuo lääkityksen vaikutus ja sillä vekslaaminen ja hetkittäinen "parantuminen" ja syöksyminen takaisin kyllä kertovat oikean diagnoosin jossakin vaiheessa.

Vierailija
98/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Eiköhän se edellytys, milteipä vaatimus, ole siellä sinun kommentissasi implisiittisenä olemassa.

Et luota lääkärin tietoon vaan kyselet keskustelupalstalla ihmisten kokemuksista. Kuten kirjoitin, me kaikki olemme kovin erilaisia. Sinun hyvä masennuslääkkeesi tuskin auttaa minua tai minun lääke sinua. 

Hyvä kuitenkin, että menet lääkäriin. Jos nyt kuitenkin menet sinne lääkelista kourassasi ja ehdottelet, että haluat tuota ja tuota, johan sinulle nauraa aidanseipäätkin. Älä ihmettele sitten, ettei sinua oteta lääkärissä kovin vakavasti, jos kovin rupeat jotakin lääkettä ehdottelemaan, "kun se sopi niin monelle AV-palstalaisellekin". 

Vierailija
99/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Eiköhän se edellytys, milteipä vaatimus, ole siellä sinun kommentissasi implisiittisenä olemassa.

Et luota lääkärin tietoon vaan kyselet keskustelupalstalla ihmisten kokemuksista. Kuten kirjoitin, me kaikki olemme kovin erilaisia. Sinun hyvä masennuslääkkeesi tuskin auttaa minua tai minun lääke sinua. 

Hyvä kuitenkin, että menet lääkäriin. Jos nyt kuitenkin menet sinne lääkelista kourassasi ja ehdottelet, että haluat tuota ja tuota, johan sinulle nauraa aidanseipäätkin. Älä ihmettele sitten, ettei sinua oteta lääkärissä kovin vakavasti, jos kovin rupeat jotakin lääkettä ehdottelemaan, "kun se sopi niin monelle AV-palstalaisellekin". 

[/quote]

Meepä nukkumaan. 

ap

Vierailija
100/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]

t. ap

[/quote]

[/quote]

Kuvailet todennäköisesti bipolaarista ystävää, asia on eri kuin masennus. Kaikilla bipoa sairastavilla ei suinkaan tila ole sellaienn kuin naistenlehdissä kuvaillaa, että maniavaiheessa ostellaan autoja sun muita ja sitten viikon päästä solmitaan taas hirttoköyttä. On sellaistakin, mutta useimmiten bipo on lievempioireisena versiona, toisin kuin pelkässä masennuksessa lääkitys tehoaa siihen paremmin. Masennusta sairastavilla ei pidetä taukoja lääkityksessä, eritoten jos masennus on uusinut kerran kaksi, sen jälkeen lääkitystä suositellaan loppuelämäksi.

Tuo lääkityksen tauolla oleminenkin kertoo lähinnä biposta kärsivästä ystävästä joka tauottelee lääkkeitään omin päin ja "parantuu" aina välillä. Osa bipoa sairastavista on väärin diagnosoitu masentuneiski, mutta esim. tuo lääkityksen vaikutus ja sillä vekslaaminen ja hetkittäinen "parantuminen" ja syöksyminen takaisin kyllä kertovat oikean diagnoosin jossakin vaiheessa.

[/quote]

En osaa sanoa. Mutta en menis nettidiagnoisoimaan henkilöä, jota en ole koskaan tavannut