Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras masennuslääke?

Vierailija
02.12.2014 |

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:43"]Vähän kaikkea on kokeiltu. Ilman lääkitystä en pysty mihinkään, mutta kaikista menee teho. Nyt psykiatri ehdotti juuri Voxraa. Ihmetyttää miksei sitä määrätä enemmän? Ei ole ssri. [/quote] Mä en kanssa ymmärrä miksi sitä voxraa on niin vaikea määrätä edes kokeilumielessä, kun tuntuu että monille se on avuksi. Mulle on psykiatri määrännyt ensin jotain perus serotoniinilääkettä, en muista nimeä. Sitten tilanne vaan paheni niin sain Venlaa. No sit hallusinaatioiden yms ongelmien jälkeen vaihdettiin sertraliiniin (zoloft) ja tästäkään ei ole nyt melkein kahdessa kuukaudessa ole mitään hyötyä ollut, huono ja oksettava olo vaan. Mutta ei voxraa ei voida kokeilla. Ehkä sit joskus 60 -vuotiaana kun kaikki muut on kolmeen kertaan käyty läpi. [/quote]

Jos on päihdetaustaa, eivät määrää. Vaikka Voxran viihdekäyttö on äärimmäisen vaikeaa ja kivuliasta.    [/quote] Ainoa päihde mitä käytän silloin tällöin on alkoholi, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Psykiatrini on kuitenkin vähän vanhempi naishenkilö, kenties hän on niin rutinoitunut noihin tiettyihin lääkkeisiin ettei uskalla testata mitään uusia? Noh, ken tietää. Ensi viikolla taas aika niin ehkä pääsen taas kokeilemaan jotain uutta. Alkaa olla voimat vaan lopussa ja olo pahempi kuin koskaan.

[/quote]

Voxra on vanha lääke mutta Suomessa vähän tunnettu. Kysy eikö sitä voisi harkita edes koekäytössä. Mulla auttoi myös lopettamaan tupakoinnin ja alkoholin juomisen. 

Vierailija
42/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:41"]

Mikä siinä on, että jotkut ihmiset ei tajua, että osa meistä ei pysy toimintakuntoisina ilman näitä "mömmöjä"? Siinäpä olisin sitten sinunkin elätettävänäsi!

[/quote]

Siinä ei ole yhtään mitään. Siinä on paljonkin, että suurin osa ei niitä tarvitse. Ne ketä tarvitsee voivat kääntyä ammattilaisten puoleen ja lopettaa av-pilleristien konsultoinnin. Itseäni lähinnä säälittää lukea kommentteja vaikutuksista, sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista. Tähän kun vielä lisätään se, että nämä mömmöt ovat lähellä katuhuumeita, tai jopa niiden johdannaisia on todella turhauttavaa lukea miten monet näitä syö. Tosissaan tarvitsevat näitä tarvitsevat. Lähes miljoona suomalaista EI. Sekoittakaa mainostajat oma pollanne miten pahasti haluatte, mutta ohjatkaa nämä kyselijät vaikka lääkärin puheille.

[/quote]

Ymmärrätkö termin vertaistuki? Ap tässä kysyi neuvoja ja kokemuksia. Tuskin meistä kukaan on GlaxoSmithKleinin palkkalistoilla :D 

[/quote]

Ymmärrän, mutta "parhaan" masennuslääkkeen utelu av-palstalla ei kuulu sen piiriin. Tämä av-palstan psyykemömmöjen lobbaus saa GSK:n vastaavat kiemurtelemaan kateudesta.

[/quote]

palstan parhainta antia ovat tällaiset pohdinnat ;))

*seuraa sivusta ja syö sepraminsa kiltisti*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa niistä huonoistakin kokemuksista. Aloitin eilen cipralexin.

Vierailija
44/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"]

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

Joten huomenna sitten soitat lääkärille ajan, jookos kookos!

[/quote]

Varaan ajan kyllä, mutta on uusi omalääkäri joka ei tunne minua lainkaan. Ja mistä lääkäri voisi sen paremmin tietää mikä lääke auttaa? Lääkefirmojen informaatiosta? Luotan ennemmin käyttäjäkokemuksiin. En usko, että lääkärini on näitä itse syönyt. 

ap

[/quote]

Voin luvata, ettei lääkärisi ole näitä itse syönyt. Syytä voit arvailla.. Käyttäjäkokemuksia löytyy päihdelinkistä ja psyvaultista. No onko se nyt se Voxra mitä meinasit pyytää?

Vierailija
45/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä masentuneitten lääkkeiden käyttö aina saa jotkut ihmiset raivon valtaan? :D 

LÄÄKÄRI ne lääkkeet on meille määrännyt. Ei me olla niitä katukaupasta hankittu. Ja lääkäri tietänee enemmän kuin teikä.

Vierailija
46/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

Joten huomenna sitten soitat lääkärille ajan, jookos kookos!

[/quote]

Varaan ajan kyllä, mutta on uusi omalääkäri joka ei tunne minua lainkaan. Ja mistä lääkäri voisi sen paremmin tietää mikä lääke auttaa? Lääkefirmojen informaatiosta? Luotan ennemmin käyttäjäkokemuksiin. En usko, että lääkärini on näitä itse syönyt. 

ap

[/quote]

Voin luvata, ettei lääkärisi ole näitä itse syönyt. Syytä voit arvailla.. Käyttäjäkokemuksia löytyy päihdelinkistä ja psyvaultista. No onko se nyt se Voxra mitä meinasit pyytää?

[/quote]

Mitä nuo on? Jotain sivuja joilla päivittäin vierailet? 

ap

Vierailija
47/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollutkaan kuin sepram kai, ei cipralex. Menee sekaisin.

Vierailija
48/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on paras masennuslääke. Toimii, eikä tarvi ottaa nappeja.

J-P

Vierailija
50/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin luotan enemmän lääkkeiden käyttäjien kokemuksiin lääkkeestä kuin lääkäreiden "tämä ei aiheuta sivuvaikutuksia, sinulle tulee parempi olo noin 1-3 viikon kuluessa" -mantraan.

Vierailija
51/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin yksilöllisiä juttuja. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Jollekin ei mikään. Toisin sanoen et voi tietää ennen kuin kokeilet. Mutta jos tosiaan tuntuu siltä, että alkaa iso pyörä heittää, niin hae apua. Siinä voi muuten käydä huonosti! Voimia! 

Vierailija
52/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen täsmälääke toimii aina

Vierailija
53/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus, välittäminen ja läheisyys - parhaat lääkkeet masennukseen, koska monesti masennuksen taustalla on rakkaudettomutta, hylkäämistä ja muuta satuttamista.

Vierailija
54/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siskot kokemusta tuosta mäkikuismasta, voisko toimia? Sillai niinku lisänä?

T. Tuo joka syö venlafaksiinia mutta on edelleen masentunut. Meidän luontaistuotekaupasta sitä haettiin, mutta en tiedä..

Vierailija
55/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:13"]

Kyllä mäkin luotan enemmän lääkkeiden käyttäjien kokemuksiin lääkkeestä kuin lääkäreiden "tämä ei aiheuta sivuvaikutuksia, sinulle tulee parempi olo noin 1-3 viikon kuluessa" -mantraan.

[/quote]

Niinpä! Puhumattakaan tästä "siitä ei aiheudu vieroitusoireita"

Tosin oma lääkärini on todella lääkekielteinen. Kaikkien lääkkeitten suhteen. Aina saan kuulla madonluvut ennen reseptiä. Tahtonee taata taustansa ;) 

Vierailija
56/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:09"]

Miten tämä masentuneitten lääkkeiden käyttö aina saa jotkut ihmiset raivon valtaan? :D 

LÄÄKÄRI ne lääkkeet on meille määrännyt. Ei me olla niitä katukaupasta hankittu. Ja lääkäri tietänee enemmän kuin teikä.

[/quote]

Olen itse sairastanut masennusta kymmenisen vuotta, jsota syönyt ainakin 7 vuotta masislääkkeitä. Mitään apua en niistä koko aikana saanut, vaikka kokeilin kaiken paitsi sitä Voxraa (ei ehkä ollut silloin vielä saatavilla, en tiedä). masennus parani omia aikojaan paikanvaihdoksen ja töihinmenon myötä, vaikka useampi vuosi siinäkin meni. Ilman lääkkeitä siis.

On tosiasiallinen fakta, että KELA vaatii potilasta syömään masislääkkeitä maksaakseen terapiaa, tämän ne lääkärit tietävät erityisen hyvin. Siksi niitä lääkkeitä määrätään. Myös siksi, että se on ainoa asia mitä psykiatri voi tehdä sairaslomalappujen kirjoittamisen lisäksi, psykiatrithan ei esim. pidä mitään terapioita koskaan missään. Psykiatrin koko otimenkuva on olla reseptiautomaatti ja todistusautomaatti, välillä annetaan kliininen arvio jonkun potilaan psyykkisestä tilasta.

Jos joku kokee saavansa apua masennuslääkkesitä niin se hänelle suotakoon. Kaikin mokomin.

Suuri osa ei saa, on myös osa joka ei hyödy lääke- ja psykoterapian, tai lääke- ja kuntouttavan toimintaterapian yhdistelmistä, ei niin tippaakaan. Lääketutkimuksissa on todettu erityisesti masennuslääkkeiden kohdalla aikamoista vääristelyä ja ne paremmin suoritetut tutkimukset kertovat, että SSRI-lääkkeiden pääasiallinen vaikutusmekanismi on plasebo. Mutta plasebokin on ihan hyvä, koska se on todellinen vaikutus, vaikkei lääkeainemolekyylistä johdukaan.

Vierailija
57/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:16"]

Onko teillä siskot kokemusta tuosta mäkikuismasta, voisko toimia? Sillai niinku lisänä? T. Tuo joka syö venlafaksiinia mutta on edelleen masentunut. Meidän luontaistuotekaupasta sitä haettiin, mutta en tiedä..

[/quote]

Tuskinpa, mutta e-pillereiden tehon se vie.

Vierailija
58/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:13"]

[/quote]

Niinpä! Puhumattakaan tästä "siitä ei aiheudu vieroitusoireita"

Tosin oma lääkärini on todella lääkekielteinen. Kaikkien lääkkeitten suhteen. Aina saan kuulla madonluvut ennen reseptiä. Tahtonee taata taustansa ;) 

[/quote]

Aiheutuuko näistä vieroitusoireita? Millaisia? Lääkärini mukaan ei. Hän on sentään lääkäri ja tietää paremmin nämä jutut. 

Vierailija
59/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:15"]

Rakkaus, välittäminen ja läheisyys - parhaat lääkkeet masennukseen, koska monesti masennuksen taustalla on rakkaudettomutta, hylkäämistä ja muuta satuttamista.

[/quote]

Saisko näitä sähköisellä reseptillä? Vai lääkärikö tarjoaa vastaanotolla?

ap

Vierailija
60/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:15"]

[/quote]

Saisko näitä sähköisellä reseptillä? Vai lääkärikö tarjoaa vastaanotolla?

ap

[/quote]

Ei saa. Elämä tuo ne tullessaan, kunhan muistat ensin syödä kiltisti lääkkeesi. Ps. Älä vaadi itsellesi terapiaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme