Kohtele kaikkia maamme lapsia hyvin, pidit heistä tai et!
Tämä on asia, jota olen halunnut viedä eteenpäin. Lapsuus on ihmisen psyykkiselle kehitykselle tärkeää, mutta myös erittäin haurasta aikaa. Vaikka "inhoisit lapsia" etkä haluaisi ikinä omia, muista, että kaikki maamme lapset elävät lapsuuttaan ja kaikki tekosi ja asenteesi vaikuttavat heihin. Lapsuus on parhaimmillaan ihanaa ja turvallista aikaa elämässä, haluaisin suoda sellaisen jokaiselle lapselle jos se vain olisi minusta kiinni. Jos et osaa ajatella asiaa lasten kannalta, ajattele edes yhteiskunnalliselta kannalta; ennen kaikkea itsesi kannalta. Sen verran viisautta löytyy varmasti jokaiselta eikö niin?
Me aikuiset arjessamme vaikutamme kaikkien maamme lasten lapsuuteen. Naapurin tädin lempeä kohtelu ja lämpimät sanat voi jopa pelastaa huonostikohdellun lapsen hauraan mielen. Naapurin miehen viisaat ja kannustavat sanat voivat tukea kiusatun ja syrjityn lapsen murenevaa itsetuntoa. On yhteinen etumme, että maamme lasten onnellisuutta ja mielenterveyttä vaalitaan ja pyritään kohtelemaan heitä hyvin pidimme lapsista tai emme ja riippumatta siitä kenen lapsia he ovat.
Simppelisti ajateltuna: haluatko itse vanhuksena tavata tasapainoisia nuoria, jotka auttavat sinut kadun yli, vai syrjäytyneitä onnettomia nuoria jotka potkivat sinua ja pöllivät laukkusi? Entä haluatko olla itse hoidettavana tasapainoisen keski-ikäisen hoitajan huomassa vai epätasapainoisen, arvaamattoman hoitajan armoilla? Karrikoituja esimerkkejä.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen pitkällä aikavälillä. Kannattaa kantaa oma kortensa kekoon.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] Eihän tässä aloituksessa sitä kiellettykään, ainoastaan tässä puhuttiin nyt lapsista, sillä lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen. Eiköhän lapsessa ja aikuisessa noin lähtökohtaisestikin ole aika iso ero? Tasapainoinen aikuinen on ihan eritavalla puolustuskykyinen kuin lapsi. No jokatapauksessa, en ole minäkään kuullut usein niin törkeitä kommentteja aikuisista tai vanhuksista, mitä lapsista kuulee. Itseasiassa en koskaan ole kuullut kenenkään sanovan että VIHAA/INHOAA AIKUISIA. Lapsivihamielisyyttä on Suomi pullollaan, ei voi käsittää mistä se johtuu.. ovatko nämä vihamieliset sitten kokeneet lapsena kylmää ja huonoa kohtelua ja jotenkin alitajuisesti pistävät vahingon kiertämään.. [/quote] Vai et pysty ymmärtämään mistä lapsiviha johtuu? Johtuiskohan ihan siitä, että nyky kasvatus on kakaroille pään silittelyä ja "noh, noh oles nyt kiltisti" meininkiä? Ei kasvateta vaan paapotaan ja OLETETAAN kakaran käyttäytyvän fiksusti vaikka totuus on muuta. Nyky kakarat EIVÄT kunnioita itseään vanhempiaan ja haistattelevat ventovieraillekun! Itse olen saanut kuulla jopa 3 vuotiaan pikku äpärän suusta "haista vittu huora!", mistähän tämä johtuu? Vika vanhemmissa ja nykyäänhän et saa edes komentaa vierasta kakaraa, koska nirppanokkavanhemmat loukkaantuvat ja suuttuvat verisesti. Kannattaa siis miettiä hetki jos toinenkin mistä viha voisi johtua ja sen jälkeen tehdä asialle jotain, muutakin kuin vaatia lasten palvomista. Minä en todellakaan kunnioita yhtäkään lasta enkä pidä niitä minkään arvoisina.
[/quote]
Sinun kirjoituksestasi kyllä huokuu paha olo ja siitä olen tietysti pahoillani.Ikävää, että vihasi kohdistuu juuri tietynikäisiin ihmisiin. Oletko saanut apua vai oletko edes hakenut sitä? Voisin ihan vilpittömästi suositella.
Minä en ole koskaan törmännyt huoritteleviin tai haistatteleviin lapsiin, en Suomessa enkä muuallakaan. Ehkä kannattaa vähän katsoa, millaisessa porukassa sitä liikkuu jos tuollaisiin törmää.
[/quote]
Niin, ihan kuule päiväkodissa harjoittelun yhteydessä eräs nicojannica näin sanoi. Ettei vain olisi sinun oma pikku äpäräsi asialla?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"]
Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin.
[/quote]
Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin.
[/quote]
Eihän tässä aloituksessa sitä kiellettykään, ainoastaan tässä puhuttiin nyt lapsista, sillä lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen. Eiköhän lapsessa ja aikuisessa noin lähtökohtaisestikin ole aika iso ero? Tasapainoinen aikuinen on ihan eritavalla puolustuskykyinen kuin lapsi. No jokatapauksessa, en ole minäkään kuullut usein niin törkeitä kommentteja aikuisista tai vanhuksista, mitä lapsista kuulee. Itseasiassa en koskaan ole kuullut kenenkään sanovan että VIHAA/INHOAA AIKUISIA. Lapsivihamielisyyttä on Suomi pullollaan, ei voi käsittää mistä se johtuu.. ovatko nämä vihamieliset sitten kokeneet lapsena kylmää ja huonoa kohtelua ja jotenkin alitajuisesti pistävät vahingon kiertämään..
Av-mammoille on turha puhua järkeviä taikka viisaita asioita, av-mammaa kiinnostaa oman napansa lisäksi korkeintaan onko naapurin Pirkolla poslari vai rämemajava, ja av-mamma pystyy hahmottamaan tulevaisuutta korkeintaan parin kuukauden Thaimaan-matkaan saakka.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
Eihän tässä aloituksessa sitä kiellettykään, ainoastaan tässä puhuttiin nyt lapsista, sillä lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen. Eiköhän lapsessa ja aikuisessa noin lähtökohtaisestikin ole aika iso ero? Tasapainoinen aikuinen on ihan eritavalla puolustuskykyinen kuin lapsi. No jokatapauksessa, en ole minäkään kuullut usein niin törkeitä kommentteja aikuisista tai vanhuksista, mitä lapsista kuulee. Itseasiassa en koskaan ole kuullut kenenkään sanovan että VIHAA/INHOAA AIKUISIA. Lapsivihamielisyyttä on Suomi pullollaan, ei voi käsittää mistä se johtuu.. ovatko nämä vihamieliset sitten kokeneet lapsena kylmää ja huonoa kohtelua ja jotenkin alitajuisesti pistävät vahingon kiertämään..
[/quote]
Vai et pysty ymmärtämään mistä lapsiviha johtuu? Johtuiskohan ihan siitä, että nyky kasvatus on kakaroille pään silittelyä ja "noh, noh oles nyt kiltisti" meininkiä? Ei kasvateta vaan paapotaan ja OLETETAAN kakaran käyttäytyvän fiksusti vaikka totuus on muuta. Nyky kakarat EIVÄT kunnioita itseään vanhempiaan ja haistattelevat ventovieraillekun!
Itse olen saanut kuulla jopa 3 vuotiaan pikku äpärän suusta "haista vittu huora!", mistähän tämä johtuu? Vika vanhemmissa ja nykyäänhän et saa edes komentaa vierasta kakaraa, koska nirppanokkavanhemmat loukkaantuvat ja suuttuvat verisesti.
Kannattaa siis miettiä hetki jos toinenkin mistä viha voisi johtua ja sen jälkeen tehdä asialle jotain, muutakin kuin vaatia lasten palvomista.
Minä en todellakaan kunnioita yhtäkään lasta enkä pidä niitä minkään arvoisina.
Taidan ymmärtää tän aloituksen alun pointin. :) Oma haasteensa tietysti siinä, että ajatuksen sisäistää ja toteuttaa sitä käytännössä ilman poikkeuksia. Hyvä jatkaa.