Kohtele kaikkia maamme lapsia hyvin, pidit heistä tai et!
Tämä on asia, jota olen halunnut viedä eteenpäin. Lapsuus on ihmisen psyykkiselle kehitykselle tärkeää, mutta myös erittäin haurasta aikaa. Vaikka "inhoisit lapsia" etkä haluaisi ikinä omia, muista, että kaikki maamme lapset elävät lapsuuttaan ja kaikki tekosi ja asenteesi vaikuttavat heihin. Lapsuus on parhaimmillaan ihanaa ja turvallista aikaa elämässä, haluaisin suoda sellaisen jokaiselle lapselle jos se vain olisi minusta kiinni. Jos et osaa ajatella asiaa lasten kannalta, ajattele edes yhteiskunnalliselta kannalta; ennen kaikkea itsesi kannalta. Sen verran viisautta löytyy varmasti jokaiselta eikö niin?
Me aikuiset arjessamme vaikutamme kaikkien maamme lasten lapsuuteen. Naapurin tädin lempeä kohtelu ja lämpimät sanat voi jopa pelastaa huonostikohdellun lapsen hauraan mielen. Naapurin miehen viisaat ja kannustavat sanat voivat tukea kiusatun ja syrjityn lapsen murenevaa itsetuntoa. On yhteinen etumme, että maamme lasten onnellisuutta ja mielenterveyttä vaalitaan ja pyritään kohtelemaan heitä hyvin pidimme lapsista tai emme ja riippumatta siitä kenen lapsia he ovat.
Simppelisti ajateltuna: haluatko itse vanhuksena tavata tasapainoisia nuoria, jotka auttavat sinut kadun yli, vai syrjäytyneitä onnettomia nuoria jotka potkivat sinua ja pöllivät laukkusi? Entä haluatko olla itse hoidettavana tasapainoisen keski-ikäisen hoitajan huomassa vai epätasapainoisen, arvaamattoman hoitajan armoilla? Karrikoituja esimerkkejä.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen pitkällä aikavälillä. Kannattaa kantaa oma kortensa kekoon.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:03"]
Taattua AV:ta. Joskus aloittaa ketjun lukemisen hyvällä mielellä ja ajattelee, että tässä on ainakin asia josta voidaan kaikki olla samaa mieltä ja pitää hyvänä tavoitteena. Ja sitten alkaa tää "ajatustenvaihto".
[/quote]
Mä olen kyllä nyt vähän sitä mieltä, että lapsen vanhemmat ovat niitä ihmisiä, jotka kasvattavat lapsensa. Jos lapset on hyvin kasvatettu, ei muiden tarvitse alkaa sen enempää potkia pois tieltä kuin valittamaankaan mistään. Normaaleihin käytöstapoihin minusta kuuluu jo lähtökohtaisesti, että kaikkia ihmisiä kohdellaan asiallisesti. Kaiken ikäisiä. Myös vanhoja ämmiä ; )
Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia.
On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää.
En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:48"]Jalustalle nostetuista pennuista tulee kusipäisiä aikuisia.
[/quote]
Sinä olet kusipää!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:58"]
Sinun arkesi on jonkun lapsuus.
[/quote]
Heh, tämäkin latteus eksyi tänne.
Hyvä kohtelu = ystävällisyys, kasvattaminen/ojentaminen on täysin eri asia. Ei kasvattaa tarvitse, pitää kohdella hyvin. :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:51"]teinianxtit taitaa parhaillaan lintsata amiksesta par aikaa kun vastaukset on vähän ssihen suuntaan
[/quote]
Itseasiassa (epämiellyttävän) vastauksen kirjoitti ihan 30 vuotias korkeasti koulutettu nainen. Vihaan lapsia, entä sitten?
[/quote]
Koulutus ei takaa sivistystä tai muitakaan käytöstapoja! Sitä on turha korostaa, mutta tässä onnistuit korostamaan omaa tyhmyyttäsi!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:51"]teinianxtit taitaa parhaillaan lintsata amiksesta par aikaa kun vastaukset on vähän ssihen suuntaan
[/quote]
Itseasiassa (epämiellyttävän) vastauksen kirjoitti ihan 30 vuotias korkeasti koulutettu nainen. Vihaan lapsia, entä sitten?
[/quote]
Koulutus ei takaa sivistystä tai muitakaan käytöstapoja! Sitä on turha korostaa, mutta tässä onnistuit korostamaan omaa tyhmyyttäsi!
[/quote]
Ja mitähän sinä juuri teit?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] Eihän tässä aloituksessa sitä kiellettykään, ainoastaan tässä puhuttiin nyt lapsista, sillä lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen. Eiköhän lapsessa ja aikuisessa noin lähtökohtaisestikin ole aika iso ero? Tasapainoinen aikuinen on ihan eritavalla puolustuskykyinen kuin lapsi. No jokatapauksessa, en ole minäkään kuullut usein niin törkeitä kommentteja aikuisista tai vanhuksista, mitä lapsista kuulee. Itseasiassa en koskaan ole kuullut kenenkään sanovan että VIHAA/INHOAA AIKUISIA. Lapsivihamielisyyttä on Suomi pullollaan, ei voi käsittää mistä se johtuu.. ovatko nämä vihamieliset sitten kokeneet lapsena kylmää ja huonoa kohtelua ja jotenkin alitajuisesti pistävät vahingon kiertämään.. [/quote] Vai et pysty ymmärtämään mistä lapsiviha johtuu? Johtuiskohan ihan siitä, että nyky kasvatus on kakaroille pään silittelyä ja "noh, noh oles nyt kiltisti" meininkiä? Ei kasvateta vaan paapotaan ja OLETETAAN kakaran käyttäytyvän fiksusti vaikka totuus on muuta. Nyky kakarat EIVÄT kunnioita itseään vanhempiaan ja haistattelevat ventovieraillekun! Itse olen saanut kuulla jopa 3 vuotiaan pikku äpärän suusta "haista vittu huora!", mistähän tämä johtuu? Vika vanhemmissa ja nykyäänhän et saa edes komentaa vierasta kakaraa, koska nirppanokkavanhemmat loukkaantuvat ja suuttuvat verisesti. Kannattaa siis miettiä hetki jos toinenkin mistä viha voisi johtua ja sen jälkeen tehdä asialle jotain, muutakin kuin vaatia lasten palvomista. Minä en todellakaan kunnioita yhtäkään lasta enkä pidä niitä minkään arvoisina.
[/quote]
Sinun kirjoituksestasi kyllä huokuu paha olo ja siitä olen tietysti pahoillani.Ikävää, että vihasi kohdistuu juuri tietynikäisiin ihmisiin. Oletko saanut apua vai oletko edes hakenut sitä? Voisin ihan vilpittömästi suositella.
Minä en ole koskaan törmännyt huoritteleviin tai haistatteleviin lapsiin, en Suomessa enkä muuallakaan. Ehkä kannattaa vähän katsoa, millaisessa porukassa sitä liikkuu jos tuollaisiin törmää.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"]Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia.
On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää.
En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin.
[/quote]
Pointti taisi olla korostaa sitä ettei niitä lapsia tarvi kohdella huonosti vain siksi että sattuvat olemaan lapsia.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:43"]
Jokainen vanhempi kasvattakoon itse kakaransa niin suurella hyvyydellä kuin ikinä kykenee ja ottakoon täyden vastuun siitä, millainen aikuinen persehedelmästä kehkeytyy! Siinäpä vasta haastetta paskapäävanhemmille!
[/quote]
ai kauhee, eikö teillä tuu siellä amiksessa ollenkaan läksyjä vai miten jo tähän aikaan ehdin heittää tuota lapsivihamielistä provoasi vauva-palstalla? vai ootko viel peruskoulussa?
Haluaisin korjata otsikon:
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Minulla ei ole lapsia, mutta olen aina pitänyt lapsista ja kohdellut ketä tahansa lasta lempeästi ja kannustavasti. Olen myös ihmetellyt sitä, miten karusti tälläkin palstalla myös monet äidit puhuvat lapsista, siis niistä toisten lapsista!
Suomi on henkisesti hieman karu maa. Paljon olisi opittavaa sillä saralla, miten toisia kohtelemme. Itsellänikin olisi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:46"]
Jokainen vanhempi kasvattakoon itse kakaransa niin suurella hyvyydellä kuin ikinä kykenee ja ottakoon täyden vastuun siitä, millainen aikuinen persehedelmästä kehkeytyy! Siinäpä vasta haastetta paskapäävanhemmille!
[/quote]
ai kauhee, eikö teillä tuu siellä amiksessa ollenkaan läksyjä vai miten jo tähän aikaan ehdin heittää tuota lapsivihamielistä provoasi vauva-palstalla? vai ootko viel peruskoulussa?
[/quote]
Onko sun lapset otettu jo huostaan vai miten se tolleen osu ja uppos?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Onko sun lapset otettu jo huostaan vai miten se tolleen osu ja uppos?
[/quote]
eipä mulla niitä lapsia vielä edes ole.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:13"] Eiköhän lähtökohtaisesti pitäisi kaikkia ihmisiä kohdella asiallisesti? Ei pelkästään lapsia. On aika kamala tulevaisuus jos vain lapsia pitää paapoa ja helliä ja lelliä, kun taas aikuisia saisi kohdella miten lystää. En ala erottelemaan ketään iän perusteella. Jos mua kohdellaan huonosti niin minulta saa samaa kohtelua takaisin, jos taas mua kohtaan ollaan asiallisia ja fiksuja niin silloin olen sitä myös takaisin. [/quote] Eihän tässä aloituksessa sitä kiellettykään, ainoastaan tässä puhuttiin nyt lapsista, sillä lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen. Eiköhän lapsessa ja aikuisessa noin lähtökohtaisestikin ole aika iso ero? Tasapainoinen aikuinen on ihan eritavalla puolustuskykyinen kuin lapsi. No jokatapauksessa, en ole minäkään kuullut usein niin törkeitä kommentteja aikuisista tai vanhuksista, mitä lapsista kuulee. Itseasiassa en koskaan ole kuullut kenenkään sanovan että VIHAA/INHOAA AIKUISIA. Lapsivihamielisyyttä on Suomi pullollaan, ei voi käsittää mistä se johtuu.. ovatko nämä vihamieliset sitten kokeneet lapsena kylmää ja huonoa kohtelua ja jotenkin alitajuisesti pistävät vahingon kiertämään.. [/quote] Vai et pysty ymmärtämään mistä lapsiviha johtuu? Johtuiskohan ihan siitä, että nyky kasvatus on kakaroille pään silittelyä ja "noh, noh oles nyt kiltisti" meininkiä? Ei kasvateta vaan paapotaan ja OLETETAAN kakaran käyttäytyvän fiksusti vaikka totuus on muuta. Nyky kakarat EIVÄT kunnioita itseään vanhempiaan ja haistattelevat ventovieraillekun! Itse olen saanut kuulla jopa 3 vuotiaan pikku äpärän suusta "haista vittu huora!", mistähän tämä johtuu? Vika vanhemmissa ja nykyäänhän et saa edes komentaa vierasta kakaraa, koska nirppanokkavanhemmat loukkaantuvat ja suuttuvat verisesti. Kannattaa siis miettiä hetki jos toinenkin mistä viha voisi johtua ja sen jälkeen tehdä asialle jotain, muutakin kuin vaatia lasten palvomista. Minä en todellakaan kunnioita yhtäkään lasta enkä pidä niitä minkään arvoisina.
[/quote]
En yleensä liputa huonon käytöksen puolesta vaan tuomitsen sen, mutta nyt pitää sanoa että tuo tapaamasi "3-vuotias pikku äpärä" osui naulan kantaan!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:20"]
[/quote]
En yleensä liputa huonon käytöksen puolesta vaan tuomitsen sen, mutta nyt pitää sanoa että tuo tapaamasi "3-vuotias pikku äpärä" osui naulan kantaan!
[/quote]
Eli sinä kasvatat äpäräsi haukkumaan ventovieraita ihmisiä? Ja vielä pitäs tommosia "kultanuppusia" muka kohdella asiallisesti? Joo-o, paskan saa pyytämättäkin. ;)
Jos lapsi käyttäytyy hyvin, kohtelen häntä hyvin.
Minua ei lapsuudessa kohdeltu kovinkaan asiallisesti käytöksestäni huolimatta, mutta jos lähtisin nyt aikuisena kostamaan - siis kohtelisin muita/lapsia huonosti, koska itse sain kohdalleni sellaista - niin sehän olisi tavallaan yritys oikeuttaa sen vääryyden mitä itse koin. Ja se oikeuttaisi myös sen että minua saisi kohdella kuspäisesti jatkossakin. Ei tule kauppoja.
Vapaaehtoisesti lapsettomienkin olisi tärkeää ymmärtäää tämä. Ihmisessä on jotain korjattavaa itsessään, jos ei tätä ymmärrä ja on ilkeä lapsille!